Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Mina förslag är mer story och genomgående historia. När man får ett uppdrag ska det inte vara av en gubbe som står vid ett fält och vill att jag ska döda x antal råttor, y antal vargar samt plocka z antal blåsippor - pling xp/loot. Rinse and repeat på nästa ställe.
Det ska finnas en story och något som är del av världen, påverkar den och verklig anledning till att vilja utforska och utföra stordåd. Mjölka 10st kor, döda 8st förväxta skalbaggar eller klicka på 4st jordhögar är inget kul längre. Om och om igen. Blä.

Ringens sällskap där de får uppdrag (förstör ringen) och en massa intressanta sidouppdrag (i Rohan, Gondor etc etc). Uppdrag att infiltrera fiendens läger, bekämpa ondskan, söka efter försvunnen kunskap, på kungens uppdrag belägra en borg..etc etc.. fantasin får skena iväg.

Det är inget kul längre med att döda 4st björnar, 8st orcs och klicka på 6st trädgrenar som är utställda i skogen. Om och om igen vid olika quest-hubs. Jag vill ha nytänkande.

Föreslå det då till speltillverkarna. Att du luftar dina tankar här hjälper väl ingen?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon70536:

Troligt, han var in i "besvikelse-tråden" med ett ännu kortare trollinlägg.

Nej jag trollar inte, var ett stort fan av ettan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Mina förslag är mer story och genomgående historia. När man får ett uppdrag ska det inte vara av en gubbe som står vid ett fält och vill att jag ska döda x antal råttor, y antal vargar samt plocka z antal blåsippor - pling xp/loot. Rinse and repeat på nästa ställe.
Det ska finnas en story och något som är del av världen, påverkar den och verklig anledning till att vilja utforska och utföra stordåd. Mjölka 10st kor, döda 8st förväxta skalbaggar eller klicka på 4st jordhögar är inget kul längre. Om och om igen. Blä.

Ringens sällskap där de får uppdrag (förstör ringen) och en massa intressanta sidouppdrag (i Rohan, Gondor etc etc). Uppdrag att infiltrera fiendens läger, bekämpa ondskan, söka efter försvunnen kunskap, på kungens uppdrag belägra en borg..etc etc.. fantasin får skena iväg.

Det är inget kul längre med att döda 4st björnar, 8st orcs och klicka på 6st trädgrenar som är utställda i skogen. Om och om igen vid olika quest-hubs. Jag vill ha nytänkande.

The Secret World har mer story dock kommer sådana lösningar med en hög av egna problem och mängden content som krävs av spelare idag är absurt, Guild Wars försöker fixa problemet med Event, Event chains och Alternativa saker du kan göra för att hjälpa till, TSW gör det med men på ett annat sätt men i grunden är mycket samma sak det med. För att titta på Sagan om Ringen så de kör ju EXAKT samma? I Guild Wars 2 finns det infiltrations uppdrag m.m. och söka kunskap är mer eller mindre bara ett fetch uppdrag om du inte ska göra pussel som i TSW och då är det ett one time pussel iom att efter det är det inte direkt svårt att gissa svaret.

Du vill ha något som med dagens teknik och tusentals år av hur saker "berättas" är helt olikt allt som kommit innan det?
Utvecklingen av spel kommer inte dramatiskt ändras utan harva på som den gjort med några små ändringar pga förbättrad teknik men grunden kommer alltid vara den samma.
Spel idag ger dig uppdrag (oavsett spel) och du löser dem, det mest rakt fram alternativet som finns är hämta/döda/hitta och liknande, sedan kan du paketera det i lite olika skal men principen är den samma och så har det varit från
GW2 och TSW >> WoW >> Everquest >> MUD >> D&D med papper och penna >> böcker >> muntliga sagor...
Enda gången på den härledningen där något ändras lite mer markant är mellan böcker och D&D där du går från passiv iakttagare till delvis deltagande i övrigt kommer du inte komma ifrån det om du inte spelar något som Second Life där man egentligen gör lite samma sak men det är du själv som bestämmer vilket mål du vill uppnå.

För att återgå till LOTR, skillnaden som oxå då ligger mellan en bra bok och ett MMO är samma sak som ligger mellan ett bra RPG och ett MMO, du vill ha en storslagen egen historia, helt unik dig själv, något som berättas gärna över lång tid och med invecklade intriger, detta funkar bra i en bok, lika bra i t.ex. The Witcher men inte när du ska ha flera 10000tals människor samtidigt som är i samma värld för även om du teoretiskt sett gjorde ett spel där du hade det TSW försöker, så är det iaf exakt samma som alla de andra 9999 personerna på servern kör och då känns det mindre unikt.
Star Wars Galaxies (inte nya) försökte med den vägen när de la in Jedis i spelet, jätte tufft tills det att alla bounty hunters och likande var utdöda eller lowlvls som inte hunnit göra Jedi delen än och världen gick från några få Jedi NPCs till att du inte kunde kasta en sten på i en bar utan att träffa 15st när det var 14 personer inne i baren.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Haha, trippel-scope på geväret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

The Secret World har mer story dock kommer sådana lösningar med en hög av egna problem och mängden content som krävs av spelare idag är absurt, Guild Wars försöker fixa problemet med Event, Event chains och Alternativa saker du kan göra för att hjälpa till, TSW gör det med men på ett annat sätt men i grunden är mycket samma sak det med. För att titta på Sagan om Ringen så de kör ju EXAKT samma? I Guild Wars 2 finns det infiltrations uppdrag m.m. och söka kunskap är mer eller mindre bara ett fetch uppdrag om du inte ska göra pussel som i TSW och då är det ett one time pussel iom att efter det är det inte direkt svårt att gissa svaret.

Med Sagan om Ringen menar jag såklart inte LOTRO (spelet) utan böckerna (byt ut den mot annan bra äventyrsroman). Absolut att det är svårt att åstadkomma det hela, och det är därför det blir "döda 5st råttor" istället. Men det är tråkigt. Seen that, done that.

Skrivet av Ferrat:

Du vill ha något som med dagens teknik och tusentals år av hur saker "berättas" är helt olikt allt som kommit innan det?
Utvecklingen av spel kommer inte dramatiskt ändras utan harva på som den gjort med några små ändringar pga förbättrad teknik men grunden kommer alltid vara den samma.

Absolut. Det kommer bli en rejäl utmaning, men gud vilken skillnad om man fick spela ett MMORPG som gjorde att man verkligen får uppleva något och få en verklig upplevelse istället för att döda råttor och plocka blommor.

Skrivet av Ferrat:

Spel idag ger dig uppdrag (oavsett spel) och du löser dem, det mest rakt fram alternativet som finns är hämta/döda/hitta och liknande, sedan kan du paketera det i lite olika skal men principen är den samma och så har det varit från
GW2 och TSW >> WoW >> Everquest >> MUD >> D&D med papper och penna >> böcker >> muntliga sagor...
Enda gången på den härledningen där något ändras lite mer markant är mellan böcker och D&D där du går från passiv iakttagare till delvis deltagande i övrigt kommer du inte komma ifrån det om du inte spelar något som Second Life där man egentligen gör lite samma sak men det är du själv som bestämmer vilket mål du vill uppnå.

Jo, såklart ska man få uppdrag men det är ju skillnad på vad man gör. Troligtvis vore det bra med ett mellanting mellan mmorpg, böcker, film och andra äventyrsspel (ej mmo). En god blanding av medier där man lagt ner tid på scenario, intriger och story. Istället för att behöva döda 10st råttor hela tiden. Det är såklart ett väldigt jobb (och jag är inte den som kommer kunna genomföra det, men jag vet vad jag vill ha). Jag är trött på att döda råttorna.

Skrivet av Ferrat:

För att återgå till LOTR, skillnaden som oxå då ligger mellan en bra bok och ett MMO är samma sak som ligger mellan ett bra RPG och ett MMO, du vill ha en storslagen egen historia, helt unik dig själv, något som berättas gärna över lång tid och med invecklade intriger, detta funkar bra i en bok, lika bra i t.ex. The Witcher men inte när du ska ha flera 10000tals människor samtidigt som är i samma värld för även om du teoretiskt sett gjorde ett spel där du hade det TSW försöker, så är det iaf exakt samma som alla de andra 9999 personerna på servern kör och då känns det mindre unikt.

Precis, helt rätt. Det är verkligen en utmaning men något jag själv ser fram emot om någon kan få till lite mer intressanta utmaningar med story och vettiga uppdrag. Döda råttor är som sagt inget kul längre. Använda det som finns i andra spelgenrer och bygga roliga quests och progression i spelet. Grinda råttquests är inte kul.

Skrivet av Ferrat:

Star Wars Galaxies (inte nya) försökte med den vägen när de la in Jedis i spelet, jätte tufft tills det att alla bounty hunters och likande var utdöda eller lowlvls som inte hunnit göra Jedi delen än och världen gick från några få Jedi NPCs till att du inte kunde kasta en sten på i en bar utan att träffa 15st när det var 14 personer inne i baren.

SWG var lite speciellt. Spelade det MYCKET. Det bästa med spelet var crafting (jag spelade 100% crafting på Naritus). Fortfarande det spel med bäst crafting. Idag är crafting oftast bara 1 + 2 + 3 = 6. Blä. Tänk om man kunde få se ett crafting system som byggde på skill och att man fick hamra ut sitt svärd i realtid (är man duktig blir det bra, är man dålig ser det ut som skrutt). Resten var väl "sisådär". Hela Jedi unlock i början var lite speciellt men när det blev free for all hade jag redan slutat (när de förstörde spelet med diverse förändringar). I alla mmo man ser idag är det fullt med "jedi". Alla spelar en klart begränsad uppsättning professions, med samma skills etc etc. Det är inte det jag tycker är tråkigast, utan hur man utvecklas i spelet. Quest - döda 4st spindlar och plocka 6st blåsippor är lite segt, och knappast roligt.

Visst är det svårt att få till intressanta quests och folk gör då "samma quests, utan eget innehåll", men det är inte det jag ser som problem. Det är ju en klar fördel att alla gör samma ROLIGA quests framför det att alla gör samma TRÅKIGA döda råttor quests istället. Brukar finnas en main-quest som är "ok" men resten är skräp grind/timesink.

EDIT: Ursäkta om jag vädrar mina tankar och idéer, men jag tycker det är intressant att föra fram åsikter och tankar. Jag hoppas få input och tankar från andra som för mina tankar vidare kring ämnet.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Skulle behöva några beta-testare för SweClockers guild hemsida och mumble server som jag håller på med. Skicka gärna ett PM om du är intresserad.

Permalänk
Medlem

Hur kan man se på videon vilken klass de kör?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Ursäkta om jag vädrar mina tankar och idéer, men jag tycker det är intressant att föra fram åsikter och tankar. Jag hoppas få input och tankar från andra som för mina tankar vidare kring ämnet.

Inte alls, problemet är bara att många säger just som du "Jag vill ha något nytt" men ingen kan egentligen säga vad det är de saknar och då känns det ju mer som att det är något annat, spel är menade att vara underhållande, 9/10 ggr väljer jag något RPG framför FPS men ibland vill jag köra FPS, det finns bra sådana och just nu håller jag på att köra igenom Spec Ops: The Line, spel blir mer berättande men det svåra med det är just när du ska ge fria val men ändå binda ihop allt och samtidigt ha en realistisk utvecklingstid.
Det finns en sak som möjligen skulle kunna ge folk vad de vill, problemet är att hårdvaran är begränsande och utveckling-kostnaden kommer vara sky hög, det är en fullt dynamisk persistant värld med random generering av quest baserat på folk rörelse men en komplexitet som heter duga, I teorin är detta möjligt men ren praktiskt skulle jag inte tro att det dyker upp förrän antingen stora steg inom AI gjorts eller att vi har CPUer och system som är ljus-baserade eller annat och det verkar vara ungefär det folk förväntar sig ibland, en fullfjädrad VR-värld med näst intill fotorealistisk grafik och oändligt med val.

Edit:
Och även då lär det komma i steg.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Hur kan man se på videon vilken klass de kör?

Typ bara på skillsen de har tror jag, dock bortsett typ Guardian och Warrior tror jag risken att ta fel är liten

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Inte alls, problemet är bara att många säger just som du "Jag vill ha något nytt" men ingen kan egentligen säga vad det är de saknar och då känns det ju mer som att det är något annat, spel är menade att vara underhållande, 9/10 ggr väljer jag något RPG framför FPS men ibland vill jag köra FPS, det finns bra sådana och just nu håller jag på att köra igenom Spec Ops: The Line, spel blir mer berättande men det svåra med det är just när du ska ge fria val men ändå binda ihop allt och samtidigt ha en realistisk utvecklingstid.
Det finns en sak som möjligen skulle kunna ge folk vad de vill, problemet är att hårdvaran är begränsande och utveckling-kostnaden kommer vara sky hög, det är en fullt dynamisk persistant värld med random generering av quest baserat på folk rörelse men en komplexitet som heter duga, I teorin är detta möjligt men ren praktiskt skulle jag inte tro att det dyker upp förrän antingen stora steg inom AI gjorts eller att vi har CPUer och system som är ljus-baserade eller annat och det verkar vara ungefär det folk förväntar sig ibland, en fullfjädrad VR-värld med näst intill fotorealistisk grafik och oändligt med val.

Edit:
Och även då lär det komma i steg.

Jag vill ha nått nytt, men jag vet åt vilket håll jag vill ha det. De gamla MMORPG-erna från sen't 90-tal var värst grind (inga quest bara "hunting") och det har blivit bättre, men nu har vi ju kört den nya varianten med rått-quests istället väldigt länge och det är dags för nått nytt.

Jag är knappast ute efter dynamiska världar med random generering och riktig AI a la framtidsroman, bara bättre upplägg och roligare quests/utveckling i spelen. Det har vi definitivt hårdvara för redan idag. Istället för tråkiga döda råttor-quest borde man titta på andra äventyrsspel och medier och istället för 8st råttor får man göra något intressant, roligt och äventyrsinspirerat. Problemet är såklart att det behövs mer arbete. På samma tid som man kan göra 100st rått-quester kan man kanske göra 2st roliga quests. Time-sinks är viktigt för utvecklarna och det ska gå fort att göra.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Jag vill ha nått nytt, men jag vet åt vilket håll jag vill ha det. De gamla MMORPG-erna från sen't 90-tal var värst grind (inga quest bara "hunting") och det har blivit bättre, men nu har vi ju kört den nya varianten med rått-quests istället väldigt länge och det är dags för nått nytt.

Jag är knappast ute efter dynamiska världar med random generering och riktig AI a la framtidsroman, bara bättre upplägg och roligare quests/utveckling i spelen. Det har vi definitivt hårdvara för redan idag. Istället för tråkiga döda råttor-quest borde man titta på andra äventyrsspel och medier och istället för 8st råttor får man göra något intressant, roligt och äventyrsinspirerat. Problemet är såklart att det behövs mer arbete. På samma tid som man kan göra 100st rått-quester kan man kanske göra 2st roliga quests. Time-sinks är viktigt för utvecklarna och det ska gå fort att göra.

Det har inte bara med att det ska gå fort att göra, problemet är att man måste anpassa spelet lika mycket efter 3-barns föräldern som kanske hinner smita in med 30min max spelande per dag och inte kan lägga ner 8timmar på att följa en episk saga genom hela spelet som man måste göra till den som sitter och spelar 18timmar per dag vilket är nästan omöjligt och då vänder man det oftare mot mer casual iom att den gruppen är större.
Sedan har du design problemet av att göra något sådant iom att du då inte kan sprida ut spelarna på samma sätt över världen utan alla följer en fast bana och i grunden kommer det vara liknande saker du måste göra iaf om det inte bara ska vara en ta dig från punkt A till punkt B, där utöver blir upprepnings värde ännu mindre för om du bara bygger det med story in mind så kommer det inte direkt ge något alls vid andra eller tredje gången du gör det, därav är det oxå mer riktat mot reward giving i många spel då detta är något som bevisligen funkar med vår hjärnkemi.
Sedan för att inte tala om problemet att folk har olika smak och 2 "roliga"quest för dig kanske inte är lika givande för någon annan? Jag tycker själv att LOTR böckerna är övervärderat skräp jämfört med mycket annan litteratur även om man bara håller sig inom fantasy.

Alla quest är inte "rått quest" och GW2 försöker gå ifrån det lite men tanken är att du ska få en känsla av progression och om du börjar med att slåss mot stora drakar, vart ska man gå sedan?

Nu säger jag inte att GW2 är perfekt, det är många saker även om man bara jämför med GW1 där jag anser att de gjort missar i deras val på design men samtidigt älskar jag GW1 och det är många som anser det är skräp men jag har hittills inte sett av någon (syftar allmänt nu) som klagat på ett spel när det kommer till just bristande nyskapande i game play och liknande som faktiskt kan ge konkreta exempel på bättre lösningar, Story finns i GW2, GW2 är designat för att du ska testa att göra allt, de försöker ge alternativ osv men det kanske inte passar alla.
TSW har bättre "feeling" i sin story, bättre inlevelse speciellt som GW2 gjorde det dumma (enligt mig) valet de gjort med sina cut-scenes och gick ifrån något som jag gillade i GW1 men replay värdet i TSW är ganska lågt, säger inte att det är skyhögt i GW2 men det känns inte lika tvingat där (i min mening).

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det har inte bara med att det ska gå fort att göra, problemet är att man måste anpassa spelet lika mycket efter 3-barns föräldern som kanske hinner smita in med 30min max spelande per dag och inte kan lägga ner 8timmar på att följa en episk saga genom hela spelet som man måste göra till den som sitter och spelar 18timmar per dag vilket är nästan omöjligt och då vänder man det oftare mot mer casual iom att den gruppen är större.
Sedan har du design problemet av att göra något sådant iom att du då inte kan sprida ut spelarna på samma sätt över världen utan alla följer en fast bana och i grunden kommer det vara liknande saker du måste göra iaf om det inte bara ska vara en ta dig från punkt A till punkt B, där utöver blir upprepnings värde ännu mindre för om du bara bygger det med story in mind så kommer det inte direkt ge något alls vid andra eller tredje gången du gör det, därav är det oxå mer riktat mot reward giving i många spel då detta är något som bevisligen funkar med vår hjärnkemi.

Men som det är nu ger det ingenting ens första gången. Ännu sämre och inte ens upprepningsvärde. Det var tråkigt första gången att döda råttorna. Det är knappast roligare den andra eller tredje gången.
Spridning nu är också helt åt skogen. Alla står och väntar på respawn av råttorna/blommorna på samma ställe.

Skrivet av Ferrat:

Sedan för att inte tala om problemet att folk har olika smak och 2 "roliga"quest för dig kanske inte är lika givande för någon annan? Jag tycker själv att LOTR böckerna är övervärderat skräp jämfört med mycket annan litteratur även om man bara håller sig inom fantasy.

Tycke och smak är såklart olika. Jag kan bara prata för mig själv. Döda 10st råttor för att sedan döda 8st grodor passar inte min smak.

Skrivet av Ferrat:

Alla quest är inte "rått quest" och GW2 försöker gå ifrån det lite men tanken är att du ska få en känsla av progression och om du börjar med att slåss mot stora drakar, vart ska man gå sedan?

Nu säger jag inte att GW2 är perfekt, det är många saker även om man bara jämför med GW1 där jag anser att de gjort missar i deras val på design men samtidigt älskar jag GW1 och det är många som anser det är skräp men jag har hittills inte sett av någon (syftar allmänt nu) som klagat på ett spel när det kommer till just bristande nyskapande i game play och liknande som faktiskt kan ge konkreta exempel på bättre lösningar, Story finns i GW2, GW2 är designat för att du ska testa att göra allt, de försöker ge alternativ osv men det kanske inte passar alla.
TSW har bättre "feeling" i sin story, bättre inlevelse speciellt som GW2 gjorde det dumma (enligt mig) valet de gjort med sina cut-scenes och gick ifrån något som jag gillade i GW1 men replay värdet i TSW är ganska lågt, säger inte att det är skyhögt i GW2 men det känns inte lika tvingat där (i min mening).

Det är inget fel på GW2. Problemet är att det verkar vara ytterligare en MMO-klon med samma upplägg som alla andra (kanske är bättre end-game?). Inget nytt direkt. Samma råttor-plocka blommor som alla andra (med kopiering av PQ i War). Det funkar, men jag hade hoppats på nått nytt i och med vad de gick ut med i sitt manifest. Hoppas det blir bättre högre upp (hann inte spela till höglevel under helgen). Förhoppningarna var höga utifrån detta, men jag blev lite mer som "jaha, det är ju samma sak som alla andra".
Replay-värdet i MMORPGs är oftast noll. Man får grinda upp en ny gubbe med exakt samma råttquester som första gången, problemet är att det även var rätt tråkigt första gången (tycker jag, det är samma gamla visa).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Replay-värdet i MMORPGs är oftast noll. Man får grinda upp en ny gubbe med exakt samma råttquester som första gången, problemet är att det även var rätt tråkigt första gången (tycker jag, det är samma gamla visa).

Ge fan i att spela då. Gå och spela BF3 istället.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Ge fan i att spela då. Gå och spela BF3 istället.

Så du vill inte diskutera nått?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Så du vill inte diskutera nått?

Diskutera vad? Jag tycker att vi har gått igenom det lilla diskussionsmaterial som du framförde.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Diskutera vad? Jag tycker att vi har gått igenom det lilla diskussionsmaterial som du framförde.

Men du kom ju inte med något? Bara "var tyst och gå". Jag vill gärna diskutera på ett diskussionsforum. Ferat har ju åsikter och intressanta inlägg (även fast de inte alltid är samma som mina, det blir intressantare då)

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Deras forum är stängda nu, jag passade på och postade i suggestion forumet om de ändringar jag tycker behövs allra mest. Men nu är det för sent att posta mer, forumen är stängda med texten "See you at launch"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Det är inget fel på GW2. Problemet är att det verkar vara ytterligare en MMO-klon med samma upplägg som alla andra (kanske är bättre end-game?). Inget nytt direkt.

Största skillnaden från alla föregående mmo's är ju avgången från tank-dps-healer modellen snarare än hur questingen funkar (i praktiken). Sen att det är free2play från början bådar ju ganska gott då det inte ger dem lika mycket anledning att sätta in onödiga time-sinks som tex wow.

ang. questing så är det självklart väldigt svårt (om inte omöjligt) att skapa flera tusen quests som alla är unika och inga går att reducera till gathering- eller killingquests.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Nej, jag tänker inte läsa om och om igen så klagar du på vad du tycker är dåligt men kommer inte på förslag på hur man kan göra det bättre.
Story, världar och scenarios. Har vi inte det i GW2 också?

Skrivet av Kalium:

Föreslå det då till speltillverkarna. Att du luftar dina tankar här hjälper väl ingen?

Skrivet av Kalium:

Ge fan i att spela då. Gå och spela BF3 istället.

Skrivet av Kalium:

Diskutera vad? Jag tycker att vi har gått igenom det lilla diskussionsmaterial som du framförde.

Uhm, ursäkta att jag lägger mig i men du klagar först på att han inte kommer med förslag och när han kommer med förslag ber du honom ta det med speltillverkarna istället för att lufta sina tankar här, sen ber du honom i princip dra igen och spela ett annat spel? Detta är ett diskussionsforum, bara för att ni inte delar åsikt betyder det inte att han ska hålla sina åsikter för sig själv. Bete dig, detta börjar ju nästan likna något från en MAC vs PC tråd..

Permalänk
Medlem

Ett par frågor. Ursäkta om de besvarats tidigare.

1. Vilken slags pvp är roligast? World pvp / battleground?
2. Kan man lvla upp gubben i pvp? Är detta snabbare än vanlig exp?
3. Är det ett grinda samma mobs i 3 timmar spel eller är quest värt att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Men du kom ju inte med något? Bara "var tyst och gå". Jag vill gärna diskutera på ett diskussionsforum. Ferat har ju åsikter och intressanta inlägg (även fast de inte alltid är samma som mina, det blir intressantare då)

MMORPGs för mig personligen handlar om den sociala biten, att anta en annan karaktär. Att det sen finns quester att göra är en bonus och jag levlar sällan alts utan bygger vidare på min karaktär.

Kan dock förstå att det inte passar alla.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av vajjan:

Ett par frågor. Ursäkta om de besvarats tidigare.

1. Vilken slags pvp är roligast? World pvp / battleground?
2. Kan man lvla upp gubben i pvp? Är detta snabbare än vanlig exp?
3. Är det ett grinda samma mobs i 3 timmar spel eller är quest värt att göra?

1. Det är helt upp till dig
2. Ja det går att levla i pvp, hur mycket xp du får beror nog på hur bra det går
3. Jag har inte spelat så mycket, men vad jag märkt får man nästsan ingen xp alls av själva mobsen. Public Quest's som gäller

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Största skillnaden från alla föregående mmo's är ju avgången från tank-dps-healer modellen snarare än hur questingen funkar (i praktiken). Sen att det är free2play från början bådar ju ganska gott då det inte ger dem lika mycket anledning att sätta in onödiga time-sinks som tex wow.

ang. questing så är det självklart väldigt svårt (om inte omöjligt) att skapa flera tusen quests som alla är unika och inga går att reducera till gathering- eller killingquests.

Det har du helt rätt i. The holy trinity kanske är bruten, äntligen (nja inte helt, guardian är väl lite "tank", men vi slipper alla healbots som bashar stora healen hela tiden). Det är en skillnad jag hoppas slår genom även på höglevel (såvida folk inte hittar några klasser som blir infasade i tre-enigheten igen).
Klart positivt.

Skrivet av BJORLING:

MMORPGs för mig personligen handlar om den sociala biten, att anta en annan karaktär. Att det sen finns quester att göra är en bonus och jag levlar sällan alts utan bygger vidare på min karaktär.

Kan dock förstå att det inte passar alla.

