Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Samsung galaxy tab 2

Funderar på att köpa min första platta. Vad tror ni om samsungs nya galaxy tab 2 10.1, http://www.samsung.com/se/consumer/mobil/mobil/galaxy-tab/GT-...

Ligger rätt bra till i pris men hur är prestandan?

Permalänk
Hedersmedlem

Den presterar sämre än föregångaren och känns lite trög, den har även en sämre skärm så den är inte att rekommendera utan gå på en Asus TF300. Hade Acer A510 varit billigare hade det vara ännu lite bättre då den inte har lika många buggar och klara saker som extern lagring bättre.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Här är lite tester.

http://www.engadget.com/2012/05/15/samsung-galaxy-tab-2-10-1-...

http://www.theverge.com/2012/5/13/3016957/samsung-galaxy-tab-...

Många säger att 7 tums varianten är bättre. Men det är kanske en för liten skärm för dig?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av MaLo:

Den presterar sämre än föregångaren och känns lite trög, den har även en sämre skärm så den är inte att rekommendera utan gå på en Asus TF300. Hade Acer A510 varit billigare hade det vara ännu lite bättre då den inte har lika många buggar och klara saker som extern lagring bättre.

Även om den eventuellt har sämre skärm än föregångaren så har en fortfarande en mycket bättre skärm än Asus TF300T när det gäller ljusstyrka. Jag jämförde Samsung Galaxy Tab 2 10.1 med Asus TF300T sida vid sida i en affär idag och Samsungen har mycket ljusstarkare skärm. Asus:ens skärm känns t.om. lite mörk inomhus om det är i lokal med starkt ljus. Utomhus i starkt dagsljus verkar den vara helt oanvändbar.

Jag hade i princip bestämt mig för en Asus TF300T men efter att ha sett hur dåligt skärmen presterar i starkt ljus/utomhus så har jag ingen lust att köpa den modellen. Jag har ännu inte haft möjlighet att prova Samsungen i starkt dagsljus men det verkar lovande med tanke på hur mycket ljusstarkare den verkar vara.

För mig står valet mellan Samsung Galaxy Tab 2 10.1 för ca 3500 kr eller den kommande Asus Infinity Pad som kommer att kosta ca 5800 kr (utan docka). Den skall också ha bra skärm. Jag tror dock att jag kommer att ha svårt att motivera mig att betala ca 2300 kr mer med tanke på att det i princip är en leksak....

Eller så väntar jag ett tag tills det kommer nya modeller. Kanske är det roligare med en Windows 8-platta istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Datoristen:

Även om den eventuellt har sämre skärm än föregångaren så har en fortfarande en mycket bättre skärm än Asus TF300T när det gäller ljusstyrka. Jag jämförde Samsung Galaxy Tab 2 10.1 med Asus TF300T sida vid sida i en affär idag och Samsungen har mycket ljusstarkare skärm. Asus:ens skärm känns t.om. lite mörk inomhus om det är i lokal med starkt ljus. Utomhus i starkt dagsljus verkar den vara helt oanvändbar.

Jag hade i princip bestämt mig för en Asus TF300T men efter att ha sett hur dåligt skärmen presterar i starkt ljus/utomhus så har jag ingen lust att köpa den modellen. Jag har ännu inte haft möjlighet att prova Samsungen i starkt dagsljus men det verkar lovande med tanke på hur mycket ljusstarkare den verkar vara.

För mig står valet mellan Samsung Galaxy Tab 2 10.1 för ca 3500 kr eller den kommande Asus Infinity Pad som kommer att kosta ca 5800 kr (utan docka). Den skall också ha bra skärm. Jag tror dock att jag kommer att ha svårt att motivera mig att betala ca 2300 kr mer med tanke på att det i princip är en leksak....

Eller så väntar jag ett tag tills det kommer nya modeller. Kanske är det roligare med en Windows 8-platta istället.

Då skall du ta en titt på Samsung Galaxy Note 10.1 som har en starkare processor än samsung Galaxy Tab 2 10.1. Windows 8 plattorna ser ut att bli dyra tyvärr och hamnar i samma prisklass som Asus Infinity och uppåt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Är det någon som vet dom riktiga specs:en på Galaxy Note 10.1???
T ex vad det är för SoC och GPU sam CPU??
Har hittat lite olika varianter.

Sitter nämligen själv i tankarna på att skaffa en platta. Men vet inte vilken är intresserad av Tab 2 10.1 men många säger att den är skit.
Går det att få ICS på "första" tab:en? Och är den verkligen så mycket bättre?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact White TG | Moderkort: MSI MAG B550 TomaHawk | CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3,8GHz | Minne: Corsair Vengeace 32GB DDR4 3600MHz RGB Pro | GPU: Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB Vision OC | SSD/M2: WD Blue SN550 1TB NVMe SSD | Hårddisk Lagring: Seagate BarraCuda Compute 2TB | PSU: Corsair RM850 850W (2019)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av imp_matte:

Är det någon som vet dom riktiga specs:en på Galaxy Note 10.1???
T ex vad det är för SoC och GPU sam CPU??
Har hittat lite olika varianter.

Sitter nämligen själv i tankarna på att skaffa en platta. Men vet inte vilken är intresserad av Tab 2 10.1 men många säger att den är skit.
Går det att få ICS på "första" tab:en? Och är den verkligen så mycket bättre?

Den versionen som funnits ute på mässor hade en dual core processor men enligt de senaste från Samsung är det samma quad core Exynos som sitter i SIII. Frågan är då om inte plattan blir försenad eftersom SIII kommer i första hand så man kan nog få vänta till Augusti - September på den.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM