Permalänk

Project log: Laptop renovering

Bakrund

Farsan klagar hela tiden på en seg dator som inte fungerar som han ville.
Så jag har länge funderat på hur man kan få datorn till att fungera igen för surfning osv.
En dator som klarade att surfa fritt utan problem borde klara det i nuläget med, fast med Windows 7 istället för Windows Vista som de levererades med från början.

Syftet med detta "projekt" är att få en nöjd pappa och en hyffsat bra dator.

Mål & Resultat

Målet är att få ner temperaturerna på datorn.
Målet är även att försöka få datorn till att fungera till att surfa med och titta på film med.

Resultatet hoppas jag blir positivt, med en förändring.

Upplägg & genomförande
Jag kommer att gå igenom dator specifikationerna så ni på SweC vet vad det är för dator, vilka komponenter den har osv.
Jag kommer att dokumentera genomförandet i bilder & text.
Jag kommer att demontera datorn och sedan montera datorn.
Jag kommer även att byta ut orginalkylpastan då den är gammal mot en kvalitépasta.
Sedan kommer jag att jämnföra före & efter, med t ex temperaturerna och uppladdningstiderna av t ex firefox osv.

Risker & möjligheter
Det finns även risker, med detta.
Jag har aldrig pillat i bärbara datorer innan men har pillat en hel del med stationära, och det jag hade tänkt då är att dokumentera steg för steg för att sedan titta tillbaka på vad man gjort & sedan bara göra samma sak igen.

Datorn kanske inte startar alls.

Tidsplan
Detta projektet kommer att hålla på när jag har tid, men får ändå ta så jättelångt tid då min pappa vill också ha en dator att surfa med!

Projektkostnader & Verktyg
Eventuella kostnader - Kylpasta, luftgas på burk.
Verktygen som kommer att användas är en vanlig skruvmejsel.

Jag kommer att börja projektet i kommande dagar nu i veckan.
Som sagt, jag hoppas på ett positivt resultat på detta!

Permalänk
Medlem

Passa dig för 15 olika skruvsorter som enbart skiljer sig på milimetern. lägg skruvarna i något typ av förvaringssystem och dokumentera med bilder så att du kan skruva ihop baklänges när det väl blir dags.

Visa signatur

FD define r3, i5, 12gb ddr3 1600, Gtx 970, 3*acer gd245hq 24", windows 7 x64 Ultimate

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara ett väl planerat projekt. Ska följa det. Har själv hållit mig borta från bärbara datorer (av naturliga orsaker, har inte haft någon förrän nu och den är gammal) men försöker fördjupa mig inom detta också. Hoppas det går bra.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

Projektet avbröts pga olika skäl.

Fick inte av vissa delar, fattar inte varför.
Hur jag än vred och vände på allt så fick jag inte av kylaren som låg täckandes på GPU samt CPU'n...!

Permalänk
Medlem

Titta på det igen. Det finns ett otroligt antal mycket små skruvar i en bärbar och så gott som samtliga måste bort. Det är i vart fall min erfarenhet sedan jag hade sönder och lagade en Amilo M 6300. Hade dock inga större problem med kylaren. Minns att kylpastan var lite seg men det gick med bestämt handlag. Vad är det för dator? Kanske finns det demonteringsanvisningar online. Om inte så är det väl bara att skruva. Var dock noggran med att komma ihåg var alla små skruvar satt.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanGashi:

Bakrund

Jag kommer att börja projektet i kommande dagar nu i veckan.
Som sagt, jag hoppas på ett positivt resultat på detta!

fintskrivet har också en seg laptop som behöver fixas

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanGashi:

Projektet avbröts pga olika skäl.

Fick inte av vissa delar, fattar inte varför.
Hur jag än vred och vände på allt så fick jag inte av kylaren som låg täckandes på GPU samt CPU'n...!

kolla om det finns videor/guides på hur man öppnar din laptop

Permalänk
Medlem

Behöver göra liknande med min laptop och har heller aldrig pillat i en bärbar, förutom att sätta i och ta ut RAM och HDD.

Ett tips för att förstå hur man demonterar en laptop är att youtuba namnet, det gjorde jag och där var en video som visade exakt hur man gjorde. Kanske finns liknande för den modellen din pappa har?