Bärbar 7-9K (MSI GE60 i5-3210M 4GB 500GB 15.6 W7?)

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Hur är skärmen och chassit?

Skärmen är bra, med dugliga betraktningsvinklar, även om man alltid kollar rakt på den. Dock är ju chassit rätt plastigt och böjligt, skulle vara roligare om datorn var i metall... Men det är väl GT-seriens grej det.

Annars tycker jag om trackpaden riktigt mkt, det är en "knottrig" yta och den har multitouch. Musknapparna är inte var för sig vilket är lite ovant för mig iaf.

Tangentbordet är en fröjd att skriva på, blir inte varmt heller trots att utblåset sitter på vänstra sidan

Ljudnivån är nästintill ljudlös, även när man drar på spel då hörs den inte allt för mkt ( jämfört med min gamla Fujitsu, som låter som ett jetplan ).

Något annat som är bra för att vara på en laptop, så är det högtalarna! 4 st som funkar helt klockrent. Visst ingen bas men klart och rent ljud, inget man förväntar sig som sagt av en laptop. Sen att ljudkortet också levererar grymt ljud skadar ju inte ( kör 3,5mm optisk SPDIF hemma, grymt ljud! )

Har 7200rpm disk i min och datorn startar och arbetar riktigt snabbt. Dock blir det ssd sen när garantitiden gått ut.

MSI skickar inte med allt för mkt "skitprogram" som ex. Asus brukar göra. Out of the box används ca 30% av minnet.

/Andreas

Permalänk
Medlem

Hej! Har någon med MSIn råkat ut för små freezes när de spelar? I princip varje match jag har lirat LoL så har jag fått en (och inte mer än en vad jag kan komma ihåg) liten freeze på 2 sekunder och därefter har allt flutit på alldeles utmärkt. Någon tanke vad det kan vara, eller någon som råkat ut för något liknande?

Permalänk

Ni som haft GE60 nu ett tag, hur ser ni på den? Var det ett bra köp? Bra saker, dåliga?

Visa signatur

[Fractal Design Define S] [Asus Z170-A] [i5-6600K] [ASUS 970 Strix] [4x4GB Corsair Vengeance LPX 2400mhz] [Samsung EVO 250GB x2] [Cooler Master Hyper 212 Evo] [2TB Western Digital WD20EARS] [2TB Western Digital WD20EARX] [750GB Samsung Spinpoint F1 HD753LJ] [Logitech G5] [Qpad MK-85 Pro] [Logitech x230] [ASUS MG279Q 27"]

[Bärbar: MSI GE60: i5-3210, GT 650m]

Permalänk
Skrivet av Wizardkitten:

Ni som haft GE60 nu ett tag, hur ser ni på den? Var det ett bra köp? Bra saker, dåliga?

För mig personligen var det nog inte ett så bra köp, men det är nog mest för att jag är så brutalt prestanda-skadad från när jag hade stationär dator.
Jag har uppgraderat min GE60 med en OCZ msata SSD 120gb samt Corsair Vengeance 8GB 1600mhz RAM (sitter 1333mhz stock, ingen direkt skillnad men beställde minnena för jag tänkte köpa den med i5 o 6gb ram frn början. Men blev 8GB o i7.)

Skärmen är skarp och trevlig med bra betraktningsvinklar, sitter stadigt (fladdrar ej).

Tangentbordet är ganska skönt att knappa på för att vara en laptop, men om man inte trycker ned tangenterna helt med fingret i mitten på dom så registreras inte alltid nedtryckningen (man kan missa bokstäver om man skriver fort).

Trackpaden kan jag inte säga så mycket om eftersom jag använder mus 99% av tiden, men av det lilla jag använt den så känns den följsam och hackar inte, men det känns som att man fastnar lite med fingret på den eftersom den i princip är av samma glossy plast som resten av datorn bara att den är lite knottrig.

Men om man ska gå över till prestandan i spel som nog många tänkt ha datorn till..

Om man endast ska spela spel som LoL, HoN, Diablo3 och sånt i den klassen så går det utmärkt, men om man är lite sugen på tyngre spel typ som Battlefield 3 med stadiga 60 fps eller bättre så denna dator inget att fundera på, jag spelade BF3 multiplayer med allt på lägsta/OFF på 1920x1080, 1600x900 och i eldstrid så låg jag på omkring 35-45 fps, visst detta kan vara helt acceptabelt för många och för dom som inte är kräsna, men för mig som prestanda-skadad så känns det segt när man är under 60fps om man tittar på fienden samt nr det börjar vina kulor ut pipan.

Jag är medveten om att jag nog missat en hel del saker men citera mig med frågor på vad du vill veta om datorn så återkommer jag med så bra svar jag kan.

Mvh, Jonathan

PS: För min del så blir det att sälja datorn och återgå till stationärt, även om jag älskar friheten med bärbart.

Permalänk

Du svarade på det mesta av vad jag faktiskt ville veta. Men några saker undrar jag fortfarande över.

Skrivet av gaalen111:

Skärmen är skarp och trevlig med bra betraktningsvinklar, sitter stadigt (fladdrar ej).

Hur känns själva återgivningen av färger och svärta (ljusstark)? Och hur känns det att den är matt?
Hur känns själva chassit i övrigt? Stabilt eller är det lite "flex" i det ifall man lyfter den (inte för att jag tänkt lyfta och göra det men)?

Skrivet av gaalen111:

Tangentbordet är ganska skönt att knappa på för att vara en laptop, men om man inte trycker ned tangenterna helt med fingret i mitten på dom så registreras inte alltid nedtryckningen (man kan missa bokstäver om man skriver fort).

Är väl egentligen en fråga om dual tangentbord och trackpad. T.ex. ifall man skriver på tangentbordet, avaktiveras trackpaden då? Är sjukt irriterande på min nuvarande asus, kan hamna mitt i ett annat stycke och fortsätta skriva i det.. Brukar inte ofta vara utan mus men ibland kräver nöden det! Hur känns steelseriestangentbordet med den flyttade windowsknappen (krävs det mycket vaneändring)?

Hur är ljudet i den (har ju trots allt 4 högtalare och THX-certifiering)?
Är även jag lite prestandaskadad men har en stationär som duger till det mesta än så länge. Så länge den är hyfsat framtidssäker och duger till diverse spel, man kan ju alltid sänka upplösningen.

Det tror jag var allt! ^^

Visa signatur

[Fractal Design Define S] [Asus Z170-A] [i5-6600K] [ASUS 970 Strix] [4x4GB Corsair Vengeance LPX 2400mhz] [Samsung EVO 250GB x2] [Cooler Master Hyper 212 Evo] [2TB Western Digital WD20EARS] [2TB Western Digital WD20EARX] [750GB Samsung Spinpoint F1 HD753LJ] [Logitech G5] [Qpad MK-85 Pro] [Logitech x230] [ASUS MG279Q 27"]

[Bärbar: MSI GE60: i5-3210, GT 650m]

Permalänk
Skrivet av Wizardkitten:

Hur känns själva återgivningen av färger och svärta (ljusstark)? Och hur känns det att den är matt?
Hur känns själva chassit i övrigt? Stabilt eller är det lite "flex" i det ifall man lyfter den (inte för att jag tänkt lyfta och göra det men)?

Svärta och färger känns helt ok, färgerna kanske är lite lite bleka ibland (kan bero på contrast/gamma inställningar) har bara testat att spela och surfa/youtube än så länge. bara haft datorn sen 24e. Personligen så föredrar jag en matt skärm för att slippa att ljus reflekterar omkring påskärmen samt speglar sig, den känns fortfarande väldigt skarp och så. har erfarenhet av att matta skärmar kan kännas "luddiga" men inte med denna. Jag tycker att skärmen är mycket bra.

Skrivet av Wizardkitten:

Är väl egentligen en fråga om dual tangentbord och trackpad. T.ex. ifall man skriver på tangentbordet, avaktiveras trackpaden då? Är sjukt irriterande på min nuvarande asus, kan hamna mitt i ett annat stycke och fortsätta skriva i det.. Brukar inte ofta vara utan mus men ibland kräver nöden det! Hur känns steelseriestangentbordet med den flyttade windowsknappen (krävs det mycket vaneändring)?

Håller med om att det är irriterande när man kommer åt trackpaden när man skriver och det problemet finns väl här med till viss del men det finns en liten knapp över vänstra hörnet på trackpaden (under mellanslag) man kan trycka på för att avaktivera den medan man skriver.
Jag skulle hellre se att windowsknappen satt på vänster sida men det är inget jag tänker på när jag sitter vid datorn, man infinner sig ganska fort vid att den sitter på höger sida. Jag är van sedan ett tag tillbaks med ett mekaniskt steelseries

Skrivet av Wizardkitten:

Hur är ljudet i den (har ju trots allt 4 högtalare och THX-certifiering)?
Är även jag lite prestandaskadad men har en stationär som duger till det mesta än så länge. Så länge den är hyfsat framtidssäker och duger till diverse spel, man kan ju alltid sänka upplösningen.

Ljudet har jag tyvärr knappt lyssnat på, trivs så bra med mina G930 lurar på kan spela upp lite ljud på högtalarna imorgon och återkomma med min åsikt.

Edit: Ljudet är faktiskt väldigt bra för att va laptop-högtalare, dock är det ingen subwoofer så man tappar ju basen lite. Men helt klart bättre än andra laptops jag lyssnat på.
Mvh, Jonathan

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa denna, sitter just nu med en _USEL_ dator.
Skulle en användare som inte spelar så värst mycket bli nöjd över inköpet? Går det att få något bättre bärbart i samma prisklass?
Kan verkligen inte bestämma mig..

Permalänk

För att uppdatera folk ang. ljudet på GE60 så tänkte jag visa denna rulle:

Förra veckan bosatte jag mig hos mina päron för att ta hand om deras djur, hade fått hem min GE60 och fyllde upp den med gamla serier. Använde inga andra högtalare än dom 4 som fanns att tillgå. Tycker ljuder är i överkant vad en laptop "brukar" mäkta med. Gick fin fint att kika på film och lyssna på musik med denna, visst ingen bas men klart och rent ljud!

Dock är ljudet helt sjukt bra om du kopplar in en optisk 3,5mm kabel och drar på lite! Grymt ljud då faktiskt

/Andreas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengtsson87:

För att uppdatera folk ang. ljudet på GE60 så tänkte jag visa denna rulle:

http://www.youtube.com/watch?v=IF6GZ0YxGfs&feature=youtu.be

Förra veckan bosatte jag mig hos mina päron för att ta hand om deras djur, hade fått hem min GE60 och fyllde upp den med gamla serier. Använde inga andra högtalare än dom 4 som fanns att tillgå. Tycker ljuder är i överkant vad en laptop "brukar" mäkta med. Gick fin fint att kika på film och lyssna på musik med denna, visst ingen bas men klart och rent ljud!

Dock är ljudet helt sjukt bra om du kopplar in en optisk 3,5mm kabel och drar på lite! Grymt ljud då faktiskt

/Andreas

Sweet, blir nog beställning så man kan börja preppa den inför skolstarten igen.

Permalänk
Medlem

[quote=gaalen111;

PS: För min del så blir det att sälja datorn och återgå till stationärt, även om jag älskar friheten med bärbart.[/quote]

Pm:a ett pris om du känner för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Någon med datorn som har problem med den inbyggda micen? För alla jag pratat med på skype tycker att jag pratar mycket svagt.

Ifall ni inte har dessa problem vad för inställningar har ni och var hittar jag dem? Jag har ändrat genom kontrollpanelen ---> ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZupeNovaN:

Förresten, tror ni att det är jätte stor skillnad mellan i5-3210m och i7-3610QM?
/Cheers

Tar upp den här frågan igen och vinklar om den lite: Sitter själv och funderar på om jag ska välja den med i5, 6gb ram och 500gb (7200rpm) för 7999 eller om jag ska slänga in 1500kr extra för storebrorsan för att få den fyrkärniga i7an, 8 gb ram och 750gb (däremot så verkar den spinna på lägre 5400rpm, någon som kan bekräfta detta?)

Kan ni som haft datorn ett tag säga hur lång batteritid burken har? tänke när man är på resande fot och ser en film, alternativt surfar.

För övrigt så verkar det vara en väldigt fin och prisvärd dator från alla specs och recensioner jag sett!

/OTO

edit: att 750gigarn spinner i 5400rpm behöver inte bekräftas längre, har läst en massa trådar och recensioner så de har jag lyckats bekräfta själv. Synd bara att den inte spann i 7200rpm.

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk

Skivan man får med, behöver man använda den? Eller är alla Drivers installerade. Jag tycker ljudet är lite dåligt när jag kopplar till förstärkaren med aux-kabel. Byter jag och spelar via min Iphone är ljudet mycket tycker jag.

Finns det annars något program som kan "boosta" ljudet?

En fråga till, om jag formaterar datorn och installerar endast nödvändiga drivers, blir datorn mycket snabbare då?

Visa signatur

AMD 2500+ @ 3200+ , 512 DDR , Ge Cube Radeon 9800 Pro , 120 gb

Permalänk
Skrivet av striker33:

Skivan man får med, behöver man använda den? Eller är alla Drivers installerade. Jag tycker ljudet är lite dåligt när jag kopplar till förstärkaren med aux-kabel. Byter jag och spelar via min Iphone är ljudet mycket tycker jag.

Finns det annars något program som kan "boosta" ljudet?

En fråga till, om jag formaterar datorn och installerar endast nödvändiga drivers, blir datorn mycket snabbare då?

Lustigt fenomen de där med ljudet. Du har ju ett stycke program installerat redan; THX TruStudio Pro som hos mej gör skillnad! Går att stänga av och djupet i ljudet försämras märkbart utan detta program igång. Iofs är det väl en vanlig EQ men som sagt, utan programmet igång så tappar man massor ljud!

Själv använder jag den digitala ljudutgången förvisso men AUX borde spela likvärdigt en Iphone.

Ang. drivrutiner etc. så tycker inte jag det följer med en herrans massa "skärpware" som det brukar göra.

Nu har jag installerat lite själv och minnet ligger och puttrar på 35% vid surfning, 95 processer igång och då har jag inte tagit bort något som var med i originalförpackningen. Tror inte man får allt för hög prestandahöjning genom att plocka bort "skräpet" men det är ju värt att testa?

/Andreas B

Permalänk
Skrivet av Bengtsson87:

Lustigt fenomen de där med ljudet. Du har ju ett stycke program installerat redan; THX TruStudio Pro som hos mej gör skillnad! Går att stänga av och djupet i ljudet försämras märkbart utan detta program igång. Iofs är det väl en vanlig EQ men som sagt, utan programmet igång så tappar man massor ljud!

Själv använder jag den digitala ljudutgången förvisso men AUX borde spela likvärdigt en Iphone.

Ang. drivrutiner etc. så tycker inte jag det följer med en herrans massa "skärpware" som det brukar göra.

Nu har jag installerat lite själv och minnet ligger och puttrar på 35% vid surfning, 95 processer igång och då har jag inte tagit bort något som var med i originalförpackningen. Tror inte man får allt för hög prestandahöjning genom att plocka bort "skräpet" men det är ju värt att testa?

/Andreas B

Jag ska testa.

En till grej om ljudkortet, när jag tar ur aux-kabeln så vill jag att musiken ska fortsätta med laptopens egna högtalare automatiskt. Men det slutar fungera. Mediaplayer eller Spotify säger att det är fel på ljudkortet. Startar jag om SPotify och använder aux-kabeln till förstärkaren så funkar det. Jag verkar behöva starta om datorn för att kunna använda laptopens högtalare igen. Måste ju kunna fixa smidigare?

Visa signatur

AMD 2500+ @ 3200+ , 512 DDR , Ge Cube Radeon 9800 Pro , 120 gb

Permalänk
Medlem

Är denna dator fortfarande riktigt prisvärd eller finns det andra alternativ som är bättre nu?

Permalänk

Om jag ska formatera datorn, är det mycket meck att installera alla drivrutiner? Vill bara köra de absolut nödvändigaste, vilka är dem?

Visa signatur

AMD 2500+ @ 3200+ , 512 DDR , Ge Cube Radeon 9800 Pro , 120 gb