Guide: Hur man ändrar utseendet på windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snacker:

Finns det en mirror på temat?

Skapade en nu: mirror

Temat är SlanXP 2.0 For 7 av ~mini-slash. Jag har dock plockat bort lite saker (så som fonts mm) för att göra det enklare för nybörjare att hitta den relevanta .theme-filen samt tillhörande mapp.

Permalänk
Medlem

Vad gör jag för fel om mina nerladdade themes placerade i themes-mappen inte dyker upp under installerade themes under perzonalize? Finns det någon gräns på 31st som max?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucaz:

Vad gör jag för fel om mina nerladdade themes placerade i themes-mappen inte dyker upp under installerade themes under perzonalize? Finns det någon gräns på 31st som max?

Kan inte säga att jag någonsin kommit upp i 31 st teman Så vet inte om det finns en cap.

Men du kan se och använda de första 30 du la in? Ifall så inte är fallet, har du patchat windows? (Står i guiden hur man gör under "3 - Ändra Tema")

Permalänk
Medlem

Jo, jag har patchat dom 3 filerna man skulle patcha.
Och alla teman kom med installationen av win7.

Testade att ta bort några men det uppdaterades inte heller i personalize.
Verkar inte dyka upp nya inlagda eller uppdatera borttagna... hum..

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucaz:

Jo, jag har patchat dom 3 filerna man skulle patcha.
Och alla teman kom med installationen av win7.

Testade att ta bort några men det uppdaterades inte heller i personalize.
Verkar inte dyka upp nya inlagda eller uppdatera borttagna... hum..

Hmm borde fungera då, felsökning:

a) om du startar patch-programmet igen är:
themeservice.dll, themeui.dll samt uxtheme.dll är patched? (du ska då inte kunna klicka
på "Patch"-knappen igen ("Patch"-knappen ska vara grå för alla tre filerna)).

b) Har du startat om datorn sedan du patchat?

c) Har du laddat ner detta ( http://www.mediafire.com/?h4d98uj9r6aj6i2 )temat (som jag länkar
till i guiden? Har du extraherat filerna ur zip-filen och placerat dem såhär:
C:\Windows\Resources\Themes\SlanXP2.theme
C:\Windows\Resources\Themes\SlanXP2 <-- en mapp som har mappen "Shell",SlanXP2.msstyles samt Wallpaper.png i sig?

Om allt är som a-c ovan så borde du kunna se temat i personalization under "Installed Themes".

Någon framgång?

Permalänk
Medlem

Kan du ladda upp en ny systemfilsbytare eller ladda upp bilderna om du använder för att byta Fram- och Bakknappar?

Vet du också hur man får bort "verktygsfältet"? Det kommer fram när jag har musen på den men den buggar ibland så den åker fram och tillbaka jättefort så det ser ut som det "hackar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av acckee:

Kan du ladda upp en ny systemfilsbytare eller ladda upp bilderna om du använder för att byta Fram- och Bakknappar?

Vet du också hur man får bort "verktygsfältet"? Det kommer fram när jag har musen på den men den buggar ibland så den åker fram och tillbaka jättefort så det ser ut som det "hackar".

http://i45.tinypic.com/148d9h5.png

Har lagt upp en mirror på systemfilsbytaren nu.

Man ändrar "verktygsfältet" genom att ändra shellstyle-filen. Har tre olika shellstyles i den avancerade guiden avsnitt 1 - V) Explorermenyn. Beroende på vilken man använder så är "verktygsfältet" alltid där, aldrig där, eller bara där när man för musen över (vilket verkar vara ditt fall). (har dock för mig att shellstylen som ska ta bort "verktygsfältet" inte fungerar i tex libraries, men minns ej då jag inte använder libraries).

(Just vad man ska kalla den menyn är något som jag aldrig fått ett bra svar på, har själv kallat den "explorermenyn" i avsnittet 1.5 i guidens andra del medan andra kallat den "layoutmeny" osv... Nog lika bra att jag lägger dit en bild så det går att förstå vad som åsyftas eftersom det inte verkar finnas ett riktigt namn för den. Kan jag använda din bild? (yes, är lat )

(obs: jag håller på och laddar upp mirrors för shellstyle men mediafire är segt för tillfället så kanske tar en stund innan jag får upp alla. Den du vill ha har jag redan fått upp )

Edit: Fick ordning på mediafire, alla tre shellstyles är nu uppe.

Edit2:

Citat:

Tackar, använd min bild du

Jag tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Har lagt upp en mirror på systemfilsbytaren nu.

Man ändrar "verktygsfältet" genom att ändra shellstyle-filen. Har tre olika shellstyles i den avancerade guiden avsnitt 1 - V) Explorermenyn. Beroende på vilken man använder så är "verktygsfältet" alltid där, aldrig där, eller bara där när man för musen över (vilket verkar vara ditt fall). (har dock för mig att shellstylen som ska ta bort "verktygsfältet" inte fungerar i tex libraries, men minns ej då jag inte använder libraries).

(Just vad man ska kalla den menyn är något som jag aldrig fått ett bra svar på, har själv kallat den "explorermenyn" i avsnittet 1.5 i guidens andra del medan andra kallat den "layoutmeny" osv... Nog lika bra att jag lägger dit en bild så det går att förstå vad som åsyftas eftersom det inte verkar finnas ett riktigt namn för den. Kan jag använda din bild? (yes, är lat )

(obs: jag håller på och laddar upp mirrors för shellstyle men mediafire är segt för tillfället så kanske tar en stund innan jag får upp alla. Den du vill ha har jag redan fått upp )

Edit: Fick ordning på mediafire, alla tre shellstyles är nu uppe.

Tackar, använd min bild du

Permalänk
Medlem

http://tinypic.com/r/nx9o9u/6
3 frågor
1.På bilden de där sakerna som jag pekat ut. Hur får jag bort dom?
2.Hur får jag bort den där ikonen bredvid skype som säger "SV"
3.Hur gör jag så att Taskbar:en går ända ut till men andra skärm? Alltså sa att (Skype, AVG, m.m) syns bara längst ner åt höger på min andra skärm åt höger på bilden?.

Riktigt bra Guide, ser ut som att du lagt ner mycket tid på den.

Tack i förhand.

Visa signatur

Stay gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av eelias2:

http://tinypic.com/r/nx9o9u/6
3 frågor
1.På bilden de där sakerna som jag pekat ut. Hur får jag bort dom?
2.Hur får jag bort den där ikonen bredvid skype som säger "SV"
3.Hur gör jag så att Taskbar:en går ända ut till men andra skärm? Alltså sa att (Skype, AVG, m.m) syns bara längst ner åt höger på min andra skärm åt höger på bilden?.

Riktigt bra Guide, ser ut som att du lagt ner mycket tid på den.

Tack i förhand.

1. Högerklicka Lås taskbaren.

2. Du högerklickar på den, gå in i inställningar och välja att den inte ska visas samtidigt som du "avinstallerar" det engelska (om det är installerat). I Windows 8 som jag sitter vid nu ser det annorlunda ut så jag kan inte ge en mer precis beskrivning.

3. Installerar ultramon eller kör med eyefinity/nvidia surround. Med alt. #2 så maximerar du fönster över båda skärmarna om jag förstått rätt. Även när du spelar nyttjar den båda. Så alt. #1 rekommenderar jag. I Windows 8 har de integrerat bättre multitaskbar support vilket är riktigt trevligt.

Permalänk
Medlem

Mycket bra guide!

Jag har ett problem med systemfilshanteraren bara. Det går varken att byta startknapps-ikon eller framåt/bakåt pilarna.
När jag väljer något utav alternativen säger den "Åtkomst nekad."

http://i.imgur.com/4AYU7.png

Det verkar vara mitt problem vet dock inte hur det ska lösas

Permalänk
Medlem
Skrivet av empe3r:

Mycket bra guide!

Jag har ett problem med systemfilshanteraren bara. Det går varken att byta startknapps-ikon eller framåt/bakåt pilarna.
När jag väljer något utav alternativen säger den "Åtkomst nekad."

http://i.imgur.com/4AYU7.png

Det verkar vara mitt problem vet dock inte hur det ska lösas

Har du testat att köra den som administratör?

Om inte det fungerar så kan du testa att göra det manuellt med resource hacker, står hur man gör i den avancerade delen om jag inte minns fel.

Finns även andra program som byter ut exempelvis din startknapp ifall du vill testa något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Har du testat att köra den som administratör?

Om inte det fungerar så kan du testa att göra det manuellt med resource hacker, står hur man gör i den avancerade delen om jag inte minns fel.

Finns även andra program som byter ut exempelvis din startknapp ifall du vill testa något annat.

Jo jag har sett att det finns alternativ också men jag hade gärna velat få rätt på systemfilshanteraren

Aja, får väl bli att prova något alternativt.

Permalänk

tror

tror denna får skrivas om för många länkar funkar ju inte så ja vet inte hur man ska göra men väntar på omskrivning så man kan styla windos 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av batenbert:

tror denna får skrivas om för många länkar funkar ju inte så ja vet inte hur man ska göra men väntar på omskrivning så man kan styla windos 7

Tyvärr ingen uppdatering inom kort. Förhoppningsvis har jag tid att fixa fram en bättre och uppdaterad guide (nya program, fler länkar och bilder samt kanske kanske lite videor) om en månad.

Funderar även på att ändra upplägget något. Tänker göra en väldigt kort Miniguide där det absolut enklaste beskrivs så som startknapp och tema (samt förhoppningsvis en video som visar hur man gör). Resten kommer skrivas ihop till en "Fullständig" guide där jag använder mig av spoilertaggen för när det blir lite långrandiga beskrivningar samt alternativa program.

Uppdatering: Visade sig att jag inte hade den tid som behövdes för att göra en ok uppdatering. Har börjat skissa på en uppdatering här och här men som man kan se så är de inte ens halvfärdiga.

Permalänk
Medlem

Tjena jag har bara ett litet problem det är att få iconen på de filerna som använder VLC Media Player att byta till de iconerna som kommer med Zicons64, någon lösning på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lezer:

Tjena jag har bara ett litet problem det är att få iconen på de filerna som använder VLC Media Player att byta till de iconerna som kommer med Zicons64, någon lösning på det?

Jupp.

Den versionen av Zicons64 som du har laddat ner (version 7) har inte stöd för vlc.

Så jag slängde ihop en version 8 som har stöd för vlc. Jag testade med senaste versionen av vlc (både Anvand.reg samt Avinstallera.reg) och det fungerade bra. Skriv gärna tillbaka om det fungerar bra även för dig.

Skillnaden mellan version 7 och 8:
__zicons64.txt uppdaterad med extra info
Anvand.reg uppdaterad med vlc
Avinstallera.reg uppdaterad med vlc
Filetypes\Video\vlc.ico inlagd

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Jupp.

Den versionen av Zicons64 som du har laddat ner (version 7) har inte stöd för vlc.

Så jag slängde ihop en version 8 som har stöd för vlc. Jag testade med senaste versionen av vlc (både Anvand.reg samt Avinstallera.reg) och det fungerade bra. Skriv gärna tillbaka om det fungerar bra även för dig.

Skillnaden mellan version 7 och 8:
__zicons64.txt uppdaterad med extra info
Anvand.reg uppdaterad med vlc
Avinstallera.reg uppdaterad med vlc
Filetypes\Video\vlc.ico inlagd

Tackar funkar fin fint, Mycket bra guide btw

Permalänk
Avstängd

Denna guide är ju för windows 7. Men jag kör windows 8 och jag skulle vilja byta ut några iconer, någon som vet hur jag gör?

(dom som är ringade på bilden)

Edit: efter många timmar har jag lyckats byta allt förutom Bibliotek ikonen:

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Denna guide är ju för windows 7. Men jag kör windows 8 och jag skulle vilja byta ut några iconer, någon som vet hur jag gör?

(dom som är ringade på bilden)
http://forumbilder.se/images/36020121025331a1d.jpg

Edit: efter många timmar har jag lyckats byta allt förutom Bibliotek ikonen:
http://forumbilder.se/images/fa020121022316aab.jpg

Tog och installerade windows 8, verkar fungerar bra att exempelvis ändra/lägga till inställningar i registret för att ändra ikonerna (precis som i windows 7).

För just bibliotekikonen så kan du lägga till ikonen du vill använda i:

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\CLSID\{031E4825-7B94-4dc3-B131-E946B44C8DD5}\DefaultIcon]

Om du vill ändra med en registerfil så blir det exempelvis:

;Libraries [HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\CLSID\{031E4825-7B94-4dc3-B131-E946B44C8DD5}\DefaultIcon] @=hex(2):25,00,50,00,72,00,6f,00,67,00,72,00,61,00,6d,00,46,00,69,00,6c,00,65,\ 00,73,00,25,00,20,00,28,00,78,00,38,00,36,00,29,00,5c,00,7a,00,69,00,63,00,\ 6f,00,6e,00,73,00,36,00,34,00,5c,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,5c,\ 00,4f,00,74,00,68,00,65,00,72,00,5c,00,4c,00,69,00,62,00,72,00,61,00,72,00,\ 69,00,65,00,73,00,2e,00,69,00,63,00,6f,00,00,00

Samt att du döper ikonen du vill använda till Libraries och placerar den i:

C:\Program Files (x86)\zicons64\System\Other

Mer info om hur och vad du gör står i guidens avancerade del.

Själv hade jag använt mig av zicons64 (v11) för att byta ut alla ikonerna (man kan enkelt öppna upp zicons i anteckningar och se vad/hur den gör).

Får man fråga vilken metod du använde för att byta ut de ikoner du redan bytt ut? (alltid kul att få veta nya metoder)

Edit: uppdaterade en länk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av illya_:

Tog och installerade windows 8, verkar fungerar bra att exempelvis ändra/lägga till inställningar i registret för att ändra ikonerna (precis som i windows 7).

För just bibliotekikonen så kan du lägga till ikonen du vill använda i:

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\CLSID\{031E4825-7B94-4dc3-B131-E946B44C8DD5}\DefaultIcon]

Om du vill ändra med en registerfil så blir det exempelvis:

;Libraries [HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\CLSID\{031E4825-7B94-4dc3-B131-E946B44C8DD5}\DefaultIcon] @=hex(2):25,00,50,00,72,00,6f,00,67,00,72,00,61,00,6d,00,46,00,69,00,6c,00,65,\ 00,73,00,25,00,20,00,28,00,78,00,38,00,36,00,29,00,5c,00,7a,00,69,00,63,00,\ 6f,00,6e,00,73,00,36,00,34,00,5c,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,5c,\ 00,4f,00,74,00,68,00,65,00,72,00,5c,00,4c,00,69,00,62,00,72,00,61,00,72,00,\ 69,00,65,00,73,00,2e,00,69,00,63,00,6f,00,00,00

Samt att du döper ikonen du vill använda till Libraries och placerar den i:

C:\Program Files (x86)\zicons64\System\Other

Mer info om hur och vad du gör står i guidens avancerade del.

Själv hade jag använt mig av zicons64 (v10) för att byta ut alla ikonerna (man kan enkelt öppna upp zicons i anteckningar och se vad/hur den gör).

Får man fråga vilken metod du använde för att byta ut de ikoner du redan bytt ut? (alltid kul att få veta nya metoder)

Edit: uppdaterade en länk

Tackar så mycket, uppskattas verkligen

Jag bytte alla disk ikoner med hjälp av zicons64 regfiles som jag öppnade och ändrade till mina egna ikoner (eller nja inte mina egna utan ikoner som jag hittat på nätet)
Sedan bytte jag ut Favoriter iconer med detta i registret:
HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{323CA680-C24D-4099-B94D-446DD2D7249E}\DefaultIcon
HKEY_Local_Machine\Software\Wow6432Node\Classes\CLSID\{323CA680-C24D-4099-B94D-446DD2D7249E}\DefaultIcon (x64)

Jag får tacka så mycket än en gång för zicons som gjorde livet lättare för mig

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Tackar så mycket, uppskattas verkligen

Jag bytte alla disk ikoner med hjälp av zicons64 regfiles som jag ändrade ikon på bara
Sedan bytte jag ut Favoriter iconer med detta i registret:
HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{323CA680-C24D-4099-B94D-446DD2D7249E}\DefaultIcon
HKEY_Local_Machine\Software\Wow6432Node\Classes\CLSID\{323CA680-C24D-4099-B94D-446DD2D7249E}\DefaultIcon (x64)

Jag får tacka så mycket än en gång för zicons som gjorde livet lättare för mig

Roligt att det fortfarande kommer till använding

Föresten om du använder dig av foobar2000 så har jag lagt upp en version 11 nu där ikonerna till .cda, .m4a, .aac, .wv, .wma är fixade.

Får tacka för registerraderna, ska vad jag kan göra med dem :). Du råkar inte veta hur du fick kännedom om dem? Tänkte ifall det var någon websida eller så, fast du kanske hittade dem själv genom att söka på "%SystemRoot%\system32\imageres.dll,-1024" i registret?

Edit: Version 12 (Hittar bara fler och fler fel Denna uppdatering var det mappikonen som inte hade korrekt färg) Blir nog att jag gör en ordentlig genomgång av zicons när jag har tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av illya_:

Roligt att det fortfarande kommer till använding

Föresten om du använder dig av foobar2000 så har jag lagt upp en version 11 nu där ikonerna till .cda, .m4a, .aac, .wv, .wma är fixade.

Får tacka för registerraderna, ska vad jag kan göra med dem :). Du råkar inte veta hur du fick kännedom om dem? Tänkte ifall det var någon websida eller så, fast du kanske hittade dem själv genom att söka på "%SystemRoot%\system32\imageres.dll,-1024" i registret?

Edit: Version 12 (Hittar bara fler och fler fel Denna uppdatering var det mappikonen som inte hade korrekt färg) Blir nog att jag gör en ordentlig genomgång av zicons när jag har tid.

Det gör det verkligen Tack för allt arbete du gjort

Jag hittade raderna här: http://www.sevenforums.com/tutorials/70353-favorites-change-d...
Det är hur man byter "Favoriter" i windows 7, men när jag tittade i registret så såg det likadant ut, så jag körde på och det fungerade bra

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]