Ersätter smartphones PC:n helt inom kort?

Permalänk
Medlem

Jag är absolut för teknikutvecklingen.. men desktop och laptop utvecklas hela tiden, precis som surfplattorna och telefonerna också gör.
Så visst det kommer snabbare telefoner, men det kommer också snabbare komponenter till hemdatorn.
Så det känns ganska naivt att tro att telefoner eller surfplattor ska ta över efter en *riktig dator*.

Nu har surfplattorna 1 fördel dom var först med bättre bildskärmar, med fler pixlar... men så snart tillverkningstekniken har blivigt bättre kommer det ju dyka upp 20-30" skärmar också.. finns väl redan men dom kommer bli vanligare och med bättre priser.

Permalänk
Rekordmedlem

Knappast, men delarnas funktioner flyter in i varandra, att surfa går ju bra på det mesta, men där kommer mer troligt tvn att ta över det i hemmet, tänk en tv med kamera för videosamtal, (det är på gång) men att läsa en bok på tvn bli knappast bra, inte heller att köra 3d program på sin telefon lär bli trevligt, och win 8 med metros pekinterface är så fel det kan bli på en dator och en tv, men bra på tele och plattor.
Däremot lär ju pc försäljningen minska, eftersom deras prestanda är så bra att programvaror som behöver mera inte finns inom mainstreamsegmentet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den enda möjligheten för "molnet" och därmed det terminal samhälle som det talas om att bli rådande är en teknologisk omöjlighet. Nämligen att utvecklingen på serversidan ökar snabbare än den på klientsidan dessutom krävs det en oerhörd utbyggnad av kablar i framförallt USA som annars kommer hålla tillbaka utvecklingen.
Det senare motsägs framförallt av införandet av pris per GB som man nu sysslar med på andra sidan Atlanten.
Det finns givetvis fler mer lättavgränsade problem som är oöverstigliga tex att företag vill tjäna pengar. kommer Intel, Amd, Via, Nvidia sluta tillverka komponenter för privat marknaden bara för att "molnet" är möjligt? Inte en chans.

"molnet" är diktatorers och Copyright branschens våta fylledröm som ivrigt påhejas av eftersatta journalister som nu hävdar att de redan 1973 visste att Facebook skulle bli större än myspace.

Trams och nys alltihopa. VIsst kan ett företag ersätta mycket av det de sysslar med med hjälp av dockningsstationer och smartpones en eftersom investeringskostnader för Smartphone och Dockningsstation är högre än för en vanlig slö kontorsdator är det orimligt att anta att de skulle välja just den lösningen. Vidare kan man utan tvekan gissa sig till att den redundans som finns i ett system där varje dator har en rejäl hårddisk emot satt serverlagning i många fall kan vara att föredra, särskilt för mindre företag.

En ytterligare fråga jag vrålar.
Varför skulle företag vilja förse sina anställda med en telefon som måste beskattas som de bär med sig utanför företagets område och med största sannolikhet kommer ha sönder / tappa bort. Riktigt fint att sitta som chef på ett större företag och veta att 2% av personal styrkan inte kommer utföra något arbete förrän morgondagen då de sumpat sina "datorer" när de varit ute och plockat svamp.

Opraktiska saker som ser häftiga hut är fortfarande opraktiska saker, likaså är det i 110% av fallen så att om en tidning oavsett vilken skriver "smarta lösningar" så menar man egentligen "puckat sätt att förvärra ett lättlöst problem.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Trams och nys alltihopa. VIsst kan ett företag ersätta mycket av det de sysslar med med hjälp av dockningsstationer och smartpones en eftersom investeringskostnader för Smartphone och Dockningsstation är högre än för en vanlig slö kontorsdator är det orimligt att anta att de skulle välja just den lösningen. Vidare kan man utan tvekan gissa sig till att den redundans som finns i ett system där varje dator har en rejäl hårddisk emot satt serverlagning i många fall kan vara att föredra, särskilt för mindre företag.

En ytterligare fråga jag vrålar.
Varför skulle företag vilja förse sina anställda med en telefon som måste beskattas som de bär med sig utanför företagets område och med största sannolikhet kommer ha sönder / tappa bort. Riktigt fint att sitta som chef på ett större företag och veta att 2% av personal styrkan inte kommer utföra något arbete förrän morgondagen då de sumpat sina "datorer" när de varit ute och plockat svamp.

Opraktiska saker som ser häftiga hut är fortfarande opraktiska saker, likaså är det i 110% av fallen så att om en tidning oavsett vilken skriver "smarta lösningar" så menar man egentligen "puckat sätt att förvärra ett lättlöst problem.

Du har aldrig jobbat på ett kontor gissar jag?
Många har redan smartphones, och mig veterligen är det ganska få som tappar bort dem.
Kostnaden skulle ju bli en vinst eftersom du slipper köpa in en dator.
Man lagrar inte saker lokalt med risk för dataförlust. Och även om man skulle det finns det lagring i mobilerna.

Sen finns det givetvis folk med andra behov.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du har aldrig jobbat på ett kontor gissar jag?
Många har redan smartphones, och mig veterligen är det ganska få som tappar bort dem.
Kostnaden skulle ju bli en vinst eftersom du slipper köpa in en dator.
Man lagrar inte saker lokalt med risk för dataförlust. Och även om man skulle det finns det lagring i mobilerna.

Sen finns det givetvis folk med andra behov.

Ovidkommande 90-tals flashback+ happy go lucky företagsekonomi blir inte ett rätt även fast du slängt in en felaktig gissning/förtäckt personangrepp.

Om det var nåt mer kan du rikta dig till närmsta vägg.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Ovidkommande 90-tals flashback+ happy go lucky företagsekonomi blir inte ett rätt även fast du slängt in en felaktig gissning/förtäckt personangrepp.

Om det var nåt mer kan du rikta dig till närmsta vägg.

Svamla mer?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Snarare surfplattor kommer att dö när smartphone blir större.
Jag gav bort min surfplatta när min Note var i rätt storlek.

Skickades från m.sweclockers.com

De får vi ju verkligen inte hoppas att telefonerna blir större. Den ska ju kunna få plats i ett par tajta jeans. Ingen mobil längre när man måste ha den i en separat handväska;)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kenny88g:

De får vi ju verkligen inte hoppas att telefonerna blir större. Den ska ju kunna få plats i ett par tajta jeans. Ingen mobil längre när man måste ha den i en separat handväska;)

Utvecklingen har alltid gått i cirklar, snart har de löst problemet med kassa batteritider, och man kan ju bygga telefonen som en portfölj

Jag tycker att de flesta "smartphones" är väldigt dumma, stora och har kass batteritid, samtidigt är de inte bra eller stora nog så man kan lämna laptopen hemma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker att de flesta "smartphones" är väldigt dumma, stora och har kass batteritid, samtidigt är de inte bra eller stora nog så man kan lämna laptopen hemma.

Håller med att surfa på smartphones känns allt annat än smidigt.. hellre än surfplatta (känns fortfarande osmidigt men bättre).
Hellre då en riktig dator med tangentbord och hälst mus också

Satt igår i en bil och försökte boka tid på golfbanan (inte till mig, till den som körde) på en smartphone.. det gick inte, rutan som man skulle fylla i saker som antal spelare etc.. den kom aldrig fram.. antar att det kan bero på dålig täckning.. sammtidgt känndes det allmänt långsammt att surfa (är 3G så långsammt)
Slutade med att fick helt enkelt ringa och boka tid istället..

Permalänk
Medlem

Tror absolut att surfplattor kommer att ersätta persondatorer för vardagsanvändare. Sedan tror jag att konsoller med tangentbord och mus istället för en dosa kommer ta över pc gameing. Då finns det ingen anledning att ha en dyr stationär dator om så vore fallet.

Permalänk

Tror telefonen eller någon annan form av liten enhet kommer ta över för att sedan dockas in i t.ex. laptop-skal, desktop-docka för kontorsarbete. Har kraft och resurser för vad majoriteten gör. MS släpper Office RT med sin 2013 version såg jag.
Desktop och laptop är utdöende, ger dom några år till max innan dom eventuellt finns för gamers och i övrigt för utvecklare, om ens där...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Vi kommer alltid ha olika klasser av enheter, en smartphone kommer aldrig kunna gå över 2-5W, på grund av batteritid (än så länge) och värme (mycket svårare att lösa), medan en "pc" drar mellan 50-500W beroende på applikation. detta ger i sin tur mycket mer utrymme för högre prestanda och mer avancerad teknik, men frågan är om var och en kommer behöva denna prestanda det när motsvarande en 4ghz sandy bridge kommer neråt 1W i din smartphone om några år. Men dom har sagt sen 80 talet att hemdatorer är ett döende koncept, och att den senaste flugan ska döda PCn...

Permalänk
Skrivet av medbor:

Vi kommer alltid ha olika klasser av enheter, en smartphone kommer aldrig kunna gå över 2-5W, på grund av batteritid (än så länge) och värme (mycket svårare att lösa), medan en "pc" drar mellan 50-500W beroende på applikation. detta ger i sin tur mycket mer utrymme för högre prestanda och mer avancerad teknik, men frågan är om var och en kommer behöva denna prestanda det när motsvarande en 4ghz sandy bridge kommer neråt 1W i din smartphone om några år. Men dom har sagt sen 80 talet att hemdatorer är ett döende koncept, och att den senaste flugan ska döda PCn...

Resurs-krävande applikationer hamnar i molnet eller på annan lösning. För gemene man tror jag att resurserna i mobiltelefoner idag, som redan är högre än pc-resurserna för några år sedan, räcker långt.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Snarare surfplattor kommer att dö när smartphone blir större.
Jag gav bort min surfplatta när min Note var i rätt storlek.

Alla vill inte ha så stora mobiltelefoner. Marknaden för surfplattor rör sig nog ingenstans.

Permalänk
Medlem

Det tror inte jag kommer hända iaf.
För det kommer alltid vara lättare att göra "super" hårdvara när man inte är så begränsad av utrymmet.

en smartphone tex kommer alltid vara mer begränsad pga värme och utrymme.

så nej xD

Permalänk
Medlem

Inom en snar framtid, nej det tror jag inte. Det jag dock tror är att alla enheter som ens liv kretsar runt kommer bli mer integrerade i varandra.

Typ som denna idé:

http://9gag.com/gag/4621557

Asus har ju redan snuddat vid konceptet i och med:

http://www.sweclockers.com/nyhet/14045-asus-padfone-ar-telefo...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det kommer hända på ett bra tag. Faktum är att jag hoppas att det inte kommer att hända. Jag tycker ju om stationära och bärbara datorer - vad ska man pilla med sen om allt blir ersatt av fåniga surfplattor och smartphones?

Permalänk
Medlem

Tror utan tvekan att PC:n i sin nuvarande form håller på att dö ut. Inte de kommande åren men inom ett par decennier kommer allt ligga på molnet som sömlöst kan kommas åt från vilken enhet du än håller i. Sen kan man ju ha diskussionen om hur mycket hårvaran som hanterar inkommande och utkommande data är en pc eller ej. Stationära datorer kommer vara de första som försvinner. Entusiastmarknaden kommer inte vara tillräckligt stor för att tillverkarna kommer vilja satsa på den.

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Skrivet av 2infinity:

Tror absolut att surfplattor kommer att ersätta persondatorer för vardagsanvändare. Sedan tror jag att konsoller med tangentbord och mus istället för en dosa kommer ta över pc gameing. Då finns det ingen anledning att ha en dyr stationär dator om så vore fallet.

Om surfplattorna har tangentbord och stöd för alla viktiga program annars glöm det.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

För de som behöver lite datorkraft kommer det inte att ske.
Även om komponenter blir mindre och mindre och energisnålare och energisnålare så kommer du aldrig att få in samma
kraft i surfplatta som du får in i en desktop, förutsatt att de tillverkas vid samma tid, för en smartphone idag är kraftigare än de datorer vi hade för 15 år sedan liksom.

Så Desktops tror jag aldrig kommer försvinna, även om antalet användare kommer att minska.
Surfplattor kommer förmodligen ta över en stor del av laptopmarknaden. En tablet med inkopplat tangentbord är liksom samma sak som en laptop, och återigen, behöver man inte ha någon större prestanda så är det inga problem. Man får in mer prestanda i en laptop än en tablet, men behöver man inte ha den prestandan, som de allra flesta inte behöver, så fungerar det.

Jag tror inte laptops och desktops kommer försvinna än på ett bra tag, men fokus kommer att skifta bort från dem och läggas på surfplattor, saker som Google Glasses och sådana saker.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Jag kan se det, docka telefonen som ansluter sig till olika kontroll möjligheter och därefter cloud-liknande tjänster som skickar all tung information, behövs inte mycket starkt då men samtidigt blåser man upp allt på en stor skärm eller liknande och så är det klart.
Jag tror inte det är nästa år direkt men har också svårt att man om 50år köper en stationär stor jävla dator.

Permalänk

Nu kommer jag låta väldigt teknikfientlig här men jag tror inte på mobiler som ska integreras i dockor och surfplattor. Bland annat därför att smartphones vill vi byta ofta och då passar inte den nya smartphonen till de gamla tillbehören, den storsäljande mobilen kommer heller aldrig vara den med dessa tillbehören. De här grejerna kommer säkert finnas kvar som nischprodukter men något mainstream kommer det aldrig bli. I alla fall inte så länge Apple inte lanserat något
skojade bara... även om det gällt några saker från Apple.

Inte färdigdissat från mig, "Molnet" ...sicket floskel... vi talade om att alla skulle sitta vid tunna klienter redan för femton år sedan, vad blev det av det? inget för det fungerade segkola i jämförelse med att ha allt lokalt i datorn. Symbianmobilerna var en dator i fickan, så kommer det fortsätta vara med Smartphones. PC:n kommer också fortsätta ha sin framtid på skrivbordet delar av den kommer inte vara utlokaliserad till USA.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakob.L:

Såg på Curiosity här om dagen och de var någon snubbe som trodde att datorn kommer vara lika smart som oss människor år 2029:O

Det tror jag inte riktigt, tänk på att det alltid är människor som utvecklar datorer

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

tror snarare på att stordatorn kommer tillbaka, en server i huset som processerar och renderar allt och skickar ut till husets alla spelkonsoller, surfplattor, telefoner, TV. det heliga molnet tror jag inte kommer spela den rollen dock, dels är det beroende av för mycket varibler, och dels tror jag många ändå ängslas lite över var grejerna egemtligen är, Facebookslarvrar undantagna möjligen.

Skrivet av Json_81:

Jag tror du har fel där. Wii sålde bättre än både xbox360 och ps3 t ex. Det är alltså något annat än bara grafik som är styrande.
Och de grafiska skillnaderna minskar.

jo folk kanske trodde att de inte brydde sig om grafiken och så köpte de Wii, men sen märkte de att de faktiskt ändå gjorde det.

för har du kollat hur försäljningen ser ut liksom? med tanke på "användar"-basen till Wii så borde dess spel alltid ligga högst på alla topplistor för att den skulle kunna ens övervägas att betraktas som en framgång där, men istället så hittar man oftast inte ett enda spel till den på topp 10 trots att det finns nästan lika många maskiner ute som de två största konkurrenterna har tillsammans.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

tror snarare på att stordatorn kommer tillbaka, en server i huset som processerar och renderar allt och skickar ut till husets alla spelkonsoller, surfplattor, telefoner, TV. det heliga molnet tror jag inte kommer spela den rollen dock, dels är det beroende av för mycket varibler, och dels tror jag många ändå ängslas lite över var grejerna egemtligen är, Facebookslarvrar undantagna möjligen.

Intressant tanke, absolut inget omöjligt och skulle underlätta för storfamiljer att bara behöva en dator istället för 5

Skrivet av AndreaX:

jo folk kanske trodde att de inte brydde sig om grafiken och så köpte de Wii, men sen märkte de att de faktiskt ändå gjorde det.

för har du kollat hur försäljningen ser ut liksom? med tanke på "användar"-basen till Wii så borde dess spel alltid ligga högst på alla topplistor för att den skulle kunna ens övervägas att betraktas som en framgång där, men istället så hittar man oftast inte ett enda spel till den på topp 10 trots att det finns nästan lika många maskiner ute som de två största konkurrenterna har tillsammans.

Lägg ner, wii går bra och har gjort sedan den släpptes, sen att det säljer bra med spel till de andra konsolerna också och bättre är väl inte konstigt då de som köpt de konsolerna har sina AAA-titlar vilket säljer som fan. Senast Wii hade var Zelda. Eller kan vi räkna Metroid som en AAA-titel?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold