PCIe 8x vs 16x, när börjar man kasta pengar i sjön ??

Permalänk
Medlem

PCIe 8x vs 16x, när börjar man kasta pengar i sjön ??

Kan förstå att denna fråga börjar bli uttjatad, men i stort sett alla jämförelser jag har hittat är benchmarks och inte vad det är för praktisk skillnad.

Jag har ett GTX260 som körs i 8x för att jag har en SAS-RAID kontroller på den andra PCIe platsen, så det är inte prat om SLI/Crossfire.
har inte märkt någon skillnad mellan 8x och 16x, som jag har fattat så utnyttjar inte GTX260 ens 8x.

Men jag hade tänkt att byta ut kortet till något av dessa
HD7850 eller ett GTX560Ti

Kommer man ens märka någon skillnad på dessa kort mellan 8x och 16x ?
Som sagt så stoppar jag benchmarks och kattlådan i samma hög, är ute efter märkbar skillnad och inte siffror.

Om det finns något förslag på kort utöver dessa i samma klass som funkar klockers med 8x så är jag idel öra

Permalänk

Inget av dessa kort kommer flaskas av pcie x8

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag antar att du talar om PCI-E 2.0 8x och inte 3.0. Redan 2.0 i 8x är inte och märkbart flaskhalsar något kort i dagsläget, i benchmarks kan man se upp till 5% skillnad men inte något du egentligen märker.
8x kommer inte att flaska något av de kort su sett på.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, går i planerna för att skaffa ett grafikkort till. XFX 7950 3gb kommer det isf bli ett till.

När jag igår började kika på detta så såg jag att mitt moderkort tydligen bara tänker köra det andra kortet i pcie 2.0i x4 o inte i x16 som jag trott. Kommer jag märka skillnad annat än i benchmarks om den hade gått på säg x8 eller x16, och viktigast av allt kommer det ens va värt ett extra kort?

I den sloten jag kör nu går den på pcie 3.0 x16.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746688#extra länk till moderkortet.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö