Apples börsvärde slår historiskt rekord

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Ett helt marknadssegment med dyra mobiler och program som är så enkelt och tilltalande att människor utan teknikintresse börjar köpa avancerade mobiler.

Så Apple har uppfunnit avancerade mobiler? Den var bra!

Permalänk
Medlem

Suck,Det blir alltid dessa apple trådar - apple vs [valfrit företag/märke]
Går det inte göra någon sandlådetråd till folket som vill köra det.

Så slipper man sitta och leta efter vettiga kommentarer än sg är bättre,sg2 är bättre, iphone är bäst, osv osv

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Anledningen att jag inte gillar Apple är av samma anledning som jag är med på det här forumet: Jag gillar hårdvara, att bygga datorer, att programmera, älskar öppen mjukvara, hemmasnickrade spel och moddar.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

För att citera mitt eget snart halvårsgamla inlägg ifrån en snarlik tråd:

2012

2022

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Jaha så nu är jag en nörd då tycker du? Se dig omkring, inte bara på hyllan med Apple prylar. Det finns tusentals Androids och hälften av dom är minst lika bra eller bättre än iPhone. Design? Är det vad du är ute efter? Vad är felet på Android mobilerna? Inget äpple på baksidan?

Det finns flera anlednignar till att android är stora, den största är att du kan köpa en androidlur för 1000kr medans en ipohne kostar betydligt mer.
jämför du istället säljsiffror för galaxy s3 / iphone 4s elle motsvarande android så ser du en annan procent.

Jag har också alltid varit väldigt anti apple innan jag skaffade en iphone och började fördjupa mig i produkterna och mjukvaran och insåg hur det låg till.

Idag är allt apple förutom gamer pcn.

Permalänk
Medlem

Ju större desto kraftigare fall.Och mer påverkan på världsekonomin..Får verkligen hoppas att dom sköter det nu när Jobs inte finns kvar vid ratten.

Sen är ju faktiskt inte börsvärde = riktiga pengar.Vem säljer sin aktie nu i Apple när det går så bra

Fast jag skulle nog passa på att sälja när det är på topp.Android knappar in med jämna steg varje dag

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Apple gods

All respekt till Apple dem har gett mig mycket inspiration till min egna buisness

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninjaflipp:

Imponerande. Och ändå har de inte skänkt en enda krona till välgörenhet och liknande till skillnad från många andra företag som inte ens ligger i närheten av Apples börsvärde...

Och hur vet du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Jaha men vad har dom uppfunnit som gör dom så fantastiska? Alla dom produkterna var redan uppfunna... det enda Apple gjort där är att finslipa dom.

Apple var den första som lanserade en laggfri touchmobil, så kom inte och säg att dom bara "finslipade" idéen. Utan Apple hade vi nog KANSKE precis snuddat gränsen för att kalla en touchmobil för smartphone.

Ska dock noteras att jag inte är en Apple fantast, gillar bara inte att falsk information sprids på forumet då det finns så många på SweC som är fantaster och inte kan inse att det finns för och nakdelar med allt.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk

Okej jag är inte någon ekonom så jag kan ha fel men: "börsvärde" är inte riktig samma sak som "så mycket pengar dom har hand om" eller vad företagets riktiga värde är. 660 dollar är bara ett aktievärde som endast är relevant för lite "daytraders" skulle de största aktieägarna helt plötsligt vilja sälja av sina aktierposter skulle priset rasat omedelbart. Börsvärdet är som sagt inte kopplat till något reellt.

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fronix:

Konstigt hur Apple lyckas med detta när så många hatar dom lol

Oj oj oj, världen är mycket större än den lilla garderod haters på SweC tycks leva i, totalt har deras börsvärde stigit 5000+% på 10 år och de säljer VÄLDIGT bra (de gör mer än iPhones, tro det eller ej), sen är även appstore en grymt stor inkomstkälla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Får man en utdelning som är värd namnet på en så högt värderad aktie eller är det hoppet om att den ska gå upp ännu mer?

Frågan är om Apple ska bryta sig in på nya marknader? Att ta så jätte mycket mer marknadsandelar tror jag inte är Apples stil då man inte vill släppa budget produkter. Jag tror risken är större att man tappar marknadsandelar om man inte lyckas fortsätta pusha ut nyskapande produkter av hög kvalité.

Inte nåt fan av Apple men visa saker har de bara gjort helt rätt. En sån sak som Airprint, hur svårt ska det va att lägga in nåt liknande i Android?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Problematick:

Skitsnack, har alltid hatat apple.

Vem över 15 säger haters?

Ser ingen anlednig att hata Apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Apple var den första som lanserade en laggfri touchmobil, så kom inte och säg att dom bara "finslipade" idéen. Utan Apple hade vi nog KANSKE precis snuddat gränsen för att kalla en touchmobil för smartphone.

