Funderar på att skaffa mig en 120Hz skärm. Vilken?

Permalänk
Inaktiv

Funderar på att skaffa mig en 120Hz skärm. Vilken?

Sitter just nu på 2st 24 tums skärmar som båda är 60hz. Dom funkar utmärkt men jag är lite sugen på att uppgradera till en 120Hz skärm då man har sett så många rekommendera det här på forumet.
Tänkte kolla lite med er kunniga inom just detta området ifall ni tycker att det är värt att skaffa en 120hz skärm samt vilken man isåfall skulle gå på.

När det kommer till vilken budget jag kommer ligga på så är det osäkert då jag ska jobba i sommar samt sälja mina två 24 tums skärmar ifall jag ska köpa en 120hz skärm.
Men vi kan väll säga en budget runt om 4000kr.

Permalänk
Avstängd

Om du ska byta ut två 60hz skärmar mot två stycken 120hz skärmar för 2000 kr per skärm så tror jag faktiskt inte att du märker en markant skillnad om du inte kör på två riktiga skitskärmar just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Om du ska byta ut två 60hz skärmar mot två stycken 120hz skärmar för 2000 kr per skärm så tror jag faktiskt inte att du märker en markant skillnad om du inte kör på två riktiga skitskärmar just nu.

Han skriver han ska köpa en 120Hz skärm, inte två stycken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nikkop:

Han skriver han ska köpa en 120Hz skärm, inte två stycken

Precis

Permalänk
Inaktiv

Någon som kan säga om den här skärmen är något bra?
benq-tft-24-xl2420t-120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Någon som kan säga om den här skärmen är något bra?
benq-tft-24-xl2420t-120hz

Den där har jag också tittar på men den är så hiskeligt ful.
Hur kan man göra en sån ful skärm?
Beundransvärt...

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Funderar också på den, om jag inte blir nöjd med gratisskärmen jag fått med CDONs Thor-PC.

Ett omfattande test av Benq-skärmen: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/benq_xl2420t.htm

FlatpanelsHD har också fått in skärmen för några veckor sedan, men det finns ingen recension uppe ännu.

Några fler recensioner: http://www.testfreaks.se/bildskarmar/benq-xl2420t/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

NEJ gör det inte! Om ni inte har super-hårdvara hela tiden för då kommer ni att bli infekterade av 120FPS-influensan, det är jag säker på!
Jag har själv aldrig spelat på en 120Hz-skärm och jag vill helst aldrig göra det för då kommer jag förmodligen att hata 60FPS precis som jag började hata 30FPS efter att ha gått in i PC-världen, kan knappt spela Halo längre utan att få huvudvärk

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Den här lär bli mitt nästa köp, verkar vara galet bra bildkvalitet. Och designen är ju inget att tala om..

Visa signatur

Min dator är kärnfri

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordMattis:

Den här lär bli mitt nästa köp, verkar vara galet bra bildkvalitet. Och designen är ju inget att tala om..

Du lär inte ångra dig. Bytte ut min Benq 120 hz mot denna skärmen och ångrar mig inte en sekund. Färgerna, svärtan och bildkvaliteten går inte ens att jämföra mellan benq och samsungen, de spelar inte i samma liga helt enkelt. Benqen har så USEL bildkvalitet, svärta och färger att man tror det är en prototyp från början av 2000 talet.
Jag lade ner tid och verkligen jämföre mellan de olika 120 hz skärmarna och Samsungen ÄR helt enkelt det bästa valet. Det enda som stör ibland är att den är för blank på skärmen. Märks aldrig så länge solen inte lyser in i rummet dock.

EDIT:
Jämförde mellan Benq, Asus och Samsungskärmarna som fanns på marknaden när jag köpte den.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

NEJ gör det inte! Om ni inte har super-hårdvara hela tiden för då kommer ni att bli infekterade av 120FPS-influensan, det är jag säker på!
Jag har själv aldrig spelat på en 120Hz-skärm och jag vill helst aldrig göra det för då kommer jag förmodligen att hata 60FPS precis som jag började hata 30FPS efter att ha gått in i PC-världen, kan knappt spela Halo längre utan att få huvudvärk

Är väl samma sak med att gå mellan en skräm med IPS panel och en med TN panel? Det är lika irriterande..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Skulle också spara in en till femhundra lapp för att ha råd med Samsungen. Varning bara för att den högreflekterande ytan inte är att leka med. Tänk glasyta så om solen ligger på skärmen eller på den som sitter framför kan det bli jobbigt. Netonet har öppet köp och du får testa skärmen hemma och lämna tillbaka inom 14 dagar. Många återförsäljare brukar inte acceptera att man öppnat produkten.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LordMattis:

Den här lär bli mitt nästa köp, verkar vara galet bra bildkvalitet. Och designen är ju inget att tala om..

