Diskbyte, hur gör jag enklast/snabbast ?

Permalänk
Medlem

Diskbyte, hur gör jag enklast/snabbast ?

Finnes:
1 st laptop med 160gb Intel SSD.
1 st desktop med 80gb Intel SSD.
Plus diverse dockningsstationer, externa USB chassin, lösa diskar av varierande storlek, USB minnen etc etc
Även andra datorer finns tillgängliga.

Skulle vilja byta diskarna mellan datorerna så att den större disken hamnar i desktopen, och såklart den mindre i laptopen
Och detta utan att behöva installera om OS etc på respektive dator.
Samtidigt som det blir så lite jobb som möjligt såklart !.

Första problemet jag ser är ju att laptopen bara har 1 st SATA anslutning, och ingen esata.
Så eventuell diskspegling måste antingen kunna ske inifrån windows över USB eller i en annan dator.

Självklart kan jag trixa till detta, men det skulle vara kul om någon annan har en smart lösning jag inte tänkt på

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan byta och pröva reparera installationen, men en ominstallation är HÖGST REKOMMENDERAT, speciellt om du byter mellan två chipset.

Permalänk
Medlem

Koppla in diskarna båda till stationära och gör av speglingar där låter ju som enklast , borde funka med Ghost.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du kan byta och pröva reparera installationen, men en ominstallation är HÖGST REKOMMENDERAT, speciellt om du byter mellan två chipset.

Poängen med hela övningen är ju att diskbytet skall ske via en extra disk/whatever och genom något diskkloningsverktyg eller liknande.
Så att installationerna blir helt intakta.

Permalänk
Medlem

Vilket OS är det?
Är det Windows får du nog ominstallera härket vid olika chipset.
Kör du Linux är det bara att byta.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Vilket OS är det?
Är det Windows får du nog ominstallera härket vid olika chipset.
Kör du Linux är det bara att byta.

Det skall inte bytas några chipsets.
Det är W7-64 på alla maskiner.
Och jag har gott om annan hårdvara/datorer för att kunna flytta runt diskavbildningar mellan olika diskar.

Min ide är:
1: Minska windowspartitionen på laptopens 160gb till <80gb, för att garantera att allt får plats..
2: Ta ur 160gb disken ur laptopen och stoppa den i en annan dator och göra en diskimage av den på valfri lagringsdisk.
3: Stoppa i 16ogb i desktopen med 80gb och spegla över installationen på 160gb disken.
4: Bort med 80gb disken ur desktopen (den har ju en fullt fungerande 160gb med sin egen info nu).
5: I med den överblivna 80gb i en annan dator och spegla tillbaka den diskavbildning jag gjorde tidigare.
6: Stoppa i 80gb i laptoppen och förhoppningsvis så fungerar det.

Vad jag vill ha (som sagt tidigare) är tips på om det kan göras enklare.
Och kanske nåt (gratis) program som kan förenkla det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det skall inte bytas några chipsets.
Det är W7-64 på alla maskiner.
Och jag har gott om annan hårdvara/datorer för att kunna flytta runt diskavbildningar mellan olika diskar.

Ok, du har samma chipset på både den bärbara och den stationära? Brukar inte vara så vanligt.
Där är det bara att köra.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Men herregud vilket chipset som sitter vilken maskin har absolut ingenting med saken att göra.
Installationerna skall bevaras via antingen en direkt spegling eller en diskavbildning.
Vid ingen punkt i kedjan skall någon av diskarna bootas på som nånting annat än dom redan färdiga installationerna jag har.

Permalänk
Medlem

Ah, jag läste inte tråden ordentligt. Tanke-vurpa. Sorry för det.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men herregud vilket chipset som sitter vilken maskin har absolut ingenting med saken att göra.
Installationerna skall bevaras via antingen en direkt spegling eller en diskavbildning.
Vid ingen punkt i kedjan skall någon av diskarna bootas på som nånting annat än dom redan färdiga installationerna jag har.

-------------------------------
Gör avbildningar av diskarna med acronis på ngn extern disk, bästa och simplaste och tar inte så lång tid heller
Bränn ut deras startupskiva, och boota ifrån, är det bästa
Sen byter du diskarna, och sen kör du tillbaka respektive image till respektive dator och disk, hur simpelt som helst

Glöm bara inte, att acronis MÅSTE man ta med den lilla ca 100mb stora delen av, annars så kommer din uppstart att präglas av att bootmgr saknas och är ett helsicke att få till det bra igen

Acronis kallar ofta diskarna felaktigt, dvs d: är egentligen c: och så vidare, bara du håller koll på storlekar osv, annars är det simpelt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det skall inte bytas några chipsets.
Det är W7-64 på alla maskiner.
Och jag har gott om annan hårdvara/datorer för att kunna flytta runt diskavbildningar mellan olika diskar.

Min ide är:
1: Minska windowspartitionen på laptopens 160gb till <80gb, för att garantera att allt får plats..
2: Ta ur 160gb disken ur laptopen och stoppa den i en annan dator och göra en diskimage av den på valfri lagringsdisk.
3: Stoppa i 16ogb i desktopen med 80gb och spegla över installationen på 160gb disken.
4: Bort med 80gb disken ur desktopen (den har ju en fullt fungerande 160gb med sin egen info nu).
5: I med den överblivna 80gb i en annan dator och spegla tillbaka den diskavbildning jag gjorde tidigare.
6: Stoppa i 80gb i laptoppen och förhoppningsvis så fungerar det.

Vad jag vill ha (som sagt tidigare) är tips på om det kan göras enklare.
Och kanske nåt (gratis) program som kan förenkla det hela.

Tror det inte finns ett mycket enklare sätt. Men kan iaf rekomendera Intel Data Migration Software när du har Intel diskar, fungerar bra och det finns mycket inställningar.

Men att sätta in båda diskarna i en annan dator köra programmet på en av diskarna och sätta det på en extra hdd sedan ta nästa ssd och klona över det direkt till den redan bearbetade ssd:n. Sedan bara klona igen det som finns på hhd till den första ssd:n.

Men det är väl i princip de du skrivit

Visa signatur

Citera för svar
|i7-920|Asus P6T SE|Asus DCII HD 6970|12GB G.Skill 1600MHz|Intel X25-M 80GB|Asus Xonar Dx|Fractal Design Newton R2 650W|Noctua NH-U9B SE2|Fractal Design Define R2 Titanium USB3 mod|

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Det skall inte bytas några chipsets.
Det är W7-64 på alla maskiner.

Skrivet av Svensktiger:

Men herregud vilket chipset som sitter vilken maskin har absolut ingenting med saken att göra.
Installationerna skall bevaras via antingen en direkt spegling eller en diskavbildning.
Vid ingen punkt i kedjan skall någon av diskarna bootas på som nånting annat än dom redan färdiga installationerna jag har.

Fast vilken windows-version det är har inget med chipset att göra. Det är garanterat olika chipsets i datorerna. Men om du bara klonar diskarna borde det inte spela någon roll.