Permalänk
Medlem

Datorn kraschade nu ser det ut såhär!

* Just nu ser det ut såhär på datorn, och det märkligaste är att det ser likadant ut eller värre när jag är i BIOS. så först och främst undrar jag vad som kan vara felet. Antar att det kan vara något med BIOS men har aldrig tidigare stött på något liknande. och det ser ungefär likadant ut med färgbrytningarna i BIOS.
Detta händer efter en märklig crash när jag spelade något spel, datorn startade inte upp på några försök och sen såg allt ut såhär.

Dator'n i fråga:
Operativsystem: Microsoft Windows 7 64-bit
Processor: QuadCore Intel Core 2 Quad Q6600, 2400 MHz (9 x 267)
Moderkort: (Detta är jag osäker på men Everest säger att det är Acer FMCP7AM
Minne: DIMM1: Transcend JM800QLU-2G 2 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (5-5-5-18 @ 400 MHz) (4-4-4-12 @ 266 MHz) (3-3-3-9 @ 200 MHz)
Grafikkort: nVIDIA GeForce GT 230
Hårddisk: 2x WDC WD64 00AAKS-22A7B SCSI Disk Device (596 GB)
Nätaggregat: 400W
BIOS typ: AMI (08/20/09)

Frågan är då kortfattat vad som är problemet och hur jag löser det? Är inte jättebra på dethär med mjukvara och felsöka så förklara gärna alla steg!

Tack på förhand!

Edit: Uppdaterad med två bilder;

Permalänk
Medlem

Bilden ser normal ut förutom att skärmupplösningen är låg. Fota skärmen istället, en screenshot är bara vad datorn tror att den skickar ut

other than that:
Det luktar grafikkort.

Permalänk
Medlem

Kan beskriva hur det ser ut istället då det inte funkar med screenshots:)
Det är röda bågiga ränder horisontalt över hela skärmen som alla ser likadana ut. I startup så syns inga symboler alls utan bara en massa vita krumelurer och lite svart. I bios är det i stort sett likadant som på windows skrivbordet

Permalänk
Medlem

Det låter verkligen som att grafikkortet är bränt. Du har inget annat som du kan prova?

Permalänk
Avstängd

Är nog grafikkortet som börjar säga upp sig

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Inaktiv

Testa att baka kortet i ugnen.

Plocka av alla plastdelar (inklusive hela kylaren).
175-200 grader i 6-8 minuter (i mitten av ugnen.)
Montera alla delar och testa det igen.

Det borde fungera då och om det inte gör det så får du väll köpa ett nytt grafikkort.

(och ja, jag är seriös med 'bakningen'.)

Permalänk
Medlem

Har haft ett grafikkort innan som slutat fungera på liknande vis men det har aldrig varit så att det sett ut som det gör i BIOS och under startup! så ni är säkra på att det inte har något med BIOS eller moderkortet att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubbay:

Har haft ett grafikkort innan som slutat fungera på liknande vis men det har aldrig varit så att det sett ut som det gör i BIOS och under startup! så ni är säkra på att det inte har något med BIOS eller moderkortet att göra?

Ett flertal trasiga delar och ett no-name/OEM (antar att det är det?) agg får mig att reagera lite. Skulle du kunna ta reda på namnet. Det kan vara så att du borde byta ut det innan något annat id datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Ett flertal trasiga delar och ett no-name/OEM (antar att det är det?) agg får mig att reagera lite. Skulle du kunna ta reda på namnet. Det kan vara så att du borde byta ut det innan något annat id datorn.

testar ett annat grafikkort först återkommer strax.

edit: Var visst ett för gammalt grafikkort så det gick inte
agget; fspgroup fortron/source fsp 400-60hln

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubbay:

testar ett annat grafikkort först återkommer strax.

edit: Var visst ett för gammalt grafikkort så det gick inte
agget; fspgroup fortron/source fsp 400-60hln

Hmm, FSP brukar ju vara ok. Men att döma av bilderna ser det ut som ditt grafikkort sjunger på sista versen, du har väl bara haft otur antar jag. Det du kan göra är väl att "baka" det.

Sen ska man inte räkna med att agget är 100% heller, börjar datorn bete sig konstigt kan du ju ha det i bakhuvudet.

Skrivet av MrNeikter:

Testa att baka kortet i ugnen.

Plocka av alla plastdelar (inklusive hela kylaren).
175-200 grader i 6-8 minuter (i mitten av ugnen.)
Montera alla delar och testa det igen.

Det borde fungera då och om det inte gör det så får du väll köpa ett nytt grafikkort.

(och ja, jag är seriös med 'bakningen'.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ubbay:

testar ett annat grafikkort först återkommer strax.

edit: Var visst ett för gammalt grafikkort så det gick inte
agget; fspgroup fortron/source fsp 400-60hln

testa att baka det trasiga.

Jag har gjort det själv och det fungerar. Det finns jättemånga videos på youtube om du inte tror mig. Det finns även en guide här på SweC-forumet.. bara att söka lite.

Permalänk
Medlem

Fyfan vad sjukt! det funkade med att baka grafikkortet! var lite tveksam först till det och trodde ni trollade mig:) TACK SÅ HEMSKT MYCKET!!