Skrivet av Ferrat:
The Secret World har mer story dock kommer sådana lösningar med en hög av egna problem och mängden content som krävs av spelare idag är absurt, Guild Wars försöker fixa problemet med Event, Event chains och Alternativa saker du kan göra för att hjälpa till, TSW gör det med men på ett annat sätt men i grunden är mycket samma sak det med. För att titta på Sagan om Ringen så de kör ju EXAKT samma? I Guild Wars 2 finns det infiltrations uppdrag m.m. och söka kunskap är mer eller mindre bara ett fetch uppdrag om du inte ska göra pussel som i TSW och då är det ett one time pussel iom att efter det är det inte direkt svårt att gissa svaret.
Med Sagan om Ringen menar jag såklart inte LOTRO (spelet) utan böckerna (byt ut den mot annan bra äventyrsroman). Absolut att det är svårt att åstadkomma det hela, och det är därför det blir "döda 5st råttor" istället. Men det är tråkigt. Seen that, done that.
Skrivet av Ferrat:
Du vill ha något som med dagens teknik och tusentals år av hur saker "berättas" är helt olikt allt som kommit innan det?
Utvecklingen av spel kommer inte dramatiskt ändras utan harva på som den gjort med några små ändringar pga förbättrad teknik men grunden kommer alltid vara den samma.
Absolut. Det kommer bli en rejäl utmaning, men gud vilken skillnad om man fick spela ett MMORPG som gjorde att man verkligen får uppleva något och få en verklig upplevelse istället för att döda råttor och plocka blommor.
Skrivet av Ferrat:
Spel idag ger dig uppdrag (oavsett spel) och du löser dem, det mest rakt fram alternativet som finns är hämta/döda/hitta och liknande, sedan kan du paketera det i lite olika skal men principen är den samma och så har det varit från
GW2 och TSW >> WoW >> Everquest >> MUD >> D&D med papper och penna >> böcker >> muntliga sagor...
Enda gången på den härledningen där något ändras lite mer markant är mellan böcker och D&D där du går från passiv iakttagare till delvis deltagande i övrigt kommer du inte komma ifrån det om du inte spelar något som Second Life där man egentligen gör lite samma sak men det är du själv som bestämmer vilket mål du vill uppnå.
Jo, såklart ska man få uppdrag men det är ju skillnad på vad man gör. Troligtvis vore det bra med ett mellanting mellan mmorpg, böcker, film och andra äventyrsspel (ej mmo). En god blanding av medier där man lagt ner tid på scenario, intriger och story. Istället för att behöva döda 10st råttor hela tiden. Det är såklart ett väldigt jobb (och jag är inte den som kommer kunna genomföra det, men jag vet vad jag vill ha). Jag är trött på att döda råttorna.
Skrivet av Ferrat:
För att återgå till LOTR, skillnaden som oxå då ligger mellan en bra bok och ett MMO är samma sak som ligger mellan ett bra RPG och ett MMO, du vill ha en storslagen egen historia, helt unik dig själv, något som berättas gärna över lång tid och med invecklade intriger, detta funkar bra i en bok, lika bra i t.ex. The Witcher men inte när du ska ha flera 10000tals människor samtidigt som är i samma värld för även om du teoretiskt sett gjorde ett spel där du hade det TSW försöker, så är det iaf exakt samma som alla de andra 9999 personerna på servern kör och då känns det mindre unikt.
Precis, helt rätt. Det är verkligen en utmaning men något jag själv ser fram emot om någon kan få till lite mer intressanta utmaningar med story och vettiga uppdrag. Döda råttor är som sagt inget kul längre. Använda det som finns i andra spelgenrer och bygga roliga quests och progression i spelet. Grinda råttquests är inte kul.
Skrivet av Ferrat:
Star Wars Galaxies (inte nya) försökte med den vägen när de la in Jedis i spelet, jätte tufft tills det att alla bounty hunters och likande var utdöda eller lowlvls som inte hunnit göra Jedi delen än och världen gick från några få Jedi NPCs till att du inte kunde kasta en sten på i en bar utan att träffa 15st när det var 14 personer inne i baren.
SWG var lite speciellt. Spelade det MYCKET. Det bästa med spelet var crafting (jag spelade 100% crafting på Naritus). Fortfarande det spel med bäst crafting. Idag är crafting oftast bara 1 + 2 + 3 = 6. Blä. Tänk om man kunde få se ett crafting system som byggde på skill och att man fick hamra ut sitt svärd i realtid (är man duktig blir det bra, är man dålig ser det ut som skrutt). Resten var väl "sisådär". Hela Jedi unlock i början var lite speciellt men när det blev free for all hade jag redan slutat (när de förstörde spelet med diverse förändringar). I alla mmo man ser idag är det fullt med "jedi". Alla spelar en klart begränsad uppsättning professions, med samma skills etc etc. Det är inte det jag tycker är tråkigast, utan hur man utvecklas i spelet. Quest - döda 4st spindlar och plocka 6st blåsippor är lite segt, och knappast roligt.
Visst är det svårt att få till intressanta quests och folk gör då "samma quests, utan eget innehåll", men det är inte det jag ser som problem. Det är ju en klar fördel att alla gör samma ROLIGA quests framför det att alla gör samma TRÅKIGA döda råttor quests istället. Brukar finnas en main-quest som är "ok" men resten är skräp grind/timesink.
EDIT: Ursäkta om jag vädrar mina tankar och idéer, men jag tycker det är intressant att föra fram åsikter och tankar. Jag hoppas få input och tankar från andra som för mina tankar vidare kring ämnet.