Nybyggd dator stänger ner sig, felsökningshjälp önskas!

Permalänk
Medlem

Du har inget annat nätagg att testa med, fick samma fel med en kompis dator jag satt ihop då det visade sig att hans 500W var mer "Kalle Anka watt" än riktiga då mitt agg klarade det utan problem.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Skrivet av mazzzee:

okej bilder här, http://postimage.org/image/b4tu2qkez/ såhär ser den ut

http://postimage.org/image/ut26lrqhn/ och där fattas en pol om det kan ha med det att göra

Alltså om jag startar datorn, så går alla fläktar och lampor fungera och den går upp i varv lite , sen stängs den av efter 2-3 sekunder och sätts på igen automatiskt , ända gången det slutar är om jag drar ut strömkabeln.

Skrivet av mazzzee:

Ska den vara seg och ta ut då haha, nästan omöjlig att få ut :/

säger som jag sa innan om du missade det "Alltså om jag startar datorn, så går alla fläktar och lampor fungera och den går upp i varv lite , sen stängs den av efter 2-3 sekunder och sätts på igen automatiskt , ända gången det slutar är om jag drar ut strömkabeln."

Den kan vara lite seg. Viktigt att man lossar hullingen.
Det ska inte vara något kopplat där det är tomt, så allt är rätt där. Prova att lossa alla andra strömsladdar och koppla ett gem eller en kabelsnutt eller liknande mellan den gröna och en utav dem svarta. Behåll bygeln tills du testat klart. Detta ska starta nätaggregatet och hålla det igång. Om det dör utan anledning så är det trasigt.

Om det fungerar, koppla in allt igen och rensta CMOS. Detta gör du via en bygel på moderkortet ofta märkt med "Clear CMOS". Glöm inte sätta tillbaka den bara.

Felet du beskriver kan orsakas av väldigt många olika saker. Man får helt enkelt utesluta ett fel i taget tills man hittar orsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

min var sådär det visade sig att bioset på moderkortet var buggat vilket gjorde att den tappad bort minnesplatserna A1 och A2

men tog jag bort minnena ur dom portarna så funkade den sen så att jag kunde updatera bios (UEFI eller vad det nya heter kommer alltid kalla det bios ligger bättre i minnen) och sen plugga in resten av minnena

Okej ska titta lite noggrannare på det, förstod inte riktigt, gör man allt det på moderkortet eller? för jag får ingen skärm så kan inte ändra bios i datorn så att säga

Skrivet av Kinabatang:

Böjda pins på CPU-sockeln, har själv varit ute för samma fel. Kolla det!

Du menar CPU-fan kontakten då eller? Där var böjda pins på System_fan som jag bara böjde tillbaka och den verkar ju fungera, både cpu fläkten och chassifläkten går igång när datorn startas :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Du har inget annat nätagg att testa med, fick samma fel med en kompis dator jag satt ihop då det visade sig att hans 500W var mer "Kalle Anka watt" än riktiga då mitt agg klarade det utan problem.

Jasså, ja har ju ett 500w som följde med så verkar ju fullt logiskt :/ Har inget annat just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Den kan vara lite seg. Viktigt att man lossar hullingen.
Det ska inte vara något kopplat där det är tomt, så allt är rätt där. Prova att lossa alla andra strömsladdar och koppla ett gem eller en kabelsnutt eller liknande mellan den gröna och en utav dem svarta. Behåll bygeln tills du testat klart. Detta ska starta nätaggregatet och hålla det igång. Om det dör utan anledning så är det trasigt.

Om det fungerar, koppla in allt igen och rensta CMOS. Detta gör du via en bygel på moderkortet ofta märkt med "Clear CMOS". Glöm inte sätta tillbaka den bara.

Felet du beskriver kan orsakas av väldigt många olika saker. Man får helt enkelt utesluta ett fel i taget tills man hittar orsaken.

Som sagt, det finns bättre saker att testa först än att be någon kortsluta något när dom (inge elakt) inte har full koll på sin ellära........
Ja det finns flera saker. Det du kunde ha frågat är om nätagget är nytt eller inte, samt vad det är för nätagg. Du har inte funderat på att om det är inkopplat i något som är felande och du kör en förbikoppling så kanske du eldar upp något som är skyddat just nu?....

Skrivet av mazzzee:

Jasså, ja har ju ett 500w som följde med så verkar ju fullt logiskt :/ Har inget annat just nu

Som följde med vad? Själva chassit? Vad är det för chassi/nätagg?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av mazzzee:

Okej ska titta lite noggrannare på det, förstod inte riktigt, gör man allt det på moderkortet eller? för jag får ingen skärm så kan inte ändra bios i datorn så att säga

Du menar CPU-fan kontakten då eller? Där var böjda pins på System_fan som jag bara böjde tillbaka och den verkar ju fungera, både cpu fläkten och chassifläkten går igång när datorn startas :/

Nej, han menade om du var vårdslös med att få dit CPUn så kan du ha böjt någon liten pin i sockeln, och då få detta problem som du har.

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Den kan vara lite seg. Viktigt att man lossar hullingen.
Det ska inte vara något kopplat där det är tomt, så allt är rätt där. Prova att lossa alla andra strömsladdar och koppla ett gem eller en kabelsnutt eller liknande mellan den gröna och en utav dem svarta. Behåll bygeln tills du testat klart. Detta ska starta nätaggregatet och hålla det igång. Om det dör utan anledning så är det trasigt.

Om det fungerar, koppla in allt igen och rensta CMOS. Detta gör du via en bygel på moderkortet ofta märkt med "Clear CMOS". Glöm inte sätta tillbaka den bara.

Felet du beskriver kan orsakas av väldigt många olika saker. Man får helt enkelt utesluta ett fel i taget tills man hittar orsaken.

Sätta in en bygel i kontakten så är jag ju rädd att jag förstör hela saken men har ju fått många tips om det så kanske måste testa :/

reseta CMOS ska jag testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av ObiMikeKenobi:

Nej, han menade om du var vårdslös med att få dit CPUn så kan du ha böjt någon liten pin i sockeln, och då få detta problem som du har.

kan man ta ut cpun och testa? Fläkten har ju kylpasta om det nu smetas ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av mazzzee:

Sätta in en bygel i kontakten så är jag ju rädd att jag förstör hela saken men har ju fått många tips om det så kanske måste testa :/

reseta CMOS ska jag testa

Som sagt, finns fler saker som kan orsaka det du har råkat ut för, dåliga nätagg i all ära, men du kan utesluta kortslutning på andra sätt innan du gör det. OM du ska göra det, koppla ut ALLA kablar från nätagget som sitter någonstans, SEN testar du (vissa har väldigt dåliga beskrivningar på saker dom vill andra ska göra....)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av mazzzee:

Okej ska titta lite noggrannare på det, förstod inte riktigt, gör man allt det på moderkortet eller? för jag får ingen skärm så kan inte ändra bios i datorn så att säga

Han menar att 2 utav platserna där man kan stoppa in minnesmoduler (RAM) var felaktiga i programvaran till moderkortet. Därför var han tvungen att flytta minnena till de andra 2 platserna och sen uppdatera programvaran för att det skulle fungera ordentligt.

Du får jättegärna prova att plocka ut alla minnen och sen stoppa in ett utav dem i den första sockeln. Om det inte fungerar flyttar du till nästa sockel o.s.v. tills du inte har några fler.

Du menar CPU-fan kontakten då eller? Där var böjda pins på System_fan som jag bara böjde tillbaka och den verkar ju fungera, både cpu fläkten och chassifläkten går igång när datorn startas :/

Han menar de 1155st små pinnar som ger kontakt mellan moderkortet och processorn. De sitter på undersidan av processorn.

Permalänk
Skrivet av mazzzee:

Okej ska titta lite noggrannare på det, förstod inte riktigt, gör man allt det på moderkortet eller? för jag får ingen skärm så kan inte ändra bios i datorn så att säga

Du menar CPU-fan kontakten då eller? Där var böjda pins på System_fan som jag bara böjde tillbaka och den verkar ju fungera, både cpu fläkten och chassifläkten går igång när datorn startas :/

Nej, jag menar CPU-sockeln, där du monterar processorn

Visa signatur

TELEFON: Samsung Galaxy Note 10+ SURFPLATTA: iPad

Permalänk
Skrivet av mazzzee:

kan man ta ut cpun och testa? Fläkten har ju kylpasta om det nu smetas ut

ja det kan du, men behöver applicera ny pasta om det skall bli bra.

så vänta lite med detta tills du uttömt allt annat.

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

(vissa har väldigt dåliga beskrivningar på saker dom vill andra ska göra....)

Troligtvis för att jag redan beskrivit det en gång. Då kom någon okunnig typ och tyckte annat för att vi inte skulle bränna ner någons hus. Detta är absurt, löjligt och extremt inkompetent.

Enklast är att testa nätagget först eftersom det diagnostiseras ganska enkelt. Starta utan belastning, starta med belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ObiMikeKenobi:

ja det kan du, men behöver applicera ny pasta om det skall bli bra.

så vänta lite med detta tills du uttömt allt annat.

Ja det var det jag tänkte :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Troligtvis för att jag redan beskrivit det en gång. Då kom någon okunnig typ och tyckte annat för att vi inte skulle bränna ner någons hus. Detta är absurt, löjligt och extremt inkompetent.

Enklast är att testa nätagget först eftersom det diagnostiseras ganska enkelt. Starta utan belastning, starta med belastning.

Vad menar du utan och med belastning? Har inte mitt grafikkort inkopplat än, så har i princip bara det nödvändiga, cpu, ram(kanske inte så nödvändigt) och HDD och moderkort såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Troligtvis för att jag redan beskrivit det en gång. Då kom någon okunnig typ och tyckte annat för att vi inte skulle bränna ner någons hus. Detta är absurt, löjligt och extremt inkompetent.

Enklast är att testa nätagget först eftersom det diagnostiseras ganska enkelt. Starta utan belastning, starta med belastning.

Med din beskrivning (som saknade en del) så vet man aldrig vad som kan hända... Kan ju börja en sådan beskrivning med att be honom att koppla ut ALLT först (som man gör vid en felsökning *host*).

Och dubbelkollar att allt är rätt inkopplat också?

Skrivet av mazzzee:

Vad menar du utan och med belastning? Har inte mitt grafikkort inkopplat än, så har i princip bara det nödvändiga, cpu, ram(kanske inte så nödvändigt) och HDD och moderkort såklart.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Med din beskrivning (som saknade en del) så vet man aldrig vad som kan hända... Kan ju börja en sådan beskrivning med att be honom att koppla ut ALLT först (som man gör vid en felsökning *host*).

Och dubbelkollar att allt är rätt inkopplat också?

Skrivet av StabTheDrama:

Tjuvkoppla nätagget för att se om det går som det ska.
Detta gör du på följande sätt:
1. Lossa alla strömkablar från enheter och kort.
2. Bygla med något metallföremål i den största kontakten mellan den gröna och vilken svart kabel som helst.
http://www.smpspowersupply.com/connector_atx_pinout.GIF

Sen är det ju helt otroligt att du inte skriver vad du har för dator/komponenter.

Något mer?

Hjälp han istället för att tjafsa med mig om skitsaker.
Grön mot svart, blir inte enklare än så. Skulle det gå fel så finns det ändå ingen ström att kortsluta med förens nätagget är startat.
Detta är en mycket säker metod som jag aldrig har sett gå fel.

Vill man vara extra säker kan man koppla ur nätagget ur väggen först eller slå av strömbrytaren innan man byglar för att sen koppla in i väggen/slå på brytaren med bygeln monterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Med din beskrivning (som saknade en del) så vet man aldrig vad som kan hända... Kan ju börja en sådan beskrivning med att be honom att koppla ut ALLT först (som man gör vid en felsökning *host*).

Och dubbelkollar att allt är rätt inkopplat också?

ja allting är inne som det ska :/

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Med din beskrivning (som saknade en del) så vet man aldrig vad som kan hända... Kan ju börja en sådan beskrivning med att be honom att koppla ut ALLT först (som man gör vid en felsökning *host*).

Och dubbelkollar att allt är rätt inkopplat också?

Detta visar ju bara hur svårt det är att felsöka datorer på distans.

En eloge till all support personal ute i landet.

det går snart inte att starta en tråd längre utan att folk skall ryka ihop

Det var bättre förr på detta forum.

Edit1: Mariestad old ox är gott

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ObiMikeKenobi:

Några frågor!

1) vilka komponenter består din dator av?

2) har du sökt på forumet? bara sista veckan så har säkert 10 st samma problem som du, kanske du får hjälp i någon av dessa trådar.

Hatar sådana som dig.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Skrivet av klemze:

Hatar sådana som dig.

Tack för den, den värmde.

Det är jag som tryckt på din gillaknapp, för det var väl det du var ute efter, med den kommentaren.

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Något mer?

Hjälp han istället för att tjafsa med mig om skitsaker.
Grön mot svart, blir inte enklare än så. Skulle det gå fel så finns det ändå ingen ström att kortsluta med förens nätagget är startat.
Detta är en mycket säker metod som jag aldrig har sett gå fel.

Vill man vara extra säker kan man koppla ur nätagget ur väggen först eller slå av strömbrytaren innan man byglar för att sen koppla in i väggen/slå på brytaren med bygeln monterad.

Kan ju bara inflika att det finns gott om inlägg i detta forum där folk byglat ett nätagg som då faktiskt verkar fungera och orkar driva runt fläktar, när nätagget sedan belastades med lite strömkrävande prylar som MB/CPU så vart det dött! Hänger ju lite på vad som eventuellt går sönder i nätagget. Så i det fallet är det bättre att testa med annat nätagg.

Därför tycker även jag att det är bättre att utesluta att Distanser och kablage är felaktigt monterade i första hand!
Följande inlägg är ett bra alternativ om man kör fast! #10628468

Permalänk
Medlem
Skrivet av ObiMikeKenobi:

Tack för den, den värmde.

Det är jag som tryckt på din gillaknapp, för det var väl det du var ute efter, med den kommentaren.

Återgäldade tjänsten <3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

@TS: kan du fota insidan av ditt bygge så att vi kan se om det är något som ser fel ut? Kan ju vara så enkelt att du har glömt ATX-kabeln till moderkortet. Händer förvånansvärt ofta att kunder(oftast killar runt femtonårsåldern) i butiken jag jobbar kommer in med sina nygbyggda datorer och så har de helt enkelt glömt just den kabeln.

Skrivet av Gtoxed:

pinsamt.. killen skaffar 2500k men lirar med 7750... ville han spara in pengar hade ju en i3 2100 vart mer balanserat..

Han kanske ska använda den till något annat än spel också? Kan vara bättre med en stark processor istället för ett starkt grafikkort i många fall.
Satte nyligen ihop ett liknande paket åt en vän (speldator för 4500kr var målet) och nog lyckades jag ganska bra men jag kom på efteråt att jag borde ha valt en i5 av något slag över en i3 som jag då valde eftersom i3or inte gör så jättebra ifrån sig i t. ex BF3 Multiplayer. Kom på en metod efteråt genom att spara in på chassit. Det är absolut inte dumt med en i5 i trådskaparens bygge och det är långt ifrån pinsamt dessutom.

Permalänk
Medlem

ingen erfaren byggare men hade samma problem när jag byggde min senaste burk. då visade det sig att det var moderkortet som kortslöt pga att det tog i metall vid det aningen felplacerade moderkortshålet på bakplattan på fractal design r2....sätter mina pengar på att det är antingen kortslutning eller att datorn inte får tillräckligt med ström, glappande kontakt eller glömt nån sladd.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Felsökte nyligen en som jag fick av en kompis. Hade samma problem. Det visade sig att powerknappen på chassits frontpanel var "skev", så att den aldrig "klickade ur" ordentligt vilket resulterade i att powerswitchen (piggen) som sitter bakom själva knappen var konstant intryckt. Tryckte man på den startade alltså datorn men eftersom den fortsatte vara intryckt så dog den också 2-3 sekunder senare.
Testa att lossa frontpanelen och trycka in själva piggen som sitter bakom powerknappen för att utesluta att det inte är knappen som är defekt.
Vilken modell är det på nätagg?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...