Permalänk
Medlem

Ny gamingmus sökes

Hejsan!

Som rubriken lyder så söker jag efter en ny gaming mus. Min nuvarande mus är en äldre model av Logitech G400. Jag har testat Qpad 5K och tyckte om den, men den modellen börjar bli gammal och deras nya Qpad 5k Le pro verkar det vara mycket fel på. Så ny behöver jag hjälp med att hitta en ny gamingmus. Helst någon som är från 2012 och som liknar Qpads 5k le pro. Priset ska helst vara under 2000kr.

Tack för alla svar!
//Jando

Visa signatur

NZXT Phantom 530 | Corsair AX 760W | MSI Z87-S02 INET EDITION | Corsair 16GB 1600MHz | I7 4770k @ 4,5GHz | Corsair H110 (2x Akasa viper) | Samsung SSD EVO 250GB | 1TB WesternDigital Green | Qnix QX2710 @ 120Hz | EVGA 780 TI SC

Permalänk

kan rekomendera Mionix Naos 5000. har haft min ca 1 år nu och är super nöjd. dock är mus ganska personligt

Permalänk

Håller med föregående talare att mus är personligt, själv föredrar jag Qpad 5K.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av snickarkungen:

kan rekomendera Mionix Naos 5000. har haft min ca 1 år nu och är super nöjd. dock är mus ganska personligt

Tack för svar!

Den ser ut som Qpad 5k. Jag gillar den typen av mus men anledningen till att jag inte vill ha just Qpad 5k eller Mionix Naos 5000 är att de är några år gamla. Och den senaste musen som liknar dessa är Qpad 5k le pro. Men dessvärre ha det raporterats många defekter på Qpad 5k le pro.

Tar gärna emot fler förslag på möss!
//Jando

Visa signatur

NZXT Phantom 530 | Corsair AX 760W | MSI Z87-S02 INET EDITION | Corsair 16GB 1600MHz | I7 4770k @ 4,5GHz | Corsair H110 (2x Akasa viper) | Samsung SSD EVO 250GB | 1TB WesternDigital Green | Qnix QX2710 @ 120Hz | EVGA 780 TI SC

Permalänk
Medlem

G400!
Visst, det är ingen "dräparmus"

Men den har många plus om man jämför med alla andra skitmöss som säljs.

-Det fastnar nästan inget skräp alls. När jag hade en razer naga så blev det världens lager med fett/svett osv.
(även fast mina händer alltid är rena!)

-Bra kvalité, håller väldigt länge. Minns att de tidigare logitech modellerna hade problem med att logitech loggan började försvinna (färgen), men det händer inte längre. Har haft min länge nu.

-Fungerar bra till alla spel, både MMO och shooters. Razer naga tex. tyckte jag fungerade bättre till MMOs än shooters.

-Priset, Med tanke på priset så är troligtvis G400 en av de mest prisvärda mössen på marknaden.

Permalänk

Varför vill du inte ha en modell som är nårra år gammal? Tekniken blir knappast bättre eller sämre. Det enda som skiljer från äldre möss är DPI:n som e högre i vissa nya modeller men dom gamla klara av vardagligt användande.

Permalänk
Medlem

Köpte Naos 3200 för ett par dagar sedan. Mycket skön. Support för alla fem fingrar. Det enda dåliga med musen är att fötterna/slidsen/skatzen är riktigt dåliga och slits snabbt. Mina slets upp efter 2 dagar. Så om du köper en Naos mus (3200 eller 5000) så bör du planera att köpa mösfötter samtidigt.

Permalänk
Inaktiv

Jag har en Razr Mamba som jag gilalr starkt

Permalänk

Hade en 5k där "hjulet" gick sönder. Sen köpte jag en g400. Där också "hjulet" gick sönder. Bara efter en månad. Men då blev jag arg och skickade en bild till logitech och fick en ny. G400 är riktigt bra mus för pengarna. Så som alla logitech produkter är!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

razor deathadder 3500dpi

funkar perfect, har funkat länge. passar bra i min hand iaf

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Hade en 5k där "hjulet" gick sönder. Sen köpte jag en g400. Där också "hjulet" gick sönder. Bara efter en månad. Men då blev jag arg och skickade en bild till logitech och fick en ny. G400 är riktigt bra mus för pengarna. Så som alla logitech produkter är!

Ska beställa en Steelseries Kana och Logitech G400 och testa dem. Läste precos om folk som fått ont i handen av Logitechs möss hehe.
Sedan kan jag inte hålla med om att alla Logitech-produkter är bra

Testar en Razer Deathadder just nu och den känns tung och passar inte min hand alls, trots att min nuvarande Intellimouse 3.0 är lika stor och enligt prisjakt väger mer så känns den lättare att röra.
Switcharna på 3.0 är mycket bättre, Deathaddern har riktigt sega switchar. Det enda som är bättre på Deathaddern förutom DPI är väl scrollen och definitivt mycket stabilare sidoknappar vilket för mig dock inte gör så mycket.
Intellimouse 3.0 är lite för stor dock egentligen och har låg DPI så jag hoppas någon av de 2 mössen jag ska beställa är bra.

Permalänk
Medlem

Varför en från 2012? Mössen har knappast blivit bättre än för 5 år sedan det ända som ändrats är högre DPI och man använder aldrig den högsta DPIn ändå

Permalänk
Medlem

Haft en Logitech G700 (trådlös) i 2 mån nu. Ruskigt nöjd, enda nackdelen är att batteriet väger lite såklart. Men det är bara att plocka ur och plugga i sladden.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera SteelSeries Sensei starkt!
Det bästa med den är passformen för handen, känns helt otrolig.
Läs lite om den på SteelSeries hemsida så kanske det är en mus som faller dig i smaken

Visa signatur

Desktop|Corsair HW 850W 80+|ASUS P8P67 PRO REV 3.1|I5 2500K(4.4Ghz OC)|Scythe BIG Shuriken|
Corsair Vegeance DDR3 8GB|W7 Ultimate|OCZ Vertex 2 120GB|3TB HDD|XFX Radeon HD6970 2GB GDDR5|
Notebook|ASUS N56VZ + 256GB M4 SSD|

Permalänk

angående fötterna på mionix håller jag inte med om dom slits fort! inte för mig i allafall o jag kör med den varje dag. men kan tänka mig det beror på vilken matta man har.

Permalänk

Har en Mionix Naos 5000. Den är riktigt skön men mjukvaran är så jävla buggad att jag funderar på en ny mus.

Visa signatur

Intel core i7 3770k(4,3ghz)--corsair hydro h80i--msi geforce gtx 680 2gb--asus sabertooth Z77--Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP--corsair HX850--nzxt switch 810--nzxt sentry 2--steelseries 6gv2--razer mamba 2012--razer kabuto--razer megalodon 7.1--philips "22" LED TN--1TB samsung HDD--ocz agility 3 60GB bootdrive

Permalänk

skulle rekommendera ZOWIE EC1, har spelat med den ungefär 1år nu och säger bara att det är den skönaste musen jag har haft ( enligt mig) så säger bara testa den den har kön passform ja allt inga drives bara plugg-in

Permalänk

Hade tagit någon av Logitechs ''G'' möss som en del av de andra säger. Skitsköna men äger inte en själv :<

Men ett par möss som jag verkligen inte rekommenderas är ''TT Sports'' gaming möss, de är sköna men går sönder för lätt. Köpte en tt mus och 2 veckor senare var det trasig för att Vänsterklick fastnade helt, så jag fick en ny på garantin och den gick scrollen sönder på 1 månad senare så lämnade in den med och fick en ny och scrollen gick sönder på den efter 3-4 månader. Har en kompis som också har trasig scroll på sin TT mus men inte samma modell som min.

EDIT: Min mus kostade 899kr. Helt jävla bortkastade pengar :c

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Medlem

Finns ingen större anledning att undvika möss med några år på nacken, finns i princip inget som förbättras som du kan känna av. Sitter med en Mionix Naos 5000 där hemma och älskar den. Mina händer är relativt stora och passar mig perfekt, men jag har även kompisar med "normalstora" händer som även de gillar den. Jag rekommenderar dig att försöka hitta någon hårdvarukedja i närheten som sätter ut testexemplar på möss och prova dig fram.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk

Naos 3200. Nackdelarna är de som folk redan sagt, men kan ju ta upp att det vänster klick knappen låter som en atombomb när man klickar på den.

Permalänk

Kör med en gammal hederlig razer diamondback, vet dock inte om den går att köpa längre!

Permalänk
Medlem

Jag föredrar en G400/500 då jag själv alltid gillat dom. Hade en MX518 (föregångarn till G400) i ca 5år innan kabeln började glappa. Bytte upp mig till en G5 som sedan blev en G500. Ja man ser ju mönstret ganska direkt. Så rekommenderar starkt en G400/500. Bra möss som håller

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Personligen slutade jag gå efter hur möss ser ut, gick mer efter hur de håller. Har haft gamla microsoft möss som hållt i 10 år, sedan började cirkusen.

Har haft två Zowie möss, båda har gått sönder, hade även en razer deathadder som gick sönder, razer naga som gick sönder.
Läste runt en hel del på nätet och det verkar vara just G400 som håller bäst, och även om den skulle gå sönder så kostar det inte 800kr++ att köpa en ny, utan den verkar ju kosta under 300kr överallt. Så jag kör på det och rekommenderar det, även om det är lite ovant nu i början så hinner jag ju verkligen vänja mig med denna mus före den kommer fram till att hyllan är ett bra ställe att hänga på.

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst tråden, men jag har nyligen köpt en naga, och jag ÄLSKAR den!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem

Jag äger själv denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=600538
Den ser väldigt cool ut, det är förmodligen den mest "customizeable" datormus i denna galax. Den ligger skönt i hand och kan anpassas för allas krokiga fingrar. Priser är dessutom lågt.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

Vet inte om ja kan hålla med om att möss inte förändrats nått förutom DPIn senaste åren. Har själv en Razer Mamba 2012 Edition och tycker det är riktigt bekvämt med lift-off tracking. Har kompisar som spelar och gillar att köra med lägre DPI på fps spel och de blir då en hel del att lyfta på musen vilket förstör när dom ska leka med 360s och no -scope trick ;). Dom har själva funderingar på att skaffa Mamban. Sen har ju alla macros och mjukvaror förbättrats.

Permalänk
Medlem

Corsair Vengeance M60 finns ju annars, kvalitet men lite mindre än Qpads möss.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Logitech G500 skulle jag köra på

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk

Testade Logitechs nya G600 på DH summmer och tyckte den låg gött i handen. Har kört med logitechs G5 och senare G500 som jag kör med nu och gillar dessa möss, men tror jag kommer testa en G600 som nästa då den verkar riktigt skön och har mycket roliga funktioner. Känns inte alls som Razers Naga, men det kanske mest beror på hur stora händer man har.

En polare köpte dock en nyss och en av sidoknapparna var trasiga på leverans. Så kvalitet kan jag inte svara för. Dock så skickade han efter en ny direkt och verkade inte vara några problem med logitech supporten.

Annars gillar jag själv Qpads 5k möss. Sköna att hålla i.

Svårt att bestämma utan att testa.

Permalänk

Jag sitter för tillfället och väntar på en Razer Taipan, borde komma i veckan. Det är en ganska ny mus som de släppt och den har fått väldigt goda recensioner från alla möjliga håll. Rekommenderar att kolla in den.