Det verkar vara en ordentlig skärm. Det är också ett litet plus att den är 27tums

Skrivet av KingCobra:

Du lär inte ångra dig. Bytte ut min Benq 120 hz mot denna skärmen och ångrar mig inte en sekund. Färgerna, svärtan och bildkvaliteten går inte ens att jämföra mellan benq och samsungen, de spelar inte i samma liga helt enkelt. Benqen har så USEL bildkvalitet, svärta och färger att man tror det är en prototyp från början av 2000 talet.
Jag lade ner tid och verkligen jämföre mellan de olika 120 hz skärmarna och Samsungen ÄR helt enkelt det bästa valet. Det enda som stör ibland är att den är för blank på skärmen. Märks aldrig så länge solen inte lyser in i rummet dock.

EDIT:
Jämförde mellan Benq, Asus och Samsungskärmarna som fanns på marknaden när jag köpte den.

Det med att solen lyser är nog inget problem då jag sitter i en källare med ett litet fönster, så här kommer inget solsken in

Skrivet av MartinP74:

Skulle också spara in en till femhundra lapp för att ha råd med Samsungen. Varning bara för att den högreflekterande ytan inte är att leka med. Tänk glasyta så om solen ligger på skärmen eller på den som sitter framför kan det bli jobbigt. Netonet har öppet köp och du får testa skärmen hemma och lämna tillbaka inom 14 dagar. Många återförsäljare brukar inte acceptera att man öppnat produkten.

Låter sjukt nice

En fråga om 3D'n till skärmen. Jag sitter ju på ett GTX 580 kort och jag har ibland funderat över att skaffa 3D "adaptern" till NVIDIA korten. Men eftersom Samsung skärmen har inbyggd 3D så måste jag inte skaffa en sådan adapter eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

NEJ gör det inte! Om ni inte har super-hårdvara hela tiden för då kommer ni att bli infekterade av 120FPS-influensan, det är jag säker på!
Jag har själv aldrig spelat på en 120Hz-skärm och jag vill helst aldrig göra det för då kommer jag förmodligen att hata 60FPS precis som jag började hata 30FPS efter att ha gått in i PC-världen, kan knappt spela Halo längre utan att få huvudvärk

Sant!

Jag har 120hz, aldrig i livet att jag kör 60hz mer. Blir irriterad på att muspekaren laggar i 60hz

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Det verkar vara en ordentlig skärm. Det är också ett litet plus att den är 27tums

1920x1080 i 27"... blir inte det hemskt "pixligt"?

Hur är "viewing angle" på denna? Hade en 24" Samsung med TN-panel tidigare. Stod inte ut med att hörnen alltid var annan nyans, samt att skärmen ändrade nyanser beroende på vilken vinkel man hade skärmen i. (Bytte till U2711 med IPS = guld! )

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

1920x1080 i 27"... blir inte det hemskt "pixligt"?

Hur är "viewing angle" på denna? Hade en 24" Samsung med TN-panel tidigare. Stod inte ut med att hörnen alltid var annan nyans, samt att skärmen ändrade nyanser beroende på vilken vinkel man hade skärmen i. (Bytte till U2711 med IPS = guld! )

Det finns väl inga bra IPS-spelskärmar? Men jag antar det beror på vad man gör och prioriterar mest. Samsungen går endast att vinkla 20 grader jämfört med Benq som faktiskt har en arm. Fast enligt testet skulle det tydligen inte spela någon roll eftersom det är en 27"are...

Test av Samsung-skärmen: http://wecravegamestoo.com/forums/gadgetry-electronics-discus...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter också och funderar på den 27" Samsungen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordMattis:

Den här lär bli mitt nästa köp, verkar vara galet bra bildkvalitet. Och designen är ju inget att tala om..

Galet bra bildkvalité? Kanske för att vara en TN-panel.

Citat:

Det finns väl inga bra IPS-spelskärmar?

Haha, jo, det gör det.

www.120hz.net

Eller HP 27ZR eller om den heter ZR27, två bra skärmar för spel.

Yamakasin har ju möjlighet till 120hz då, så det väger lite tyngre. Och man slipper AG-coating. 3600tot för 100hz+ och IPS-panel, GODIS!

edit: Recensioner från okända sidor på internet är ganska dåligt som grund tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

1920x1080 i 27"... blir inte det hemskt "pixligt"?

Joo. Jag har en apple 27". Kör den i 2560x1440. Jag testade köra den i 1980x1080, det är som att man sitter med en förstoringsglas för ögonen hela tiden. Allting blir så förstorat och visst kan man tycka att det kanske för att jag vant mig för den högre upplösningen men det tror jag inte. Jag vågar hävda att 1920x1080 är för lite för en 27" och det är inget som jag rekommenderar.

Om man vill ha en 27" så ska man satsa på en skärm som klarar av högre upplösningar än 1920x1080, i annat fall så är det bättre med en 24" om man nu ska köra 1920x1080.

Som sagt.. man har ingen glädje av den stora bildytan på en 27" om skärmen inte klarar av högre upplösningar än 1920x1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaonline:

Joo. Jag har en apple 27". Kör den i 2560x1440. Jag testade köra den i 1980x1080, det är som att man sitter med en förstoringsglas för ögonen hela tiden. Allting blir så förstorat och visst kan man tycka att det kanske för att jag vant mig för den högre upplösningen men det tror jag inte. Jag vågar hävda att 1920x1080 är för lite för en 27" och det är inget som jag rekommenderar.

Om man vill ha en 27" så ska man satsa på en skärm som klarar av högre upplösningar än 1920x1080, i annat fall så är det bättre med en 24" om man nu ska köra 1920x1080.

Som sagt.. man har ingen glädje av den stora bildytan på en 27" om skärmen inte klarar av högre upplösningar än 1920x1080.

Kollade in en 27" igår som körde 1080p native. Som du säger blir det väldigt pixligt så det går helt klart bort för min del...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite... Asså jag har kollat överallt efter 120hz skärmar men jag hittar inga som är 22-24".
Det är ok med 60hz i alla spel utom Cod då vill jag ha mer men sen kan jag ju också spela i 3D med 120hz och det verkar najs.
Kan tyvärr inte lägga mer än ca 2500:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Lånar tråden lite... Asså jag har kollat överallt efter 120hz skärmar men jag hittar inga som är 22-24".
Det är ok med 60hz i alla spel utom Cod då vill jag ha mer men sen kan jag ju också spela i 3D med 120hz och det verkar najs.
Kan tyvärr inte lägga mer än ca 2500:-

Går inte att spela i 120hz med 3d på, för att 3d "halverar" din hz till 60. Alltså 3d=60hz, 2d=120hz,
Rätta mig gärna om jag har fel någon kunnig

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Går inte att spela i 120hz med 3d på, för att 3d "halverar" din hz till 60. Alltså 3d=60hz, 2d=120hz,
Rätta mig gärna om jag har fel någon kunnig

Det vet jag.

Permalänk
Medlem

Tänk på att samsung och nvidia grafikkort inte kommer bra överens.

Men min rekommendation är ändå Samsung S23A750D. 120Hz ska ju fungera bra, jag harbför mig att det är 3Dn som inte fungerar som det ska eftersom samsung inte kommer överens med nvidias 3d-program.

Permalänk
Medlem

Större skärm = behöver inte sitta lika nära = pixligheten inte syns.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Det vet jag.

Konstigt, eftersom jag citerade dig när du sa motsatsen ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Konstigt, eftersom jag citerade dig när du sa motsatsen ..

Nej. Jag menade inte så. Det är en 120hz skärm vilket man behöver för att kunna spela i 3D
Men det betyder inte att det är 120hz/120fps när man spelar i 3D

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag skulle aldrig köpt en "BenQ TFT 24" XL2420T 120Hz", färgerna på den skärmen ser helt värdelösa ut. Jag förstår inte hur Benq kunde släppa skärmen när färgerna ser totalt urvattnade ut. Fick låna skärmen och testa den ordentligt, visst det blev lite bättre efter man pillat med färg inställningarna, men långt ifrån bra!

Var bättre färgåtergivning i en 6 år gammal 14" Samsung skärm, så nej Benq skärmen tycker jag är skräp, dock ska sägas att 120hz var väldigt skönt att spela på, men välj något annat märke.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar först och främst: http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-23-till-24...

Och är det något du är skeptisk till med den så är denna min andra rekomendation: http://www.inet.se/produkt/2204790/acer-24-tft-gd245hqabid-12...

Jag har själv en Samsung S23A700D och den och 750D har "samma" skärmspecifikationer, bara att storebrodern har en ny fräschare design. Anledningen till att jag inte rekommenderar 700D är att den inte tillverkas längre och finns därmed bara kvar hos diffusa återförsäljare med sjuka överpriser.

Jag köpte den sista som såldes på webhallen för 1500kr och ändå kostar den i nuläget samma som storebrodern gör på netonnet, fast på expert; http://www.expert.se/webapp/wcs/stores/servlet/Product1_10151...

Jag älskar min samsung och det enda negativa med den är att jag nu sitter och spyr galla över 60Hz skärmen jag måste arbeta med på jobbet.

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz