Uppdatera firmware på Samsung F4 2TB (HD204UI)

Permalänk
Medlem

Någon som kan verifiera om befintligt data raderas eller inte vid FW patchningen? Kanske en länk till Samsung som reder ut detta?

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen köpt en 2TB F4EG med Datum 2011.02 - Och vad jag också läst är att dom ska vara säkra att köra på om dom har relativt nya datum, men jag är inte säker.

Så skulle också vilja veta om befintlig data raderas eller om den är safe.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem
Skrivet av typic:

Någon som kan verifiera om befintligt data raderas eller inte vid FW patchningen? Kanske en länk till Samsung som reder ut detta?

Har inte testat det själv men av vad jag läst på diverse ställen så ska ingen data gå förlorad om det går som det ska. Men de flesta skriver också att man tar en risk eftersom om något går fel så vet man aldrig vad som kan hända

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Mailade Samsung idag och fick detta i svar så vet ni o ni behöver updatera eller inte.

If your drive is passed the manufactured date of 12/2010 then the drive has already been applied and does not need it. If your drive is manufactured before this date than you may get the patch to update the drive at this site provided below:

http://www.samsung.com/global/business/hdd/faqView.do?b2b_bbs...

Permalänk
Medlem

Skönt att höra! Skickade nyss iväg ett mail om mitt problem: http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/996744-defekt-sams...

Hoppas de svarar lika snabbt!

EDIT: Jag har nu fått svar av Samsung, se svar i denna tråd.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Annat svar från Samsung - Patchen ska köras

Hej
Jag har precis samma fråga som ovan, måste en ny Samsung 2TB model HD204UI patchas trots att den är helt ny (2011.02)?
Skickade frågan till Samsung som sa att det bör jag göra, d.v.s inte samma svar som Rezzy fick!

Dear Customer,
Samsung have provided a patch tool to resolve the issue in data loss. We suggest to perform the patch tool for your data safety. even the new HDD still we recommend to do the patch tool.
This patch tool is not a firmware update.

Så, det blir väl till att fixa in patchen ändå....

Permalänk
Medlem

Jag undrar också över detta. Har nyss köpt en extern låda som tydligen huserar en disk av omtalad modell.

Everest säger detta:
Drivrutinsdatum 2006-06-21
Drivrutinsversion 6.1.7600.16385

EDIT: Hmm. Som tillverkare står Microsoft, så misstänker att detta gäller mjukvara för den externa enheten? Finns det något sätt att se tillverkningsdatum/mjukvaruversion på disken?

Har mailat Samsung, men är osäker på vad som bör göras (om något alls?).

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Samsung disken uppdaterad

Jag körde uppdateringen via en bootbar USB sticka på min nyinköpta disk.
Fick tips att man på Dells supportplats kan ladda ner ett verktyg som skapar en bootbar USB sticka.
Det var enkelt fixat den vägen. När USB stickan är gjord ändrar man bara Autoexec så den inte drar igång Dells program utan istället patchen (som måste kopieras dit såklart) och ha disken installerad i datorn.
Gick smidigt och tog bara 15 sekunder.

Svar på frågan ovan, enklast är att ta ur disken och läsa på den. Där står det tillverkningsdatum, beteckning och serienr. Men enligt Samsung bör alla patchas oavsett datum (se mitt tidigare inlägg).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Classe001:

Svar på frågan ovan, enklast är att ta ur disken och läsa på den. Där står det tillverkningsdatum, beteckning och serienr. Men enligt Samsung bör alla patchas oavsett datum (se mitt tidigare inlägg).

Detta bryter ju även garantin, vilket jag inte är jättesugen på med tanke på att disken är "dags-färsk". Jag får helt enkelt vänta och se vad Samsung säger om saken.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag undrar också över detta. Har nyss köpt en extern låda som tydligen huserar en disk av omtalad modell.

Everest säger detta:
Drivrutinsdatum 2006-06-21
Drivrutinsversion 6.1.7600.16385

EDIT: Hmm. Som tillverkare står Microsoft, så misstänker att detta gäller mjukvara för den externa enheten? Finns det något sätt att se tillverkningsdatum/mjukvaruversion på disken?

Har mailat Samsung, men är osäker på vad som bör göras (om något alls?).

Behöver inte göra ett dugg om den ansluts via usb.

Permalänk
Medlem

Hm, jag har 3st spinpoint f1 1tb som ett par är rätt gamla, skall man uppdatera dessa med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Hm, jag har 3st spinpoint f1 1tb som ett par är rätt gamla, skall man uppdatera dessa med?

Nej, gäller enbart HD204UI

Visa signatur

AMD Phenom2 X6 1055T l Asus Crosshair IV Formula l XFX Radeon HD6870 l Corsair 2x 2GB 1600MHz XMS3 l Samsung SH-S223C l Seagate 2x 320GB, Samsung HD204UI 2x RAID 1 HDD's l Corsair HX 850W l Cooler Master HAF 922

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Behöver inte göra ett dugg om den ansluts via usb.