Ska dock noteras att jag inte är en Apple fantast, gillar bara inte att falsk information sprids på forumet då det finns så många på SweC som är fantaster och inte kan inse att det finns för och nakdelar med allt.

Tror nog google,hTC och Samsung hade kommit ut med en smartphone utan Apple..Sony va ju först med touch screen vad jag läst iallafall..

Så sluta att slå er på bröstet så fort det nämns Apple..

Dom är inte gudars gåva till teknik

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Och hur vet du det?

Apple's Donations To Charity Surpassed $50 Million: LOL 50 millions inte mycket det inte om man tänker på hur rikt företaget är

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Apple var den första som lanserade en laggfri touchmobil, så kom inte och säg att dom bara "finslipade" idéen. Utan Apple hade vi nog KANSKE precis snuddat gränsen för att kalla en touchmobil för smartphone.

Ska dock noteras att jag inte är en Apple fantast, gillar bara inte att falsk information sprids på forumet då det finns så många på SweC som är fantaster och inte kan inse att det finns för och nakdelar med allt.

Jaha dom lanserade en laggfri touchmobil, hur är det att inte finslipa en existerande idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Konstigt hur Apple lyckas med detta när så många hatar dom lol

Folk hatar alltid de som är på toppen (de mest kända): Internet Explorer och Windows till exempel.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk

Apples börsvärde luktar "bubbla" lång väg..-jag skulle inte investera en enda krona där..

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem

Grattis till all luft Apple!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mintboll:

Det är bara geeks som enbart bryr sig om prestanda och bortser från helheten som hatar apple.
Vilket i sin tur är en väldigt liten krets mäniskor..

Apple hatarna ökar kraftigt ute i världen..En av anledningarna till att 76% av alla mobiler hittills i år har varit en Android baserad mobil i europa..Jag skulle oroa mig för den utvecklingen om jag va chef för Apple.. Ju större du är desto hårdare faller du och snabbt kan det gå..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Jaha men vad har dom uppfunnit som gör dom så fantastiska? Alla dom produkterna var redan uppfunna... det enda Apple gjort där är att finslipa dom.

Dom har ju inte uppfunnit så mycket tekniskt, det är ju vad dem har gjort med befintlig teknik som gör deras telefoner så omtyckta. Minns du Yuppienallen? Nokia slog ju Ericsson en gång i tiden med god design och inte teknik, och gjorde att vanliga konsumenter började köpa deras mobiler i mängder för att dem helt enkelt hade så mycket mera värde: spel, snygg, ingen utstickande antenn, enkla menyer. Av någon anledning stannade de vid Nokia Communicator.

Jag menar att det är vad man gör med tekniken som ger en bra produkt. Design är ju inte = form, utan att ha ett holistiskt synsätt på hur prylen ska underlätta för den som använder den: Teknik, form, lättanvänd, användbar, mm. måste alla vara lika bra. På samma sätt som man inte vill ha flaskhalsar i det tekniska systemen, så kan ju ett svårförstått UI vara en flaskhals för att alla som inte hänger på Sweclockers ska kunna använda dedär fantastiska 1.7 Ghz dualcoren.

Kolla in Nest Thermostat och jämför med vanliga termostater, den har heller inte så mycket uppfinningar i sig men den verkar göra mitt liv så mycket bättre ändå, tack vare form, mjukvara, lättanvänd och faktiskt användbar för många.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Skrivet av fermia:

Tror nog google,hTC och Samsung hade kommit ut med en smartphone utan Apple..Sony va ju först med touch screen vad jag läst iallafall..

Så sluta att slå er på bröstet så fort det nämns Apple..

Dom är inte gudars gåva till teknik

Det fanns många smartphones på marknaden innan iPhonen kom. Jag har haft ett par stycken av dom (SE P800, P900, Motorola A925, Nokia E61, HTC Tocuh Pro (denna kom dock efter iPhonen kom)). De av dessa som jag var riktigt nöjd med var de båda från Sony Ericsson samt Nokian. Motorolan var väl rätt ok med tanke på priset den kostade, men HTC:n är den sämsta mobilen jag någonsin haft. Segare mobil kan inte finnas.

Så visst hade marknaden för smartphones funnits ändå, men det Apple gjorde var att introducera den för den stora massan. De gjorde smartphones användarvänliga. Idag är det ju i princip bara smartphones som säljs.

Permalänk
Skrivet av Fronix:

Apple var den första som lanserade en laggfri touchmobil, så kom inte och säg att dom bara "finslipade" idéen. Utan Apple hade vi nog KANSKE precis snuddat gränsen för att kalla en touchmobil för smartphone.

Ska dock noteras att jag inte är en Apple fantast, gillar bara inte att falsk information sprids på forumet då det finns så många på SweC som är fantaster och inte kan inse att det finns för och nakdelar med allt.

På tal om disinformation, så lagar inte min SE P800 från 2002.

Däremot var Apple bland de första att göra konsumentvänliga smartphones med touchscreen gränssnitt . SE P800 var en klumpedums som de efterkommande 3G nallarna, rolig att ha och visa upp, men ej rolig att bära med sig. Utan Apple så hade självklart utvecklingen fortsatt, dock har de såklart påverkat. Precis som många andra telefoner har gjort och satt milstolpar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

Apple's Donations To Charity Surpassed $50 Million: LOL 50 millions inte mycket det inte om man tänker på hur rikt företaget är

Spelar inte nån roll hur "rikt" företaget är, $50 Millions är mycket pengar.. Tror säkert dom har gett bort mer..

Permalänk
Medlem

Vad tror ni... Kommer Apple att bli framtidens Aperture Science? Designen på deras saker är ju rätt lika...

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

På tal om disinformation, så lagar inte min SE P800 från 2002.

Däremot var Apple bland de första att göra konsumentvänliga smartphones med touchscreen gränssnitt . SE P800 var en klumpedums som de efterkommande 3G nallarna, rolig att ha och visa upp, men ej rolig att bära med sig. Utan Apple så hade självklart utvecklingen fortsatt, dock har de såklart påverkat. Precis som många andra telefoner har gjort och satt milstolpar.

Du jämför en 10 år gammal mobil med en smartphone? Snälla säg att du skojar, vad som inte "laggar" för dig laggar definitivt för mig, min far hade en precis lika dan och vad jag kommer ihåg va det inte 1080p quad-core direkt..

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av UltraLord:

Det fanns många smartphones på marknaden innan iPhonen kom. Jag har haft ett par stycken av dom (SE P800, P900, Motorola A925, Nokia E61, HTC Tocuh Pro (denna kom dock efter iPhonen kom)). De av dessa som jag var riktigt nöjd med var de båda från Sony Ericsson samt Nokian. Motorolan var väl rätt ok med tanke på priset den kostade, men HTC:n är den sämsta mobilen jag någonsin haft. Segare mobil kan inte finnas.

Så visst hade marknaden för smartphones funnits ändå, men det Apple gjorde var att introducera den för den stora massan. De gjorde smartphones användarvänliga. Idag är det ju i princip bara smartphones som säljs.

Håller ej med att det va tilld en stora massan som du påstår..Va alldeles för dyra för vanliga svensson..

När Android kom så pressades priserna så pass mycket att vanligt folk hade råd med en smartphone.Undrar vad en smartphone hade kostat idag om inte Android fanns. över 10 000 lätt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Sälj nu alla som har aktier... Det kommer rasa.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Dom har ju inte uppfunnit så mycket tekniskt, det är ju vad dem har gjort med befintlig teknik som gör deras telefoner så omtyckta. Minns du Yuppienallen? Nokia slog ju Ericsson en gång i tiden med god design och inte teknik, och gjorde att vanliga konsumenter började köpa deras mobiler i mängder för att dem helt enkelt hade så mycket mera värde: spel, snygg, ingen utstickande antenn, enkla menyer. Av någon anledning stannade de vid Nokia Communicator.

Jag menar att det är vad man gör med tekniken som ger en bra produkt. Design är ju inte = form, utan att ha ett holistiskt synsätt på hur prylen ska underlätta för den som använder den: Teknik, form, lättanvänd, användbar, mm. måste alla vara lika bra. På samma sätt som man inte vill ha flaskhalsar i det tekniska systemen, så kan ju ett svårförstått UI vara en flaskhals för att alla som inte hänger på Sweclockers ska kunna använda dedär fantastiska 1.7 Ghz dualcoren.

Kolla in Nest Thermostat och jämför med vanliga termostater, den har heller inte så mycket uppfinningar i sig men den verkar göra mitt liv så mycket bättre ändå, tack vare form, mjukvara, lättanvänd och faktiskt användbar för många.

Som sagt, det enda jag invände mot i ditt föregående inlägg var att dom "inte hade finslipat" tekniken och det är ju precis det dom har gjort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Spelar inte nån roll hur "rikt" företaget är, $50 Millions är mycket pengar.. Tror säkert dom har gett bort mer..

Är det dom satt undan i sin budget..Är det 1% eller hehe

fast detta va 2010.

Och apple är kända för att vara snåla med charity eller foundations ungefär som IKEA är i sverige

Dom gav några miljoner till nåt universitet i USA och det vart stora skriverier om det just att det va första gången Steve jobs och apple överhuvud taget sponsrade nåt..va under 2010 som sagt.Om dom har givit mer nu har jag ingen aning om och bryr mig ej heller..Snåla är alla stora företag inte bara Apple..Microsoft är väl
inte heller så givmilda direkt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz