Placering på likfärgade kablar. (Sleeving) (PSU)

Permalänk

Placering på likfärgade kablar. (Sleeving) (PSU)

Tjenare, det är så att jag ska sleeva lite kablar nu och innan jag tar loss massa sladdar här, så måste jag fråga er ifall det spelar någon roll ifall man byter plats på två likfärgade kablar eller inte. T.ex. en 8-pins kontakt har 4 gular och 4 svarta kablar. Kan jag då ta loss de gula kablarna och koppla in dem i ett hål där en annan kabel med samma färg satt? Om ja, gäller samma sak för 24-pins kontakten? Tacksam för svar!

Mvh,
HElephant.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Proffsmobbare

Det kan du göra utan problem så länge det är samma färg på kabeln.

Enda undantaget är om du har flera olika +12V-linor på nätdelen, då bör du hålla PCI-E-kablarna på samma kontakt (ordningen spelar ingen roll) för att hålla jämn belastning.
Du kan identifiera hur många +12V-linor du har genom att läsa etiketten (+12V1 och +12V2).

Permalänk
Skrivet av Laine:

Det kan du göra utan problem så länge det är samma färg på kabeln.

Enda undantaget är om du har flera olika +12V-linor på nätdelen, då bör du hålla PCI-E-kablarna på samma kontakt (ordningen spelar ingen roll) för att hålla jämn belastning.
Du kan identifiera hur många +12V-linor du har genom att läsa etiketten (+12V1 och +12V2).

Den verkar ha två 12V linor. Men jag kan koppla om kablarna på samma kontakt utan problem(alltså att jag barar rör om på t.ex. 24-pins kontakten)?

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║