Trött på skiten, CPU lampa på moderkort lyser

Permalänk
Medlem
Skrivet av meudig:

Min brors dator betedde sig såhär efter ett tag, då bytte jag plats på strömkontakten för cpukylaren så gick den igång igen! värt att testa kanske...

Helt klart värt ett försök! Tack!

//Dexel

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Medlem

kanske lite dumt men ser att det är de 2 kortplatserna på sidorna som liksom är "öppna" alltså som haken är bakspänd på, är det dom 2 du har använt? antar att du vet att man ska bara använda dom 2 med samma färg eller alla

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

kanske lite dumt men ser att det är de 2 kortplatserna på sidorna som liksom är "öppna" alltså som haken är bakspänd på, är det dom 2 du har använt? antar att du vet att man ska bara använda dom 2 med samma färg eller alla

Jag har 4st stickor, och har testat med alla 4, samt endast 2 och 2 åt gången, med samma resultat. Det är bara en slump att just dom 2 inte är i samma position som dom andra. Tack för tipset

//Dexel

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk

Kanske lite väl basic, men när led'en blir röd (fast eller blinkande), så kolla med manualen, kanske den ger ledtrådar.

När jag var yngre och höll på med datorbyggande ( ~95 ), så fick man lyssna till sig från moderkortet när något gick snett. Det var blinkande och blippande som var koder för olika fel. Fast det kanske är så idag också.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanLundgren:

Kanske lite väl basic, men när led'en blir röd (fast eller blinkande), så kolla med manualen, kanske den ger ledtrådar.

När jag var yngre och höll på med datorbyggande ( ~95 ), så fick man lyssna till sig från moderkortet när något gick snett. Det var blinkande och blippande som var koder för olika fel. Fast det kanske är så idag också.

Tyvärr så är inte manualen så hjälpsam idag, utan den säger endast att det är ett "error" och den fortsätter lysa tills det att problemet är löst. CPU led bör ju betyda att det är något fel på CPU, men efter att ha bytt både moderkort samt CPU tycker man ju att det bör fungera?

Jag testade precis att koppla på orginalkylare, och får fortfarande exact samma fel.
Dock "tickar" det fortfarande från CPU. Kan det vara en kortslutning som skapar detta missljud?

//Dexel

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anzen:

Jag hade dubbelkollat distanerna vid minnena.
Hade en vän som hade liknande problem och skickade grejer hit och dit.
Kom fram att det var en distans vid minnena som fattades och det kortslöt hela skiten, såklart.

Testa att plocka isär datorn helt och hållet och bygg ihop den igen "raketforskarnoggrant".
När du plockar ihop den igen så testa först med de mest vitala delarna om det fungerar.

Plockade precis ner allt, satte ihop det igen, och kontrollerade distanserna och dom sitter där dom skall, testade även minnena i min brors burk där dom kickade igång utan problem - så tyvärr är det nog inte det som är felet :/

//Dexel

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anzen:

Jag hade dubbelkollat distanerna vid minnena.
Hade en vän som hade liknande problem och skickade grejer hit och dit.
Kom fram att det var en distans vid minnena som fattades och det kortslöt hela skiten, såklart.

Testa att plocka isär datorn helt och hållet och bygg ihop den igen "raketforskarnoggrant".
När du plockar ihop den igen så testa först med de mest vitala delarna om det fungerar.

Det är lite svårt att kortsluta något med en distans som saknas.
Om du har en extra däremot...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Det är lite svårt att kortsluta något med en distans som saknas.
Om du har en extra däremot...

Jag har 9 distanser och 9 hål i moderkortet, samt 9 skruvar som sitter i vars ett hål.
just nu är jag dock rätt så inne på teorin om att min CPU tickar. och hoppas på att någon kan ha en lösning på det.

//Dexel

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk

Hmm, ok, långsökt, men vaddå.

När jag läser din resa, så tycker jag mig finna att det som hände först har följt med. Tänk scenariot, dina pins kanske alltid varit böjda (som till sist gav upp), som sabbat moderkortet och förstört processorn. Du kopplar in nytt moderkort med en på vippen kass processor. Moderkortet 'ärver' problemen med processorn, men funkar ett tag. När det ger upp får du en ny processor som i sin tur 'ärver' problemet tillbaka från moderkortet.

Du har hamnat i moment 22 där moderkort - processor kommer fortsätta slå ut varandra. Kan du inte skicka in båda två och se om helt nytt av båda löser problemet?

Longshot? You bet!

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanLundgren:

Hmm, ok, långsökt, men vaddå.

När jag läser din resa, så tycker jag mig finna att det som hände först har följt med. Tänk scenariot, dina pins kanske alltid varit böjda (som till sist gav upp), som sabbat moderkortet och förstört processorn. Du kopplar in nytt moderkort med en på vippen kass processor. