Permalänk

Animera i maya?

Hej!
SKulle vilja testa att animera lite och även "modda" några gubbar/figurer.
Har hört om Maya och 3dMax, finns det något bättre program för "nybörjare"?
Även några guider/tutorials, HELLST svenska...
Har inte hittat ngt på internet (förlåt om det är lätt xD)

Tacksam för hjälp å snabba svar!:)

Permalänk
Medlem

Cinema 4D för nybörjare.

"animera" tror jag är fel ord, om du nu inte vill animera rörelser på dina 3D objekt.

Va det inte du som skulle lära dig spelprogrammering? Svårt att bestämma dig eller blev det för komplicerat?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Finns ju något som heter Daz Studio är gratis men dom säljer istället gubbarna att animera
http://www.daz3d.com/

Permalänk
Medlem

Om det är modelera du tänker på så verkar sculptris smidigt och lätt. http://www.pixologic.com/sculptris/features/

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Froztbite1337:

Hej!
SKulle vilja testa att animera lite och även "modda" några gubbar/figurer.
Har hört om Maya och 3dMax, finns det något bättre program för "nybörjare"?
Även några guider/tutorials, HELLST svenska...
Har inte hittat ngt på internet (förlåt om det är lätt xD)

Tacksam för hjälp å snabba svar!:)

Maya är kompetent, absolut. Om du inte tycker att priset på ca 36 000 kr är något problem så kan jag helt klart rekommendera det!

Annars är det många som använder Blender, då det är gratis. En bred användarbas kan vara bra eftersom det finns många att fråga om du kör fast. Har dock ingen erfarenhet av Blender själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Maya är kompetent, absolut. Om du inte tycker att priset på ca 36 000 kr är något problem så kan jag helt klart rekommendera det!

Annars är det många som använder Blender, då det är gratis. En bred användarbas kan vara bra eftersom det finns många att fråga om du kör fast. Har dock ingen erfarenhet av Blender själv.

Har en känsla av att folk... "provar" det gratis, precis som med Photoshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Froztbite1337:

Hej!
SKulle vilja testa att animera lite och även "modda" några gubbar/figurer.
Har hört om Maya och 3dMax, finns det något bättre program för "nybörjare"?
Även några guider/tutorials, HELLST svenska...
Har inte hittat ngt på internet (förlåt om det är lätt xD)

Tacksam för hjälp å snabba svar!:)

Tja beror som andra i tråden har sagt på vad du menar med att animera och modda gubbar. Animera = få en modell att röra sig. Modellera = bygga en karaktär från grunden

Finns fulla 3D-program där du kan modellera en karaktär från grunden för att sedan texturera, rigga, animera och rendera ut. (Maya, Max, Cinema 4D, Blender) Annars typ modellerings/skulpteringsprogram där du bara skapar modellen samt texturer för export. (zBrush, mudbox)
^ om man tar det hela väldigt basic...

Skrivet av Mikael07:

Maya är kompetent, absolut. Om du inte tycker att priset på ca 36 000 kr är något problem så kan jag helt klart rekommendera det!

Annars är det många som använder Blender, då det är gratis. En bred användarbas kan vara bra eftersom det finns många att fråga om du kör fast. Har dock ingen erfarenhet av Blender själv.

Autodesk har ju tre månaders student-trials på sina produkter. kommer inte ihåg exakt kravet för att få tillgång till det då jag aldrig lyckades få tag i en Maya-key därifrån fast mina klasskompisar lyckades.

Blender är väl det logiska att börja med, då det är gratis och har ett stort community runt sig, ska väl finnas en drös tutorials på deras sida om jag minns rätt.
Dock tyckte jag själv att Blender var totalt ologiskt och frustrerande när jag skulle sätta mig in i det efter att ha lärt mig 3D genom Maya. Men är väl som med allt annat bara personliga åsikter.

Mitt tips till TS är väl helt enkelt att ladda ner blender kolla igenom deras tutorials och regga sig på blenderforumet för att få tips och hjälp från andra.