Låg hastighet via kabel med D-Link 655

Permalänk

Låg hastighet via kabel med D-Link 655

Tjena Sweclockers!
Har ett problem som stör mig något enorm här hemma. Tänkte att någon vänlig själ här kanske kunda hjälpa mig.

Bor i ett Opennet hus med 100/10 uppkoppling från bahnhof. Internet direkt från bredbandsuttaget till datorn fungerar helt perfekt! Får ca 70 mb / ner på bredbandskollen.

Problemet jag har är när jag kopplar in min router som är en D-Link 655. Så fort jag kopplar in den och kör kabel från den till datorn, och gör bredbandskollen, får jag bara 7 mb/sekund vilket är helt värdelöst.

Har laddat ner den senaste Firmwaren och testat massvis med inställningar men ingenting fungerar. Har även testat bytit kabel mellan router-bredbandsuttag och router-dator INGENTING fungerar.

Kan någon snälla hjälpa mig?

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem

Testa med annan router.

Visa signatur

AMD X4 965 BE | Corsair 750w | Gigabyte 790XTA-UD4 | Sapphire 280X OC | DDR3 1333mhz 16gb | SSD:120gb + SSHD:1TB | CM HAF 932 | Bra & Billig

Permalänk
Medlem

Testa att slå av SPI (Advanced - Firewall Settings) och Traffic shaping (QOS Engine).

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Testa återställa routern. (finns säkert ett litet hål på baksidan, ta ett gem och håll inne i åtta till tio sekunder. Läs manualen för exakta tider.)

Permalänk
Medlem

Jag har enbart dåliga erfarenheter av Dlink. T.om simpla saker som switchar brukar de göra fel (portarna gick sönder efterhand). Dlink verkar ha ruskigt ojämn kvalité, rena lottot om man får något som fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samma som Nallepigan, har bara haft problem med Dlink. Har själv en Dir-655 som bara krånglar.
Stängde av SPIn för att testa, funkade någolunda bättre. Att stänga av SPIn bör dock vara en "last resort"

Permalänk

Tack för alla svar!
Har gjort reset till factory settings och även (nu precis) testat göra de två ändringarna som Chimpen sa. Tyvärr gav det ingen effekt.

Några fler tips?

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem

Som ovanstående också påpekat så byt till annat märke än d Link. Har bara haft problem med d Link.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har även en Belkin N1 router som ja testade. Den skapar också stora problem, får inga bra hastigheter där heller och dessutom funkar det inte att connecta till den med en Smartphone =/

Någon kanske har någon lösning där?

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ioskin96:

Väldigt onödigt även om rubriken lämnar mycket övrigt att önska.

Skrivet av Ninjagrisen:

moget svar ! är det inte åldersgräns på detta forum?

Din rubrik följer inte våra regler (§3.1). För övrigt är låg hastighet till internet är knappast ett desperat problem så länge det fungerar.

*trådrubrik redigerad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Belkin är nog inget vidare märke heller

Har du haft D-linken länge? (går den att lämna tillbaks?)
Köp en Asus RT-N66U, mest router för pengarna just nu.

EDIT:
Alternativt
Netgear 3500L (under 500:-) eller Asus RT-N56U (under tusenlappen)

Permalänk

Tyvärr var de längesen ja köpte den, det skumma är att det funkade helt OK förut. Kom iaf upp i 30-40 mbit.

Men du, ja testar nog att köpa den där Netgear 3500 L, var jui inte alls dyr!

Visst kan de inte vara några problem med mina kablar / utrustning då de funkar så bra utan router?

Skrivet av Nallepigan:

Belkin är nog inget vidare märke heller

Har du haft D-linken länge? (går den att lämna tillbaks?)
Köp en Asus RT-N66U, mest router för pengarna just nu.

EDIT:
Alternativt
Netgear 3500L (under 500:-) eller Asus RT-N56U (under tusenlappen)

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjagrisen:

Tyvärr var de längesen ja köpte den, det skumma är att det funkade helt OK förut. Kom iaf upp i 30-40 mbit.

Men du, ja testar nog att köpa den där Netgear 3500 L, var jui inte alls dyr!

Visst kan de inte vara några problem med mina kablar / utrustning då de funkar så bra utan router?

Bra fråga, kanske tåls att kolla upp ytterligare men jag har tyvärr inga fler råd om vad du kan prova. Eftersom det fungerar bra när du ansluter kabeln direkt till uttaget (utan router) så känns det som om det är routern som ställer till det.

Edit:
Belkin N1 verkar ge 47mbit för en tråd i detta test: http://www.sweclockers.com/recension/6022-belkin-n1-vision/7#... (vilket motsvarar knappt 6MB/s)

Permalänk

Hmm kikade lite där, hittade sedan detta test:
http://www.sweclockers.com/recension/5972-n-routrar-i-stort-t...

Enligt den är Dirr-655 den bästa av alla ju :S Väldigt märkligt! Kanske har ja ett defekt exemplar?

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjagrisen:

Hmm kikade lite där, hittade sedan detta test:
http://www.sweclockers.com/recension/5972-n-routrar-i-stort-t...

Enligt den är Dirr-655 den bästa av alla ju :S Väldigt märkligt! Kanske har ja ett defekt exemplar?

Som sagt, D-Link verkar vara rena rama lotteriet. Antingen så får du en som fungerar bra medan andra som har samma modell har ruskiga problem. Det är därför jag av principskäl inte köper D-Link då det är som att köpa grisen i säcken. Ofta fungerar dem också bra i början medan kvalitén gör sig påmind efter några veckor eller månader. Värt att tänka på också är att recensioner bygger på nyöppnade produkter, hur de fungerar efter en tids användning framgår sällan. Det är ungefär samma sak med överklockningstester osv av nya processorer, eftersom allt i testbruken mer eller mindre är nytt så är det klart att det går att pressa den högre (än om du har saker som har rullat en stund (damfritt, oftast med öppet/utan chassi etc).

Permalänk

Låter väldigt vettigt faktiskt. Samtliga 3 routrar som aj testat med är alla mer än 1-2 år gamla och har använts flitigt. Jag testar köpa den där du rekomenderade och hoppas på bra resultat

Tack för all hjälp!

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem

Jag hade en DIR-655 förut. Fungerade klockrent och jag märkte ingen hastighetsskillnad. Dagen efter garantin gick ut dog den...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Japp att köpa något ur D-Links sortiment avsedda för privatpersoner (dvs det mesta under x antal tusenlappar) ÄR ett lotteri.

För lite mer info kan du titta på mina inlägg nr9 och nr11 i denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Men kortfattat så har jag och min bror varsin 655 Rev.A/4 min funkar inte alls med FW 1,30 men kanon med 1,31 min brors funkar inte alls med 1,31 men ganska ok med 1,30 (Alla är EU FW).
Och med funkar inte alls så menar jag att det tar 20-25 uppdateringar att öppna google.se och söka kan ta det dubbla aftonbladet är helt enkelt omöjligt och hastighet mellan datorer i nätverket ligger på några enstaka kb/s (dvs under 10).

Så mitt råd är att prova olika FW tills du hittar en som fungerar och sen ALDRIG uppdatera den igen för har du otur så är det en stepstone FW du installerar vilket innebär att du inte kan gå tillbaks till den äldre FW.
MEN då det mesta verkar fungerar bra (förutom hastigheten) så vet jag inte om jag själv skulle velat peta i skiten risken är väldigt stor att du får en helt oanvändbar router och i värsta fall inte kan gå tillbaks till den gamla FW du hade.
Och det kan mycket väl vara så att den FW du har just nu är den som funkar allra bäst i just detta ex av dir-655.
Själv kommer jag ALDRIG att flasha om FW på denna router igen då jag har haft ett helvete att få den att ens fungera med vissa fw.

Sen skiljer det sig vad du kan köra för FW beroende på om du har en A heller B version av dir-655 (det finns A1,A2,A3,A4,A5 och B1) a kör på en fw (1,20 och uppåt tror 1,35 är senaste) och b på en annan fw (2,0 och uppåt).
Jag hoppas att det är en A du har då dessa kan fungera väldigt bra om man har turen att få ett ex som fungerar och hittar en fw som funkar bar med just det exet.
Är det dock en B du har så kan du vara glad att den fungerar överhuvudtaget då dessa verkar ha betydligt större problem än A har,hade och har inte sett någon som har haft en B som sagt att den funkat bra däremot finns nästan lika många missnöjda med en B som det finns för A (och A har sålts i 5 år mot 1 år för B).

Och detta är inget unikt för just 655'an utan det är samma sak på i stort sett alla d-link produkter för privatpersoner det är först när man kommer upp i 3-4000:- som d-link är nåt att lita på (men då finns det oftas andra märken billigare med samma heller bättre prestanda).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!