Var snäll och utveckla. Varför inte det? Låter ju bra såklart

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Var snäll och utveckla. Varför inte det? Låter ju bra såklart

Jag har läst det när jag höll på googla inom det området (har både denna disken som intern och extern)

Lästa något dyligt om att detta enbart var nödvändigt då man körde ahci och det gör inte usb, därav skall det tydligen vara lugnt. Så på min interna hårdisk har jag flashat om disken medan den externa är precis som tidigare, och det tror jag kommer fungera, lovar dock inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Jag har läst det när jag höll på googla inom det området (har både denna disken som intern och extern)

Lästa något dyligt om att detta enbart var nödvändigt då man körde ahci och det gör inte usb, därav skall det tydligen vara lugnt. Så på min interna hårdisk har jag flashat om disken medan den externa är precis som tidigare, och det tror jag kommer fungera, lovar dock inget.

Låter ju shjysst. Hoppas det är så och kör vidare

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Classe001:

Hej
Jag har precis samma fråga som ovan, måste en ny Samsung 2TB model HD204UI patchas trots att den är helt ny (2011.02)?
Skickade frågan till Samsung som sa att det bör jag göra, d.v.s inte samma svar som Rezzy fick!

Dear Customer,
Samsung have provided a patch tool to resolve the issue in data loss. We suggest to perform the patch tool for your data safety. even the new HDD still we recommend to do the patch tool.
This patch tool is not a firmware update.

Så, det blir väl till att fixa in patchen ändå....

Ja de är konstigt att dom svarar olika. Men varför skulle dom göra diskar från 2011 framåt me den gammla FW då dom vet att de är fel på den och felet kom upp runt novemer 2010 någont stanns så 2011 framåt borde vara ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Låter ju shjysst. Hoppas det är så och kör vidare

Kom på min källa, läste om http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=541834 där någon skrev att de mailade samsung angående detta och fick svar: "In reference to your issue, the external drive does not use the NCQ Write command. Therefore it does not need to be patched."

Med andra ord är det alltså helt lugnt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Kom på min källa, läste om http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=541834 där någon skrev att de mailade samsung angående detta och fick svar: "In reference to your issue, the external drive does not use the NCQ Write command. Therefore it does not need to be patched."

Med andra ord är det alltså helt lugnt!

Låter kanoners Då är det bara att fortsätta lägga in semesterbilder nu då

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Svenskarna är troligen världens mest semesterfotograferande folk, mycker semester=många bilder.
Så synd att semestersabotören CopySwede lägger näsan i blöt å tar betalt för lagring av våra semesterfilmer.

Permalänk
Medlem

Här har jag tydligen missat något...

Har 2 st HD204UI, köpta 2010 nån gång, kommer inte ihåg exat, men mer än ett halvår sen så innan 2010.10 då iaf.

Hårddiskarna fungerar perfekt (vad jag vet ). De är proppfulla med semesterbilder så att göra backup på det är uteslutet.
Behöver jag patcha? Vill inte förlora massvis med data. har däremot riktigt dåliga erfarenheter med flera Seagatediskar som stendog, som kanske hade hjälpt om man patchat dem i tid.

Vad gäller?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

hmm bumpar denna tråd, har haft en HD204UI ganska länge och undrar om man bör köra patchen aven om man aldrig upplevt några problem med disken??

Visa signatur

Asus Z370-A ~ Intel Core i9 9900K ~ 64GB Corsair Vengeance 3200MHz ~ Asus RTX3080 OC ~ Samsung 970 EVO Plus 1TB ~ NZXT H440W New Edition Silent Ultra ~ Corsair RM750x ~ Noctua NH-D15

Permalänk
Skrivet av buzz:

hmm bumpar denna tråd, har haft en HD204UI ganska länge och undrar om man bör köra patchen aven om man aldrig upplevt några problem med disken??

Undrar samma, köpte den i jan/feb det här året. Firmware på den just nu är 1AQ10001.

Permalänk
Medlem

Aja bumpar den här tråden och hoppas någon vet vilken firmwire man ska ha :S Hittar ingenting på Google. Just nu har min HD204UI 1AQ10001 är det den fw som var dålig eller ska jag köra på med den? Blir fan riktigt förvirrad segate har ju inget på deras sida så svårt att veta.

Visa signatur

I could tell you a UDP joke, but you might not get it.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Han ska inte ha japansk firmware.
Det finns inget sätt att se om man har rätt fw på disken, utan du får flasha dem ändå.

Permalänk
Inaktiv

Denna firmware påstås vara rätt: http://www.samsung.com/global/system/business/hdd/faq/2010/12...
(hittade den här: http://hardforum.com/showthread.php?t=1672505 )

Följ denna guide för att flasha: http://forums.whirlpool.net.au/archive/1597038

OBS! Hittar även någon som säger att du inte behöver flasha din disk om den är tillverkad efter Januari 2011 för att den då kommer med rätt firmware direkt.