Permalänk
Avstängd

50hz TV bättre än 100hz?

Jag köpte en platt-TV 2009 (Sony Bravia KDL40W4000), men den är en 50hz vilket jag alltid varit irriterad på mig själv över. Men efter att ha sett film hos vänner senaste åren med sina nya 100hz LCD TV's känns det som det var ett bra köp med 50hz. Speciellt när dom kör Blu-ray på 100hz, kvaliteten ser väldigt TV serie-aktigt ut, jag tycker att jag får ut mycket mer filmkänsla på min 50hz TV, och att film ser för "verklighetstroget" ut på 100hz, alltså som en TV serie eller dokumentär snarare än djupet man får i en film. Stämmer detta överens med alla 100hz TV's eller är det av vissa tillverkare man får denna känsla? För jag ser inte alls charmen med 100hz just nu när filmkänslan är så mycket bättre på min 50hz.

Permalänk
Medlem

Jag stänger alltid av 100hz och allt va de innebär.

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har en plasma och dina vänner har LCD?

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nerus:

Det är inte så att du har en plasma och dina vänner har LCD?

Nej, min TV är också en LCD

Permalänk
Medlem

Jag har en plasma som man kan köra interpolering och vad allt nu heter, men jag har det alltid avstängt. Porrfilms effekten är bara irriterande. Om man köper en ny tv behöver man inte aktivt undvika 100hz då man alltid kan stänga av det.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sett någon fördel med 100Hz eller mer på TV. För spel kan jag förstå det, men det ökar ju input lag när källan ändå inte är 100Hz. Personligen har jag stängt av sådant, och upplever aldrig dåligt flyt ens i snabba scener.

Skrivet av Nerus:

Det är inte så att du har en plasma och dina vänner har LCD?

Han uppger att han har en LCD TV.

Permalänk
Avstängd

Så alla som har 100hz TV kör alltså på 50hz-inställning om det finns möjlighet till detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Så alla som har 100hz TV kör alltså på 50hz-inställning om det finns möjlighet till detta?

Inte alla, men många.

Permalänk
Medlem

Jag tycker 100hz är hemskt, mycket skönare och kolla på lägre hz

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Min tv är 400hz (dvs max 60hz men den har en fånig motionflow-effekt som alla andra TVs) vilket ger den så kallade dokusåpa-effekten, alltså att bilden känns mjukare och inte lika laggig, men jag tycker faktiskt om effekten! Det är inget man tänker på om man sitter utan det, men när man aktiverar det så blir det jätteskönt. Observera dock att det inte är något jag använder eller uppskattar vid typ TV-tittande, för det känns det helt fel, men om jag tittar på t. ex anime eller liknande så aktiverar jag det gärna. Blir jättefint.

Permalänk
Medlem

Vad gör 100Hz sämre än 50Hz?
Jag tycker att snabbare uppdatering bör vara bättre om något. Har det inte själv så aldrig jämfört det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

Vad gör 100Hz sämre än 50Hz?
Jag tycker att snabbare uppdatering bör vara bättre om något. Har det inte själv så aldrig jämfört det.

Den uppdaterar med samma bildinformation flera gånger alternativt interpolerar mellan bildrutor, det är inte "riktig" uppdatering.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Nej, min TV är också en LCD

Skrivet av Aleshi:

Jag har aldrig sett någon fördel med 100Hz eller mer på TV. För spel kan jag förstå det, men det ökar ju input lag när källan ändå inte är 100Hz. Personligen har jag stängt av sådant, och upplever aldrig dåligt flyt ens i snabba scener.

Han uppger att han har en LCD TV.

Nej det gör han inte, men han anger modell så det kunde man ju kollat i vilket fall.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem

Ja det var väll tur att du inte köpta en 100Hz TV! (Till spel kan det ju vara schysst iofs!)

Nu är det mer komplicerat än så tydligen men jag har lyckats glömma bort en hel del tekniskt varför det är som det är. Dock ska det vara fullt möjligt att köra en 100Hz TV och det inte ser skit ut.
Det är alltså inte uppdateringsfrekvensen i sig som ger den där TV-seriekänslan utan att teven vill visa dig alldeles för många bilder per sekund mot för vad filmskaparen hade tänkt, din TV hittar helt enkelt på ny bildrutor där det på din gamla TV det skulle vara svart eller samma bild skulle visas igen för dig.
Denna funktion har många olika namn och hänger ofta ihop med 100Hz (då 100Hz möjliggör att du överhuvudtaget kan göra detta)

Helt enkelt så är det en synd för att filmskaparna aldrig haft i åtanke att du skulle kolla på den på detta vis. Det tycker jag är nog argument mot 100Hz för film (Som inte är tänkt för det)

Permalänk
Medlem

Jag brukar aktivera 100hz när jag tittar på fotboll, då det annars känns "laggigt", eller när jag tittar på datorskärmen via TVn. Annars är det av, just för att jag inte klarar av "dokumentärfilmseffekten"

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Älskar min 100hz TV. Den är ett av de bästa platt TV jag sett. Väldigt bra kvalité på bilden speciellt när man kollar på en Blu-ray film.
Har ingen aning om det spelar någon stor roll egentligen iofs eftersom filmer brukar väl ändå vara runt 40fps? Eller har jag fel?

Permalänk
Avstängd

Så det är alltså inte 100hz i sig, utan det är den här truemotion/motionflow/vad det nu heter-inställningen som ska vara avslaget för att få bra filmkänsla? För att den ger fler bildrutor per sekund än filmen i sig egentligen är?

Permalänk
Medlem

100hz är en skräpfunktion som ska vara av imo.

Spelar man seriöst slår man absolut av den då det ökar input lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Så det är alltså inte 100hz i sig, utan det är den här truemotion/motionflow/vad det nu heter-inställningen som ska vara avslaget för att få bra filmkänsla? För att den ger fler bildrutor per sekund än filmen i sig egentligen är?

Japp, exakt. Man har alltså möjligheten att stänga av det om man vill.

Permalänk
Medlem

Sällar mig till flertal här, för jag tycker också att 50Hz är att föredra framför interpolerade 100Hz.

Permalänk
Medlem

Förstår precis vad du menar, går inte att titta seriöst på film med den dära motionflow grejen.

Permalänk
Medlem

I princip all film spelas upp i 24 bilder per sekund, därför är våra ögon vana vid det och det ser jävligt ut när man "snabbar" upp det med hjälp av interpolering av frames. Billigare kameror spelar in med fler bilder per sekund, därav "Porrfilmseffekten"

I sport och spel kommer man ha nytta av mer än 50 Hz dock!

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Hedersmedlem

Det är (minst) två olika effekter som spelar in.

1. Vanesak. Man är van vid att filmer och andra dyra produktioner ska se ut på ett visst sätt, och bildraten (original 24 fps, konverterat till 25 fps (PAL) eller 30 fps (NTSC)) är en del av det. Hur många bilder man fångar per sekund spelar även in i ljussättning och annat (längre slutartid gör att mer ljus kan träffa CCD-kretsar vilket kan ge rikare bild, en uppskalning av 24fps till 30fps ger onaturliga eftersläpningar vid snabba rörelser, etc.).

2. Artefakter vid progressiv uppskalning. Detta kan ge en ojämn upplevelse vilket kan vara distraherande. I vissa scener märks 100 Hz-skillnaden inte alls, men ibland är den väldigt tydlig (detta applicerar inte om det var progressivt bildmaterial till att börja med), ofta beroende på hur mycket rörelse det är i bilden.

--

Uppkommande "The Hobbit" filmas i 48fps istf 24fps som mer eller mindre alla filmer har spelats in i. Dubbelt så många bilder måste ju vara bättre, eller hur? Ska bli intressant att se hur den tas emot. Under testvisningar har reaktionerna varit blandade.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Till spel kör man ju 60Hz iofs :). 100Hz-funktionen på TV's är ju bara "fake" 100Hz. Visst, det ger bättre flyt i bilden, men gör samtidigt att bilden får en "amatörsfilms"-känsla. Dessutom går oftast input laget på TV'n upp när man har 100Hz och diverse andra "bildförbättrings"-funktioner påslagna.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

för de som faktiskt tycker om frame interpolation så finns det "SVP" (gratis) för PC användare som gör exakt samma sak som "true clear fluid motion" tilläggen på TV apparaterna fast via din CPU i datorn...

just saying

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

En TV med bra interpolering ger ju en otroligt trevlig upplevelse.
Det blir väldigt mycket enklare att följa detaljer vid kamerarörelser/panoreringar.
Ett bra exempel är ju scrollande text, utan interpolering så hoppar ju texten stora steg och blir väldigt svår att läsa om den inte är stor nog.
Men med (bra) interpolering så flyter texten otroligt jämnt och blir lättläst.
I princip så blir det ju som om filmen har betydligt högre fps än den egentligen har.
Och det är ju inget tvivel om att filmbranschen går mot mycket en högre bildfrekvens.

Permalänk
Skrivet av Emmet45:

TV serie-aktigt

Skrivet av flyawaynille:

Porrfilms effekten

Skrivet av Sacan:

TV-seriekänslan

Skrivet av Mithras:

"dokumentärfilmseffekten"

Skrivet av Vlademil:

"Porrfilmseffekten"

Kärt barn har många namn!

Skrivet av Svensktiger:

En TV med bra interpolering ger ju en otroligt trevlig upplevelse.
Det blir väldigt mycket enklare att följa detaljer vid kamerarörelser/panoreringar.
Ett bra exempel är ju scrollande text, utan interpolering så hoppar ju texten stora steg och blir väldigt svår att läsa om den inte är stor nog.
Men med (bra) interpolering så flyter texten otroligt jämnt och blir lättläst.
I princip så blir det ju som om filmen har betydligt högre fps än den egentligen har.
Och det är ju inget tvivel om att filmbranschen går mot mycket en högre bildfrekvens.

Moderna filmer har snabba scenväxlingar, många snabba actionscener och ett högt tempo. Jag upplever att 24 BPS gör allting mycket hackigt och svårt att följa, därför är det kanske en bra sak att öka bildfrekvensen. Jag föredrar dock lite lägre tempo, därav också 24 BPS.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2