Permalänk
Medlem

Ny tv, då den gamla har gjort sitt

Morsning, nu är det så att jag och min far hade tänkt att vi skulle skaffa en ny tv i hemmet. Att den gamla har gjort sitt är väl lite att ta i kanske. Men vi vill uppgradera oss iallafall. Men nu är det så att varken jag eller han har hängt med i svängarna vad som gäller TV apparater nuförtiden. TV ska användas för vanligt TV tittande och film. Inget spel eller något annat alltså. Så vad har NI att rekommendera. Ska man åka och kolla runt affärerna tills man hittar någon som är bra, eller har ni någon som ni kan tipsa om redan nu?

Budgeten ligger runt 6-7 tusen. Även om jag tror farsan kan lägga ut mer, så är det väl inte mer än rätt att säga att han är ganska snål vad gäller saker.

Så är det LED, eller Plasma man ska satsa på?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vad jag hört är Plasma bäst för spel då de har extremt hög hz, LED är mycket bra för tv och film.

Permalänk

Gå inte på LED snacket som försäljare ofta kör med

Led tv är bara en vanlig LCD tv fast de har ersatt CCFL lysröret med LED dioder vilket drar ner energikostnaden iom att Led dioder drar betydligt mindre ström samt att det kan ge lite bättre kontraster.

Nackdelen med ledbelysning är dock att det lätt blir sk back bleeding på dem dvs ljusa partier där led belysningen läcker ut och bildar fläckar typ. se bilden nedan

sen finns det riktiga "Led-tv" som har istället för en lcd display en liten led diod för varje pixel dock kan jag garantera att det ligger utom er budget inte äns säker på att sådana finns över större än till mobiltelefoner typ. tror det är den tekniken som heter amoled.

sen att köpa en förra årets modell kan ofta ge en bättre tv än att köpa den nyaste med alla nya finesser som de ska ha betalt för till hype pris

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Plasma kommer fortsätta vara bäst till allt (utom ett visst flimmer som dock bara syns om man går väldigt nära), inte bara till spel, tills OLED tar över.

Plasmor förr: djupa, tunga, strömtörstiga, fläktkylda
Plasmor nu: tunna, lätta, låg förbrukning (dock inte lika låg som med LED-belysning), passiv kylning

LED-bakbelysta (eller ännu värre edge-lit som är det sämsta av det sämsta) tv-apparater hara bara en enda fördel: lägre strömförbrukning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Plasma is the way to go. Det enda som LED-LCD är bättre på i vissa fall är om man ska använda den mycket som datorskärm.

Permalänk
Medlem

Så, svaret blir alltså att de tär plasma man ska satsa på om man vill ha en TV till vanliga program och film? I sånnafall får man väl ta och säga det till far sin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuusko:

Vad jag hört är Plasma bäst för spel då de har extremt hög hz, LED är mycket bra för tv och film.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Gå inte på LED snacket som försäljare ofta kör med

Led tv är bara en vanlig LCD tv fast de har ersatt CCFL lysröret med LED dioder vilket drar ner energikostnaden iom att Led dioder drar betydligt mindre ström samt att det kan ge lite bättre kontraster.

Nackdelen med ledbelysning är dock att det lätt blir sk back bleeding på dem dvs ljusa partier där led belysningen läcker ut och bildar fläckar typ. se bilden nedan
http://www.avforums.com/forums/attachments/monitors-webcams-e...

sen finns det riktiga "Led-tv" som har istället för en lcd display en liten led diod för varje pixel dock kan jag garantera att det ligger utom er budget inte äns säker på att sådana finns över större än till mobiltelefoner typ. tror det är den tekniken som heter amoled.

sen att köpa en förra årets modell kan ofta ge en bättre tv än att köpa den nyaste med alla nya finesser som de ska ha betalt för till hype pris

Skrivet av backfeed:

Plasma kommer fortsätta vara bäst till allt (utom ett visst flimmer som dock bara syns om man går väldigt nära), inte bara till spel, tills OLED tar över.

Plasmor förr: djupa, tunga, strömtörstiga, fläktkylda
Plasmor nu: tunna, lätta, låg förbrukning (dock inte lika låg som med LED-belysning), passiv kylning

LED-bakbelysta (eller ännu värre edge-lit som är det sämsta av det sämsta) tv-apparater hara bara en enda fördel: lägre strömförbrukning.

Skrivet av Sometime:

Plasma is the way to go. Det enda som LED-LCD är bättre på i vissa fall är om man ska använda den mycket som datorskärm.

