Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Video: Snabbtitt på Windows 8

Permalänk
Medlem

hur funkar det med alt+tab och start+tab i windows 8? finns den funktionen kvar på något sätt?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

"I vilket fall som helst..."

Emils standardfras... En klassiker för oss som kollar fredagspanelerna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av omega:

Löjligt att Microsoft tycker att Google konton inte har tillräckligt hög säkerhet. Google konto med 2-faktor-autentisering piskar nog Microsofts relativt svaga bildupplåsning ganska hårt.

Google är lika säkert som sweclockers, admins kan ju absolut inte läsa dina PMs

Permalänk
Medlem

Jag antar att alla som verkar hata Windows 8 är folk som inte ens har försökt experimentera med det? Jag har Consumer Preview på min laptop och det är som att använda Windows 7 fast med en större startmeny. Jag använder inte metro till nästan någonting. I Metro har jag bara program som jag tycker är bra att komma åt lätt men som inte används regelbundet. För program som jag använder regelbundet så har jag de på taskbaren.

Hoppas de fixar det där med blandning av två språk och "problemen" med skrollningen som ni nämner.

Jag kommer nog att köra det ganska snabbt efter release på min stationära. Jag får väl återkomma då med hur upplevelsen är.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Vad är det då?

Ja, uppenbarligen en "bar"? Den har ju inte heller samma funktioner som startknappen (den leder ju t.ex. till metro istället för att visa "alla program"), så du kan absolut inte säga att det är samma sak.

Och me no like!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

metro är här för att stanna, lika bra att vänja sig redan nu, finns inget alternativ för gamers och jag vill inte sitta kvar på windows 7 när win 9 släpps och har samma metro.

Permalänk
Medlem

Ta och titta igenom videon igen och kolla hur många gånger du varit tvungen att klicka två gånger på skärmen för att skärmen eller win8 inte registrerat ditt klick. Så får du se vad mycket tid du tappar med det där skit-operativet.

Sen det där med att Gmail inte tillåter säkerhetsinställningarna är vettigt. Flottiga fingrar eller helt enkelt bara lite lite smutsiga fingrar gör fina små streck på biltytan som säkert är lätt avlästa med rätt belysning mot skärmen när skärmen är av, eller genom att bara sitta i en viss vinkel mot skärmen så ser man exakt hur man bör dra fingrarna. Väldtigt osäkert och typiskt Microsoft. Går från att göra ett säkrare Windows 7 till att gå tillbaka flera operativ tillbaka i tiden i säkerhet......

Videon även utan ljud visar exakt hur dåligt os det verkligen är.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem

Stör mig också på att det blir svengelska på datorn. Varje gång jag tankar något så måste jag vara noga med att programmen installeras på engelska för trotts att jag kör den engelska versionen av Windows 7 så körs nån ip koll eller liknande och tvingar på mig svenskan ändå, kan vara otroligt irriterande ibland.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag hade velat se en recension för hur det fungerar med 2 eller fler skärmar, hade själv lite problem med att komma åt menyer i betan med 3 skärmar. annars trevlig video

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Bara bekräftar vad tester av consumer preview sa till mig. Håll undan skiten. Metro är tragisk, uppstart tiden är irrelevant då mina desktops är igång 24/7 och bärbara bootar från SSD så att det som tar längst tid med win 7 är att knappa in lösenorden för att faktiskt komma åt det hela.

Att sedan MS trycker så hårt på att man ska vara registrerad hos de och gud vet vad för data de plockar upp från datorn gör det bara hundra procent säkert att skiten inte kommer sitta på min dator någonsin. Min dator är det jag som äger och jag som styr. Kan den inte fungera ordentligt utan att registrera sig överallt av står jag.

Du kan köra med ett lokalkonto.

För övrigt håller jag med dig, kört W8 i ett halvår från Consumer Preview till RTM och har fortfarande inte vant mig vid Modern UI. Att det till och med kommer att finnas på Serverversionen var chockerande för det ser så oproffsigt ut. Visst kan man skriva vad man vill starta men då måste man komma ihåg allt man har installerat. Man tar fram work arounds för att få tillbaka startmenyn men det motarbetas av Microsoft. Att folk själva fick bestämma om de vill köra Modern UI eller inte i W8 vore det bästa. Att MS inte lyssnar på majoriteten av användarna som är potentiella kunder gynnar endast konkurrenterna, många kommer att gå över till Mac OS X och Linux om de fortsätter så här även för framtida Windows versioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

det går alltså inte att välja vilken enhetsbokstav skivan man mountar ska få. gör om gör rätt Microsoft.

får alltså gå in och ändra enhetsbokstav i Den här datorn - hantera innan det går vägen, sätt Tant Agda och Gunnar på att lösa det....

Tant Agda och Gunnar kan nog inte mounta eller installera Photoshop på Windows 7 heller ska du se

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Att folk själva fick bestämma om de vill köra Modern UI eller inte i W8 vore det bästa. Att MS inte lyssnar på majoriteten av användarna som är potentiella kunder gynnar endast konkurrenterna, många kommer att gå över till Max OS X och Linux om de fortsätter så här även för framtida Windows versioner.

Om folk fick välja mellan det klassiska läget och det nya skulle förmodligen 90% välja klassiskt, helt enkelt för att de inte vågar eller orkar lära sig något nytt. MS har insett detta och tvingar därför användarna att köra det nya gränssnittet, antagligen för att helhetsupplevelsen ska bli så bra och konsekvent som möjligt och för att de har intressen i utvecklingen av gränssnitt och deras nya app-store.

Permalänk
Medlem

Att köra the-ui-formerly-known-as-metro med mus och tangentbord känns lite som att använda datorn med högerarmen bakbunden och du tvingas använda en mus med en knapp med hjälp av vänsterarmen.

Det är gjort för pekskärmar men mus är så otroligt mycket effektivare och mer precist att de två passar dåligt ihop.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk

Mycket bra genomgång, fick många svar på frågor.
Moln ger mig dock rysningar så jag stannar på 7an.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Finns ingenting som Windows 7 har som inte Windows 8 har bättre. Finns ingen anledning att klaga på windows 8 när man inte ens har provat det själv. Jag har haft det nu i ca 3 veckor på min stationära dator och jag är mer än nöjd. Windows 7 känns som Vista gjorde när man fick prova Windows 7. Förövrigt till er som inte gillar metro.. man använder det väldigt sällan, knappt något alls. Så det är absolut ingenting man stör sig på.

Visa signatur

Stationär: Corsair Air 540 | Xigmatek NRP-HC1501 No Rules Power @ 1500W | Intel Core i7 7700K @ 5,0 Ghz | GA-Z270X-Gaming | Corsair Dominator Platinum 16GB DDR4 DRAM 3200MHz | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING | ASUS ROG RAIDr Express 240gb SSD | WD Caviar 1TB x3
Laptop: ASUS G55VW | Nvidia GTX 660M 2GB | Intel Core i7 3610QM | Corsair Force GT 120GB SSD | 16GB DDR3 Ram 1600mhz

Permalänk
Inaktiv

Bra video, intressant att se Windows 8 på den typ av datorer operativsystemet uppenbarligen designats för. För tablets kommer detta nog kunna bli riktigt riktigt trevligt, som väntat.

Men på en vanlig PC som jag själv använder? Nej, ge mig rätten att använda min dator med Windows-operativsystem på det sätt som passar mig bättre. Jag har testat Windows 8 tillräckligt och det finns inte en chans att detta åker in i nuvarande form. Ge mig möjlighet att inaktivera "Metro" och aktivera startmenyn så kan jag tänka mig att uppgradera för en billig summa.

Permalänk
Medlem

Nu är jag nog lite konservativ, men jag är övertygad om att "slutet" för Win32 och införandet av WinRT kommer att innebära ett väldigt kontrollerat och tråkigt operativsystem, som IOS, Android och dylikt med program som körs i sina egna sandlådor. Dröjer väl visserligen många år till innan man inte kan programmera och köra Win32 applikationer men ändå, lite tråkigt är det.

Permalänk
Medlem

Jag bara undrar hur fan kommer det bli med windows 8 på min dator ? Jag har 3st 24 tummars skärmar framför mig och en 32 tums tv kopplad till datorn bredvid.

Så här ser det ut typ hela tiden, jag skulle bli helt jäkla galen om jag blev tvingad in i Modern ui hela tiden. Jag vill gilla windows 8 men nånstans så drar det i hjärtsnörpen och skriker att jag inte vill bli fastlåst till mer socialt bajs som jag inte ens vill använda.

Kanske kommer använda windows 8 då någon hacker tagit bort det jag inte behöver.

Permalänk
Skrivet av Perc:

En 27 tum stor startmeny, minesweeper eller IM-klient är precis vad jag alltid drömt om. Tack MS!

Ja precis har väll inte skaffat 27@2560x1440 för att köra allt i helskärm. Nä tack det får bli win7 ett bra tag framöver.

Permalänk

Har mest testat RTM:en på en annan burk än den jag kör till vardags. Tänkte dock försöka mig på att köra det under en vecka på min primära dator. Blir lite annorlunda än att bara sitta och pilla lite på en tom burk. Så får man se om man vänjer sig.

Permalänk
Medlem

Ser ut som Windows 95 med en simulator. Inte direkt nytt men det gör det hela enkelt för nybörjare och Microsoft behöver bara banta ner Windows lite för att kunna köra det på mobiltelefoner.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Medlem

Varför gör man ett tocuhbaserat operativsystem till en plattform där touchskärmar är så gott som obefintliga?

Permalänk
Skrivet av Matheeeew:

Varför gör man ett tocuhbaserat operativsystem till en plattform där touchskärmar är så gott som obefintliga?

Mjo, tycker MS kunde ge oss desktopanvändare, möjligheten att stänga av metro. Men antagligen kommer flera tredje-parts-lösningar efter ett tag.

Permalänk

Lösningen på de blandade språken är det här: http://piclair.com/data/658te.jpg
Man måste ha det språket man vill ha som displayspråk överst i den listan.

http://piclair.com/data/se7w3.jpg, som synes är allt på engelska, förutom "torsdag", som är där eftersom min regionala inställning "Date, time and number formatting" är inställt på svenska.

Visa signatur

Mina inlägg kan innehålla spår av ironi och/eller sarkasm.
加油!

Permalänk
Medlem

Är givetvis skeptiskt då allt är nytt och obekant. Tycker dock att det verkar så fruktansvärt omständligt att hoppa över i någon begränsad skrivbordsmiljö varje gång jag vill jobba med specifika filer (som man gör hela tiden?). Ett inbyggt stöd att köra virtuella avbildningar får det dock att kännas i byxan.

En avskalad Spotifyklient kanske kan vara något att ha i ''sidrutan''?

Permalänk
Avstängd

bara jag som fan de lite lustigt att han hade Carl Billdt som twitter kontakt :P?

Permalänk
Medlem

Fortsätter M$ på detta viset även med 9 så blir det väl att bita i det sura äpplet och migrera till den av de stora katterna Steve Jobs arvtagare hunnit fram till då.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Detta är det första jag ser om windows 8 och jag måste säga att jag är minst sagt besviken.
Funderat ett tag på att gå över till Linux och efter jag sett denna video och snacket om att "Metro" är här för att stanna kvar så är det ju inte mycket att fundera på längre. Microsoft får tummen ner av mig.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Entusiast

Det såg riktigt smidigt ut med touchskärm men det är framför allt där det fallerar för vanlig desktop-användning, även om man har touch. Snacka om ont i axlarna efter att ha suttit med touch på en vanlig skärm i några timmar.
Men jag ska ge det en chans till nu när det är färdigt

Permalänk
Medlem

Det känns lite som ett första steg att ta död på persondatorn Jag är alldeles för konservativ för att gå ifrån stationära datorer för pekplattor mm. Varför inte behålla startmenyn, ta bort "gadgets" och ersätta det med "metro", för de som nu vill använda det? Har förvisso aldrig använt startmenyn mer än när jag ska ha upp kalkylatorn. Går alltid via "den här datorn" som jag har fint placerad på skrivbordets vänstra hörn ^^

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...