Vilket moderkort till retroinspirerat bygge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vill lära mera:

Har laddat upp bilder av olika MBs till "Face" kvaliten av bilder ä inte så bra men är det något som du vill veta /se mera vi kan orna det annat sätt
har mera att sälja-byta -sänka bort exp HDs Ram Grafikkort........kommer sakta men säker få dit allt kopierare länken under ett av
bilderna hoppas lyckat Kirsti http://www.facebook.com/media/set/?set=a.106844786128816.1438...

Tittade på det men det var inte riktigt den sort jag sökte. Känns lite onödigt med dubbla grafikkortsslottar också. Men du skrev tidigare i tråden att du hade ett A8NE-FM/S liggande med socket 939, har du kvar det? Det ser i så fall bättre ut. Får i så fall skippa ett kort (Firewire) som jag inte använder. (Det har tagit lite tid innan jag svarat dig, ursäkta mig).

Här är en lista på de kort jag tänkta återmontera:

Grafikkort. Har sin egen "slot", i mitt fall den äldre (har glömt namnet) men kan också vara PCI-e.

USB kort med 4 uttag. Kommer med säkerhet att skippa USB uttagen i fronten.

Firewire kort med 2 uttag. Kommer med säkerhet att skippa Firewire uttaget i fronten (kan även skippa detta)

Nätverkskort. Kräver lite utrymme på höjden men kan bytas till ett modernare med mindre bygghöjd.

Att jag velat ha just 5 PCI uttag beror på att vissa kort tager plats i höjdled.

Ljudkort.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Jag har lite socket 939-komponenter som är till salu till rätt pris ifall du är intresserad:

AMD Athlon 64 3200+
AMD Athlon 64 X2 3800+ (dual core socket 939 är mycket ovanligt)
ASUS A8N-SLI med nForce 4 SLI-chipset
2 GB DDR400 RAM (Corsair om jag inte minns fel)
ASUS EN6600GT PCI-E (fabriksöverklockat Geforce 6600GT)

Allting är fullt fungerande.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av lbs129:

Jag har lite socket 939-komponenter som är till salu till rätt pris ifall du är intresserad:

AMD Athlon 64 3200+
AMD Athlon 64 X2 3800+ (dual core socket 939 är mycket ovanligt)
ASUS A8N-SLI med nForce 4 SLI-chipset
2 GB DDR400 RAM (Corsair om jag inte minns fel)
ASUS EN6600GT PCI-E (fabriksöverklockat Geforce 6600GT)

Allting är fullt fungerande.

Mvh Johan

Nej det är inte alls mycket ovanligt med dualcore 939. Jag har flera singlecore och dualcore.
nForce 4 kommer vi ihåg, satans vad varmt det blev, kommer även ihåg alla små högljudda chipsetfläktar som gick sönder efter några år.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Nej det är inte alls mycket ovanligt med dualcore 939. Jag har flera singlecore och dualcore.
nForce 4 kommer vi ihåg, satans vad varmt det blev, kommer även ihåg alla små högljudda chipsetfläktar som gick sönder efter några år.

Det var i alla fall väldigt jobbigt att få tag på en socket 939 dual core begagnat och de fanns inte så länge innan AMD övergick till socket AM2... Men det där med chipsetfläktar känner jag till, den är relativt nybytt på mitt A8N-SLI.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Det blir inte alltid som man tänkt, livet komplicerar sig. Trodde först att det räckte med moderkort men jag saknade en chassidetalj och hade dessutom problem med att montera ett vanligt (Compaq har specialmått på sina PSU:er suck) nätaggregat så det slutade med att jag köpte en hel dator på blocket. Slängde just iväg ett mail med min adress så vi får se vad som händer. Planen nu är att klä av den dator jag köpt och montera mina chassdietaljer på den. Ju enklare ju simplare. Tack alla ni som engagerat er i detta ärende. Skulle det vara något så hör jag av mig igen.

MvH Jagab

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

En fråga, sen när blev socket 939 retro?
Saker som släpptes under mitten av 2000 talet är inte retro än!!

Permalänk
Medlem

OK, det kanske var fel uttryckt där. Det kanske är sant att socket 939 inte är så gammal att en räknas som retro men moderkort är i vart fall omöjligt att få tag i. Själva "retro" anspelningen var inte heller menad att avse hårdvaran utan själva chassimodden. Har varit medlem här ett tag och sett fantastiska byggen skapas. Förut var marknaden dock betydligt mindre. Kan inte svära på att det inte fanns chassi att tillgå men det var väl först på 00-talet som marknaden kom igång. Har i detta bygge gjort en gammaldags modifikation, det vill säga tag originalchassit, skär upp ett fönster och måla efter bästa förmåga. Basic med andra ord. Kanske inte helt retro, chassit är från 02 men i alla fall. Kanske borde kallat det för Budget bygge istället. Nå, jag är inte kinkig, kalla det vad ni vill. Bilder kommer att läggas upp när arbetet är klart.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone