Permalänk
Medlem

7970 för BF3

Är det bästa alternativet?

Läst runt lite, olika förslag vissa säger 7970 o andra påstår att 660ti elle 670ti.

Permalänk
Medlem

För BF3 är nvidia bättre än AMD

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

7970 Presterar väldigt bra i Bf3 dock så presterar Gk104 nått fruktansvärt bra i nämnd titel.
660ti och 7970 presterar väldigt likvärdigt så 670 är ditt bäst alternativ. (detta gäller generellt sett bara i bf3)

Visa signatur

- Dyrast saker i signaturen vinner -

Permalänk
Medlem

7970 klockar så bra så du kan få ut samma prestanda säkert.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

köp ett 660ti/670. Mitt 7970 kan inte spela BF3 på ultra och bekväm fps samtidigt.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

ska du köpa et grafikkort för enbart BF3, då är det nVidia du ska välja! ska du spela andra titlar så spelar det ingen större roll om du har AMD/nVidia

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare kör på Nvidia om du ska köra mycket BF3, det är väldigt svårt att säga att den ene är bättre än den andre, det beror väl på prisklasser.. Dock skulle jag kört på en Nvidia i detta fall

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nivius:

7970 klockar så bra så du kan få ut samma prestanda säkert.

Huga! Köpråd bör hållas faktamässigt korrekta, då det handlar om någons riktiga pengar.

Mitt 7970 klarar inte av att hålla 60 fps i BF3 på Ultra (eller ens High med några inställningar på Ultra), trots klock till 1100/1500.

670 är ett MYCKET bättre val för BF3. Jag gjorde själv "misstaget" att köpa ett 7970 för endast BF3. Det var dock innan Kepler fanns, så det kan väl inte riktigt sägas ha varit ett misstag . Men idag hade jag valt ett 670 alla dagar i veckan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Läst runt lite, olika förslag vissa säger 7970 o andra påstår att 660ti elle 670ti.

Ingen som vet vad de pratar om rekommenderar ett 7970 över ett 670 (670Ti finns inte) när det gäller BF3.
Det är ganska bevisat och uttjatat att 670 är märkbart bättre än ett 7970 i BF3.

Skrivet av Nivius:

7970 klockar så bra så du kan få ut samma prestanda säkert.

Enligt sweclockers tester så är ett oklockat 670 bättre än ett klockat 7970 i BF3.

Nu kan man säkert klocka ett 7970 ännu mer än vad Sweclockers gjorde i sitt test och mixtra med volt och förbättrad kylning för att nå samma nivå som ett 670, men varför fiddla med sånt när man lika gärna kan köpa ett 670 och njuta av stabil fps utan att extremklocka?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Gtx 680 verkar funka bäst, ska ja gå för en sån istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av atran:

Gtx 680 verkar funka bäst, ska ja gå för en sån istället

Är det en fråga?

Om det är det så är mitt personliga svar: Nej, 670 är mer prisvärt!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

AMD har juh släppt en drivrutin som påverkar BF3 positivt, då dem resultat som redan finns är bara ett värsta fall.

GTX670 tar HD7970 i BF3, men för övrigt är HD7970 bättre.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av atran:

Gtx 680 verkar funka bäst, ska ja gå för en sån istället

Skickades från m.sweclockers.com

Om du badar i pengar, javisst.
Personligen tycker jag inte att 680 är värt sitt nuvarande pris. (~50% dyrare än ett 670, för ~10% mer prestanda.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atran:

Är det bästa alternativet?

Läst runt lite, olika förslag vissa säger 7970 o andra påstår att 660ti elle 670ti.

säger såhär.. ta den som är billigast.. skillnaden mellan 660ti, 670 och 7970 är näst intill obefintlig (ca 5fps mellan alla tre korten)

sitter själv på ett 7970 som jag köpte hos webhallen för 3000kr och är super nöjd kör på ultra i BF3 utan några som helst problem med fps'en

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Huga! Köpråd bör hållas faktamässigt korrekta, då det handlar om någons riktiga pengar.

Mitt 7970 klarar inte av att hålla 60 fps i BF3 på Ultra (eller ens High med några inställningar på Ultra), trots klock till 1100/1500.

670 är ett MYCKET bättre val för BF3. Jag gjorde själv "misstaget" att köpa ett 7970 för endast BF3. Det var dock innan Kepler fanns, så det kan väl inte riktigt sägas ha varit ett misstag . Men idag hade jag valt ett 670 alla dagar i veckan.

eh ... ? jag kör det på ultra allt maxat utom msaa som jag har på 2 istället för 4 ,då jag knappt ser skillnad på det . Spelar mellan 55 och uppåt på 64 servrar. så jag är helt klart nöjd med mitt kort .vissa spel funkar bättre med nvidia och vissa med amd , metro 2033, the witcher 2 är helt klart bättre på amd tex så det är olika.

