Permalänk
Medlem

Min dator startar om oregelbundet

Hej!

Problemet är att min dator startar om lite när den själv känner för det. Oftast när jag endast surfar. När jag spelar har det ännu inte inträffat så just nu har jag D3 på i bakgrunden så jag kan skriva det här. Utan förvarning så bara startar datorn om och jag får välja om jag vill starta i felsäkert läge eller ej.

När windows startar så ploppar där upp en cmd ruta som ser tom ut och den försvinner inom en sekund från det att jag kommit in i OSet. Vet ej om det är något som spökar?

Operativsystem: Windows 7 Pro senast uppdaterad 2012-08-01
Processor: Intel i5 750 2,67 ghz
Processorkylare: Medföljande Intel
Moderkort: ASUS P7P55D E-LX
Minne: 2x 4gb Corsair 1600 mhz (vet inte vilken modell)
Grafikkort: ATI 5850 1 gb
Nätaggregat: 650W Corsair
Övrig kylning: 1x120mm insug och 2x80mm utblås i lådan

Permalänk

cmd-rutan får jag också upp och min dator funkar så det är inget problem.

Men virusskanna i felsäkert läge är nog var du kan börja. Låter som att det är någon algoritm som får det att verka som att den startar om oregelbundet. Men det hade jag kollat.

Har du gjort något i datorn efter att du startade den gången innan den började bete sig såhär? T.ex. installerat ett nerladdat spel, illegal mjukvara, något som skiljer sig från det du brukar göra när du surfar och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

cmd-rutan får jag också upp och min dator funkar så det är inget problem.

Men virusskanna i felsäkert läge är nog var du kan börja. Låter som att det är någon algoritm som får det att verka som att den startar om oregelbundet. Men det hade jag kollat.

Har du gjort något i datorn efter att du startade den gången innan den började bete sig såhär? T.ex. installerat ett nerladdat spel, illegal mjukvara, något som skiljer sig från det du brukar göra när du surfar och så.

Det enda jag kan tänka mig att jag gjort är att jag installerade D3. Sen iofs installerade jag death rally via Steam också.

Har precis dammsugat datorn också och just nu lever den lite längre.

Permalänk
Skrivet av Usd:

Det enda jag kan tänka mig att jag gjort är att jag installerade D3. Sen iofs installerade jag death rally via Steam också.

Har precis dammsugat datorn också och just nu lever den lite längre.

Kontrollera värmeutvecklingen i olika delar då. Speciellt i south/north bridge då det andra inte brukar vara högbelastat under normal användning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

Kontrollera värmeutvecklingen i olika delar då. Speciellt i south/north bridge då det andra inte brukar vara högbelastat under normal användning

Hur gör jag det? Jag kan inte tillräckligt om datorer

Den fungerade bra igår kväll men nu på morgonen har den börjat igen =/

Permalänk
Skrivet av Usd:

Hur gör jag det? Jag kan inte tillräckligt om datorer

Den fungerade bra igår kväll men nu på morgonen har den börjat igen =/

oj svarade på helt fel sak nu. så redigerar svaret.

Fixa hem t.ex. AIDA64 som jag tycker fungerar bäst. Sedan går man in på fliken verktyg och väljer stabilitetstest av system. Sedan på preferences kan du lägga till vilka temperaturer du vill se i datorn. sedan är det bara att se vilken maxtempen är och så

Permalänk
Skrivet av Usd:

Det enda jag kan tänka mig att jag gjort är att jag installerade D3. Sen iofs installerade jag death rally via Steam också.

Har precis dammsugat datorn också och just nu lever den lite längre.

Vad jag hört så är de inte bra att dammsuga datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

oj svarade på helt fel sak nu. så redigerar svaret.

Fixa hem t.ex. AIDA64 som jag tycker fungerar bäst. Sedan går man in på fliken verktyg och väljer stabilitetstest av system. Sedan på preferences kan du lägga till vilka temperaturer du vill se i datorn. sedan är det bara att se vilken maxtempen är och så

Tack! Provar detta!

Skrivet av ObviouslyGod:

Vad jag hört så är de inte bra att dammsuga datorn.

Nej det är det inte kom jag på sådär lite i efterhand. Så lätt att göra dumma saker när man är arg