Tack för alla svar ! uppskattas verkligen ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Plasma kommer fortsätta vara bäst till allt (utom ett visst flimmer som dock bara syns om man går väldigt nära), inte bara till spel, tills OLED tar över.

Plasmor förr: djupa, tunga, strömtörstiga, fläktkylda
Plasmor nu: tunna, lätta, låg förbrukning (dock inte lika låg som med LED-belysning), passiv kylning

LED-bakbelysta (eller ännu värre edge-lit som är det sämsta av det sämsta) tv-apparater hara bara en enda fördel: lägre strömförbrukning.

Fast hur stor är risken för inbränning då på en plasma som man brukar höra om?

Permalänk

beror på vad du gör med den låt inte en film stå pausad i typ 3 timmar för då är de garanterat inbrännt...

annars vad jag sett så brukar det väll mest vara om du kör med undertexter som möjligen kan bränna fast lite så att det typ blir en grå box i underkanten. men nyare plasmor är inte lika känsliga som förr dock avråder jag dig att köpa LG... brorsan köpte en lg plasma och han ångrar det nått fruktansvärt då den bränner fast väldigt lätt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Vad sägs om den här?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1177815

Någon som vet om det finns en motsvarande fast utan 3D?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Gå inte på LED snacket som försäljare ofta kör med

Led tv är bara en vanlig LCD tv fast de har ersatt CCFL lysröret med LED dioder vilket drar ner energikostnaden iom att Led dioder drar betydligt mindre ström samt att det kan ge lite bättre kontraster.

Nackdelen med ledbelysning är dock att det lätt blir sk back bleeding på dem dvs ljusa partier där led belysningen läcker ut och bildar fläckar typ. se bilden nedan
http://www.avforums.com/forums/attachments/monitors-webcams-e...

Helt rätt, iaf delvis. I den här prisklassen, kring 7k, skulle jag inte välja en "LED". Går man däremot upp till säg 15-18k då kan man med fördel välja en "LED-LCD". LGs 620 / 660 samt deras flaggskepp 960V, som jag faktiskt testade i början på Juni med en prislapp på 33k var väldigt, väldigt bra! Och den led inte alls av några problem med blödningar! Den har nu rasat i pris från 33k ner till 24k, och börjar nästan bli prisvärd. Men nu var ju taket 7k i den här tråden. Jag ville bara förtydliga då många verkar vilja dissa "LED-LCD" alltid. För att det ska bli bra måste man uppåt 20k strecket.

Till TS: Jag skulle valt en plasma i ert fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Froseo9:

Fast hur stor är risken för inbränning då på en plasma som man brukar höra om?

Ingen, min 7 år gamla Panasonic budgetplasma t.ex. som alla nojjade sig över har aldrig fått inbränning, det var bara sånt såpass att man kan få en temporär skuggbild som försvinner efter ett par-tre minuters tittande på blandade program, givet att man kör en högkontrast bild (dvs. kör skitinställningar med dynamisk kontrast på max, etc.)

I en modern plasma är det ännu mer marginellt, dvs. inget som spelar roll.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Det är viktigt att skilja på inbränning och temporär spökbild (image retention). Om någon haft en stillbild igång i 20 min och sedan påstår att hen fått inbränningar är det struntsnack. Det är bara temporärt och försvinner efter en stund. Risken för inbränningar är rätt överdriven. Det finns folk som glömt TV:n igång med en pausad film över natten, men klarat sig undan med en tillfällig spökbild som sakta men säkert försvinner på några timmar, dagar eller veckor (ja, det kan dröja väldigt länge men är för dess skill inte inbränningar).

Men även spökbilder är irriterande så jag rekommenderar att man försöker visa statiska bilder så lite som möjligt.

Skrivet av PondePanda:

Vad sägs om den här?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1177815

Någon som vet om det finns en motsvarande fast utan 3D?

Panasonic har inte liknande plasmor utan 3D. UT50 är billigare men saknar antireflektionsfilter. XT50 finns också men är ej full HD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

beror på vad du gör med den låt inte en film stå pausad i typ 3 timmar för då är de garanterat inbrännt...

annars vad jag sett så brukar det väll mest vara om du kör med undertexter som möjligen kan bränna fast lite så att det typ blir en grå box i underkanten. men nyare plasmor är inte lika känsliga som förr dock avråder jag dig att köpa LG... brorsan köpte en lg plasma och han ångrar det nått fruktansvärt då den bränner fast väldigt lätt.

Här hemma har vi haft en LG plasma tv i vardags rummet. Precis allt brändes in på tv:n. Vi har haft den i ca 3-4 år. Vet inte om den har paja eller inte. Massvis med röda prickar över skärmen också. Sen fick jag den av föräldrarna, efter att dom har köpt en Samsung plasma tv. Inga inbränningar so far på ett år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 825mV · Ram: 64GB @ 3600MHz

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Froseo9:

Så, svaret blir alltså att de tär plasma man ska satsa på om man vill ha en TV till vanliga program och film? I sånnafall får man väl ta och säga det till far sin

är det föräldrar som mest ser nyheter och Lotta på Liseberg och som kanske har TV i vardagsrummet och med generösa fönster som alltid lyser in så är nog ändå LCD ett vettigare alternativ.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

I prisklassen 6-7000 så är det absolut ingen skillnad mellan LED-LCD och en Plasma för en vanlig svensson-familj.

Mitt personliga råd till dig, är att först 100% skita i alla som har skrivit hittills. Sedan går du själv till närmaste MediaMarkt och titta på TV i prisklassen, UTAN att bry dig om LED/Plasma, och köpa den som ser bäst ut för dig och din far.

Att säga Plasma är bättre än LED är som att säga BMW är bättre än Mercedes. Sant för vissa modeller, inte sant för vissa andra (iaf för den prisklassen). Gå och titta på bilderna och avgör själv vilken tv som behagar just dig och din far bäst, och köp den.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Nummer ett är att ha bra källmaterial. Se till att skaffa HD kanaler och bluray annars är det meningslöst med en stor lcd eller plasma.

Ska du kolla på vanlig digital tv så blir det kass vad du än köper för tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nummer ett är att ha bra källmaterial. Se till att skaffa HD kanaler och bluray annars är det meningslöst med en stor lcd eller plasma.

Ska du kolla på vanlig digital tv så blir det kass vad du än köper för tv.

båda beror iof på hur stor TV man köper och var den ska placeras, samt ihop med de tidigare, varför.

många skaffar ju en en 60" för att den ska sitta på kortväggen 15 meter bort från soffan, då funkar vanlig mark-TV rätt långt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Froseo9:

Fast hur stor är risken för inbränning då på en plasma som man brukar höra om?

Mycket liten, eller obefintlig, med moderna paneler (dvs sedan några år tillbaka).

Även på min gamla 50" från 2006 har jag inte lyckas bränna in något, trots att jag vid några tillfällen somnat i soffan med en statisk bild med skarpa kontraster (menyn från en tv-serie på dvd), som stod på 4 timmar i sträck (med avslagen skärmsläckare). Konturerna syntes efteråt, men det försvann efter några minuter.

Alltså, temporär "inbränning" kan fortfarande förekomma vid visande av statiska objekt under längre tid, men det försvinner som sagt väldigt snabbt.

Permanent inbränning, som alltså är ordets egentliga betydelse, är väldigt sällsynt (eller helt utplånat) nuförtiden.

Notera för övrigt att även lcd-paneler kan "bränna in".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har precis köpt ny tv. Hade en hd-ready Panasonic 42" plasma. Köpte en Samsung 46" LCD med LED-belysning (46ES6715), tyckte att bilden kändes alltför konstlad även om man stänger av alla förbättringar. Teven led också av clouding (men väldigt lite ljusläckage).

Det hela slutade med att vi köpte en 50" LG av fjolårsmodell för 5kkr på Siba. Skillnaden mellan 42" och 50" är ganska märkbar. Vi sitter på cirka 3m och tittar mest på normal upplöst tevematerial, netflix, hulu plus.

Permalänk

Personligen så rekommenderar jag alltid Samsung då jag aldrig haft strul med dem och tycker att oftast är det Samsung som levererar bäst bild i de lägre prisklasserna.

Så mitt tips är: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1180435

Visa signatur

Jag har för många leksaker...
Jag stavar som en knug!

Permalänk

Har en LG plasma som jag haft i ett år nu å inga inbränningar alls. Har spelat mycket på den med statiska huds. Hade en JVC lcd tv för nått år sen som jag lyckades på inbränning på dock så stod den på dygnet runt med statisk bild i högra hörnet

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk

Kan även tillägga att man blev ganska blown away av plasmans bild i jämnförelse med lcd/led så jag kommer då aldrig mer köpa nått annat än plasma. Om nu inte oled börjar ta fart med bättre priser vill säga

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Mycket liten, eller obefintlig, med moderna paneler (dvs sedan några år tillbaka).

Även på min gamla 50" från 2006 har jag inte lyckas bränna in något, trots att jag vid några tillfällen somnat i soffan med en statisk bild med skarpa kontraster (menyn från en tv-serie på dvd), som stod på 4 timmar i sträck (med avslagen skärmsläckare). Konturerna syntes efteråt, men det försvann efter några minuter.

Alltså, temporär "inbränning" kan fortfarande förekomma vid visande av statiska objekt under längre tid, men det försvinner som sagt väldigt snabbt.

Permanent inbränning, som alltså är ordets egentliga betydelse, är väldigt sällsynt (eller helt utplånat) nuförtiden.

Notera för övrigt att även lcd-paneler kan "bränna in".

Nä LCD bränner inte in påstå inte det om du sett en LCD som du tycker har en inbrändbild beror det på att T-con kortet är trasigt och beror inte på lcd'n
inbränning på plasma förekommer fortfarande på nya apparater.

Sedan om du Köper en plasma som är lite billigare tänk på att du kan få ett surrande oljud som hörs vilket är helt normalt och beror på tekniken.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Samsung 51 tum Full HD Plasma

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=745623

Omöjligt att hitta en LCD/LED i den storleken för det priset!

Plasma är underbar för film, DOCK är det ofta glaspanel så är rummet ljust är det ett helvete att se på mörka filmer/spel.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

I prisklassen 6-7000 så är det absolut ingen skillnad mellan LED-LCD och en Plasma för en vanlig svensson-familj.

Mitt personliga råd till dig, är att först 100% skita i alla som har skrivit hittills. Sedan går du själv till närmaste MediaMarkt och titta på TV i prisklassen, UTAN att bry dig om LED/Plasma, och köpa den som ser bäst ut för dig och din far.

Att säga Plasma är bättre än LED är som att säga BMW är bättre än Mercedes. Sant för vissa modeller, inte sant för vissa andra (iaf för den prisklassen). Gå och titta på bilderna och avgör själv vilken tv som behagar just dig och din far bäst, och köp den.

Jag köpte min Panasonic P42UT50 för 5500 kr och den har fem gånger bättre svärta än någon LCD-TV i någon prisklass (om man bortser från de med local dimming).

Ljussättning i butik är värdelös så det går inte att göra en bra bedömning.

Jag håller dock med om att det är som att välja mellan två bilmärken. Utöver modellvalet spelar även preferens in. Vill man helt eliminera risken för inbränningar, ha en lätt TV för att hänga på väggen, kräver låg energikonsumtion och värmeutveckling eller av nån anledning ha en TV som man kan höja ljusstyrkan överdrivet mycket på köper man LCD. På de flesta andra områdena presterar en plasma bättre.

Fast många svenssons bryr sig inte (känner inget behov?) alls om att ändra något i bildinställningar, så då funkar väl de flesta TV-apparaterna. Det är långt ifrån ovanligt att en LCD kommer med en standardljusstyrka som halvt bländar en, och att man inte ens orkar justera den är för mig ett mysterium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Jag köpte min Panasonic P42UT50 för 5500 kr och den har fem gånger bättre svärta än någon LCD-TV i någon prisklass (om man bortser från de med local dimming).

Ljussättning i butik är värdelös så det går inte att göra en bra bedömning.

Jag håller dock med om att det är som att välja mellan två bilmärken. Utöver modellvalet spelar även preferens in. Vill man helt eliminera risken för inbränningar, ha en lätt TV för att hänga på väggen, kräver låg energikonsumtion och värmeutveckling eller av nån anledning ha en TV som man kan höja ljusstyrkan överdrivet mycket på köper man LCD. På de flesta andra områdena presterar en plasma bättre.

Fast många svenssons bryr sig inte (känner inget behov?) alls om att ändra något i bildinställningar, så då funkar väl de flesta TV-apparaterna. Det är långt ifrån ovanligt att en LCD kommer med en standardljusstyrka som halvt bländar en, och att man inte ens orkar justera den är för mig ett mysterium.

Sen är du ingen vanlig svensson heller, för hur många hade lagt märke till svartskillnaden mellan Plasma och en LCDLED? De flesta lägger inte ens märke till blödningen som sker på många Samsung apparater Dessutom är det ju så att många föredrar faktiskt en överdrivet hög ljusstyrka, tillsammans med en övermättad färgbild, som för dem ser väldigt bra ut. För dessa anledningar så är det svårt att säga till någon annan vilken TV som är bra för dem, då definitionen av en bra bild varierar starkt, speciellt bland "vanliga" användare.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Sen är du ingen vanlig svensson heller, för hur många hade lagt märke till svartskillnaden mellan Plasma och en LCDLED? De flesta lägger inte ens märke till blödningen som sker på många Samsung apparater Dessutom är det ju så att många föredrar faktiskt en överdrivet hög ljusstyrka, tillsammans med en övermättad färgbild, som för dem ser väldigt bra ut. För dessa anledningar så är det svårt att säga till någon annan vilken TV som är bra för dem, då definitionen av en bra bild varierar starkt, speciellt bland "vanliga" användare.

Men varför då inte bara köpa plasma, som ofta är större och billigare?

Man kan heller inte kolla vad som är bra bild i butik, då man förmodligen inte har lysrör i taket och ljusstyrkan är ofta alldeles för hög.
Och när det gäller svärtans skillnad är det helt klart att svensson märker, efter de ser en plasma/bra LED! Har man inget att jämföra med är det klart att en LCD ser "bra nog" ut. Känner att ditt argument är "ignorance is bliss"

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Men varför då inte bara köpa plasma, som ofta är större och billigare?

Man kan heller inte kolla vad som är bra bild i butik, då man förmodligen inte har lysrör i taket och ljusstyrkan är ofta alldeles för hög.
Och när det gäller svärtans skillnad är det helt klart att svensson märker, efter de ser en plasma/bra LED! Har man inget att jämföra med är det klart att en LCD ser "bra nog" ut. Känner att ditt argument är "ignorance is bliss"

Om man hittar en TV som har en bra bild, och ligger inom prisklassen, så köper man den, och råkar det då vara en Plasma, så varför inte?

Du verkar inte riktigt förstå argumentet jag försöker lägga fram.

Mitt argument var att preferensen för vad som är bra bild och inte bra bild är individuellt. Många människor tycker faktiskt att en övermättad färgåtergivning är bättre bild än en "realistisk" färgåtergivning. För dessa är alltså en LCDLED en väldigt bra alternativ, eller hur?
Skulle man däremot se en TV som man själv tycker är bra, och är en Plasma, då ska man köpa den istället.

Och nu är det så att eftersom man inte får köpa hem en TV och återlämna den, för att testa bilden, så finns det inget bättre alternativ än att kolla i butik.

För att göra det kort; för en svensson ska man inte kolla efter LCD/plasma, man ska kolla efter en så bra bild som möjligt. Sen får det vara vilken typ av display som helst.

Mitt argument är inte "ignorance is bliss", men det argumentet stämmer likväl. Ignorance IS bliss.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Mitt personliga råd till dig, är att först 100% skita i alla som har skrivit hittills. Sedan går du själv till närmaste MediaMarkt och titta på TV i prisklassen, UTAN att bry dig om LED/Plasma, och köpa den som ser bäst ut för dig och din far.

Och med det menar du att ditt svar är bättre än alla andras? Varför gå till MediaMarkt? Det är som med högtalare, prova de i butik och de låter inte alls likadant när du kommer hem.
Samma gäller TV i butik, ofta är apparaterna kraftigt uppskruvade vad gäller färger och kontraster. Dessutom har butikerna en väldigt speciell ljussättning i sina lokaler.

Skrivet av Mithras:

Att säga Plasma är bättre än LED är som att säga BMW är bättre än Mercedes. Sant för vissa modeller, inte sant för vissa andra (iaf för den prisklassen). Gå och titta på bilderna och avgör själv vilken tv som behagar just dig och din far bäst, och köp den.

Jag håller inte alls med om din jämförelse med bilar. En BMW och Mercedes i samma prisklass, är mer ofta än sällan, väldigt identiska och likvärdiga.
Varför jag personligen rekommenderade plasma var just p.g.a TS budget. För högst 7k går det inte att finna ens en vettig LED-LCD. Däremot kan man finna en mycket kompetent plasma för den pengen.

Skrivet av Mithras:

Och nu är det så att eftersom man inte får köpa hem en TV och återlämna den, för att testa bilden, så finns det inget bättre alternativ än att kolla i butik.

Det går alldeles utmärkt! Därav min fråga längre upp, varför gå till MediaMarkt, när det är hos Elgiganten man alltid har 30-dagars öppet köp, utan tjafs!

Ditt tips om att titta på TV-apparater innan ev köp är helt korrekt, likaså att man bör lyssna på högtalare innan man köper sådant. Men att göra det i en butik, TV eller HiFi, slår ofta fel.
Så nästa gång du ska dissa allt som alla andra säger, ha rejält på dina egna fötter. Att rekommendera MediaMarkt som inte har ens i närheten av lika schysta villkor som Elgiganten är inget annat än en riktig blunder.