Sant. Jag är likadan. Tänker man efter över alla MMORPGn man kört se'n '99 så är det det så. Det är folket man träffat man kommer ihåg. Jag levlar aldrig massa alts utan kör på en fullt ut MEN det får gärna vara någorlunda inspirerande att bygga sin karaktär. Grind är inget kul. Det var det kanske när man körde AC1/EQ1 för 13år sedan då det var lite nytt, men det har man tröttnat på.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Inaktiv

Jag tänkte hoppa över citeringen då det finns för mycket spridda skurar att citera.

Anledningen till att man som spelutvecklare har storybefriade sidequests är för att man som spelare, oavsett om man gör dem eller inte, ska få en känsla av att det finns en hel värld runt storylinen. Jämför med ett spel som Dungeon Siege, ett extremt linjärt RPG (förvisso single player) som berättar en enligt mig ganska bra story. Jag har däremot en ganska stark korridorkänsla av det spelet, vilket för mig gör att det inte känns lika kul som ett MMO där jag märker att det finns andra saker runt omkring mig hela vägen igenom storyn. För mig är det viktigare ATT det finns där än vad det är, och för många med mig.

Ett annat problem som spelutvecklare är att om man ska göra ett MMO där allt relaterar till storyn så kommer känslan brytas ned av att det är så många som spelar. Det upplägget fungerar ypperligt i single player RPG där man hela tiden känner att man upptäcker något nyy och hemligt. Att i t.ex. TSW följa en sån där "detektiv-quest" bara för att se 10 pers stå och diskutera resultatet när du kommer till slutet, och rent av bara att veta att x antal tusen personer redan gjort det här förstör poängen med upplägget (för mig iallafall).

Som jag ser det har ArenaNet valt en gyllene medelväg där det finns en komplett värld med renown hearts och events, en värld som existerar och förändras med tiden (inte medräknat startområdena, se nästa stycke) och sedan placerat en storyline genom den världen. Det är inte heller som att ingenting utanför storyn relaterar till den, det finns trivia och lore som syftar till situationer och platser som man upplever i storyn spridda i världen.

Att startområdena är mer kill-ten-rats är också ett medvetet val för att nya spelare som kommer från spel baserade på den idén ska kunna komma in i spelet innan det fasas över mer i events. Jag har inga som helst problem med den lösningen eftersom jag hellre ser välpopulerade servrar än får min "immersion" från minut ett. Startområdena med sina old school quests gör också ett jobb genom att måla upp en grundbild av hur situationen för den aktuella rasen är, vilket ger bättre förutsättningar att bygga story på då spelaren nu har grundmaterial och grundkunskap om en ras och ett land som gör det lättare att förstå karaktärer och situationer i storyn.

end rant;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Sant. Jag är likadan. Tänker man efter över alla MMORPGn man kört se'n '99 så är det det så. Det är folket man träffat man kommer ihåg. Jag levlar aldrig massa alts utan kör på en fullt ut MEN det får gärna vara någorlunda inspirerande att bygga sin karaktär. Grind är inget kul. Det var det kanske när man körde AC1/EQ1 för 13år sedan då det var lite nytt, men det har man tröttnat på.

Precis, för mig är de i det stora hela communityt som gör spelet.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Det har du helt rätt i. The holy trinity kanske är bruten, äntligen (nja inte helt, guardian är väl lite "tank", men vi slipper alla healbots som bashar stora healen hela tiden). Det är en skillnad jag hoppas slår genom även på höglevel (såvida folk inte hittar några klasser som blir infasade i tre-enigheten igen).
Klart positivt.

Själv tycker jag det är bra att holy trinity inte försvinner från alla spel. Det är roligt att det blir annorlunda i GW2 men samtidigt så vill jag inte att holy trinity ska helt försvinna. Jag går ändå in i rollspelande (det är ju faktiskt ett Role-Playing Game) och ibland vill jag ju rollspela som t.ex. healer, tank eller dps och ibland vill jag kanske vara en sorts hybrid som i GW2. Men jag tror inte det är någon risk att holy trinity kommer försvinna då det lär komma nya MMORPG som använder gamla trinity modellen samt att det lär komma nya MMORPGs som utvecklar på det som GW2 har gjort utan holy trinity.

Så länge som det finns olika MMORPG med olika modeller så kan ju spelarna själv få välja vilket spel som passar dom bäst. Jag tror inte det någonsin kommer komma ett MMORPG som passar alla eftersom människor har så olika tycke och smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon70536:

...citat...

Ok, du verkar ha spelat upp till höglevel och det blir bättre? Det låter lovande.

Jag hade läst och hört deras manifest om alla MMORPGs... "have som really fun quests, occationally, that you get to do and the rest is this boring grind to get to the fun stuff"... "as a structure the MMO have lost the ability to make the player feel like a hero. Everyone around you is doing the same thing you are doing. The boss you just killed respawns 10min later..."

Se'n spelar man - OCH DET ÄR SAMMA SAK... då blir man lite "jaha, samma igen då".

Men du verkar ha spelat betydligt högre än vad jag hann med och det låter lovande. Man får bara grinda förbi det första skräpet tills man kommer till det bra... men men ... "and the rest is this boring grind to get to the fun stuff".

Skrivet av Skyflyer:

Själv tycker jag det är bra att holy trinity inte försvinner från alla spel. Det är roligt att det blir annorlunda i GW2 men samtidigt så vill jag inte att holy trinity ska helt försvinna. Jag går ändå in i rollspelande (det är ju faktiskt ett Role-Playing Game) och ibland vill jag ju rollspela som t.ex. healer, tank eller dps och ibland vill jag kanske vara en sorts hybrid som i GW2. Men jag tror inte det är någon risk att holy trinity kommer försvinna då det lär komma nya MMORPG som använder gamla trinity modellen samt att det lär komma nya MMORPGs som utvecklar på det som GW2 har gjort utan holy trinity.

Så länge som det finns olika MMORPG med olika modeller så kan ju spelarna själv få välja vilket spel som passar dom bäst. Jag tror inte det någonsin kommer komma ett MMORPG som passar alla eftersom människor har så olika tycke och smak.

Absolut. Holy Trinity kommer alltid finnas. Det är det enklaste konceptet. Jag tycker bara man börjar bli lite trött på det. En kille ska ta stryk. En kille ska tryck Heal VIII och den tredje ska trycka Fireball VIII. Rinse and repeat. Skulle vara kul att se nått nytt där. Inte bara hybrider som är halvdassiga på två av tre, utan något nytt. Någon som blir en fjärde typ (jag vet inte hur där, men det vore kul, crafter räknar jag inte). Holy Trinity kommer alltid finnas (inte bara i MMO utan vanliga multiplayerspel också) men lite förnyelse vore kul.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Skrivet av Skyflyer:

Själv tycker jag det är bra att holy trinity inte försvinner från alla spel. Det är roligt att det blir annorlunda i GW2 men samtidigt så vill jag inte att holy trinity ska helt försvinna. Jag går ändå in i rollspelande (det är ju faktiskt ett Role-Playing Game) och ibland vill jag ju rollspela som t.ex. healer, tank eller dps och ibland vill jag kanske vara en sorts hybrid som i GW2. Men jag tror inte det är någon risk att holy trinity kommer försvinna då det lär komma nya MMORPG som använder gamla trinity modellen samt att det lär komma nya MMORPGs som utvecklar på det som GW2 har gjort utan holy trinity.

Så länge som det finns olika MMORPG med olika modeller så kan ju spelarna själv få välja vilket spel som passar dom bäst. Jag tror inte det någonsin kommer komma ett MMORPG som passar alla eftersom människor har så olika tycke och smak.

Fast du kan ju fortfarande spela support i gw2 vilket jag i varje fall tycker är väldigt snarlikt healer ur ett rollspelsperspektiv. Jag har iförsig aldrig varit särskilt förtjust i in game rollspel, även om jag gillar papper och penna rollspel, tycker att det som jag gillar mest i rollspelet, dvs en stor öppen värld, med mysterier att lösa och sociala eller mentala utmaningar finner jag allt som oftast mer intressanta än fysiska konfrontationer, och fördelen i "riktigt" rollspel är att man alltid kan välja hur man vill hantera en situation, i varje fall om man har en kompetent spelledare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

1. Det är helt upp till dig
2. Ja det går att levla i pvp, hur mycket xp du får beror nog på hur bra det går
3. Jag har inte spelat så mycket, men vad jag märkt får man nästsan ingen xp alls av själva mobsen. Public Quest's som gäller

1. Okej, finns det något slags matchmaking system för battlegrounds eller får man hitta egna vänner att spela med för att kunna joina själva bgn? och får man i så fall någon slags rankning per vunnen/förlorad match?
3. Är det likt det PQ system som fanns i ex, warhammer online?