Vad är det som gör att grafikkorten blir snabb på spel?

Permalänk
Inaktiv

Vad är det som gör att grafikkorten blir snabb på spel?

Hej jag vet nästan ingenting Om datorer och jag undrar om ni kunde dela lite kunskaper med mig. Första frågan är vad är det som gör att grafikkorten blir snabb? Är det beroende av frekvensen? Bussbredden? Minnet?

Nästa fråga vad är skillnaden mellan olika typer av grafikkorttilverkare? Jag hittar t.ex. Xfx radeon hd 5450 och powercolor hd radeon 5450?

När jag ska bygga en egen dator på inet vilka dator komponenter behöver jag from scratch?

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Det är i första hand själva grafikkretsen som bestämmer prestandan, följt av minnesbandbredden, och långt efter dessa själva bussbredden.

Vad gäller skillnad mellan tillverkare så varierar det enormt.
Ofta släpper kretstillverkaren en såkallad referens design, och de flesta kort som släpps brukar följa denna.
Då blir skillnaden mellan olika tillverkare väldigt liten, oftast är det bara klistermärket på kortet och lådan det kommer i som skiljer.

Sen så har vi icke referensmodellerna som oftast är betydligt mer påkostade (och dyrare).
I princip alltid så ingår en bättre kylare, bättre strömförsörjning av GPU'n, och i övrigt bättre komponenter på allt.
Sett efter prestanda/krona så är icke ref modeller sällan värt det, men värderar man tystnad så är dom oftast betydligt bättre.