Intel HD 4000 vs GF 8600GTS (och eventuellt nytt diskret kort)

Permalänk
Medlem

Intel HD 4000 vs GF 8600GTS (och eventuellt nytt diskret kort)

Jag har googlat en del, men lyckas inte direkt få något riktigt grepp om hur Intels HD 4000 i 3570K presterar jämfört med det kort jag har idag (8600GTS).

Ska uppgradera CPU och undrar om jag skulle klara mig med HD 4000 med bibehållen eller bättre prestanda.
Känslan jag fått när jag gogglat runt lite är att det handlar om liknande prestanda, men jag har eg inte kunnat bekräfta något.
Kan någon här sprida lite ljus i frågan?

Jag har åxå vaga planer på att eventuellt köpa ett nytt diskret grafikkort. Har inte riktigt koll på vad jag isf skulle välja. Mitt 8600GTS räcker oftast hyfsat till för det jag använder datorn till, men ibland märks det att det är lite gammalt och trött.
Mitt nuvarande kort är passivt kylt och jag tänker mig att fortsätta på den vägen, eftersom jag inte behöver monsterprestanda.

Efter att ha läst en del på nätet verkar det som att HD7750 kan vara ett bra alternativ. Det finns några varianter som är passivt kylda och 7750 drar mindre ström än 8600GTS, samtidigt som det har en bra bit bättre prestanda, vad jag kan se.
Finns det något kort jag missat som är en ett ännu bättre alternativ?

Det finns ju passiva HD6750 och 6770 åxå, men 6750 känns inte som något jättesteg i prestanda, men drar ändå 30W mer effekt. 6770 är ju en del bättre, men drar dubbla effekten jämfört med 7750, vilket känns lite onödigt för min del, som nästan klarar mig med 8600GTS. 7750 känns som "sweet spot".

Permalänk
Hedersmedlem

HD 4000 har väldigt långt kvar till 8600GTS. Några sifforr har jag inte, men om man kikar på vilka grafikkort som jämförs med HD 4000 i t ex Anandtechs test så ser man snabbt att HD 4000 inte är i närheten av de billiga diskreta korten.

Ett 7750 tycker jag låter rimligt däremot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

HD 4000 har väldigt långt kvar till 8600GTS. Några sifforr har jag inte, men om man kikar på vilka grafikkort som jämförs med HD 4000 i t ex Anandtechs test så ser man snabbt att HD 4000 inte är i närheten av de billiga diskreta korten.

Ett 7750 tycker jag låter rimligt däremot!

Tack för svaret. Är du säker på att du tänker på rätt kort, dvs det 5 år gamla 8600gts. Jag har kört 3dmark vantage och får typ 4-5fps, vilket verkar vara runt vad man hamnar på med hd4000.

Låter bra att jag tänkt åt rätt håll med 7750 iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beror väl helt på vad du gör. Spelar du något annat än chess kan det nog vara värt att köpa ett separat grafikkort. Men slösurfar du bara och kollar youtube osv så är det nog ingen direkt nödvändighet. Om du är tveksam är det ju bara att testa utan först, och tycker du att det går för segt, köp då ett kort.