Permalänk
Medlem

Bsod x124 Hjälp

Tjena

Börja fått blåskärm till och ifrån ett tag nu. å det är alltid 0x00000124

Klura runt lite och läst att det kan vara minnet.. eller om det nu är nått annat som är påväg att dö.

tänkte fall nån här kunde tyda minidumps lite bättre än vad jag kan för jag börjar bli något irriterad

Har uppat både grafik å alla andra drivrutiner till datorn efter ja fått blåskärm för att se fall det nu kunde hjälpa nått vilket det inte gjorde,
va lite inne på att grafikkortet kunde va boven ifråga först, att de blev för varmt men de blev de inte.

har somsagt ingen aning, men äre minnet så vill jag helst vara lite mer säker innan ja går och handlar nytt

lägger länk på en zipad fil med alla mina fina minidumps. 5st bara men dom flesta är med 124felet och dom andra är lite bonus fall ni vet vad dom säger.
http://www.fildump.se/?file=tmp_9023023811341357026-Minidump.zip va visst bara uppe i 24 timmar från nu. hoppas nån fångar den innan den går ut.

Förlåt fall det är slarvigt skrivet, sängdags nu men ville fåïväg detta innan så man kan försöka lösa de så fort som möjligt

Tack iförhand

//Peter

Permalänk
Medlem

BlueScreenView är en bra hjälp för att tyda kraschdumpar. Vill du ha en uppdaterad svensk språkfil till programmet så finns det här!
I ditt fall är det drivrutinen för ntoskrnl.exe som orsakar krascherna... d.v.s en väldigt "random" orsak som kräver ingående utredning, men du kan helt klart köra en minneskontroll. Memtest86 är fortfarande ett bra minnestest, om jag inte minns fel.
Speca gärna vad du har för grejer, typ operativsystem, moderkortsbeteckning eller modellbeteckning om det är en fabriksbyggd dator. Det blir betydligt lättare att undersöka om man vet vilken hårdvara/mjukvara det handlar om.
Kör du Windows 7 kan du skriva "minne" i startmenyns sökfält och trycka på "Analysera datorns minnesproblem", som dyker upp i resultatfönstret.

Permalänk
Medlem

OS: Windows 7 Ultimate x64
Moderkort: ASUS M4A79XTD EVO AM3
CPU: AMD Phenom II X4 925
GPU: 1024MB GeForce GTS 250 (Gigabyte)
4gig minne kommer inte ihåg va de är för sort men de ska nog inte spela nån roll?

Har kolla med BluescreenViewer men ja blev inte direkt klokar. sett att det är ntoskrnl.exe som orsakar nått,, men va den nu gör har jag ingen aning om.

Vad gör ntoskrnl.exe förnått? nån drivrutin ja ska uppa som jag missat?
Ska dra en memtest nu å se fall de visas nått.. men krashen kan ha med minnet att göra? eller är det på helt fel väg?

Tack för svaret

//Peter

-- Edit --

Windows egna minnes test gav inga fel alls iallafall

//Peter

Permalänk
Medlem

ntoskrnl.exe är alltså själva Windows-kärnan... inget du kan uppdatera, mer än att se till att du har senaste Chipset-drivrutin.
Visst kan det vara minnesfel. Ett mer ingående minnestest än Windows eget skulle kunna vara av värde. Kolla i så fall memtest86 som sagt. Det finns diverse boot-CD:s där memtest ingår. Det handlar alltså om offline-test.
En annan sak som mycket väl skulle kunna lösa problemet en gång för alla, är en BIOS-uppgradering. Kollar man moderkortets hemsida, kan man se att det gjorts ett antal stabilitetsuppdateringar, så jag skulle absolut rekommendera en uppgradering till nyaste BIOS.
Felsökning i loggboken kanske också kan ge lite mer krasch-info, sök på tidpunkterna från dumparna.
http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3/M4A79XTD_EVO/#downlo...