macbook pro eller en windows 7 laptop

Permalänk
Medlem

macbook pro eller en windows 7 laptop

skall ha en dator till lite mindre krävande spel till exempel minecraft,cs source
budget:6000-9000 kr
skall även hålla upp en liten minecraft server!
är minecraft bättre på pc eller macbook?

även förslag på [lapptoppar]
minst 6gb ram
intel i5 eller i7
alla märken utom dell eller LGhttp://www.multitronic.fi/index.php?setlang=sv

Permalänk

du kan ju lika gärna köra windows på en macbook

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Macbook är väl oftast bättre på det mesta förutom själva beräkningskapaciteten:

Byggkvalité
Batteritid (iaf i OSX)
Möjlighet att köra både OSX samt windows
Framförallt är andrahandsvärdet mycket mycket bättre, köper du en begagnad Macbook Pro kan du ha den i några år utan att förlora så mycket på det. De håller sig bättre än de borde om man tittar på Tradera och Blocket.

Men ska du spela någonting så lär inte den billigaste macbooken med integrerat grafikkort räcka så långt, då behöver du antingen köpa en begagnad eller en dyrare variant. Hur som helst, om du ska köpa en Macbook så vänta tills de nya presenteras (på måndag antagligen). Även om du inte köper den nya så kommer priserna på de gamla att sjunka en del närmsta dagarna. Ska du köpa en vanlig PC så är ju Ivy bridge osv redan ute på de och då finns det ingen anledning att vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Macbook är väl oftast bättre på det mesta förutom själva beräkningskapaciteten:

Byggkvalité
Batteritid (iaf i OSX)
Möjlighet att köra både OSX samt windows
Framförallt är andrahandsvärdet mycket mycket bättre, köper du en begagnad Macbook Pro kan du ha den i några år utan att förlora så mycket på det. De håller sig bättre än de borde om man tittar på Tradera och Blocket.

Men ska du spela någonting så lär inte den billigaste macbooken med integrerat grafikkort räcka så långt, då behöver du antingen köpa en begagnad eller en dyrare variant. Hur som helst, om du ska köpa en Macbook så vänta tills de nya presenteras (på måndag antagligen). Även om du inte köper den nya så kommer priserna på de gamla att sjunka en del närmsta dagarna. Ska du köpa en vanlig PC så är ju Ivy bridge osv redan ute på de och då finns det ingen anledning att vänta.

Vänta nu lite här. En MacBook har väl EXAKT samma hårdvara som en vilken som helst dator. Det är INGEN skillnad på vad som sitter i burken alls. Förr på tiden så var det en riktigt skillnad i och med att Apple körde en rISC CPU från Motorola medans Intel och AMD körde mISC CPU. Det var först när Apple gick över till OSX som de skrotade rISC för att gå över till mISC. Det var den ENDA skillnaden.

Sen vidare så om du vill ha en lite större skärm än 13" så kostar det 16 495:- på Apple.se. Och då endast med ett AMD Radeon HD 6750M 512 MB DDR5.

Om du skulle ta en 16495 pix och lägga på t ex en dator på pc-konsulten där du får välja helt själv vad som skall vara i så inser du att du kan till och med få SSD samt mekannisk HDD OCH 17" skärm OCH minst 8 GB RAM OCH mer HDD OCH bluray.

Men ja du har rätt om två saker. En MacBook är det bättre andrahandsvärde på. Och man kan köra Win7 på en Mac. Fast man kan köra OSX på vissa andra maskiner som har samma hårvara som en Mac.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Skrivet av mrvision:

Vänta nu lite här. En MacBook har väl EXAKT samma hårdvara som en vilken som helst dator. Det är INGEN skillnad på vad som sitter i burken alls. Förr på tiden så var det en riktigt skillnad i och med att Apple körde en rISC CPU från Motorola medans Intel och AMD körde mISC CPU. Det var först när Apple gick över till OSX som de skrotade rISC för att gå över till mISC. Det var den ENDA skillnaden.

Sen vidare så om du vill ha en lite större skärm än 13" så kostar det 16 495:- på Apple.se. Och då endast med ett AMD Radeon HD 6750M 512 MB DDR5.

Om du skulle ta en 16495 pix och lägga på t ex en dator på pc-konsulten där du får välja helt själv vad som skall vara i så inser du att du kan till och med få SSD samt mekannisk HDD OCH 17" skärm OCH minst 8 GB RAM OCH mer HDD OCH bluray.

Men ja du har rätt om två saker. En MacBook är det bättre andrahandsvärde på. Och man kan köra Win7 på en Mac. Fast man kan köra OSX på vissa andra maskiner som har samma hårvara som en Mac.

Det är rätt, det mesta i en valfri pezelaptop och valfri macbook är detsamma. Men det är en rätt väsentlig skillnad på hur man satt ihop grejerna. Hittills har jag inte sett nån pezelaptop som jag tycker når samma nivå i byggkvalitet som en mac i samma prisklass. TS: Hittade en film om hur man gör en minecraft-server i os x. http://www.youtube.com/watch?v=es7-2CHfZ8I
Men - precis som Kakann skriver - vänta och se vad Apple presenterar på måndag
Om minecraft funkar bättre i win eller os x har jag dessvärre ingen aning om, men det vet säkert nån annan.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Vänta nu lite här. En MacBook har väl EXAKT samma hårdvara som en vilken som helst dator. Det är INGEN skillnad på vad som sitter i burken alls. Förr på tiden så var det en riktigt skillnad i och med att Apple körde en rISC CPU från Motorola medans Intel och AMD körde mISC CPU. Det var först när Apple gick över till OSX som de skrotade rISC för att gå över till mISC. Det var den ENDA skillnaden.

Sen vidare så om du vill ha en lite större skärm än 13" så kostar det 16 495:- på Apple.se. Och då endast med ett AMD Radeon HD 6750M 512 MB DDR5.

Om du skulle ta en 16495 pix och lägga på t ex en dator på pc-konsulten där du får välja helt själv vad som skall vara i så inser du att du kan till och med få SSD samt mekannisk HDD OCH 17" skärm OCH minst 8 GB RAM OCH mer HDD OCH bluray.

Men ja du har rätt om två saker. En MacBook är det bättre andrahandsvärde på. Och man kan köra Win7 på en Mac. Fast man kan köra OSX på vissa andra maskiner som har samma hårvara som en Mac.

Vet inte om du missförstod mig men det jag menade var ju så klart inte att själva komponenterna håller bättre kvalité. Det jag menade att de var bättre på är det jag listade under mitt ":".

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Det är rätt, det mesta i en valfri pezelaptop och valfri macbook är detsamma. Men det är en rätt väsentlig skillnad på hur man satt ihop grejerna. Hittills har jag inte sett nån pezelaptop som jag tycker når samma nivå i byggkvalitet som en mac i samma prisklass. TS: Hittade en film om hur man gör en minecraft-server i os x. http://www.youtube.com/watch?v=es7-2CHfZ8I
Men - precis som Kakann skriver - vänta och se vad Apple presenterar på måndag
Om minecraft funkar bättre i win eller os x har jag dessvärre ingen aning om, men det vet säkert nån annan.

peze? Du menar mäck?

Skittramsigt.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk

Windows 7 Laptop är billigare och för samma pris som en Macbook pro kan du få en laptop som är mycket bättre än Macen

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Medlem

av egen erfarenhet så är macbook nog struligare . egen erfarenhet ni får säga vad ni vill . min åsikt

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Avstängd

du får mer för pengarna om du köper windows.

Permalänk
Medlem

Om du huvudsakligen skal spela får du garanterat mer prestanda för pengarna med en renodlad Windows dator. Själv skulle jag valt en Mac men, det är jag det. Sen så har väl jag lite andra behov också.

Annars kan du vänta tils imorgon, då skal det nämligen komma en hel del nytt från Apple sägs det. Också nya laptops.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Strukt:

Om du huvudsakligen skal spela får du garanterat mer prestanda för pengarna med en renodlad Windows dator. Själv skulle jag valt en Mac men, det är jag det. Sen så har väl jag lite andra behov också.

Annars kan du vänta tils imorgon, då skal det nämligen komma en hel del nytt från Apple sägs det. Också nya laptops.

sant håller med dig det du skrev det ska komma utt nytt operativ system nya macar osv.

Permalänk

Spel = PC
Spelar ingen roll om det bara är source och minecraft, en macbook kommer du inte stå ut med. Tro mig, jag har spelat mycket minecraft på en macbook, det är inte roligt

Permalänk
Medlem

Är lite i samma situation, har en macbook från 2008 (13" alu unibody, innan den bytte namn till pro) och älskar kvaliten i den, tunn, snygg, bra kvalitet, bra tangentbord o pekplatta. Bara skärmen jag inte gillar, men de är bättre nu (betraktnigsvinklarna är helt horribla i höjdled)

Vill ha en 15.6" modell nu, hoppas att nya macbook pro har en ok grafikdel, typ 640m hade varit fint. då blir det nog en sådan, om priset är ok, tänker inte betala mer än 16k, och då vill jag ha SSD, gärna 256gb.

Tyvärr är apple ganska ensama om bra resignade laptops, asus N56VZ är ju ett alternativ, men den är så tjock och ful från sidan och på undersidan!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av thomas67lundberg:

Om minecraft funkar bättre i win eller os x har jag dessvärre ingen aning om, men det vet säkert nån annan.

Det vet jag! Det fungerar mycket bättre på windows än på osx. Jämför på en macbook med windows i bootcamp. Nästan dubbel fps på windows

Permalänk
Entusiast

Jag vill påpeka är att minecraft är väldigt väldigt tungt. Syrran sitter på en någotsånär hyfsad laptop med en i3 350M och Radeon HD5650 och får kanske 20 fps (uppskattningsvis). Så ha inte för låg budget

Permalänk
Medlem

det lutar mest mot en msi ge60 15'6 i5,
tänker beställa en så fort dom är i lager!

Permalänk
Medlem
Skrivet av arision:

av egen erfarenhet så är macbook nog struligare . egen erfarenhet ni får säga vad ni vill . min åsikt

På vilket sätt upplevde du att MacBook är struligare? Vilken MacBook produkt var det? Air, MacBook (Den äldre vita varianten) eller Pro?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

den äldre varianten .. när vi skulle hjälpa en kompis med en grej var det verkligen inte samma sak som att göra det med en vanlig windows ... vi satt i 2 timmar och försökte hjälpa han på en windows hade det gått på ett nafs

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem
Skrivet av arision:

den äldre varianten .. när vi skulle hjälpa en kompis med en grej var det verkligen inte samma sak som att göra det med en vanlig windows ... vi satt i 2 timmar och försökte hjälpa han på en windows hade det gått på ett nafs

Så du menar att ingen av er hade tillräckliga bra kunskaper om Mac OS?

Skrivet av arision:

av egen erfarenhet så är macbook nog struligare . egen erfarenhet ni får säga vad ni vill . min åsikt

Din erfarenhet är alltså att du saknar erfarenhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arision:

den äldre varianten .. när vi skulle hjälpa en kompis med en grej var det verkligen inte samma sak som att göra det med en vanlig windows ... vi satt i 2 timmar och försökte hjälpa han på en windows hade det gått på ett nafs

Kan du vara mer specifik? Skulle ni hitta en bildmap eller hur man bytte bakgrundsbild? "En grej" säger inte så mycket.
Tycker det inte låter som du har verkligen testat en Mac...

Använd "Citat"-funktionen med!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum