Beslutsångest: D7000 eller D300s?!

Permalänk
Medlem

Beslutsångest: D7000 eller D300s?!

Hej, nu har jag funderat ett ganska långt tag på att uppgradera min nuvarande D3000 till något större. Just nu står jag då och väger mellan D7000 och D300s, och kan inte komma fram till något alls! Jag vet att D7000 är nyare, och har bättre filmfunktion, men hur är det med AF (bortsett från antalet punkter), sekvenstagning och liknande? Vilken av kamerorna anser ni vara bäst (bortse totalt från priset, och strunta i om man t ex får mer för pengarna med D7000/D300s, utan jag vill bara höra vad ni tycker om själva kameran!), jag ser gärna välgrundade argument för att hjälpa mig ur detta I-landsproblem!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

FULLFORMAT säger jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nae0:

FULLFORMAT säger jag.

Fullformat ligger tyvärr utanför min budget :/

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Nu har jag dock bara en D300, utan "s", men det jag kan säga i motsats till de vänner som kör med D7000 är att D7000 är en liten kamera, för min smak för liten i handen. Annars är det en väldigt trevlig kamera som är väldigt kompetent. Valet tycker jag beror lite på vad man vill har för krav. D7000 är bättre på att filma och vad jag sett har bättre höga ISO egenskaper. Sekvenstagningen är skiljer lite grann, D7000 har 6fps ur lådan, samma som D300s, men med batterigrepp på D300s får man 8fps, medans batterigrepp på D7000 inte gör någon skillnad även om det finns rykten som på påstår att man får 7fps. Så om du behöver hög sekvenstagning så är en D300s + MB-D10 valet att ta.

Men en fråga, varför detta uppbyte, något du verkligen saknar i din nuvarande kamera? Annars brukar tumregeln vara att man ska försöka att prioritera bättre objektiv före man köper ny kamera, då dåliga objektiv kan göra även den bästa kameran dålig.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Nu har jag dock bara en D300, utan "s", men det jag kan säga i motsats till de vänner som kör med D7000 är att D7000 är en liten kamera, för min smak för liten i handen. Annars är det en väldigt trevlig kamera som är väldigt kompetent. Valet tycker jag beror lite på vad man vill har för krav. D7000 är bättre på att filma och vad jag sett har bättre höga ISO egenskaper. Sekvenstagningen är skiljer lite grann, D7000 har 6fps ur lådan, samma som D300s, men med batterigrepp på D300s får man 8fps, medans batterigrepp på D7000 inte gör någon skillnad även om det finns rykten som på påstår att man får 7fps. Så om du behöver hög sekvenstagning så är en D300s + MB-D10 valet att ta.

Men en fråga, varför detta uppbyte, något du verkligen saknar i din nuvarande kamera? Annars brukar tumregeln vara att man ska försöka att prioritera bättre objektiv före man köper ny kamera, då dåliga objektiv kan göra även den bästa kameran dålig.

Det är väl inte så att jag inte överlever utan en ny kamera, men känner att det kan vara värt att byta upp sig då jag tycker att ISO-bruset är rätt dåligt, så hög-ISO-egenskaper är en anledning. En annan anledning är antalet fysiska knappar som finns på kamerorna i de lite högre prisklasserna, eftersom jag väldigt ofta vill kunna ställa in vissa inställningar väldigt snabbt (ISO till exempel), och då är det bra att ha flera fysiska knappar. Sen får jag väl även ange storleken som en anledning till byte, då jag tycker att min D3000 är något för liten, så det lär bli en D7000+batteripack, åtminstone som det ser ut nu!

Kan ju för övrigt fråga dig vad du tycker om att köpa begagnat: Är det värt att köpa en ny D7000, eller ska man köpa en begagnad och kunna ha råd med dyrare glas för de pengar man sparar?

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Vad gäller sekvenstagning så har ju D7000 även mindre buffert än D300(s). D7000 har inte heller nån dedikerad AF-ON-knapp, vilket gör att den helt skulle falla bort för mig.
D7000 är inte lika robust byggd. En del av huset är i metall, men en stor del är fortfarnde plast (exempelvis den del där själva objektivfattningen sitter fast).

Jag må vara en smula partisk/färgad då jag själv har en D300, men jag föredrar huset pga storlek, robusthet, känsla, AF-ON-knapp, hur man snabbare/enklare kan växla mellan olika autofokustyper osv. Jag har en kompis som har en D7000 och den är definitivt kapabel och den har aningen bättre bildkvalitet än D300(s), men personligen skulle jag välja D300 av de två.
Eg så handlar det nog om valet mellan robustare kamera med större buffert och en något mindre och "enklare" (byggkvalitetsmässigt) kamera med aningen lägre brus och bättre filmmöjligheter.
En funktion som D7000 har, som jag gärna hade haft i min D300 är dock det virtuella vattenpasset.

Thom Hogan (han brukar ha vettiga och relevanta åsikter och kan Nikons kameror innan och utan) jämför D7000 med både D90 och D300 i sin recension här:
http://bythom.com/nikond7000review.htm

Den korta sammanfattningen är väl typ
"Put simply, the D300s leans pro, the D7000 leans consumer."

Och jodå, "fullformat", det är minsann RIKTIGA kameror det, som tar RIKTIGA bilder. Att sedan "fullformat" bara är halvformat jämfört med mellanformat och "leksaksformat" jämfört med storformat brukar inte de sorgliga stackare som tror att storleken betyder allt och att större alltid är bättre inte bry sig om att dryfta särskilt mycket. De allra flesta som köper "fullformat" gör det för att kompensera för "andra saker" än för att de verkligen behöver det. (Däremot behöver inte fullformat nödvändigtvis vara dyrare, om man inte redan sitter på en hel hög DX-objektiv.)

Permalänk

Jag äger också en D300 och jag tycker den är väldigt bra rent "mekaniskt". Med det menar jag grepp, knappar, känsla och dessutom att den tål mycket stryk! Om man vet vad man vill ha och vad man ska ha den till så är det fortfarande en mycket potent kamera som lätt gör 100x70 cm prints utan problem. Dessutom så har den även idag riktigt bra dynamiskt omfång och ljusmätning. Kör du med grepp och 8st AA batterier eller nikons lithium så får du dessutom 8 bps om du tycker att du behöver det.

En annan grym fördel är också att man har automatik även på helt analoga objektiv. Har själv ett samyang 8mm samt samyang 14mm och man har full automatik med gluggarna om man ställer in parametrarna i huset.

Brusnivån är väl fortfarande bra och bruset på just d300 är lätt att reducera i post..Kör du iso 1600 har du även grymt brus för svartvita bilder..Och den har dessutom 14 bit raw om du vill ha det där lilla extra utrymmet.

Du hittar ett hus begagnat för ca 6000 och du ska inte vara rädd för att köpa just ett begagnat hus för denna kamera håller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ezco=:

En annan grym fördel är också att man har automatik även på helt analoga objektiv. Har själv ett samyang 8mm samt samyang 14mm och man har full automatik med gluggarna om man ställer in parametrarna i huset.

Det har ju iofs D7000 åxå. Dock med minne för färre objektiv om jag inte minns galet.

Permalänk

Ja, det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Vad gäller sekvenstagning så har ju D7000 även mindre buffert än D300(s). D7000 har inte heller nån dedikerad AF-ON-knapp, vilket gör att den helt skulle falla bort för mig.
D7000 är inte lika robust byggd. En del av huset är i metall, men en stor del är fortfarnde plast (exempelvis den del där själva objektivfattningen sitter fast).

Jag må vara en smula partisk/färgad då jag själv har en D300, men jag föredrar huset pga storlek, robusthet, känsla, AF-ON-knapp, hur man snabbare/enklare kan växla mellan olika autofokustyper osv. Jag har en kompis som har en D7000 och den är definitivt kapabel och den har aningen bättre bildkvalitet än D300(s), men personligen skulle jag välja D300 av de två.
Eg så handlar det nog om valet mellan robustare kamera med större buffert och en något mindre och "enklare" (byggkvalitetsmässigt) kamera med aningen lägre brus och bättre filmmöjligheter.
En funktion som D7000 har, som jag gärna hade haft i min D300 är dock det virtuella vattenpasset.

Thom Hogan (han brukar ha vettiga och relevanta åsikter och kan Nikons kameror innan och utan) jämför D7000 med både D90 och D300 i sin recension här:
http://bythom.com/nikond7000review.htm

Den korta sammanfattningen är väl typ
"Put simply, the D300s leans pro, the D7000 leans consumer."

Och jodå, "fullformat", det är minsann RIKTIGA kameror det, som tar RIKTIGA bilder. Att sedan "fullformat" bara är halvformat jämfört med mellanformat och "leksaksformat" jämfört med storformat brukar inte de sorgliga stackare som tror att storleken betyder allt och att större alltid är bättre inte bry sig om att dryfta särskilt mycket. De allra flesta som köper "fullformat" gör det för att kompensera för "andra saker" än för att de verkligen behöver det. (Däremot behöver inte fullformat nödvändigtvis vara dyrare, om man inte redan sitter på en hel hög DX-objektiv.)

Hmm, ja, nu blev det väldigt svårt att bestämma sig här... Tackar väldigt mycket för recensionen där, den är väldigt upplysande och informativ, helt perfekt! (enda problemet är väl att den får mig att vela ännu mer mellan de 2 kamerorna )
Det där med det virtuella vattenpasset kan jag faktiskt hålla med om kan vara bra. Men å andra sidan är det inte alltid man behöver ha det helt rakt, utan det är mest när linjer finns med i motivet, t ex när en horisont är närvarande, och jag finner allt som oftast att man använder stativ i sådana situationer, och då kan man ju alltid ha ett stativ med vattenpass istället. ^^ Men visst, vattenpass kan väl vara bra att ha nån gång ibland, fast risken kanske är att man blir alldeles för petig med allt, och står i flera minuter och försöker få det till 180/90°...

Skrivet av =ezco=:

Jag äger också en D300 och jag tycker den är väldigt bra rent "mekaniskt". Med det menar jag grepp, knappar, känsla och dessutom att den tål mycket stryk! Om man vet vad man vill ha och vad man ska ha den till så är det fortfarande en mycket potent kamera som lätt gör 100x70 cm prints utan problem. Dessutom så har den även idag riktigt bra dynamiskt omfång och ljusmätning. Kör du med grepp och 8st AA batterier eller nikons lithium så får du dessutom 8 bps om du tycker att du behöver det.

En annan grym fördel är också att man har automatik även på helt analoga objektiv. Har själv ett samyang 8mm samt samyang 14mm och man har full automatik med gluggarna om man ställer in parametrarna i huset.

Brusnivån är väl fortfarande bra och bruset på just d300 är lätt att reducera i post..Kör du iso 1600 har du även grymt brus för svartvita bilder..Och den har dessutom 14 bit raw om du vill ha det där lilla extra utrymmet.

Du hittar ett hus begagnat för ca 6000 och du ska inte vara rädd för att köpa just ett begagnat hus för denna kamera håller!

Hmm, det blir ett svårt val det här... Skulle du kanske kunna ta ett par bilder på olika ISO-nivåer, om du börjar på typ 800 eller 1600 och sedan går upp till högsta så jag kan få se själv hur det är med brus? Skulle uppskattas hemskt mycket! Dock antar jag att det blir märkbart mindre brus än med min D3000, och jag har ju klarat mig med den ett par år nu, så det går nog bra ändå, men skulle hur som helst uppskattas!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk

Jag har en relativt enkelt kamera (D5100) jämför med D7000 och D300, mycket mindre knappar och avancerade funktioner än både alterantiven då spånar om, men sensorn i D5100 är mer eller mindre jämförbar med den i D7000.

Här är en gammal ISO6400 bild från min D5100
Handhållen bilder som ver några av mina första tester när jag hade haft kameran någon månad.

Edit: detta är i princip JPEG ur kameran förutom att jag lagt in text och justerat kontrast etc, men ingen "ytterligare" extern brusreducering alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Jag har en relativt enkelt kamera (D5100) jämför med D7000 och D300, mycket mindre knappar och avancerade funktioner än både alterantiven då spånar om, men sensorn i D5100 är mer eller mindre jämförbar med den i D7000.

Här är en gammal ISO6400 bild från min D5100
Handhållen bilder som ver några av mina första tester när jag hade haft kameran någon månad.

http://img685.imageshack.us/img685/1986/brustest.jpg

Edit: detta är i princip JPEG ur kameran förutom att jag lagt in text och justerat kontrast etc, men ingen "ytterligare" extern brusreducering alltså.

Det där såg ju riktigt bra ut, mycket bättre än min D3000 på 3200, eller i vissa lägen till och med 1600!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Detdär men hur man upplever brus är ju, i viss mån, personligt. Bara för att en kamera har mätbart mindre brus betyder det inte att bruset upplevs så. Min personliga åsikt, för att få något slags referens, är att D7000 presterar knappt 1.5 steg bättre vad gäller brus. Jag upplever alltså att man får en "likvärdig" bild med D7000 på ISO3200 som man då får med D3000 på ca ISO1200.
Sen föredrar jag personligen brus framför att detaljerna blir helt utsmetade pga kraftig brusreducering som i Aristoteles exempel här ovan. Åter igen en smaksak, dock.

Permalänk

Kan förresten tilläggas att jag var trött som en bäver igår när jag laddae upp den bilden... den först ajag hittade... sannolikt fins även viss mått av extra oskärpa där eftersom den är handhållen vid 1/13s så möjligen är en del av "smetet" rörelseoskärpa, förvisso med VR men ändå, det ger en hint.

Ang brus vs smet så håller jag delvis med dumbo. Jag tycker dock att balansen skärpa/brus vs mjukhet beror på typenav bild. Jag har experimenterat lite med selektiv brusreducering, som ofta fungerar bra. Bruset syns mer på vissa detaljer, och på de detaljer där finstrukturen inte är någon som man önskar går det bra att dra på lite extra där. Smarta brusreduceringar undviker att smeta ut detaljer med kontraster och smeter mer ut stora ytor utan strutur. Det brukar lösa sig bra med en kompromiss mellan brusreducering och kompenserad uppskärpning. Exemplet ovan är långt ifrån någon praktexempel. Det var i princip en slumpmässig bild jag hittade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

sannolikt fins även viss mått av extra oskärpa där eftersom den är handhållen vid 1/13s så möjligen är en del av "smetet" rörelseoskärpa, förvisso med VR men ändå, det ger en hint.

Jo, visst ser man spår av skakningsoskärpa åxå, men man ser ju skillnad på det och vad som är brusreducering och visst ger det en hint av vad kameran med sin brusreducering kan åstadkomma. Med en RAW-fil och ett bra brusreduceringsprogram kan resultatet bli mycket bättre. Troligen med både mer detaljer och mindre brus.

Permalänk
Hedersmedlem

En begagnad D300/D300s ger väldigt mycket kamera för pengarna, men å andra sidan är en begagnad D7000 inte fel heller.

Dumbo sammanfattar det hela ganska bra. D300 är mer välbyggd och mer proffskamera. De tål att användas och det tål rejält med stryk. D7000 är snäppet under, även den ganska kompetent och stabilt byggd men inte samma klass som D100/D200/D300/D700 som på många sätt är "samma" konstruktion men uppgraderad genom åren.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att det kommer en D400 i höst-vinter som smiskar riktigt hårt.
Jag vill ha kristallklara ISO12800-bilder & 7-10(slutar)FPS, jätte-(snabb)-buffer, CLS-deluxe (pop-up),
sensor & videofunktioner från "1"-serien med samma (bättre?) byggkvalitet & ergonomi som i min D300.
Skulle önska att någon på Nikon började överväga hur fotografer kan tänkas prioritera menyval oxå.

Tills den (D400?) kommer är nog D300(s) ensam. (Tillsammans med Canon:s m.fl:s "motsvarigheter".)

Permalänk
Medlem

Jag trodde det skulle bli ett enkelt val, men så var det ju inte... Det är så att jag nu är i Norrland, och inte kommer hem förrän om två veckor. Jag börjar jobba i augusti, och då undrar jag om det kanske är värt att samla ihop lite mer pengar och gå upp till fullformat à la D700? Vad tycker ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk

Hade du inte massa befintlig DX optik? går du upp till FX blir det inte bara en dyrare kamera utan då får köpa nya objektiv också, så det blir nog redigt mycket dyrare gissar jag.

Rent ljusmässigt så bör det väl vara lite drygt +1EV effektivt mer ljus du får in på en FX sensor än DX. Det känns ju som det är värt en del, men personligen tycker jag det är väl stor skillnad i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Hade du inte massa befintlig DX optik? går du upp till FX blir det inte bara en dyrare kamera utan då får köpa nya objektiv också, så det blir nog redigt mycket dyrare gissar jag.

Rent ljusmässigt så bör det väl vara lite drygt +1EV effektivt mer ljus du får in på en FX sensor än DX. Det känns ju som det är värt en del, men personligen tycker jag det är väl stor skillnad i pris.

Njae, 3 objektiv inkl. kitobjektivet, så inte en hel drös

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

Jag trodde det skulle bli ett enkelt val, men så var det ju inte... Det är så att jag nu är i Norrland, och inte kommer hem förrän om två veckor. Jag börjar jobba i augusti, och då undrar jag om det kanske är värt att samla ihop lite mer pengar och gå upp till fullformat à la D700? Vad tycker ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns inga enkla val och ju mer påläst man är desto svårare blir det.

Hur som helst så tycker jag såhär:
I de allra flesta fall funkar det utmärkt med APS-C. Om man inte VET att man behöver "fullformat" så behöver man det sannolikt inte heller.

FX ger fördelar om man
1. Av någon anledning behöver kortare skärpedjup.
2. Behöver stor ljusuppsamling OCH kan leva med det kortare skärpedjupet.

Om inte någon av åvanstående 2 faktorer uppfylls kan man lika gärna fortsätta med APS-C. Om man, som vid tex landskap eller makro vill ha/behöver ett givet skärpedjup så har inte FX några fördelar alls (om man bortser den större sökaren då). Man måste blända ner ett steg mer, vilket gör att samma mängd ljus samlas in, man får samma påverkan av diffraktionen, samma skärpedjup osv osv. Samma allting alltså.

Om man ska försöka hitta någon fördel, utöver vid de två scenarierna ovan, som talar till FX fördel så är det väl kanske att man, med den lägre pixeltätheten kommer undan med "halvdana" objektiv när man med APS-C måste ha objektiv som presterar "top knotch".

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det finns inga enkla val och ju mer påläst man är desto svårare blir det.

Hur som helst så tycker jag såhär:
I de allra flesta fall funkar det utmärkt med APS-C. Om man inte VET att man behöver "fullformat" så behöver man det sannolikt inte heller.

FX ger fördelar om man
1. Av någon anledning behöver kortare skärpedjup.
2. Behöver stor ljusuppsamling OCH kan leva med det kortare skärpedjupet.

Om inte någon av åvanstående 2 faktorer uppfylls kan man lika gärna fortsätta med APS-C. Om man, som vid tex landskap eller makro vill ha/behöver ett givet skärpedjup så har inte FX några fördelar alls (om man bortser den större sökaren då). Man måste blända ner ett steg mer, vilket gör att samma mängd ljus samlas in, man får samma påverkan av diffraktionen, samma skärpedjup osv osv. Samma allting alltså.

Om man ska försöka hitta någon fördel, utöver vid de två scenarierna ovan, som talar till FX fördel så är det väl kanske att man, med den lägre pixeltätheten kommer undan med "halvdana" objektiv när man med APS-C måste ha objektiv som presterar "top knotch".

Ok tack för den infon! Och du har helt rätt: det blir bara svårare och svårare ju mer man letar... Ser väl ut som D7000 om jag inte hittar D300S till ett jättebra pris!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye