AMD rullar ut Catalyst 12.8 WHQL

Permalänk
Medlem

Inget för Guild Wars 2?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Fick en FPS boost i DayZ med cirka 40%, riktigt grymt gjort.
Konstigt att det inte stod med bara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jockew1989:

Äntligen, satt precis och funderade på när det ska komma nya drivers, men som vanligt med AMD ska man inte ropa hej förrens man kan spela BF3 med dom

wtf pratar du om? BF3 flyter som smält smör i stekpannan. ligger i stabila 90 FPS med 7970 på ultra.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skäggig legend

Vågar jag, sitter på två 6970 =/

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

- Improved sleep/resume performance
- Optimized GPU power consumption

Jag hoppas detta fixar mina problem med Asus 7770 DirectCu kortet som sitter i HTPCn. När man spelar eller ser på film (fullskärm) så "tabbar den ut" till windows lite då och då (ca en halv timma mellan var gång, ganska random). Den gör detta lite då och då i alla lägen (både 2D och 3D), men det är mest irriterande i spel och film då man måste klicka upp spelet/filmen igen. Vissa program hanterar detta bättre än andra, men de flesta fullskärmsapplikationer tappar fullskärmsläget på något sätt (VLC fungerar fint, det rycker till lite i bilden bara).
Anledningen till glitchen är förmodligen strömsparfunktionerna på grafikkortet som flippar till lite då och då, kanske pga dåliga drivers (?).
Hade jag spelat CS med detta grafikkortet hade jag blivit helt sne á la:

Hoppas m.a.o. att detta problemet är fixat i 12.8!

Visa signatur

Intel Core i5 3570K w/ Scythe Shuriken | 8GB Corsair Vengeance LP PC3-12800 CL9 | ASUS Radeon HD7770 DirectCu 1GB V2 | ASUS Maximus V Gene Z77 | OCZ Vertex 4 128GB | Silverstone GD04B USB 3.0 M-ATX | Corsair CX 430W V2

Permalänk

12.6 funkar ju så fint men de där siffrorna såg så smaskiga ut så kanske testar ändå O.o

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

wtf pratar du om? BF3 flyter som smält smör i stekpannan. ligger i stabila 90 FPS med 7970 på ultra.

ja de gjorde det för mig med, innan ja uppdaterade drivers, nu fugerar bara cq :/ funkar heller inte om jag backar till föregående drivers, ska ge det ett ärligt försök nu, har inte velat lagt ner tid på det då jag hoppades att det snart skulle komma nya drivers

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

"Audio is no longer disabled if the connected HDTV Is switched off/on" Awesome!!

Aha! Det var ett drivrutinsfel! Och här har jag skyllt på XBMC..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Vågar jag, sitter på två 6970 =/

gör jag också, så testa åt mig är på jobbet =/

Permalänk

Vet någon hur man installerar nya drivers? Jag har försökt men det framkommer grafikbuggar när jag spelar vilket gör spelen ospelbara. Jag kollade på några tutorials men det fungerade inte med dem och de sa att jag skulle ladda ner och installera.

Visa signatur

AsRock Extreme4 z77, i5 3570k Ivy Bridge 3,8GHz, Fractal Design Tesla 650w, AMD HD Powercolor 7750 Radeon, 250GB Hybrid Samsung, Bitfenix Shinobi (Svart), 8GB Crossair LP RAM, CoolerMaster 212 Evo och Sony opartic DVD.

Permalänk
Medlem

hoppas att det fixar black screen med det tjutande ljudet på 7870

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av gamenerd:

gör jag också, så testa åt mig är på jobbet =/

Det är jag också! x)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFröding:

Vet någon hur man installerar nya drivers? Jag har försökt men det framkommer grafikbuggar när jag spelar vilket gör spelen ospelbara. Jag kollade på några tutorials men det fungerade inte med dem och de sa att jag skulle ladda ner och installera.

  1. du går in på amd's hemsida

  2. väljer support & drivers

  3. väljer korrekt alternativ ur dropdown menyerna och klicka view results

  4. väl inne på nästa sida trycker du download, laddar ner drivrutinerna till en lämplig plats

    nu när du har aktuella drivrutiner nära till hands är det dags att avinstallera dina nuvarande drivrutiner.

  5. gå in i windows kontrollpanel och avinstallera drivrutinerna i fråga

  6. starta om datorn

  7. installera de nya drivrutinera

  8. starta om datorn

  9. tuta och kör

i vissa fall kan det vara värt att använda något program t.ex drivercleaner för att rensa bort kvarlevor från äldre drivers efter steg 6

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFröding:

Vet någon hur man installerar nya drivers? Jag har försökt men det framkommer grafikbuggar när jag spelar vilket gör spelen ospelbara. Jag kollade på några tutorials men det fungerade inte med dem och de sa att jag skulle ladda ner och installera.

I dom allra flesta fall räcker det att avinstallera dom gamla som vanligt och bara installera nya.
Sällan man behöver in och radera saker i regedit osv.

Permalänk
Medlem

Det här är första gången någonsin som det totalt k¤kar ur när jag ska uppgradera drivrutin.

Laddar ned nya, kör den för att först avinstallera den gamla, den gamla finns inte längre i kontrolpanelen som program men ligger och fiser fortfarande (amd vision center).
Vad jag än gör så krashar skiten när jag ska installera.
Kör installationsprogrammet igen för att den vägen få bort 12.6, den ger beskedet inga komponenter installerade, likt förbaskat kan jag starta amd vision center.

Måste vara dumtrött idag för jag har kört fast.
C

edit:
får beskedet DCOM Server Process Launcher avslutas
samt
paketet gick inte att installera

edit2: Driver fusion, löst

löst
Permalänk
Medlem

Woho! Blir glad så fort jag ser ökad prestanda i BF3, även om vi bara pratar 3%. Men Wow, 25% i skyrim, damn!

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

Hmmm. AMD verkar ha begripit något. Man satsar på tillförlitlighet i stället för någon enstaka fps. Man testar drivrutinen ordentligt innan man släpper den. Äntligen! AMDs största problem senaste tiden verkar ha varit drivrutiner. Har personligen inte märkt något av det men många har klagat.
Vem det än är hos AMD som tänkte till så skall han/hon ha en guldstjärna.

Skrivet av Burks:

Kontring mot gtx 660ti kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Har samma misstanke. Skulle inte förvåna mig om AMD har suttit med den nya drivrutinen i någon vecka nu.
Bra drivrutin+ Lågt pris på 7950 (man kan få ett för ca 2600:-)+ Överklocknings villigt= Något att bita i för GTX 660TI

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Avstängd

Luxor, AMD 12.7 betan har varit ute i nästan två månader, så de har haft tid att testa.

Nvidia fanboys GTFO.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

Luxor, AMD 12.7 betan har varit ute i nästan två månader, så de har haft tid att testa.

Nvidia fanboys GTFO.

Nu vet jag inte om jag skulle vilja kalla mig Nvidia fanboy. Med tanke på att jag har mer AMD än Intel och Nvida här hemma. Dessutom anser jag att Radeon länge har varit mer prisvärde än Nvidia. Dock kör jag med SLI GTX 560TI i min speldosa fn.

"AMD 12.7 betan har varit ute i nästan två månader"= exakt. AMD kunde ha släppt 12.8 för några veckor sedan. Men varför inte finputsa lite extra och släppa den i lagom tid till GTX660TI för att jävlas med Nvidia ?

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Inaktiv

Tack AMD, är sjukt trött på min inofficiella BETA-drivrutin.

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Aha! Det var ett drivrutinsfel! Och här har jag skyllt på XBMC..

Har kört med 12.3 då det funkade på den Men ska prova med den nya!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

Stort tack!

Visa signatur

AsRock Extreme4 z77, i5 3570k Ivy Bridge 3,8GHz, Fractal Design Tesla 650w, AMD HD Powercolor 7750 Radeon, 250GB Hybrid Samsung, Bitfenix Shinobi (Svart), 8GB Crossair LP RAM, CoolerMaster 212 Evo och Sony opartic DVD.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av krilleoh:

Fick en FPS boost i DayZ med cirka 40%, riktigt grymt gjort.
Konstigt att det inte stod med bara.

Jag är bara lite nyfiken på med vilket grafikkort du menar då...? Eftersom du ska äga ett GTX 560 Ti i din "Windows-dator".

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:
  • Over/underscan settings are correctly restored on system reboot

  • Audio is no longer disabled if the connected HDTV Is switched off/on

Detta måste vara utan tvekan den bästa drivrutinen för mig som dom släppt på länge.

Om det visar sig att det fungerar då!

Samma här med underscan. Först efter cirka en halv minut så fick man helskärm med de förra drivrutinerna.
Får väl hoppas att det är fixat nu då.
EDIT: Testade precis och jo det verkar funka nu.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk

Trodde min Cpu blev o stabil efter jag bytte chassi igår, Men blue screen efter blue screen bara när jag lirade BF3 -.-

Stress test...nothing. BF3 10 min and blue screen

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk

Är CAP3 samma för 12.8 som 12.7 ? Ser bara 12.7 CAP3 på hemsidan.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Var på AMDs sida ser man egentligen prestandaförbättringarna? Deras 12.8 release notes säger ingenting om de prestandaförbättringar sweclockers radar upp, var hittar man dem?

Permalänk
Skrivet av Nivity:

I dom allra flesta fall räcker det att avinstallera dom gamla som vanligt och bara installera nya.
Sällan man behöver in och radera saker i regedit osv.

I de allra flesta fall räcker det med att bara köra installationen och låta den skriva över de gamla drivrutinerna, såvida man inte upplever några problem. Har alltid funkat fint för mig.

Permalänk

Inte sett till nån nyare CAP än 12.7 cap3.

En fundering, vad får ni andra med 7970 för prestanda i BF2BC? Jag får helt usel fps så fort jag slår på lite MSAA, det droppar alltså till 28-30fps. Alla andra inställningar på max @1080p.

Har mycket högre fps i BF3 är i BF2BC med max på allt. Antar att det är en bugg/feature eller är det lokalt i min dator bara?

Ang. 12.8, kan överklocka mkt högre nu, GPU@1,2Ghz verkar stabilt

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Tinardirith:

Är CAP3 samma för 12.8 som 12.7 ? Ser bara 12.7 CAP3 på hemsidan.

Det är ett skrivfel i artikeln, lätt hänt. Har skickat ett rättningsförslag till Emil. Det finns bara 12.7 CAP3 på amd sidan. Läser du den dolda engelska texten i artikeln så står det tydligt att det är 12.7 CAP3 som ska användas med CCC 12.8. Gillar inte AMD's versionshanteringen mellan cf filen och vanliga drivrutinen.

3h innan vi testar trifire i 12.8...

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers