Planerat åldrande/medvetna svagheter i desigen hos spelmöss

Permalänk
Medlem

Har en MX518 som hängt med i 7 år med nästan dagligt användande. Men så är jag uppfostrad med att ta hand om mina saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Du behöver inte förstå. Men det finns folk som är större tävlingsmänniskor än vad du är, och för dessa brister de när dem förlorar.

Handlar ändå mycket om att kunna kontrollera sig. Jag har tävlat på elitnivå i 4 år visserligen inte inom gaming och jag har aldrig slagit sänder något i frustration när det gått dåligt. Däremot går det inte att prata med mig i några timmer efter en dålig tävling xD

Permalänk
Medlem

batteriet i min Logitech MX1000 börjar bli lite sisådär och dockan glappar men annars är musen i dugligt skick.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Om det kan vara av intresse så har inget tangentbord eller datormus som jag ägt någonsin gått sönder.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Har själv tidigare aldrig förstått varför folk blivit sura när de spelat, men sen jag börjat spelat BF3 mycket så förstår jag nu xD det är verkligen ett spel som kan få mig pissförbannad om det går dåligt. Dock brukar jag bara träna lite när man börjar bli sur, jag låter lite konstigt kanske, men ett par armhävningar kan bort agressioner som ingenting annat. (nej, är ingen träningsmissbrukare xD)

Sen kan man ju alltid passa på att puckla på ett par kuddar i sängen när man ändå håller på

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Handlar ändå mycket om att kunna kontrollera sig. Jag har tävlat på elitnivå i 4 år visserligen inte inom gaming och jag har aldrig slagit sänder något i frustration när det gått dåligt. Däremot går det inte att prata med mig i några timmer efter en dålig tävling xD

Visst är det så.. men, för vissa, är en förlust som en riktigt taskig snefylla :/

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kyre:

Jag tycker det är lite väl mycket dryga svar här. Självklart är spelare mer benägna att slå musen i bordet än andra, jag ska inte behöva förklara varför.

Däremot tror jag inte detta är en stor anledning till planerat åldrande. Skillnaden mellan en mus som tål slag i bord och de ändringar man gör för att minska livslängden är ganska stora. Du kan nog öka tjockleken på plast och kretskort mm. ganska mycket och ändå står de antagligen inte emot slagen från en sur gamer.

Däremot är det en bra affärsidé. Logitech Rage-Proof 2000.

Logitech - (this whas built for angry kids)*

Permalänk

Har själv inte hållt i jättemånga högbudgetmöss men de jag hållt i har helt klart känts mycket mer solida än mössen för 100kr på Clas Ohlssons samtidigt som högbudgetmössen har flera funktioner och knappar än de billiga.

Det är upp till var och en att se till att man inte vanvårdar sakerna. Som till exempel att inte slänga dem i bordet när man förlorat.
Prylar går sönder, det är jobbigt men i slutändan ligger det i hur vi själva har behandlat sakerna.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Har spelat fps spel och dör lika ofta som vem som helst men vem slår medvetet näven i tangentbordet för att du dör i ett spel?
Tycker det e så jävla onödigt, men om dom som nu har vissa aggro problem får väl se till att köpa en mus som SKALL klara vissa smällar.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Hade en MX518 som gick sönder efter 6 år, vänsterklick slutade att fungera. Nu har jag haft en R.A.T 7 i ett och ett halvt år. Förstår mig verkligen inte på folk som slör sönder sina svindyra tangentbord/möss/skärmar/datorer/mobiler.

Permalänk
Medlem

Min MX518 har varit med i runt 5-6 år skulle jag tro, och den fungerar lika bra nu som när den var sprillans ny. Den har ändå åkt i golvet ett par gånger under åren, knölats ned i väskor och flyttkartonger osv, men den överlever det mesta

Jag tycker man läser trådar ganska ofta om att det är dålig kvallité på kringutrustning i stort, och tycker det är skandal när en sladd till ett headset inte klarar av att man rullar över denna med stolen upprepade gånger osv.
Samma resonemang återfinns här, en datormus är ett precisionsverktyg, och folk borde väl kanske vara mer försiktiga med dem. Att "dunka" musen i bordet i en nerdrage a lá P12 är knappast normalt användande och det vore ju underligt om tillverkare/konstruktörer skulle ta hänsyn till sådan behandling.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Om man slår sin mus i bordet får man skylla sig själv för att man har dålig självkontroll. Visst kan man bli arg och säga ett par väl valda ord, men att slå sönder sina prylar är bara dumt, särskilt om man har lagt en ordentlig summa på en datormus. Sen att man skyller på tillverkarna för att de inte har inbyggd stötdämpning är bara konstigt, du har ju själv valt att ha sönder datormusen. Och att folk som spelar på tävlingsnivå skulle ha sönder saker oftare låter inte så realistiskt. Om de dör mitt i en tävling är väl det dummaste dem kan göra att slå sönder sina saker så att de inte kan fortsätta, det eliminerar ju chansen för vinst.

Permalänk
Medlem

Min Logitech MX500 hänger med ännu, gissar på att det är runt 10 år. "Padsen" är dock rejält slitna.
Senaste ~2 åren har jag kört mestadels med Mionix Naos 5000, den är som ny.

Jag har t o m en gammal logitech mouseman wheel (med kula!), gissar att den närmar sig 15 år och om man bara gör rent den då och då så fungerade den utmärkt med.

Hur gör folk för att ta sönder sina möss?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Jag ska säga sanningen här själv så har jag ett riktigt DÅLIGT tangentbord och alltid haft dåliga tangentbotd som är cirka 6 år gammla som aldrig heller har varit bra då heller och jag har slagit på det ett par enstaka gånger när man suttit framför LoL
DÄREMOT så har jag alldrig slagit varken sönder eller äns slagit min datormus,headset eller min musmatta som förövrigt är gjord av glas.Har inte gjort det för att de var dyra och har hyfssat bra kvalité det är: steelseries glas musmatta och min razer abyssus och ett steelseries 5hv2 headset och allt har hållt bra!

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Skulle säga att en mus med sladd är omöjlig att förbruka med normalt användande.

Köp valfri Razer mus....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Köp valfri Razer mus....

Razer möss är de som går sönder snabbast för mig så jag instämmer fast tycker de tål stötar rätt bra, musknapparna är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Har själv tidigare aldrig förstått varför folk blivit sura när de spelat, men sen jag börjat spelat BF3 mycket så förstår jag nu xD det är verkligen ett spel som kan få mig pissförbannad om det går dåligt. Dock brukar jag bara träna lite när man börjar bli sur, jag låter lite konstigt kanske, men ett par armhävningar kan bort agressioner som ingenting annat. (nej, är ingen träningsmissbrukare xD)

Sen kan man ju alltid passa på att puckla på ett par kuddar i sängen när man ändå håller på

Helt genialt! Ilska och hämntlyst är ju massvis med adrenalin som sätter kroppen i Ge-100% läge. Kroppen kan och vill prestera som mest när man är hämndlysten och sur. Funkar asbra när man tränar på riktigt.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Jag hojtar till lite och slår näven i mitt mahogany bord..
Mina prylar förstör jag inte.

Mahogny är ett hårt träslag, så då blir det väl ändå du som får smällen.

Nä, men tror inte jag kan minnas att någon av mina möss eller tangentbord
har gått sönder pga ilska... Jag lyckades däremot slarva bort min MX518 när jag
flyttade senast...
Men den köpte jag nog 2005 eller nåt, och den var ju fortfarande som ny.
Tangentborden har fått ta smällar ibland, men de har överlevt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Helt genialt! Ilska och hämntlyst är ju massvis med adrenalin som sätter kroppen i Ge-100% läge. Kroppen kan och vill prestera som mest när man är hämndlysten och sur. Funkar asbra när man tränar på riktigt.

Så det man ska ha som personlig tränare är någon som är bra
på att reta gallfeber på en? X-D

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Jag har använt min MS Intellimouse 3.0 ganska många är nu och den har hållt bra. Det verkar dock vara väldigt tabu att bli arg när man spelar dator av vad man kan utläsa i denna tråd. Ingen mer än jag som efter upprepade misstag/fail drämmer handen i bordet? Sen att musen hänger med för att den redan sitter i handen är ju en annan femma.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Skrivet av Nerus:

Jag har använt min MS Intellimouse 3.0 ganska många är nu och den har hållt bra. Det verkar dock vara väldigt tabu att bli arg när man spelar dator av vad man kan utläsa i denna tråd. Ingen mer än jag som efter upprepade misstag/fail drämmer handen i bordet? Sen att musen hänger med för att den redan sitter i handen är ju en annan femma.

När jag spelar League of Legends svär jag mest över att mina lagkamrater suger och gör dåliga saker.
När jag gör dåligt ifrån mig och dör så tänker jag mest "Åh fan.. Vilken otur!"

Battlefield 3 däremot.. Där blir jag ilsken och drämmer lite i bordet ibland, mest för att jag redan matat så många skott i fienden som vägrade dö och sen dör jag själv snabbt som faen.

CS har inte samma fenomen som Battlefield 3 för mig, där kan jag ropa till när jag dör men blir inte lika arg som i Battlefield 3, för i CS "känner" jag att jag dog för han sikta bättre. Battlefield 3 känns mer som om han fick en jävla tur med skotten..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

När jag spelar League of Legends svär jag mest över att mina lagkamrater suger och gör dåliga saker.
När jag gör dåligt ifrån mig och dör så tänker jag mest "Åh fan.. Vilken otur!"

Battlefield 3 däremot.. Där blir jag ilsken och drämmer lite i bordet ibland, mest för att jag redan matat så många skott i fienden som vägrade dö och sen dör jag själv snabbt som faen.

CS har inte samma fenomen som Battlefield 3 för mig, där kan jag ropa till när jag dör men blir inte lika arg som i Battlefield 3, för i CS "känner" jag att jag dog för han sikta bättre. Battlefield 3 känns mer som om han fick en jävla tur med skotten..

Nä alla vet väl att det är fuskare i BF3, det är därför man dör så fort ibland.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerus:

Jag har använt min MS Intellimouse 3.0 ganska många är nu och den har hållt bra. Det verkar dock vara väldigt tabu att bli arg när man spelar dator av vad man kan utläsa i denna tråd. Ingen mer än jag som efter upprepade misstag/fail drämmer handen i bordet? Sen att musen hänger med för att den redan sitter i handen är ju en annan femma.

Nej, nog inte många som vill erkänna det iaf. Med rätta tabu säger jag, känsloyttringar bör hållas tillbaka (stiff upper lip, som vi säger i Storbritannien).

Permalänk
Medlem

Vadå musen lämmnar man ju ifred när man rage:ar, så länge man har ett mekaniskt tagentbord så är det ju bara att gå bersärk på det istället =D.

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem

enda gången jag vart tok förbannad tack vare ett spel gick jag ut i köket och högg en kniv upprepade gånger i ett kål huvud..Frugan undrade va fan som hänt i köket när hon kom hem hahah

Min mx518 har hållt i 5 år.det som tog slut va själva fötterna under musen.Nu kör jag med en G700 och än så länge fungerar den fint.Men jag slår heller aldrig på minadator tillbehör

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, jag har tappat räkningen på hur gammal min mionix saiph är, har hänt att jag dunkat till den men det är en gång på säkert 5 år.

Behandla dina saker med vett så håller dom.

Edit: Sen självklart blir jag me frustrerad men då är det handen i bordet och random svordommar

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av KesoX:

Det är ingen ovanlighet att man köper en spelmus och lägger en extra slant utöver vad en vanlig mus kostar. All reklam och höga specifikationer gör valet lätt. Klart man köper den mus som har högre DPI och fler knappar. Men snart märker man att musen är designad för att dö snabbt. Ett par hårda stötar och musen dör precis lika lätt som vilken mus som helst. Tillverkarna har medvetet blundat för den funktion som spelare behöver mest, stötdämpning. Alla har någon gång dunkat musen i bordet, det är vad som skiljer spelare mot andra användare. Det är därför spelare är en sån lönsam marknad för tillverkarna, de gör en mus som inte klarar stötar och vips så behöver de inte ge dig en ny mus på garantin, det var ju DU som hade sönder den. Och det stämmer ju, det var DU som drämde musen i bordet. Men det är inte där problemet ligger. Problemet är att vi spelare lägger ut stora summor pengar för möss som alla har samma svaghet. Varför vill inte tillverkarna inte utveckla produkter som löser detta problem? Alla spelmöss är tillverkade av tunna plastskal och är billiga att tillverka. Om din mus går sönder och du köper en ny så dubblar du deras vinst.
Razer Diamonback är ett bra exempel på en mus som faktiskt har en stötdämpande funktion. Men företaget växte och de slutade designa möss som höll.

Är det fler än mig som uppmärksammat detta?

Planerat åldrande är inget nytt. Tillverkare har försvagat designer för att öka försäljningen sedan början av 1900-talet. Skillnaden nu är att man insett att ingen vinner på produkter som är har ett bäst före-datum. En mycket bra dokumentär i det ämnet är (går att se 3 dagar till men finns även som torrent):
http://www.svtplay.se/video/109244/glodlampskonspirationen

Det är nog bara du som dunkar din mus i bordet. Själv svär jag lite för mig själv som mest när jag blir arg, varför skulle jag slå sönder musen?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Inte då, har kört slut på minst 2 möss, vänsterklick slutade fungera.

när jag klickar med min blir det oftast dubbelklick, lödde loss microswitcharna och bytte mellan höger/vänster med det höll inte så länge förrän det blev likadant igen.

Permalänk
Medlem

Istället för att misshandla dyr elektronik kanske du borde införskaffa en boxningspåse eller något annat som är byggt för att ta emot smällar?

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja kalla det bullshit. Främst för att det bygger på en vild idé om ekonomi/tillverkning.

Den tid som en tillverkare lägger på forskning, tillverkning och marknadsföring måste också mynna ut i ett pris som kunder är beredda att betala. Skulle t.ex. en mustillverkare som Logitech bygga världens första oförstörbara mus som inte ens C4 rår på ja då är den väl det, oförstörbar. Men är slutkunden beredd att betala 10.000:- för den? Dem som redan torkar sig i baken med tusenlappar kanske i brist på annat att lägga pengarna på kanske intresserar sig.

Det har självklart funnits exempel på företag som medvetet gör detta. Det kommer komma fler. Men att det skulle vara kolosalt utbrett det är rent skitsnack. Det handlar om pris kontra tillverkning. Ta vara på era grejer gott folk och blir jag sur över ett spel slår jag näven i bordet, inte musen. Kan dock ifrågasätta vilket som är smartast dock...

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro