Vad är skillnaden på RAW format och allt annat?

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på RAW format och allt annat?

Hejsan!

Som topicen lyder, vad är skillnaden på RAW format och allt annat?
Har alltid undrat, hittade inget bra på google, frågar därför här!

MVH

Permalänk
Medlem

RAW är okomprimerat. Simple as that.

Finns massvis med artiklar där ute som förklarar skillnaderna. Här har du en t.ex.
http://digital-photography-school.com/raw-vs-jpeg

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem

Raw innebär att kameran sparar ner allt som sensorn fångar upp, utan att lägga på filter, skärpningar, komprimera datan etc etc, utan du får på fil, exakt det kameran såg vid ögonblicket du tog bilden, varken mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

Så vad är egentligen bäst att använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Så vad är egentligen bäst att använda?

Om du vill göra efterarbete är RAW bättre då du har mer info i bilden att jobba med. Dock blir bildstorleken mycket större så mycket minnesutrymme krävs.

JPG duger för mindre redigering.

Allt kan inte läsa RAW så det kan vara smart att ta bilder i RAW+JPG. Då har du en fil som du snabbt kan visa och en redigeringsbar. Återigen, så krävs mycket minnesutrymme.

Permalänk
Medlem

Okej!
Då har jag bra förklaring till vad RAW är.

Tack så mycket!

Permalänk

Framför allt låter RAW-formatet dig ändra vitbalans, exponering och annat i efterhand vilket ger dig oändligt mycket större möjligheter än om bilden är i JPEG. Jag började fota i RAW-format 2008 och har inte knäppt en enda bild i JPEG efter det. Skulle aldrig kunna göra det, friheten och möjligheterna är så stora att.. ja.. det går inte att jämföra. Det är nästan som magi.

Visa signatur

Dator.

Permalänk

En RAW-fil är lite som en ask med legobitar, en JPG är som bilden på askens framsida.

Detta är dock ett väldigt väldigt överdrivet exempel, men tja, med RAW-filer har du möjlighet att göra rätt stora förändringar på färger och ljusnivåer utan att tappa kvalitet.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Framförallt, klantar du dig så kan du bara göra om allt, du kan nämnligen inte spara om en rawfil, bara extrahera data ur den och skapa en ny t.ex jpeg, gif eller var du vill...

Permalänk
Medlem

Ja, första året med min systemkamera fotade jag i jpeg, för att det alltid räckt när jag använt min kompaktkamera, och jag förstod inte riktigt skillnaden.

Läste på lite och insåg att jag ska nog testa raw. sen några år tillbaka är raw det enda som min kamera får skuta

Varför? Jo:
Du fuckar upp vitbalansen, i jpeg hade detta varit jahapp, den bilden är bara att slänga, men i raw så är det , dra i ett reglage till det ser rätt ut och vips så har du räddat din bild.
Du råkar få färgstick! Min kamera tillexempel har fått för sig att göra alla mina bilder jädrit rosa, well inga problem, dra i ett annat reglage och helt plötsligt ser människohuden normal ut och inte grillad.
Kontraster, går att redigera bättre,
du kan ljusa upp mörka områden /bakgrund
Du kan mörka ner ljus områden
ställa svärta,
lyster,

Och ja, det var bara lite, men det är väl lite av det jag använder mig oftast av. Blir kanonresultat med IPS skärm på det

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Den stora nackdelen med RAW är dock att det i sig inte är en bild utan att den måste framkallas. Lite som när man förr lämnade in en filmrulle för att få den framkallad till bilder.

Framkallningen kan du göra själv antingen i ett program som följer med kameran eller i ett program som adobe lightroom. Men om man är nybörjare så kan det vara svårt att få det bra. Då är ibland kamerans egen "framkallning" till jpeg bättre. Framför allt så tar det inte så lång tid. RAW är för den som har intresset. Har man inte det orkar man inte sitta och fixa hundratals bilder.

Testa att ta lite bilder i RAW och framställ. Känn efter och bestäm därefter vilket format som passar dig.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqlzr:

RAW är okomprimerat. Simple as that.

Faktum är att RAW nästan alltid är komprimerat. Det är bara på de mer avancerade kamerorna man kan välja att spara som okomprimerad RAW, varför man nu skulle vilja det.
RAW är faktiskt inte ens alltid förlustfritt komprimerat. Nikon har "förstörande" komprimering av sina RAW-filer i de enklare modellerna, tex. I de mer avancerade modellerna kan man välja mellan "virtually lossless", "lossless" och okomprimerad RAW.

Skrivet av dj_aleks:

Raw innebär att kameran sparar ner allt som sensorn fångar upp, utan att lägga på filter, skärpningar, komprimera datan etc etc, utan du får på fil, exakt det kameran såg vid ögonblicket du tog bilden, varken mer eller mindre.

Detta är inte heller sant. Kameratillverkarna hittar på både det ena och det andra med "RAW"-datan innan bilden sparas ner till kortet. Nikon applicerar tex ett medianfilter för att minska heta pixlar. Använder man "long exposure noise reduction" (kallas väl kanske olika i olika kameror) så subtraheras ju denna "darkframe" från RAW-filen. Det har även förekommit brusreducering och annat skräp på RAW-filerna i vissa kameramodeller.

Det man kan säga om RAW är att det är linjär bilddata som inte gammakorrigerats eller har några kontrastkuvor applicerade, samt att färgkanalerna är helt separerade.

Permalänk
Medlem

Låt säga att himmelen i din bild blev överexponerad (vit), i JPG format kan du inte göra någonting åt detta.
Hade du tagit bilden i RAW så kunde du ta bort överexponeringen i efterhand och få fram alla molnen.

Använd aldrig JPG om du har en systemkamera, det är som att köpa en monsterdator men bara använda notepad.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Skrivet av FlorrpaN:

Låt säga att himmelen i din bild blev överexponerad (vit), i JPG format kan du inte göra någonting åt detta.
Hade du tagit bilden i RAW så kunde du ta bort överexponeringen i efterhand och få fram alla molnen.

Använd aldrig JPG om du har en systemkamera, det är som att köpa en monsterdator men bara använda notepad.

Aldrig är ju en överdirft. Sitter man med en monsterdator så behöver man ju inte plocka fram en billig netbook om man skulle behöva notepad nångång.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Aldrig är ju en överdirft. Sitter man med en monsterdator så behöver man ju inte plocka fram en billig netbook om man skulle behöva notepad nångång.

Av vilken anledning skulle man vilja fota i jpg om man har RAW och kan hantera det? Sen blir bildkvalitén markant bättre.
Iofs, om man vill ta någon lätt bild som inte ska upp på webben så är det givetvis smidigare att välja mindre JPG bilder

Efter att ha använt RAW en längre tid nu så blir jag mest irriterad att gå tillbaka och hantera JPG bilder pga dess begränsningar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FlorrpaN:

Av vilken anledning skulle man vilja fota i jpg om man har RAW och kan hantera det? Sen blir bildkvalitén markant bättre.
Iofs, om man vill ta någon lätt bild som inte ska upp på webben så är det givetvis smidigare att välja mindre JPG bilder

Efter att ha använt RAW en längre tid nu så blir jag mest irriterad att gå tillbaka och hantera JPG bilder pga dess begränsningar.

Jag köre jpg+raw, i vissa lägen med rätt inställningar så blir ju bilderna i princip perfekta direkt ur kameran. Då är det bara bortkastad tid tycker jag att generera om alla bilder. Jag spar alltid RAW filerna också, men de använder jag bara när jpg direkt ur kameran inte blev helt bra. För tex studiobilder så är ju tanken att om allt är rätt inställt ska bilderna bli perfekta ur kameran. Ev bearbetning och finlir jag sedan gör, sker ändå i gimp, inte i raw.

Måste man välja mellan BARA JPG och BARA RAW skulle jag också välja RAW såklart. Men om JPEG ur kameran är perfekt, varför ska man då konvertera om dem bara för att?

Permalänk

Lite off-topic, men vad ska man använda för program för att redigera RAW-bilderna?

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Måste man välja mellan BARA JPG och BARA RAW skulle jag också välja RAW såklart. Men om JPEG ur kameran är perfekt, varför ska man då konvertera om dem bara för att?

Sparars inte JPG bilderna ner i 72DPI medan RAW sparar i 240DPI?(beroende på kamera)
Bilderna brukar fortfarande kännas skarpare när man arbetar direkt i RAW filen i photoshop.

Skrivet av kvicksilv3r:

Lite off-topic, men vad ska man använda för program för att redigera RAW-bilderna?

Jag använder Photoshop(lightroom)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Sparars inte JPG bilderna ner i 72DPI medan RAW sparar i 240DPI?(beroende på kamera)
Bilderna brukar fortfarande kännas skarpare när man arbetar direkt i RAW filen i photoshop.

PPI. DPI har inget med pixlar att göra utan rastrering vid utskrift. PPI har heller inget att göra med något annat än storlek vid utskrift. Bilden är alltid X*Y pixlar och det är det som spelar roll.
Men visst får man i regel en aning bättre skärpa/detaljrikedom i RAW. Skillnaden är dock oftast akademisk och syns bara vid granskning i onormalt stor förstoring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

PPI. DPI har inget med pixlar att göra utan rastrering vid utskrift. PPI har heller inget att göra med något annat än storlek vid utskrift. Bilden är alltid X*Y pixlar och det är det som spelar roll.
Men visst får man i regel en aning bättre skärpa/detaljrikedom i RAW. Skillnaden är dock oftast akademisk och syns bara vid granskning i onormalt stor förstoring.

DPI (Dots per inch) eller när man mäter på datorskärmen, Pixels per inch, vilket klämmer in mer pixlar på samma yta, om jag förstått det rätt.
Så 240DPI framhäver fortfarande mer detaljer än 72DPI, med samma upplösning, vilket är bra om bilderna ska skalas osv.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FlorrpaN:

DPI (Dots per inch) eller när man mäter på datorskärmen, Pixels per inch, vilket klämmer in mer pixlar på samma yta, om jag förstått det rätt.
Så 240DPI framhäver fortfarande mer detaljer än 72DPI, med samma upplösning, vilket är bra om bilderna ska skalas osv.

Håller med Dumbo.

dpi har ingenting alls med bilden i sig att göra, de "dpi-inställningar" som ev lagras i bilder är endast meta data och man användas av olika visningsprogram. Tex brukar gimp eller photoshop läsa metadata dpi och automatiskt ställa in utskriftsmått i cm efter dpi. Men det är enbart metadata och påverkar inte alls själva bilddata.

Står det på 72dpi kvittar det, man ändrar ändå till vad man nu vill ha vid utskrift på skrivare om man jobbar i cm/mm istället för pixel.

Jag ser inte alls argumentet mot JPG. Visst om man JUSTERAR bilden, men om man inte gör det, finns ingen logisk förklaring till varför kamerans JPG skulle vara sämre än din egen förutsatt att man använder samma inställningar av skärpa, och allt annat.

Jag kör numera view NX2 och jag har ju i princip exakt samma "inställningar" där som i kamerans, inklusive picture controls. Vill jag skärpa bilderna, kan jag göra det direkt i kamernas picture control.

Isåfall tror jag att ev skillnader isåfall har med tillfälliga skillnader i vilket programvara man använder, och om man orkat justera kamerans inställningar för JPEG så att det blir jämförbart.

Permalänk
Skrivet av FlorrpaN:

En gissning. Om du använder kamerans standard, dvs picture control standard. Är det nog helt riktigt att den itne är skarp. Men det är en instälningsfråga. Jag själv kör oftast en tweakad SD, som är uppskärpt några pinnhåll. Jag kan göra samma i view NX2, men när man märker att man gör det varje gång, så ändrar man ju i standarden i kameran. Så har jag gjort iaf

Permalänk
Medlem

Som sagt så va jag inte säker på hur det påverkar. Men då har vi ändå kommit fram till att RAW även är bättre om bilderna någon gång ska skrivas ut.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FlorrpaN:

Finns en hel den bra anledningar.
Om man tex ska ta hundratals bilder, som inte behöver vara i snyggaste laget, och snabbt ska upp på internet, så är det bara dumt att använda raw.
Ska man inte hantera fotona alls är det bara dumt med raw.

Samma sak om du ska ladda upp bilder "från fältet". Vad jag vet kan inte min telefon göra nåt vettigt med raw-bilder, och datorn har man inte alltid med sig

Skrivet av FlorrpaN:

Nej. två bilder med tex 5184 x 3456 pixlars upplösning har exakt samma skärpa, oavsett DPI. Det enda DPI styr i det fallet är deras tänkta utskriftsstorlek.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Skrivet av FlorrpaN:

Som sagt så va jag inte säker på hur det påverkar. Men då har vi ändå kommit fram till att RAW även är bättre om bilderna någon gång ska skrivas ut.

Inte för att det är något att tjafsa om, men nej detta stämmer inte heller, såvida in bilderna behöver justeras då. Det finns ändå inga skrivare jag vet om som kan hantera raw filer.

dpi är som sagt endast metadata som kan ändras när som helst utan att själva bilddata påverkas, det begränsar inte heller möjligheten till kvalitetsutskrifter, och det har egentligen inte någon betydelse vad detta meta data är, anna än om man lämnar in en bild för utskrift till någon annan, UTAN att ange utskriftsmåttet i cm, då kan man ju använda dpi från metadata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Inte för att det är något att tjafsa om, men nej detta stämmer inte heller, såvida in bilderna behöver justeras då. Det finns ändå inga skrivare jag vet om som kan hantera raw filer.

