Corsair Force 3 120Gb, totalt skräp!

Permalänk
Medlem

Corsair Force 3 120Gb, totalt skräp!

Köpte för någon vecka sedan nu en Corsair force 3a, min allra första SSD.
Var egentligen uten efter en samsung men säljaren påstod att dessa var otroligt mycket bättre och stabilare än samsung.
Kommer hem, installerar win7 och startar om..sen började helvetet.
Tror att jag lyckades slå rekord i antal blåskärmar på en dag med uppåt 25-26 st, och detta utan att göra någonting mer än att öppna crome och försöka googla efter andra som kan ha haft fel med disken. Försökte med allt, byte av firmware, byte av sladd, port på moderkortet, AHCI, ny bios...skiten vägrade sluta bluescreena!
Lämnade in disken 2 dagar senare och förklarade mina problem för säljaren som bestämt hävdade att dom aldrig hört eller läst något negativt om dessa diskar och att dom enligt honom "fungerar absolut bäst". Säljaren ville felsöka disken innan han kunde länmna något besked om huruvida det var disken eller min dator som bråkade.
Jag tog samtidigt en liten risk och köpte en Samsung 830 som jag ursprungligen ville ha. Har nu kört med disken i nästan 2v utan ett endaste litet problem! ingen slöhet, blåskärm, låsning..nada!
Säljaren hörde av sig efter en vecka och hävdade att det absolut inte var något fel på disken, utan min dator...dock finner jag det väldigt konstigt hur en dator utan någon hårdvaruförändring på nästan 1 år, helt plötsligt börjar blåskärma apropå ingenting för att man byter disk??

Är det någon annan som upplevt samma problem med denna disk? ska sägas att jag fick lämna tillbaka den för 80% av inköpspris, tvekade inte en sekund.

Permalänk
Medlem

Tjena jag köpte denna hårdisken för två dagar sen och den funkar fint det ända problemet är att den vägrar boota i ahci-mode. Du har antagligen fått ett månadsexemplar och din hårdisk har säker många döda sektorer vilket orsakar bsod.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Är ju knappast något nytt att dom SF diskarna har haft enorma problem med blåskärmar.
Även om dom flesta är lösta med senare firmware finns problemen fortfarande kvar.

Det är precis därför folk köper ex samsungs 830, den är långsammare än vissa andra men kontrollern är stabil som tusan.
Också därför intels diskar sålt bra innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Tjena jag köpte denna hårdisken för två dagar sen och den funkar fint det ända problemet är att den vägrar boota i ahci-mode. Du har antagligen fått ett månadsexemplar och din hårdisk har säker många döda sektorer vilket orsakar bsod.

Hoppas du har löst det
För köra en SSD i IDE är ju inte direkt kul ;> Känns lagom meningslöst

Permalänk
Medlem

Eller så stänger man av windows buffert i inställningarna. Efter det får man aldrig blåskärm windows buffert är till för mekaniska diskar så det är onödigt för ssd.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

Har haft min corsair force 3 ganska länge nu, när jag köpte den så visste jag att vissa har problem med dom men min har aldrig strulat, det har aldrig varit något problem så kanske majoriteten av alla ssd diskar med sanforce är defekta på ett eller annat sätt. Men jag hade tur som tur var.

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Hedersmedlem

Säljaren på Komplett förra hösten talade sig också varm för Corsair SSD (GT och 3), så pass att jag blev misstänksam att motiven var rent monetära (bättre marginaler osv). Det gjorde jag läste på lite mer och valde en Intel 320 som första SSD istället. I efterhand har det visat sig vara ett klokt val.

Mycket tacksam att ännu en säljares överdrivna svada fick mig att gå i en annan riktning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Måndagsex, SandForce SF2200-2281 diskar fungerar 100% felfritt idag, har suttit på ett flertal olika 3 Series/GT diskar och dom har fungerat flawless. Skulle aldrig någonssin röra en Samsung/Intel..

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Finns ju fortfarande folk som har problem, så 100% felfritt, nja knappast.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zhrooms:

Måndagsex, SandForce SF2200-2281 diskar fungerar 100% felfritt idag, har suttit på ett flertal olika 3 Series/GT diskar och dom har fungerat flawless. Skulle aldrig någonssin röra en Samsung/Intel..

Rent trollande.

Ingen SSD fungerar 100% felfritt oavsett märke eller modell. Bara för att du haft bra erfarenheter innebär inte att alla andra upplevt samma sak.

Att du inte vill använda Intel eller Samsung är din förlust och ingen annans.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag kör själv på en Force 3 disk utan uppdaterad firmwire (så jag vet inte vilken jag har).

Haft ett fåtal blåskärmar efter några veckor utan omstarter, helt ok enligt mig.

Permalänk

Själv har jag en A-data SP 900 i min WS/Server och den är grymt sjysst! Stabil som gatan och sanbb är den med(smäller min gamla Intel 320 på fingrarna) Har två andra A-data(som kom tidigare) och dom är lika stabila i Raid 0!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad det var för säljare? låter ju helt sjukt att du bara fick 80% av inköps pris. Det är upp till säljaren att det ska fungera om då pålitlig.

Skulle aldrig hänt om man köper på Alina systems

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Corsair Force 3 på 120GB, aldrig haft några problem med den som blåskärmar eller långsamma hastigheter. Funkar som en dröm för mig

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K @ 3400MHZ (STOCK) | Moderkort: MSI Z77A-S01 |Grafikkort: MSI GeForce GTX 670 2GB | RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHZ | Chassi: CM HAF 912 | SSD & HDD: Corsair SSD Force 3 Series 1x120GB / Seagate Barracuda 2TB @ 5400RPM | PSU: Antec TruePower 550W 80+ | DVD-brännare: DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM | OS: Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Skrivet av Rebbon:

Jag har själv en Corsair Force 3 på 120GB, aldrig haft några problem med den som blåskärmar eller långsamma hastigheter. Funkar som en dröm för mig

Samma erfarenhet, stabilt

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Medlem

låter mer som handhavar fel, du har inte kopplat in ssd,n och bootat upp till windows från en annan hdd och installerat senaste firmware innan du installerade windows på din ssd, därav alla problem.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

du skulle ju tipsa säljaren om google. att googla force 3, så finns de tusentals trådar. du skulle sagt att du ville prata me nån annan.

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Köpte för någon vecka sedan nu en Corsair force 3a, min allra första SSD.
Var egentligen uten efter en samsung men säljaren påstod att dessa var otroligt mycket bättre och stabilare än samsung.
Kommer hem, installerar win7 och startar om..sen började helvetet.
Tror att jag lyckades slå rekord i antal blåskärmar på en dag med uppåt 25-26 st, och detta utan att göra någonting mer än att öppna crome och försöka googla efter andra som kan ha haft fel med disken. Försökte med allt, byte av firmware, byte av sladd, port på moderkortet, AHCI, ny bios...skiten vägrade sluta bluescreena!
Lämnade in disken 2 dagar senare och förklarade mina problem för säljaren som bestämt hävdade att dom aldrig hört eller läst något negativt om dessa diskar och att dom enligt honom "fungerar absolut bäst". Säljaren ville felsöka disken innan han kunde länmna något besked om huruvida det var disken eller min dator som bråkade.
Jag tog samtidigt en liten risk och köpte en Samsung 830 som jag ursprungligen ville ha. Har nu kört med disken i nästan 2v utan ett endaste litet problem! ingen slöhet, blåskärm, låsning..nada!
Säljaren hörde av sig efter en vecka och hävdade att det absolut inte var något fel på disken, utan min dator...dock finner jag det väldigt konstigt hur en dator utan någon hårdvaruförändring på nästan 1 år, helt plötsligt börjar blåskärma apropå ingenting för att man byter disk??

Är det någon annan som upplevt samma problem med denna disk? ska sägas att jag fick lämna tillbaka den för 80% av inköpspris, tvekade inte en sekund.

har du ens testat uppdatera firmware?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Jag har inga som helst problem med mina. Du måste haft otur

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Jag kör själv på en Force 3 disk utan uppdaterad firmwire (så jag vet inte vilken jag har).

Haft ett fåtal blåskärmar efter några veckor utan omstarter, helt ok enligt mig.

har aldrig haft en enda blåskärm med min, är jag lottad?
inte updaterad firmware alls.

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av medichaaaz:

har aldrig haft en enda blåskärm med min, är jag lottad?
inte updaterad firmware alls.

Beror helt på när du köpte den, dom strulande firmwarsen låg ute förra sommaren, var över 1 år sedan.. alla som sålts i butik senaste 10-12 månaderna~ ska ha nya firmware som FUNKAR 101%, om det är något som strular så är det defekt från fabrik, och det kan hända ALLA SSD's inte bara Corsair då det inte är deras minnen.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Skrivet av dj_aleks:

Köpte för någon vecka sedan nu en Corsair force 3a, min allra första SSD.
Var egentligen uten efter en samsung men säljaren påstod att dessa var otroligt mycket bättre och stabilare än samsung.
Kommer hem, installerar win7 och startar om..sen började helvetet.
Tror att jag lyckades slå rekord i antal blåskärmar på en dag med uppåt 25-26 st, och detta utan att göra någonting mer än att öppna crome och försöka googla efter andra som kan ha haft fel med disken. Försökte med allt, byte av firmware, byte av sladd, port på moderkortet, AHCI, ny bios...skiten vägrade sluta bluescreena!
Lämnade in disken 2 dagar senare och förklarade mina problem för säljaren som bestämt hävdade att dom aldrig hört eller läst något negativt om dessa diskar och att dom enligt honom "fungerar absolut bäst". Säljaren ville felsöka disken innan han kunde länmna något besked om huruvida det var disken eller min dator som bråkade.
Jag tog samtidigt en liten risk och köpte en Samsung 830 som jag ursprungligen ville ha. Har nu kört med disken i nästan 2v utan ett endaste litet problem! ingen slöhet, blåskärm, låsning..nada!
Säljaren hörde av sig efter en vecka och hävdade att det absolut inte var något fel på disken, utan min dator...dock finner jag det väldigt konstigt hur en dator utan någon hårdvaruförändring på nästan 1 år, helt plötsligt börjar blåskärma apropå ingenting för att man byter disk??

Är det någon annan som upplevt samma problem med denna disk? ska sägas att jag fick lämna tillbaka den för 80% av inköpspris, tvekade inte en sekund.

Hade liknande problem med min disk, fick hjälp här och det visade sig att det var Trim-funktionen som ställde till det för mig... Utan trim bluescreenade det aldrig men annars hände något så disken hängde sig så jag fick stänga strömmen för att den ens skulle hitta den igen...

Skrivet av zhrooms:

Beror helt på när du köpte den, dom strulande firmwarsen låg ute förra sommaren, var över 1 år sedan.. alla som sålts i butik senaste 10-12 månaderna~ ska ha nya firmware som FUNKAR 101%, om det är något som strular så är det defekt från fabrik, och det kan hända ALLA SSD's inte bara Corsair då det inte är deras minnen.

Det är ungefär 10 månader sedan jag köpte min med senaste firmware och hade massor av bluescreens...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Firmwaren var den semnaste vid leverans men för att säkerställa att de inte va en dålig flash, uppdaterade jag den på nytt. Gjorde fullständig erase på den en gång också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

låter mer som handhavar fel, du har inte kopplat in ssd,n och bootat upp till windows från en annan hdd och installerat senaste firmware innan du installerade windows på din ssd, därav alla problem.

Ja hoppas du inte är seriös med posten? du menar alltså på fullaste allvar att när man köper en SSD, oavsett märke om ja ska tolka dig rätt, så är en förutsättning att man först använder sin gamla HDD (hur vet vi att personen som köper den nya hårddisken ens har en annan? eller en dator för den delen), bootar i win, flashar och SEN installerar? det skulle jag i så fall kalla för defekt vid leverans, men det är jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Ja hoppas du inte är seriös med posten? du menar alltså på fullaste allvar att när man köper en SSD, oavsett märke om ja ska tolka dig rätt, så är en förutsättning att man först använder sin gamla HDD (hur vet vi att personen som köper den nya hårddisken ens har en annan? eller en dator för den delen), bootar i win, flashar och SEN installerar? det skulle jag i så fall kalla för defekt vid leverans, men det är jag det.

sandforce enheterna är kända för stabilitets problem innan dom har uppdaterats, finns å läsa över hela nätet innan köp. men lät som att TS hade en vanlig hdd innan han köpte sin ssd.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Rent trollande.

Ingen SSD fungerar 100% felfritt oavsett märke eller modell. Bara för att du haft bra erfarenheter innebär inte att alla andra upplevt samma sak.

Att du inte vill använda Intel eller Samsung är din förlust och ingen annans.

Vad pratar du om de är stabila.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Köpte för någon vecka sedan nu en Corsair force 3a, min allra första SSD.
Var egentligen uten efter en samsung men säljaren påstod att dessa var otroligt mycket bättre och stabilare än samsung.
Kommer hem, installerar win7 och startar om..sen började helvetet.
Tror att jag lyckades slå rekord i antal blåskärmar på en dag med uppåt 25-26 st, och detta utan att göra någonting mer än att öppna crome och försöka googla efter andra som kan ha haft fel med disken. Försökte med allt, byte av firmware, byte av sladd, port på moderkortet, AHCI, ny bios...skiten vägrade sluta bluescreena!
Lämnade in disken 2 dagar senare och förklarade mina problem för säljaren som bestämt hävdade att dom aldrig hört eller läst något negativt om dessa diskar och att dom enligt honom "fungerar absolut bäst". Säljaren ville felsöka disken innan han kunde länmna något besked om huruvida det var disken eller min dator som bråkade.
Jag tog samtidigt en liten risk och köpte en Samsung 830 som jag ursprungligen ville ha. Har nu kört med disken i nästan 2v utan ett endaste litet problem! ingen slöhet, blåskärm, låsning..nada!
Säljaren hörde av sig efter en vecka och hävdade att det absolut inte var något fel på disken, utan min dator...dock finner jag det väldigt konstigt hur en dator utan någon hårdvaruförändring på nästan 1 år, helt plötsligt börjar blåskärma apropå ingenting för att man byter disk??

Är det någon annan som upplevt samma problem med denna disk? ska sägas att jag fick lämna tillbaka den för 80% av inköpspris, tvekade inte en sekund.

Det låter som om han får provision för att sälja Force-SSD's... Ortoligt mycket bättre än Samsung? Jo tjena... Jämför antalet trådar på nätet med rapporterade problem för de båda. Oroväckande när Sandforce-kramarna letar sig in i säljleden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

De e lite det ja började fundera över! har förövrigt fortfarande inte sett ens en tillsymmelse till problem med Samsungen, så det verkar ännu mer otroligt att det skulle vara min dator det är fel på....har inte uppdaterat nån firmware, dansat regndans eller någon annan "förberedelse" innan ja ploppade i disken...

Permalänk
Medlem

"Försökte med allt, byte av firmware, byte av sladd, port på moderkortet, AHCI, ny bios...skiten vägrade sluta bluescreena!"

Om du nu bytt firmware eller inte är ju frågan. Du kan säkert köra nåt testprogram på den om du kopplar in den igen tillsammans med
din Samsung och på så sätt se var det felar.

Skrivet av dj_aleks:

De e lite det ja började fundera över! har förövrigt fortfarande inte sett ens en tillsymmelse till problem med Samsungen, så det verkar ännu mer otroligt att det skulle vara min dator det är fel på....har inte uppdaterat nån firmware, dansat regndans eller någon annan "förberedelse" innan ja ploppade i disken...

Permalänk
Antielefant

Jag har sex SSD'er varav alla fungerar, men jag har haft lite tur också;

1x Intel 320 120 GB - systemdisk
2x Corsair Force 3 120 GB + 1x Corsair Force 3 240 GB - spannad volym
2x Verbatim 120 GB - spannad volym

Samtliga fungerar - ta i trä - bra, men samtliga är kopplade till Intelkontrollern på moderkortet också.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync