Massvis med problem med helt nybyggd dator. Hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du har kontrollerat sockel och CPU som jag föreslog igår? #12369737

Ingen mening att försöka installera om 100ggr om inte allt är kontrollerat.

Det verkar absolut vara en mening, har testat massa olika bioosinställningar och det går väldigt mycket bättre med vissa, Har inte haft någon möjlighet att kontrollera cpun. Satt med installationen till klockan två i natt och stack på jobbet sex i morse. Får se om jag orkar hålla mig vaken något ikväll och skruva loss kylaren då för att kontrollera cpun.

Finns det något sätt man kan kontrollera hur vida sata kontrollerna funkar som de ska?

Permalänk

Jag tycker du ska ge upp och lämna tillbaka moderkortet. Det är uppenbart defekt.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Hur har det gått med EFI option i bios?

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem

hur går det för dig?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Har varit upptagen och borta sedan torsdag morgon, han bara hem sov på torsdag natt och sen upp sex på fredag och iväg igen. Kommer hem sent i kväll igen och om jag orkar kanske jag hinner göra lite i natt.

Jag mailade cdon på torsdag och de ville ha serie numret så skickar det på torsdag kväll men har fortfarande inte fått något svar om hur de vill göra. Det är ju svårt att säga om det verkligen är något fel på det men eftersom den inte ens funkar med default inställningar så känns det smartast att skicka tillbaka det.

Permalänk
Medlem

Det här är väl en slags DOA? "Dead on arrival"

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att det går som doa så det inte blir något strul

Permalänk
Medlem

Jag har nu plockat loss cpun och konstaterat att ungefär 5-6 st av processorns kontaktytor inte verkar få kontakt med moderkortet, de har iaf inte fått något märke av stiften de ska få kontakt med, jag har ingen aning om det kan vara något som är fel med det. Om nu så är fallet att cpun inte får riktig kontakt med morderkortet så borde ju andra fel presentera sig tycker jag.

Processorn hittas korrekt och alla info om den stämmer i bios så borde inte ha med saken att göra, men som sagt jag vet inget om sådant.

Permalänk
Medlem

Har du en lupp du kan sätta på huvudet som förstorar många X och rikligt med belysning, stadiga händer och precisionsmejslar kan du enkelt böja upp allihopa en bit så att de får kontakt.
Kom ihåg när 478 var tvärt om, pinnarna satt på processorn istället för i sockeln typ som på AMD. Tycker inte om AMD.
Ibland fick man sitta och försiktigt böja pinnarna rätt efter att en klantskalle försökt få ned processorn utan att lyckas.

Ja processorn syns och fungerar men du får underliga problem.
Prova, eller lämna in kortet igen. Alt be någon kunnig titta på det.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat på stiften bara med blotta ögat och då ser de inte ut som att någon sitter lägre än något annat men så kan säkert vara fallet. Jag har ingen lupp, Har en stjärnkikare men det är nog överkurs att använda en sådan för det här.

Jag inväntar svar från cdon och hoppas på att jag får skicka tillbaka det. Synd bara att allt ska ta sån jäkla tid.

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag var rädd för är sockelns pinnar skadade. Tyvärr inget som normalt sett går på garanti utan anses som självförvållat vid monteringen. Är man det minsta osäker med dagens superkänsliga socklar bör man alltid låta butiken montera.

Alla stift används till olika saker och samtliga måste fungera möjligen med något undantag som enstaka jordpunkter. Eftersom CPUn innehåller allt idag styrs i princip samtliga funktioner genom dessa anslutningar. Såsom pci-e till grafikkort och minnesbussen till minnena.

Enstaka bortfall behöver inte alls innebära direkt uppenbara fel. Det finns exempel på där sockelskador gjort att pci-e endast gått i 8x istället för 16x t ex. Även märkliga minnesproblem finns dokumenterade där användaren trott det var fel på minnesplatser eller ramstickor, när felet var sockeln.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nästa gång; dustin eller inet

När jag plockade isär den gamla 478 som är en gammal sjukhusdator, den klassiska fujitsu siemens datorn som står på högkant. Vägrade den att stänga av sig, den ville starta om. Den betedde sig konstig på många olika delar, det var ett tag sedan nu så att det är enbart det där jag kommer ihåg nu.
Datorn används för att styra en amatörradio genom ett program.

Modedit: Inte mitt citat
Permalänk
Medlem

Jag får helt enkelt invänta och se vad dom säger imorgon när jag bör få svar.

Handlar vanligtvis inte sånt här på cdon men dom hade 10% alla komponenter vilket gav en rejält bra rabatt motför billigaste konkurrent så fick bli där den här gången.

Permalänk
Medlem

Skumt fel. Bra att du fick fram vad det var. Så enkelt som EFI var det ju inte iaf, hehe. Trodde verkligen det var något sånt. Oftast personligen, när jag själv byggt datorer, så har det mestadels alltid varit det. Utgick bara från mig själv. Är väl lagd så att jag ser för långt och missar de små sakerna när jag själv monterar. Tänkte vara smart och tipsa om något smått här istället, så var det något mer komplicerat, lol.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem

Fick fraksedel igår och ska få ett nytt mobo.

Hoppas verkligen att det kommer funka nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick svar nu från cdon och de undrar om jag vill ha ett nytt eller häva köpet alternativt ta ett annat moderkort från dem.

Jag måste ju ha ett mobo så vad skulle ni rekommendera, ska jag satsa på ett nytt likadant eller finns något annat som jag borde prova. Det ska ju vara ett bra kort så får jag ett nytt lika borde jag ju förhoppningsvis inte ha något strul...

Permalänk
Medlem

test kör med nytt lika moderkort nu och har lånat ett nätagg från en annan dator. Fortfarande samma fel.

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats starta upp datorn med Ubuntu live cd, finns det någon Diagnostics jag kan köra här som kan göra mig åtminstone lite klokare?

Försökte även installera ubuntu och fick då detta fel meddelande "input output error during read on dev sda"

Permalänk

Peta ur alla ram stickor utan en och ställ ner i lägsta hastighet. Ställ volten lite högre än standard. Sen bör du kunna få in windows. Har själv haft exakt samma problem med en kunds dator. Drog slutsatsen moderkort eller cpu var skadad.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Peta ur alla ram stickor utan en och ställ ner i lägsta hastighet. Ställ volten lite högre än standard. Sen bör du kunna få in windows. Har själv haft exakt samma problem med en kunds dator. Drog slutsatsen moderkort eller cpu var skadad.

Om jag får in windows kan jag då på något sätt "bevisa" vad som är skadat? Det bör vara cpun eftersom jag bytt ut allt annat på datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har pratat med Intels support nyss, han tyckte det lät som ett konstigt fel och att det vore väldigt ovanligt om det berodde på cpun. Helst vill dom att jag ska prova den i en annan dator. Det känns ju inte jätte roligt att plocka sönder en kompis burk förra att testa den men vad fysiken kan jag annars göra.

Känner ju knappast så många som har en burk med samma slot heller.

Jäkligt jobbigt när det blir så här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pratade igen idag med killen på Intel, han hade svårt att tro att det skulle vara något annat än cpun. Ändå så sa han att jag behöver testa den i en annan dator för att bekräfta att det är fel på den, annars får jag ingen ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av klastro:

Pratade igen idag med killen på Intel, han hade svårt att tro att det skulle vara något annat än cpun. Ändå så sa han att jag behöver testa den i en annan dator för att bekräfta att det är fel på den, annars får jag ingen ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Årets jobbigaste felsökning?

Ville bara skicka lite medlidande. Hoppas du har en polare som kan hjälpa dig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kan låna en polares dator som har samma cpu, så det är löst värre blir det att hitta tiden att göra det. Åker till Japan i helgen och jobbar fram tills dess. Får väl helt enkelt vara utan dator även när jag kommer hem om två veckor och fortsätta jävlas då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

köp en ny cpu i japan då..Kanske är billigare tom fast lite strul med garanti blir det.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att mitt bygge hade ett liknande problem (Grafikkort=DoA),
men jag hoppas att ditt får ett liknande slut då min dator plötsligt bara kickade igång.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Mailade cdon igen här om dagen att Intel tvingade mig till det ena och det andra ihop om att cdon ska hjälpa mig.

Fick då till svar att Intel själva hantera alla ärenden efter att det gått 30 dagar sedan köpet.

Då brand det för mig, att jag inte får veta det här förren nu är ju helt avgörande för en lösning på problemet . Dessutom så meddelande jag problemet långt innan 30 dagar gått. Dessutom fick jag vid ett tillfälle vänta i tio dygn på att de skulle svara. Hade det varit inom 30 dagars perioden hade jag fått en ny cpu direkt av cdon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Svchost.exe:

Peta ur alla ram stickor utan en och ställ ner i lägsta hastighet. Ställ volten lite högre än standard. Sen bör du kunna få in windows. Har själv haft exakt samma problem med en kunds dator. Drog slutsatsen moderkort eller cpu var skadad.

Har också använt mig av denna lösning på kompisens dator. Att testa köra med en minnesticka.
Rekommenderar att tetsta om du inte redan gjort det.

Permalänk
Medlem

Det har jag också testat. åker bort nu i två veckor så blir inget mer testande på ett tag, men har någon en ide skicka gärna

Permalänk
Medlem

Medan jag varit bortrest så har en kompis testat cpun i en annan dator och den funkar inte där heller. Mailade Intel om det i måndags, har fortfarande inte fått något svar:(

Skickades från m.sweclockers.com