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sir.Djs:

eh ... ? jag kör det på ultra allt maxat utom msaa som jag har på 2 istället för 4 ,då jag knappt ser skillnad på det . Spelar mellan 55 och uppåt på 64 servrar. så jag är helt klart nöjd med mitt kort .vissa spel funkar bättre med nvidia och vissa med amd , metro 2033, the witcher 2 är helt klart bättre på amd tex så det är olika.

Jo, men – no offense – hur många spelar Metro 2033 och Witcher 2 jämfört med BF3?

Btw, jag ska prova att sänka MSAA till 2 och se om det blir bättre. Tackar för tipset!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Varför är folk så kåta i att spela BF3 på höga settings? Hade jag suttit på ett 680 eller 690 så hade jag fortfarande kört på low/medium settings

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cjal:

Varför är folk så kåta i att spela BF3 på höga settings? Hade jag suttit på ett 680 eller 690 så hade jag fortfarande kört på low/medium settings

Varför?

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Varför är folk så kåta i att spela BF3 på höga settings? Hade jag suttit på ett 680 eller 690 så hade jag fortfarande kört på low/medium settings

Alla e annorlunda.

Föredrar alla spel på högsta inställningar, grafiken e så grym då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

mitt gigabyte GTX 670 maxar bf3 i 1920x1080 med allt på högsta utan extra klock. ibland glider fps:en ner mot 55 ungefär men för mig är det helt okej

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Djs:

vissa spel funkar bättre med nvidia och vissa med amd , metro 2033, the witcher 2 är helt klart bättre på amd tex så det är olika.

TS vill spela just BF3. Att AMD är bättre i andra speltitlar är irrelevant.

Skrivet av cjal:

Varför är folk så kåta i att spela BF3 på höga settings? Hade jag suttit på ett 680 eller 690 så hade jag fortfarande kört på low/medium settings

Okej, kul för dig.
Vissa föredrar 60 fps med ögongodis, andra föredrar 120 fps och ett spel som har sämre grafik än CS. (Nu har inte BF3 det, men du förstår nog min poäng.)
Varför du skulle kört på low/medium med ett 690 som antagligen kan pumpa ut 120 fps i High/Ultra förstår jag inte riktigt dock.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Varför du skulle kört på low/medium med ett 690 som antagligen kan pumpa ut 120 fps i High/Ultra förstår jag inte riktigt dock.

Därför att man spelar sämre med ögongodis. Med så mycket extra blir det genast jobbigare för ögonen att hålla koll på allt och det är därför jag spelar med låga settings i alla spel.

Edit: Sedan tycker jag att CoD4 ser bättre ut på lägsta settings om man jämför med högsta men det är jag personligen.

Permalänk
Skrivet av cjal:

Varför är folk så kåta i att spela BF3 på höga settings? Hade jag suttit på ett 680 eller 690 så hade jag fortfarande kört på low/medium settings

Du köper ett starkt kort för att kunna spela med höga settings utan att kompromissa för mycket med FPS:en för att det fortfarande ska vara spelbart och flyta på som det ska.

Att du sen är såpass dum att du inte förstår det är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Du köper ett starkt kort för att kunna spela med höga settings utan att kompromissa för mycket med FPS:en för att det fortfarande ska vara spelbart och flyta på som det ska.

Att du sen är såpass dum att du inte förstår det är en helt annan sak.

Om du hade tagit dig tiden att läsa mitt inlägg precis över ditt så hade du sett varför.

Permalänk
Medlem

Men det känns som två helt olika spel, low settings vs ultra.
Förstår va du menar dock;)

Men okej om ja säger såhär, om ja vill frapsa full hd/livestreama..
Är det fortfarande 670?

Vill bara ha ett grafikkort som klarar av BF3 på ultra ganska lätt om ja säger så

Permalänk
Skrivet av cjal:

Om du hade tagit dig tiden att läsa mitt inlägg precis över ditt så hade du sett varför.

Mitt argument kvarstår, man köper inte ett high end kort för att sedan inte använda dess prestanda, då kan du lika gärna köpa ett kort som bara uppfyller minimumkraven. Och om dina ögon krånglar vid höga settings och spelar bättre på low så betyder det inte att det är så för alla andra också.