Permalänk
Medlem

vilken processor skall man köpa

som titeln lyder vilken ska man köpa är inte så hajj på det och jag behöver inte ha K på slutet. för dem är väl till mer för dem som klockar. och jag kommer inte hålla på och klocka osv.

Intel Core i5 2500, 3.3GHz
Intel Core i5 3470 3.2GHz
Intel Core i5 3570 3.4GHz

det enda jag ser som skiljer är GHz men vilken är bäst. Ska ha datorn till högpresterande spel typ cod,bf och till musik. priset skiljer bara en hundring mellan alla 3.

tips någon?

mvh

Permalänk
Medlem

jag ser det bara som dumsnålt att inte köpa en med k på slutet. med ett enkelt ingrepp kan du öka hastigheten med 1ghz i framtiden med en k-modell. alla andra sitter du fast med på originalhastigheten, vilket betyder att du kommer behöva byta processor mycket tidigare.

men generellt så är i5 2000-serien sandy bridge som kom förra året, och 3000-serien ivy bridge som kommit i år. de är i grund och botten samma men ivy bridge tillverkas med en nyare metod som gör att de drar mindre ström och inte blir lika varma. sandy bridge är dock nån hundring billigare och ger typ samma prestanda. med k-modeller har du att välja mellan 2500k och 3570k och där 2500k kostar 1614kr på cdon med sweclockers rabatt och 3570k kostar 1794kr, och då tycker jag personligen att en 2500k är mer prisvärd

länk till cdons sweclockersrabatt ser du i min signatur för övrigt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

okej tack..
aa om nåt år kanske man måste köpa en ny istället om man inte köper en med K och klockar den..kankse är lite dumtsnålt att inte köpa en sån..
men står det nånstans på google hur man gör det enkla ingreppet för att öka hastigheten? för jag har noll koll på det..är det nånstans inne i bios man gör det eller är det nåt program man måste ha.

Permalänk
Medlem

det gör du i bios, och det är bara att kika här på sweclockers hur man gör. väldigt många kör sandy bridge / ivy bridge här, och de flesta överklockar om du har ett moderkort som stödjer överklockning vill säga, förslagsvis ett med z77-chippet.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

tackar richie

Permalänk
Inaktiv

i5-3570K som gäller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ivy brukar inte vara så bra att klock, blir överhettad pga dålig kylning

Permalänk
Medlem

Skulle också säga 3570k. Och TS kommer ju förmodligen inte klocka tillräckligt högt för att värmen ska bli ett problem.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

i5 3570K ska du ha, prisskilldnaden mellan K och icke-K är ofta obefintlig, men det är större andrahands-värde på K modellen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841