2TB Extern på CDon för 599, någon testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Nu har jag visserligen inte köpt någon disk men för er som köpt av deras smarta deals sedan fått klart att det blir ingen utannonserad vara och sedan fått nya förhoppningar om en ersättningsvara som sedan strukits den med och slutar med en sunkig kod värd 29kr i handen.

Ni måste ju gå vidare med det här det kan ju inte vara rätt att bete sig så, falsk marknadsföring å det grövsta åtminstone...

Förutom detaljen att kunden friskriver CDON från alla krav, leveransskyldigheter, kompensationskrav etc. vid en beställning, enda de lovar är leverans eller slantar åter, så det håller varesig i ARN eller tingsrätten.
(har inte heller köpt disk, har knappt behov för mer än 100gb, fascineras dock av både CDON och alla köpare)

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Avstängd

Nu är det ju så att hur mycket företagen än vill kan man inte skriva bort lagen, något måste dom bryta mot det här är ju löjligt.

Elektronik stormarknader har ju fällts för lockvaror bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Nu är det ju så att hur mycket företagen än vill kan man inte skriva bort lagen, något måste dom bryta mot det här är ju löjligt.

Elektronik stormarknader har ju fällts för lockvaror bland annat.

Vi kan ju ta några lagtexter som exempel...

Citat:

10 § Vid dröjsmål på säljarens sida får köparen hålla inne betalningen enligt 11 §. Han får välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet enligt 12 § och att häva köpet enligt 13 §. Dessutom får köparen kräva skadestånd av säljaren enligt 14 §.

Gäller inte, då säljaren inte är orsaken.

Men, för säkerhetsskull tittar vi på §12 & §14 också.

Citat:

12 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör köpet.
Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet. Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet.
Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet.

Citat:

14 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Fetmarkerade tells the story.

Sen finns det några fler paragrafer kring leveransskyldigheter etc, men även dessa har ovan fetmarkerade villkor på sig.

Vad gäller lockvaror, så är det marknadsdomstolen och etiska rådet för reklam (eller marknadsrådet, minns inte vad de heter) som hanterar dessa, skadestånd i sådana frågor utgår till staten, inte kunderna.
Likväl gäller för tveksamheter kring marknadsföringen, sådana domar är till för att få någon att sluta med viss typ av marknadsföring eller utlovande av erbjudanden om de strider mot något, kunderna erhåller aldrig någon form av kompensation, ersättning eller fullgjord leverans i sådana ärenden.

Än sålänge ser det väl ljust ut för de som beställt 2tb ? (for now...)

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Vi kan ju ta några lagtexter som exempel...

Gäller inte, då säljaren inte är orsaken.

Men, för säkerhetsskull tittar vi på §12 & §14 också.

Fetmarkerade tells the story.

Sen finns det några fler paragrafer kring leveransskyldigheter etc, men även dessa har ovan fetmarkerade villkor på sig.

Vad gäller lockvaror, så är det marknadsdomstolen och etiska rådet för reklam (eller marknadsrådet, minns inte vad de heter) som hanterar dessa, skadestånd i sådana frågor utgår till staten, inte kunderna.
Likväl gäller för tveksamheter kring marknadsföringen, sådana domar är till för att få någon att sluta med viss typ av marknadsföring eller utlovande av erbjudanden om de strider mot något, kunderna erhåller aldrig någon form av kompensation, ersättning eller fullgjord leverans i sådana ärenden.

Än sålänge ser det väl ljust ut för de som beställt 2tb ? (for now...)

Men nu är det så att de hade kunnat förhindra det genom bättre fakta på hand. Vi i tråden var ju t.o.m. tvungna att tjata om att de åtminstone skulle beställa hem ett varuprov till deras kontor för att kolla vad det var och så att allt stod rätt till. Fram tills dess låg allt i hoppet om att kineser är ett ärligt folkslag. Går man ut med en stor kampanj ska man verkligen veta vad man sysslar med. Särskilt sett från företagets synvinkel eftersom det utsätter en så stor grupp samtidigt om något går fel. Och då är vi fortfarande bara i början av historien. Hur de hanterat det därefter går att kritisera i evigheter.

Jag vågar nog tippa att vi har stöd i alla fall i paragraf 12.

Permalänk
Medlem

Ska enligt deras mejl få en ersättningsdisk denna veckan! Vecka 28!! 2x2TB för 1100:- 2st Seagate Green 3.5" 2TB diskar... Inte fått något om någon avbeställning eller dylikt och ordern är med på Mina Sidor. Så jag förväntar mig en (läs två) nu eftersom dem sa att dem skulle ta in ersättningsdiskar i 500GB, 1TB och 2TB från Seagate... Eftersom många fått lite olika mejl så antar jag bara att dem som beställde först kanske får ersättningsdiskar och dem som beställde sista dagen kanske blir utan och får en rabattkod eller något istället... Dock tycker jag ju att alla som beställt diskar som är möjliga för CDON att få tag på (exempelvis Seagate 500, 1, 2) ska få det.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Ska enligt deras mejl få en ersättningsdisk denna veckan! Vecka 28!! 2x2TB för 1100:- 2st Seagate Green 3.5" 2TB diskar... Inte fått något om någon avbeställning eller dylikt och ordern är med på Mina Sidor. Så jag förväntar mig en (läs två) nu eftersom dem sa att dem skulle ta in ersättningsdiskar i 500GB, 1TB och 2TB från Seagate... Eftersom många fått lite olika mejl så antar jag bara att dem som beställde först kanske får ersättningsdiskar och dem som beställde sista dagen kanske blir utan och får en rabattkod eller något istället... Dock tycker jag ju att alla som beställt diskar som är möjliga för CDON att få tag på (exempelvis Seagate 500, 1, 2) ska få det.

Rabattkoden som man fått nu är en för fri frakt, knappast något att hurra för.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:AMD Phenom II X4 965 black edition 3,4ghz Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 GPU: Geforce 7950 PSU: 550w HDD: Samsung 1tb SSD: Samsung 830 128gb RAM: 8gb 1600mhz
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Lugnt

Fick precis svar från CDON gällande ersättningsdisken a 1 TB. Tydligen var det senaste mejlet ett felutskick enligt supporten. Diskarna äär påväg.

---
Hej,

Beklagar att ni har fått detta mail. Tyvärr har det blivit ett system fel och detta gäller den gamla hårddisken.

Din leverans är på väg. Det vi har gjort är att dem skickas direkt från tillverkare, för att minska leveranstiden så mycket som möjligt. Din order är skickade med det tar ett par dagar för dem att komma fram till dig då dem inte skickas ifrån Sverige.
---

Permalänk
Avstängd

Speciellt inte då det inte går att kombinera koder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Vi kan ju ta några lagtexter som exempel...

Gäller inte, då säljaren inte är orsaken.

Men, för säkerhetsskull tittar vi på §12 & §14 också.

Fetmarkerade tells the story.

Sen finns det några fler paragrafer kring leveransskyldigheter etc, men även dessa har ovan fetmarkerade villkor på sig.

Vad gäller lockvaror, så är det marknadsdomstolen och etiska rådet för reklam (eller marknadsrådet, minns inte vad de heter) som hanterar dessa, skadestånd i sådana frågor utgår till staten, inte kunderna.
Likväl gäller för tveksamheter kring marknadsföringen, sådana domar är till för att få någon att sluta med viss typ av marknadsföring eller utlovande av erbjudanden om de strider mot något, kunderna erhåller aldrig någon form av kompensation, ersättning eller fullgjord leverans i sådana ärenden.

Än sålänge ser det väl ljust ut för de som beställt 2tb ? (for now...)

Allt det du skrev gäller såklart första diskarna som de aldrig fick in/var fejk. I det fallet när de utlovat ersättningsdiskar, och det faktiskt finns riktiga seagate diskar på 2tb som de faktiskt kommer få in, och som de utlovat att skicka istället, finns inga paragrafer som tillåter att de kringgår det senast utlovade.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Alltså, alla outbildade gnällande gamar i denna tråden, allt jag hör är...

Permalänk
Skrivet av JockeII:

Alltså, alla outbildade gnällande gamar i denna tråden, allt jag hör är...

http://www.youtube.com/watch?v=S9CuZbwqajA

Haha, klockrent

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Den låg på nån sida man gillade för typ 2år sen, kommer inte ihåg vilken dock ;/

Du måste ju ha varit inne på den alldeles nyss, hur kan man glömma? Vore sjukt roligt att se vad som är sagt om den från Sophie's håll haha ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av huffe:

Fick precis svar från CDON gällande ersättningsdisken a 1 TB. Tydligen var det senaste mejlet ett felutskick enligt supporten. Diskarna äär påväg.

---
Hej,

Beklagar att ni har fått detta mail. Tyvärr har det blivit ett system fel och detta gäller den gamla hårddisken.

Din leverans är på väg. Det vi har gjort är att dem skickas direkt från tillverkare, för att minska leveranstiden så mycket som möjligt. Din order är skickade med det tar ett par dagar för dem att komma fram till dig då dem inte skickas ifrån Sverige.
---

Nått säger mig att det här blir en förlust affär för CDON.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Nått säger mig att det här blir en förlust affär för CDON.

Antingen förlust eller så går det på ett ut tror jag med, men en nöjd kund är en återkommande kund. Så i längden tjänar dem på det.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Hopp...Förtvivlan...Hopp....Förtvivlan....Hopp....Förtvivlan....Hopp.....Förtvivlan.....och nu är det nytt hopp:)

Nu lyssnar vi inte på folk som fått konstiga mejl längre...vi kommer att få våra diskar!

Inga negativa tankar om CDON nu...They will come through....trust me!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagel:

Antingen förlust eller så går det på ett ut tror jag med, men en nöjd kund är en återkommande kund. Så i längden tjänar dem på det.

Precis!

Permalänk
Medlem

Nytt mail idag!

Citat:

Tyvärr har en eller flera varor i din beställning blivit ytterligare försenad från vår leverantör. Vi gör vårt bästa för att du ska få dina varor så fort som möjligt.

Order ID: xxxxxxxx

Leveransförseningen gäller följande produkt/produkter:
Artikelnummer Benämning Status
5020639314 (2TB) OEM Extern Hårddisk Kvar att leverera

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Hah senaste från CDON:
"noreply@cdon.com
06:06 (48 minuter sedan)

till mig
Hej Christoffer,

Tyvärr har en eller flera varor i din beställning blivit ytterligare försenad från vår leverantör. Vi gör vårt bästa för att du ska få dina varor så fort som möjligt.

Order ID: 33274531

Leveransförseningen gäller följande produkt/produkter:
Artikelnummer Benämning Status
5020639314 (2TB) OEM Extern Hårddisk Kvar att leverera

Vi ber dig att inte besvara detta mail. Vid frågor är du välkommen att kontakta vår Kundservice.

Med vänlig hälsning"

Med andra ord kan det dröja ytterliggare...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Antar att det sista mailet är sånt som går ut automatiskt efter en viss tid då det står den gamla hårddiskens artikelnummer i mailet.
Fick själv 2 såna mail idag men litar på att de kommer denna vecka som det är sagt.

Permalänk

Håller min 2,5" 1tb disk i handen nu. Den kom. Dom är förlåtna!!!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:AMD Phenom II X4 965 black edition 3,4ghz Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 GPU: Geforce 7950 PSU: 550w HDD: Samsung 1tb SSD: Samsung 830 128gb RAM: 8gb 1600mhz
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallevante:

Håller min 2,5" 1tb disk i handen nu. Den kom. Dom är förlåtna!!!

pic or it didn't happen!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

pic or it didn't happen!

Förtroendet på CDON är skyhögt ser jag ;P

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Fick "min" hårddisk idag med. Lade en order från början på 2 st hårddiskar, en 500 GB och en 2 TB, men avbeställde 500:an dagen efter då jag kom på att jag inte har användning för den. Får ett paket idag i brevlådan och känner mig nöjd. Men när jag öppnar paketet ligger den 500 GB:arn som jag avbeställde. Den finns också med i den faktura som följde med vilket har det rätta ordernummret, kollade upp på cdons hemsida, men fel artikel. Blir till att kontakta cdon o se ifall detta går att lösa.

Permalänk
Skrivet av Sweex:

pic or it didn't happen!

http://i.imgur.com/BC18s.jpg

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:AMD Phenom II X4 965 black edition 3,4ghz Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 GPU: Geforce 7950 PSU: 550w HDD: Samsung 1tb SSD: Samsung 830 128gb RAM: 8gb 1600mhz
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk

Hämtade precis ut en seagate expansion 1TB 2,5" usb 3.0.
Beställde först en 2TB 2,5" men ändrade till 1TB efter första mailet ifrån cdon att de inte kunde leverera. Konstigt nog så fick jag också ett mail i onsdags att de inte kunde leverera min order och att jag skulle få pengarna tillbaka. Fick även en fraktfri kod.
Bra koll de verkar ha?

Här kommer lite bilder iaf:

http://imgur.com/a/FFD0c

Synd att den var så tjock, nästan dubbelt så tjock som min gamla WD passport på 320GB. Fast det är väl priset man får betala för mer utrymme!
499kr slutade notan på!

Permalänk
Medlem

Jag använde snabbkassa och har inte fått mer än orderbekräftelse, hur ska jag göra?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Skrivet av Rickard.Carlsson:

Hämtade precis ut en seagate expansion 1TB 2,5" usb 3.0.
Beställde först en 2TB 2,5" men ändrade till 1TB efter första mailet ifrån cdon att de inte kunde leverera. Konstigt nog så fick jag också ett mail i onsdags att de inte kunde leverera min order och att jag skulle få pengarna tillbaka. Fick även en fraktfri kod.
Bra koll de verkar ha?

Här kommer lite bilder iaf:

http://imgur.com/a/FFD0c

Synd att den var så tjock, nästan dubbelt så tjock som min gamla WD passport på 320GB. Fast det är väl priset man får betala för mer utrymme!
499kr slutade notan på!

Grattis hoppas jag har en när jag kommer hem.
Vi får den bästa leveranstiden från cdon 1 mån och en annan produkt istället

Permalänk

Jag fick iaf detta svar från CDON idag..

Svar 2012-07-12 14:40
Hej.

Din order har packats och skickats från vår leverantör. Du bör mottaga den inom en vecka.

Vi beklagar dröjsmålet

Visa signatur

[Dator: Amd Phenom II x4 955 |Corsair 4bg XMS3 | Sapphire 6950 @ 6970 RIP | Gigabyte 790XTA-UD4 | Corsair 850AX | Coolmaster Stacker]

Permalänk
Medlem

Kommer ju bli så att vi som valt att betala i Augusti kommer få betala innan vi ens fått diskarna snart ju Hoppas verkligen på att få denna veckan eller senast nästa, annars börjar det bli otroligt illa alltså...

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Tänk om man hade lagt ner den tiden man suttit i den här tråden i väntan på diskarna, och jobbat istället
Då hade man kunnat köpa 8 st 2tb USB 3.0 diskar till ordinarie pris och fått hem dom dagen efter XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...