Windows och steam på ssd rästen på annan hdd?

Permalänk

Windows och steam på ssd rästen på annan hdd?

Hejsan! idag köpte jag en adata ssd på 128gb och tänkte höra hur jag gör så bara steam och windows är på ssdn och allt annat på en annan disk? hoppas ni förstår hur jag menar.
btw denna ssd var det: http://www.inet.se/produkt/4304431/a-data-ssd-premier-pro-sp9...

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem

Du menar att på din förra hård-disk så är redan windows och steam installerat och du vill på ett magisk sätt
få dom på ssd:en utan att behöva om installera allt?

Om du menar hur man ändrar plats i installen så brukar man få en ruta och bredvid rutan så brukar det vara ... eller liknande
där du kan trycka och sedan välja hård-disk eller vilken fil det ska in till.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk

varje gång du sparar/ inst väljer du vart det ska placeras. välj din mekhdd när det inte är nåt du vill ha på ssd

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Skrivet av Xenoz:

Du menar att på din förra hård-disk så är redan windows och steam installerat och du vill på ett magisk sätt

nej jag menar att kan jag på nått sätt installera alla pogram osv på min gamla 500gb hdd och enbart ha windows 7 och steam på ssdn.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Skrivet av Xenoz:

klart man måste tro det sämsta om folk hehe. tänkte inte lika långt som dig..

Visa signatur

Quote Please

Permalänk
Skrivet av Sannapulsen:

nej jag menar att kan jag på nått sätt installera alla pogram osv på min gamla 500gb hdd och enbart ha windows 7 och steam på ssdn.

du väljer själv vart prog installeras min vän.

Visa signatur

Quote Please

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

du väljer själv vart prog installeras min vän.

Du har alltså inte använt Steam; det har ingen inbyggd funktion för att byta installationsplats.

EDIT: Ta en titt på denna tråd http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=998110

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannapulsen:

Ja det kan du.

När du installerar ett program så brukar installen komma vid en ruta där den fråga om vart du vill lägga programmet du installerar.

Men kom ihåg att din förra program måste av-installeras och om du hade windows på din förra hård-disk
så måste det formateras men kan du enkelt göra.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

1. Sätt i SSD
2. Ta ur HDD
3. Installera windows (på SSD)
4. Sätt i HDD. Du kanske behöver gå in i diskhanteraren för att få den att synas. Installera Steam på SSD (C), installera allt annat på HDD (jag hade kallat den D),
5. Profit

Har du väldigt många steamspel kan det bli lite trångt.

Som tillägg till bilden ovan: När du installerar nåt som inte ska ligga på C (SSD), välj browse och byt helt enkelt ut C mot D i sökvägen så blir det en ganska logisk ordning.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Ja det kan du.

När du installerar ett program så brukar installen komma vid en ruta där den fråga om vart du vill lägga programmet du installerar.

http://img69.imageshack.us/img69/9321/24387764.png

Ja, men du har glömt faktumet att han vill först installera Steam på SSDn och sen installera alla spel och liknande på en annan hårddisk. Som jag skrev ovan så har Steam ingen funktion för det; att för varje enskilt spel välja installationsplats.

EDIT: Förstod vad du menade när jag läste första inlägget igen, men med Steam och sen allt annat antog jag programvaran Steam skulle vara på SSDn och alla spel på annan hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiNikor:

Ja, men du har glömt faktumet att han vill först installera Steam på SSDn och sen installera alla spel och liknande på en annan hårddisk. Som jag skrev ovan så har Steam ingen funktion för det; att för varje enskilt spel välja installationsplats.

hmm så person menar att han enbart vill bara ha steam på ssd och alla sina spel på den mekaniska?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

IMO så är det enklaste sättet att installera steam på mekanisk hårddisk och sen flytta de spel/filer man vill till SSD och sedan länka dem från HDD -> SSD. Eller lite jobbigare: installera steam på SSD och låta alla spel man vill ha på SSD ligga kvar och de spel man inte vill ha på SSD kan man lägga på HDD och sedan länka från SSD -> HDD.

Använd Mklink för att länka.

Permalänk

tack för hjälpen är fixat nu!

Visa signatur