Mitt 560ti ligger och myser på 60%

Permalänk
Medlem

Mitt 560ti ligger och myser på 60%

Tjena!

Jag kan bara spela wow på "good" utan att ha fruktansvärt låg fps (ligger dock fortf på ca 30 när det händer mycket) . Tycker ett 560ti borde klara lite mer än så, jag menar wow är ju inte speciellt krävande. Så jag spelade med msi afterburner uppe och det visar sig att grafikkortet jobbade aldrig mer än 60% även fast jag bara hade cirkus 30 fps.

Cpun verkade inte ha jobbar jättemycket (åtminstonde inte på mer än 1 kärna), det är en fx6100.

Så någon som har en aning om varför grafikkortet bara ligger och myser på 60%?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

WoW skall enligt vad jag har hört vara ganska CPU-tungt, och processorn du har är inte precis i starkaste laget, även om den inte ska vara dålig. Testa att klocka lite om du har möjlighet. Annars ska WoW vara ett ganska taskigt optimerat spel som ger prestandadrops lite efter smak och tycke, så ta det inte för hårt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700x RAM: 16GB (2x8192MB) 3200 MHz
Grafik: Zotac GTX 1080 Moderkort: Gigabyte GA-AB350N-Gaming WIFI (rev. 1.0)
Chassi: Fractal Design Core 3000 Svart PSU: Corsair CX750M

Permalänk
Medlem

tror inte det är grafikkortet. Har ett vanligt 560 och WoW maxar jag med 50fps+ tror jag.

Permalänk
Medlem

skulle nog påstå att kör du höga inställingar med standard clock på den cpu'n lång view distance, spelldetail osv så är det nog den som flaskar.
det är inte direkt mycket kräm i den om man säger så, men du kanske kör den högre än stock?

*edit*
shadows kan ibland dra ner fpsen rejält, fast det är mer om du vid vissa lägen får låg fps t.ex när skuggor från 100+ players ska dras på marken

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Kan nog vara så att det är den jävla cpun som flaskar ändå som ni har sagt(en av de "6" kärnorna ligger på 100%) . En i5'a hade kankse varit ett bättre val. Men det är ju min fars dator och han ville bara betala ca 5 lakan. Prioriterade ett hyffsat grafikkort istället. Kör ju tyvärr stock kylare på cpun, den blir dock bara 45 grader varm vid load så lite borde det nog gå att pilla.

Permalänk
Medlem

Detta handlar kankse inte längre så mycket om grafikkort, men tycker det känns onödigt att göra en helt ny tråd.

Jag testade att höja till 200x18,5 = 3,7 Ghz men under prime95 höll den att äckla sig och hoppade mellan 2,2 och 4,5 Ghz. Varför gör den såhär? Är det någon äcklig "funktion"? Letade i bios men hittade inget.

Om jag kör den i stock så hoppar den mellan 2,5 och 3.5 Ghz under prime95.

Permalänk
Medlem

Med moderna processorer och grafikkort kommer WoW aldrig upp i hög användning på något av dom. Det blir en eller två kärnor, men ingen hårdvara utnyttjas speciellt effektivt.

Permalänk
Medlem

Vet att det fanns ett problem med Fallout 3 där man var tvungen att manuellt aktivera stöd för flerkärniga processorer (dock för att slippa krashbugg), kan det finnas någon liknande lösning?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700x RAM: 16GB (2x8192MB) 3200 MHz
Grafik: Zotac GTX 1080 Moderkort: Gigabyte GA-AB350N-Gaming WIFI (rev. 1.0)
Chassi: Fractal Design Core 3000 Svart PSU: Corsair CX750M

Permalänk

säker på att du inte har v-sync på ?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10850K kyld av custom loop 360+140mm rad, Corsair 16GB DDR4 3200MHz, EVGA RTX 2070 Black gaming, PNY 1TB NVME m.2, Ocz 480GB SSD, random 1 tb hårddisk, Corsair AX860i Och allt sitter i ett Corsair 800D

Permalänk

Fel, jag körde wow med ultra på ett FX-4100 som är betydligt sämre och faktiskt riktigt dålig. dippade ej under 60 med ett gammalt GTS 450 utom vid början på ultraxion och STARK aoe, och då var det inte låga dips utan ner till ca 45-50... jag får din dubbla FPS med en Celeron E3200 och ett GT320. någonting är definitivt fel. *edit* att din Clock hoppar beror nog på Cool and Quiet. men det ska inte ha någon effekt under tiden du spelar?.

*EDIT*

Testa döda turbo boost och cool and quiet.