Permalänk
Medlem

Moderkort m-atx vs m-itx

hej
som rubriken säger vad är skillnaden? storlek vet jag men annars...prestanda,kylning?
ska bygga en bra speldator som ska ta alla nya spel,vilken ska man ta då? eller är båda likgiltiga i spelsammanhang. ska iaf köpa en asus.
mvh

Permalänk
Medlem

Det skiljer ingenting i prestanda, bara mängden features som får plats
Och enligt ASUS själva så skall det inte skilja på överklockningspotential heller, vilket ju såklart ställer frågan varför dom gör sina "extreme" kort.

Permalänk
Medlem

Okej tack ,om inget skiljer i prestanda så tar man väl ett itx kort så man får en mindre burk,fär dem ser ju ut som stora kärnkraftverk annars i vardagsrummet. det enda som jag tänkte på är att itx blir kanske lite varmare än m-atx eftersom det finns små fläktar vissa asus topp moderkort. mägden features spelar ingen roll ska bara ha gtx670 kort och 2*4 Gb ram och det tar ju alla kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombac:

Okej tack ,om inget skiljer i prestanda så tar man väl ett itx kort så man får en mindre burk,fär dem ser ju ut som stora kärnkraftverk annars i vardagsrummet. det enda som jag tänkte på är att itx blir kanske lite varmare än m-atx eftersom det finns små fläktar vissa asus topp moderkort. mägden features spelar ingen roll ska bara ha gtx670 kort och 2*4 Gb ram och det tar ju alla kort.

Lite skillnad finns det ju allt. Men det är ju främst möjligheten att uppgradera till extrema saker. Mindre minnesplatser är en sak. Du har en slöt för ock vilket gör att du inte kan ha flera grafikkort i slö osv och inte ha tv-kort osv.

Själv var det solklart för mig med en m-itx.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det skiljer ingenting i prestanda, bara mängden features som får plats
Och enligt ASUS själva så skall det inte skilja på överklockningspotential heller, vilket ju såklart ställer frågan varför dom gör sina "extreme" kort.

Antar att du pratar om just det enda ASUS-kortet som har extra strömförsörjning på ett extra kretskort som sitter på sidan och som gör att det inte ens får plats i alla mITX-chassin? Inte riktigt som att det är samma överklockningspotential på alla mITX-kort...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W