Permalänk
Medlem

HTPC me touchskärm

Jag ska göra en HTPC med touchskärm som projektarbete sista året på gymnasiet. Tänkte därför lägga upp en bygglogg här där ni kan komma med tankar. Planen är att köra windows 7, Windows mediacenter och tv-kort. Men jag kommer testa linux också. Idag kör vi med en inspelningsbar box från Philips. Jag kommer inte kunna leva med att passa tv-tider och se massa reklam m.m längre. Den saknar dock funktionerna arkivera på våran NAS och vi kan inte spela in 2 program och se ett tredje(inspelat).

Steg ett är att bestämma den slutliga designen, material och hårdvara.

Den slutliga designen

Dvd-spelaren kommer gömmas bakom en bit plexiglas som är limmat på fronten av släden.
Fronten blir i plexiglas, och sidorna i svart betsat(?) trä.
Ramen till lådan kommer byggas av Aluminiumprofiler och sidorna i plywood. Har tyvärr ingen möjlighet att limma ihop och hyvla. Baksidan och botten blir plåt.
Hårdvara
Moderkort: Gigabyte GA-880GM-UD2H - Inet.se
CPU: AMD Athlon2 X3 440 3,0Ghz, AM3 - Inet.se
RAM: Corsair 2GB 1333MHz 1.5V Value Select - Inet.se
PSU: FSP 300W SFX/mATX - Inet.se
Moderkortsplåten: Lian Li moderkortsplatta mATX - Inet.se Den är värd sina 290kr
DVD: Samsung SH-S223C 22X DL Svart - Inet.se
HDD: Samsung f1 250gb. Tar jag från min dator och köper en 500gb disk
TV-kort: Pinnacle dvb-t dual 2000i. Det snor jag från min dator
Kylning: Vi har en låda med gamla fläktar hemma som ligger och skräpar. Jag hoppas hitta någon där som fungerar(ljud/luftflöde).
Mus & tangentbord:Logitech Trådlös mus och tangentbord ligger och skräpar hemma.
USB-hubPoint-Of-View USB 2.0 4 port Hub - Inet.se Här kommer alla interna usb-enheter anslutas
Fjärr: Min kompis har även en mediacenterfjärr(HP) som aldrig är använd. Som jag kanske köper(kan den vara värd en 100-lapp?).
Skärm:Benq G922HDL - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar Valde led för att minska värmeutvecklingen i lådan
Touchpanelen: Köps på ebay

Steg två Hur man bygger själva lådan?
Uppdatering 1/11-10
Har brutit mig in i skärmen och konstaterat att det borde bli ganska enkelt att fästa den. Har även upptäckt att det är svårt att få fokus på en svart skärm.

Skärmen innan

Den lilla skåran gjorde det mycket enkelt att bryta sig in.

Insidan. De röda cirklarna markerar var skruvhålen sitter

Ett av skruvhålen som förenklar monteringen

Uppdatering 12/11-10
Har monterat ihop komponenterna, installerat windows 7 och konfigurerat det. Nu är det bara linux kvar. För att sedan utvärdera och se vilken lösning som fungerar bäst.

Uppackat.

Monterat

Köpte en mediacenter fjärr av en kompis för en hundralapp.

Riktigt smidig fjärr. Plug-and-play ftw

Kontakter till pwr-sw o -led är inget man kan köpa för pengar tyvärr. Det är tur man har en far som spar på allt bra-och-ha

Uppdatering 14/11-10

Har Sågat ut bitarna till ramen och provmonterat lite. Har även lyckats radera mina bilder. Fråga mig inte hur det gick till. Men lite finns kvar i projektloggen och även här. Oturligt nog har jag glömt avaktivera defragmenteringen som kör igång efter onsdagsnatten så bilderna gick inte att återställa.

Uppdatering 18/11-10
Paket från kina.

Uppackat

Skärmen innan montering

Monterat och installerat.

Kopierar från projektloggen
Instruktionerna till den fysiska installationen av touchpanelen var knapphändig. Men jag lyckades lista ut vilket som var fram, baksida och att en av kontakterna till kontrollerkortet kunde vändas åt vilket håll som helst. Mjukvarumässigt gick allt som planerat. Själva panelen fungerar ok. Inte helt enkelt att dra objekt/rita och precisionen är inte 100. Troligtvis får jag kalibrera den ett antal gånger för att hitta det perfekta läget.

Uppdatering 21/11-10

De frästa fästena till skärmen.

Hålen i ramen borrade och lådan tillfälligt ihopskruvad. Sitter faktiskt och updaterar från den just nu.

Uppdatering 4/12-10

Hårddisk+dvdfästet som min far har hjälpt mig att tillverka. Utnyttjar även ett av de överblivna hårddiskvaggorna från mitt define r2 chassi.

några gamla 90mm fläktar som kanske kommer få stå för kylningen

Det kommer bli trångt i lådan när allt är monterat. Här blir det inga snygga kabeldragningar. Vissa kablar är för långa och andra för korta. En del går att korta av andra är omöjliga så jag kommer inte ge mig in på det.

Lite apparatkontakt som kommer monteras på lådan för skärmen.

Lite gummitassar som kommer staga upp moderkortsplåten i framkant.

Förberett för morgondagens arbete.

Uppdatering 12/12-10
Ser att jag glömt uppdatera med förra veckans arbete

Insidan av lådan.

Bakplåten. Det är inte lätt att fräsa i 1mm aluminium eftersom det bland annat lätt kletar på fräsen. Men för att underlätta tejpade jag upp den på en träskiva. Resultatet blev bra men av hålen jag borrade sedan blev inte alla helt perfekta så de fick borras upp lite. Det avlånga smala hålet kommer husa knapparna till skärmen för det kretskortet är ganska omöjligt att löda på en diod och pwrknapp för att det ska enhetligt med den till datorn.

Uppdatering 30/12-10

Köpt en trådlös mus för att kunna styra den från soffan. Helt ok kvalité

Knapparna till skärmen monterad och snyggt integrerat.

Strömmen till skärmen utdragen

Uppdatering 13/2-11
Uppdaterar med allt som hänt hittills i år.

För att kablarna skulle räcka dit dem skulle fick jag förlänga dem. På bilden är det "front"-usbn och den till usb-hubben som ska serva alla interna usb-enheter. Förlängde även kablarna till pwr-led och -knappen.

Från början var kabeln till ir-mottagaren fem meter nu är den en halv meter. Kabeln till pekskärmen blev 18 decimeter kortar men finns inte på bild.

Tryckte ut några ventilationshål under moderkortsplåten. Tanken är att få ett luftflöde som går över hela moderkortet istället för in via ett hål under fläkten.

Här har jag borrat alla hålen i lådan. Hålen för magneterna som ska hålla sidorna är borrade och allt som ska fästas har fått monteringshål. Eller jag glömde faktiskt att där skulle fästas fötter. Men det spelade ingen roll när batteriet i skruvdragaren var slut.

Hittade inga fötter någonstans till rätt pris. De på djungelapa var för höga. Så min far bestämde sig för att offra de som satt på förstärkaren.

Insidan med allt monterat.

Överflödig kabel. Har ingen bra lösning på problemet för jag ger inte mig in på att korta ner den. En optimal längd hade varit 7 decimeter dvs hälften av vad som sitter där nu. Sedan är jag tvungen att köra dubbla kablar eftersom om jag kör en platt tv med hdmi måste köra den adra skärmen med vga. Idag har vi en tjock tv och är tvungen att köra analogt till tvn.

Igång och fungerar.

Usb-hubben ville inte fungera till 100% så jag kopplade om enheterna på sådana där usb-kontakter internt. Anledningen till att jag körde hubben från början var att det var den billigaste lösningen. Men efter lite letande fann vi några sådana här i någon låda.

Uppdatering 19/3-11

Lådan målad och nitad. Snålade lite och körde ofärgade nitar som redan fanns hemma och dolde dem med lite svart färg. Var inte så super pedant när jag målade. Inget av delarna kommer vara något som man inspekterar i timmar allt det kommer täckas med trä.

Vet inte om jag sagt det innan men sidorna monteras med magneter för att slippa fula skruvskallar och även för att det ska gå smidigt att komma in i lådan. Har monterat höger och vänster sida. Resten kommer sedan sågas exakt efter dem.
Uppdatering 31/3 2011. (min födelsedag)

Nu slänger jag upp sista bilderna. Här är hårdvaran monterad i chassit. Bilden är missvisande lådan är inte full av kablar.

Allting har en baksida. Skärmkablarna fick inte plats i lådan utan all förstöra luftflödet.

Målad klar och inkopplad. Jag är nöjd med resultatet.
Nu saknar jag bara min vga-scart kabel. Stör mig rejält på att de flyttat vårat postuthämtningsställe och kjell skickar inte med annat än posten.

Permalänk
Medlem

kör MDF skivor istället. typ 12 mm mycket enklare och stabilare

får jag föreslå:
Högtalarmatta - Biltema
istället för bets limmar du dtta tyger mot skivan så blir det (enligt mig) snyggare

jag kommer definitivt följa dertta. verkar otroligt spännande lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

kör MDF skivor istället. typ 12 mm mycket enklare och stabilare

får jag föreslå:
Högtalarmatta - Biltema
istället för bets limmar du dtta tyger mot skivan så blir det (enligt mig) snyggare

jag kommer definitivt följa dertta. verkar otroligt spännande lycka till!

Inte nån matta :/ kör hellre i Ek eller fin björk och bara olja in, eller mörk bets skulle nog va snyggt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

blir dyrare men ska det va snyggt så ska det

Permalänk
Medlem

intressant projekt, kommer följas:)

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem

Jag vill ha samma look som våra högtalare. Vilket inte jag kommer få med mdf.
Vi får se när jag kommer igång. Har inte fått någon handledare tilldelad så allt är inte spikat.

Permalänk
Medlem

Uppdaterat med lite nya bilder. Tyvärr så kommer jag inte igång fören om tidigast 3 veckor. Aluminiumprofilerna jag beställde igår finns inte på lager.

Permalänk
Medlem

Nice idé!
Ska bli kul att se slut-resultatet

Permalänk
Medlem

Tjena! De här ska följas, grymt coolt.

Undrade, hur mycket kostar en sån där touchpanel egentligen?

Visa signatur

| Corsair HX850 | VTX3D HD5870 @ 900/1300 med Accelero Xtreme Plus | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | AMD 1090T BE @ 3,8 GHz med H50 GT 1450 PnP | HAF 912 Plus | ASUS M4A89GTD Pro/USB3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgen92:

Tjena! De här ska följas, grymt coolt.

Undrade, hur mycket kostar en sån där touchpanel egentligen?

en tusenlapp gav jag inklusive frakt från kina.

Permalänk
Medlem

Grymt bygge, mycket imponerad Slutresultatet kommer bli hur bra som helst!

Permalänk

Riktigt fint !

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Awesome, hur går det med bygget egentligen?
eller är du färdig redan?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Avstängd

grymt bygge blir suger o bygga nått liknande i tvbordet nu

Permalänk

Skynda skalman!

Nej fan va sugen jag blir o se slutprodukten.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk

Vart beställde du touchpanelen ifrån, var det en privat säljare eller ett företag som har fler?
Måste man stycka en vanlig skärm för att kunna använda den?

Permalänk
Medlem

Kan blir riktigt bra det där. Fick själv en idé när jag tittade på bilderna. Hur awesome hade det inte varit att ha en sådan touchskärm inbyggd i soffbordet som fjärr till HTPCn ("Microsoft Surface Edition:Hemmagjord)

Permalänk
Medlem

jag har ett par bättre fläktar om du vill bli sponsrad...skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Trodde detta skulle bli ett klassiskt "Jag ska göra ett monsterprojekt här är en sketchupbild. Sjukt naja att du kom igång Kommer att följa detta

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Är också intresserad var du hitta skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigman:

Är också intresserad var du hitta skärmen

På Ebay står det i tråden. Annars finns dom här också ->
http://www.icd.se/index.php?main_page=index&cPath=67_185_191

http://www.cybertouch.com/touchkits.html

http://www.magictouch.com/builtin.html

Permalänk
Medlem

Hur går det för dig?
Uppdatering snart?

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskaaarn:

Hur går det för dig?
Uppdatering snart?

Har hänt en del. Men har inte orkat uppdatera. Kan slänga upp lite imorgon om jag inte glömmer det.

edit: så nu har jag uppdaterat

Permalänk

Snyggt lite klumpig såg den ut.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Snyggt lite klumpig såg den ut.

Får först ta och be om ursäkt för att jag har så dålig koll på mina egna trådar att jag inte ser att någon svarar.
Har du något förslag på hur den kan bli mindre klumpig med de funktionerna? Kommer ju inte bära runt den och den blir bara lite bredare än förstärkaren den kommer stå på.

Uppdaterat med nya bilder.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Får först ta och be om ursäkt för att jag har så dålig koll på mina egna trådar att jag inte ser att någon svarar.
Har du något förslag på hur den kan bli mindre klumpig med de funktionerna? Kommer ju inte bära runt den och den blir bara lite bredare än förstärkaren den kommer stå på.

Uppdaterat med nya bilder.

Jag bara sa ett den såg klumpig ut. Inte så att jag kan bedöma hur klumpig den är där live

Men tycker de ser riktigt bra ut annars och trevliga nya bilder du har lagt ut.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Smexig bygge du har väl installerat windows8 på den

Tack. Den kör Windows 7 och kommer få köra det ett bra tag till om jag inte får nya media center via msdn aa. För den delen kommer löst i Windows 8 om de inte ändrat sig

Permalänk

Klumpig men ett bra jobb annars.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Klumpig men ett bra jobb annars.

Tack, jo den är lite klumpig men jag hade inte kunnat få den mycket mindre med de specsen. Mini-itx har ju mindre expansionsmöjligheter.