dpi är som sagt endast metadata som kan ändras när som helst utan att själva bilddata påverkas, det begränsar inte heller möjligheten till kvalitetsutskrifter, och det har egentligen inte någon betydelse vad detta meta data är, anna än om man lämnar in en bild för utskrift till någon annan, UTAN att ange utskriftsmåttet i cm, då kan man ju använda dpi från metadata.

ok! Ja man lär sig något nytt varje dag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Du behöver läsa på lite om DPI/PPI och upplösning. Jo, visst, 240PPI innebär högre upplösning (per ytenhet), eftersom att bilden då skrivs ut/visas mindre än med 72PPI. Bildfilen som sådan kommer dock fortfarande att vara lika stor och innehålla samma mängd detaljer, eftersom denna PPI-siffra bara är metadata som säger hur stor bilden ska bli vid utskrift.
Med DPI menar man vanligen punkter/tum, vilket inte alls är samma sak som pixlar/tum. En skrivare behöver betydligt högre upplösning än 300DPI för att skriva ut en bild på 300PPI. Varför tror du annars att moderna bläckstråleskrivare har flera tusen DPI?

"DPI refers to the physical dot density of an image when it is reproduced as a real physical entity, for example printed onto paper, or displayed on a monitor. A digitally stored image has no inherent physical dimensions, measured in inches or centimetres. Some digital file formats record a DPI value, or more commonly a PPI (pixels per inch) value, which is to be used when printing the image. This number lets the printer know the intended size of the image, or in the case of scanned images, the size of the original scanned object. For example, a bitmap image may measure 1,000 × 1,000 pixels, a resolution of 1 megapixels. If it is labeled as 250 PPI, that is an instruction to the printer to print it at a size of 4 × 4 inches. Changing the PPI to 100 in an image editing program would tell the printer to print it at a size of 10×10 inches. However, changing the PPI value would not change the size of the image in pixels which would still be 1,000 × 1,000."

http://en.wikipedia.org/wiki/Dots_per_inch

Skrivet av Aristotele:

Eftersom JPEG inte är förlustfritt så blir det alltid en degradering av bildkvaliteten, vilket även påverkar skärpan. Hur mycket beror ju på vilken komprimeringsgrad som används, såklart. Kamerorna har ju lite "halvhård" komprimering. Om man tar en RAW-fil, omvandlar till bitmap och sparar med JPEG i högsta kvalitet lämpligt bildredigeringsprogram bilr bildfilen vanligen minst dubbelt så stor som en JPEG direkt ur kameran. Man kan, vid betraktning i 100% ofta se en viss skillnad, men för "normala", praktiska applikationer så är, som sagt, skillnaden i stort sett akademisk.

Permalänk

Personligen så har jag nog aldrig sett någon skillnad på JPEG komprimering av högkvalitet okomprimerat om jag ska vara ärlig. Jag har testat och pixelpeepat och om någon skillnad finns anser jag det vara helt och hållet försumart för även mina bästa behov. Så om det finns en skillnad som är "akademisk" som du säger så kan jag köpa det, men det saknar för mig iallafall praktisk betydelse även för de bästa bilderna

Permalänk
Medlem

Skillnaden är väl mest om man behöver ljusa upp en bild som blivit för mörk eller liknande.. eller om man kör diverse redigeringar av bilden.. då är det bättre att utgå från en raw fil.. går att göra betydligt mer än om man utgår från en jpeg.

Har man bara en jpeg av ett superbra kort, som är 1 på 10.000 och vill redigera det.
Så kanske detta fungerar. Skriv ut din jpeg på bästa fotoskrivaren (alternativt beställ från fotolabb) och scanna in den som en .dng fil med någon bra mjukvara till scannern.. då får man i princip en raw fil.. har inte testat men det borde gå att få ut lite mer detaljer då om man ska skriva ut superstort eller något

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Har man bara en jpeg av ett superbra kort, som är 1 på 10.000 och vill redigera det.
Så kanske detta fungerar. Skriv ut din jpeg på bästa fotoskrivaren (alternativt beställ från fotolabb) och scanna in den som en .dng fil med någon bra mjukvara till scannern.. då får man i princip en raw fil.. har inte testat men det borde gå att få ut lite mer detaljer då om man ska skriva ut superstort eller något

En rawfil som inte kommer att kunna framhäva några mer detaljer än jpg-bilden, eftersom dom inte fanns där då den skrevs ut.
Med det resonemanget kan man få en öl att räcka längre genom att hälla den i ett dubbelt så stort glas

Visa signatur

Dator: