Steam är 30% snabbare via linux än win.

Permalänk
Rekordmedlem

Steam är 30% snabbare via linux än win.

Det här var ju intressant http://blogs.valvesoftware.com/linux/faster-zombies/ Linux presterar ca 30 % bättre som spelplattform än Win, kan det här vara något att hoppas komemr att gälla generellt om de nu börjar satsa på linuxspelande,
Byt till inux så slipper du uppgradera hårdvaran? eller är det en stor känga till microsoft? hursomhelst så är det bra om det gynnar användarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas att fler utvecklare följer och börjar släppa spel för Linux.

Permalänk

Låter bra iallafall, kommer utan tvekan testa köra steam på linux.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Nu är det väl snarare så att OpenGL var snabbare än DirectX för just Left for Dead 2 på just denna hårdvaran efter att man har optimerat koden.
Tyvärr betyder det inte så mycket i realiteten.

Och jag skulle så gärna se Linux som en fungerande gamingplattform med stort stöd från speltillverkarna.. men om inte Microsoft av nån anledning lyckas trixa bort alla användare med windows 8 så är jag tveksam till att det händer. =(

Permalänk
Medlem

känns enbart som smutskastning pr från steams håll. win8 incoming

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Problemet är inte för alla spel på steam utan endast source spel, detta orsakat av overhead i direct3d. Så det är inget att skrika om. Vänta tills spelen är släppta. Och mer bugfixar nått drivrutinsskaparna. Då jäklar ska vi se på prestanda.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Sen så lyckades de ju få upp FPS'en till 303 på win7 plattformen så då är det ju runt 4% snabbare bara, eller missade jag något?

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll om Steam är 30% snabbare?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd

Inte steam utan spelet left 4 dead 2.

Windows behöver konkurrans så jag hoppas det portas över mycket till Linux.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Vad spelar det för roll om Steam är 30% snabbare?

Snabbare=bättre.
Eller har du inte förståt det?

Jag hoppas verkligen dom kommer satsa på Linux så att i alla fall framtida spel funkar, inte hela världen om dom inte gör så att alla nuvarande spel funkar men
bara så att som sagt framtidens spel gör det.
Har hört att en del spelföretag utvecklar eller kommer utveckla spel som funkar på både OSX, Linux OS och Windows.
Gör dom det så kommer jag definitivt köra Ubuntu på datorn dock så behåller jag Windows för äldre spel som jag gärna fortsätter spela...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det här var ju intressant http://blogs.valvesoftware.com/linux/faster-zombies/ Linux presterar ca 30 % bättre som spelplattform än Win, kan det här vara något att hoppas komemr att gälla generellt om de nu börjar satsa på linuxspelande,
Byt till inux så slipper du uppgradera hårdvaran? eller är det en stor känga till microsoft? hursomhelst så är det bra om det gynnar användarna.

Inget illa ment, men din rubrik är extremt missledande: Steam (dvs Steamklienten?) är ju inte snabbare, utan spelet Left 4 Dead 2 är snabbare.... (Haziza här precis ovan har redan hunnit dra fel slutsatser baserat på detta )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Det är inte Steam som är snabbare, det är Left 4 Dead.

Ska jag vara ärlig tror jag mest att det här är propaganda. Alla spel jag har testad på både Linux och Windows har haft sämre prestanda i Linux. FPS-mätningar säger dessutom inget om problemet med micro-stuttering som finns på grund av dåliga drivrutiner för Linux. Bra initiativ från Valve, med lite tur kan de få Nvidia och AMD att ta sina drivrutiner för Linux seriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Sen så lyckades de ju få upp FPS'en till 303 på win7 plattformen så då är det ju runt 4% snabbare bara, eller missade jag något?

Mjo men det var deras OpenGl version. Slutsattsen är alltså att OpenGl>>Direct3D och Linux>Windows. Men man kan ju inte riktigt se det som ett bevis iom att det är ett specifikt fall (finns iofs inte nåt annat fall där det körs native på båda plattformar såvitt jag vet)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Mjo men det var deras OpenGl version. Slutsattsen är alltså att OpenGl>>Direct3D och Linux>Windows. Men man kan ju inte riktigt se det som ett bevis iom att det är ett specifikt fall (finns iofs inte nåt annat fall där det körs native på båda plattformar såvitt jag vet)

OpenGL>Direct3D gäller inte alltid. Efter att _ett_ spel har funkat bättre på Linux så verkar ni tro att alla spel funkar bättre på Linux.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker det är väldigt intressant att det visas att linux iallafall inte är sämre som spelplattform, med tanke på win 8s bedrövliga interface så kan det här innebära att linux får ett rejält uppsving, funkar det att spela på det och man vill slippa metro så kan det göra att många går över till linux, mycket är ju bättre och mer lättanvänt i linux än win, men vissa program har ingen motsvarighet under linux, men går det att få över spelare som ofta är yngre så lär de använda linux även till annat när de blir äldre och då ökar incitamenten att släppa program till linux och kanske även styra om mera till opengl istället för dx.
Det borde även göra det lättare/billigare att ta fram spel som fungerar bra både i en linuxbaserad konsol och i en linuxbaserad pc.
Hursomhelst tror jag det här är bra för alla, konkurrensen ökar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu hann jag förvisso inte läsa så noga, men kan det inte vara konstigheter med drivrutiner och liknande som spökar? Man kanske inte får kantutjämning eller liknande (eller snarare något mindre märkbart)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexbriss:

Det är inte Steam som är snabbare, det är Left 4 Dead.

Ska jag vara ärlig tror jag mest att det här är propaganda. Alla spel jag har testad på både Linux och Windows har haft sämre prestanda i Linux. FPS-mätningar säger dessutom inget om problemet med micro-stuttering som finns på grund av dåliga drivrutiner för Linux. Bra initiativ från Valve, med lite tur kan de få Nvidia och AMD att ta sina drivrutiner för Linux seriöst.

Jag tror det är deras interna linux baserade version som är snabbare:)

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker det är väldigt intressant att det visas att linux iallafall inte är sämre som spelplattform, med tanke på win 8s bedrövliga interface så kan det här innebära att linux får ett rejält uppsving, funkar det att spela på det och man vill slippa metro så kan det göra att många går över till linux, mycket är ju bättre och mer lättanvänt i linux än win, men vissa program har ingen motsvarighet under linux, men går det att få över spelare som ofta är yngre så lär de använda linux även till annat när de blir äldre och då ökar incitamenten att släppa program till linux och kanske även styra om mera till opengl istället för dx.
Det borde även göra det lättare/billigare att ta fram spel som fungerar bra både i en linuxbaserad konsol och i en linuxbaserad pc.
Hursomhelst tror jag det här är bra för alla, konkurrensen ökar.

Att folk skall börja valfärda till Linux bara för att vissa hatar metro i Win8 tror jag inte. Tror mer att de går till mac istället om de nu ens gör någon skilnad. Men visst det här är helt klart kul att Vale vill satta men jag är skeptisk till hela projektet. Det gör dock att steam köp blir de naturliga eftersom de snart funkar till 3 plattformar. Men att detta gör Linux till en bra spel plattform är långt ifrån sant.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

OpenGL>Direct3D gäller inte alltid. Efter att _ett_ spel har funkat bättre på Linux så verkar ni tro att alla spel funkar bättre på Linux.

Stämmer. Men man kan förmodligen dra en ganska säker slutsats om att OpenGL och Direct3D är tillräckligt likvärdiga i prestanda för att motivera större satsning på OpenGL i spelutveckling (och även andra sammanhang förstås), just eftersom det möjliggör mycket enklare portning mellan plattformar.

Tillägg: Och det är ju rimligt att anta den enda egentliga anledningen till att Direct3D existerar, är för att MS ska kunna låsa in alla pc-spelare i Windows (eller Xbox).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sifear:

Att folk skall börja valfärda till Linux bara för att vissa hatar metro i Win8 tror jag inte. Tror mer att de går till mac istället om de nu ens gör någon skilnad. Men visst det här är helt klart kul att Vale vill satta men jag är skeptisk till hela projektet. Det gör dock att steam köp blir de naturliga eftersom de snart funkar till 3 plattformar. Men att detta gör Linux till en bra spel plattform är långt ifrån sant.

Nja om de släpper en egen konsol om det ryktas om som kör linux så är det ju inte svårt att köra samma mjukvara på en normal pc, själv så skulle jag aldrig överväga apple pga deras innlåsningsfilosofi och samtidigt så ogillar jag metro nått enormt, jag har ETT winprogram jag vill köra som gör att jag kör win, men går det att lösa att köra det i linux så står linux högst på byteslistan, valet för mig och antagligen rätt många andra som använder linux sporadiskt är troligen mellan win 7 och linux, och kommer det igång mera spel på linux så kan det nog få många att gå dit.
Win 8 och mac är inga seriösa alternativ.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är väl inget konstigt att Linux till slut får en del stöd av speltillverkare och sådant, jag menar det är ju linux på många smartphones och tabletts, eller hur, där spelas det friskt, vad jag förstår. Eller? Idagsläget känner jag ingen som verkar positiv till Win8, mest avsky.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

OpenGL>Direct3D gäller inte alltid. Efter att _ett_ spel har funkat bättre på Linux så verkar ni tro att alla spel funkar bättre på Linux.

Ja, jag påpekade det i mitt inlägg?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Ja, jag påpekade det i mitt inlägg?

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:
Skrivet av Kogster:

Mjo men det var deras OpenGl version. Slutsattsen är alltså att OpenGl>>Direct3D och Linux>Windows. Men man kan ju inte riktigt se det som ett bevis iom att det är ett specifikt fall (finns iofs inte nåt annat fall där det körs native på båda plattformar såvitt jag vet)

?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Först skriver du slutsatsen men sedan att man inte kan se det som bevis. Kan inte se att du redan påpekat det jag citerade dig.

Permalänk
Medlem

Låsa in sig i DRMSteam är bara dumt! Passar inte riktigt in i Linuxvärlden. Keep up the Freedom. Köp spelen utan Steam.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Snabbare=bättre.
Eller har du inte förståt det?

Jag hoppas verkligen dom kommer satsa på Linux så att i alla fall framtida spel funkar, inte hela världen om dom inte gör så att alla nuvarande spel funkar men
bara så att som sagt framtidens spel gör det.
Har hört att en del spelföretag utvecklar eller kommer utveckla spel som funkar på både OSX, Linux OS och Windows.
Gör dom det så kommer jag definitivt köra Ubuntu på datorn dock så behåller jag Windows för äldre spel som jag gärna fortsätter spela...

Jo men 30 % på vad.

Jag menar % är ju lite knepigt. Har du 1 kr och sen får 1 kr till det är 100% ökning. Så den stora frågan är kommer man överhuvudtaget märka något ?

Visa signatur

Hawaii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawaii:

Jo men 30 % på vad.

Jag menar % är ju lite knepigt. Har du 1 kr och sen får 1 kr till det är 100% ökning. Så den stora frågan är kommer man överhuvudtaget märka något ?

Men har du 10,000kr och sen får 10,000kr är det en ökning på 100%, och det är en ganska stor skillnad eller hur?
Om man märker något ja, men inte på datorer som redan klarar det hur bra som helst.
Skillnaden märker nu nog bara på långsammare system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Men har du 10,000kr och sen får 10,000kr är det en ökning på 100%, och det är en ganska stor skillnad eller hur?
Om man märker något ja, men inte på datorer som redan klarar det hur bra som helst.
Skillnaden märker nu nog bara på långsammare system

Jag ville bara vissa att statistik kan man göra lite vad man vill med. Det är ju roligare att skriva 30% än 0,2 sek snabbare typ.

Visa signatur

Hawaii

Permalänk
Avstängd

F^n vad alla ska hålla på gnälla om bättre & snabbare. Sammanfattning utav det hela kan man säga att det är optimering som gäller och det går bra för linux.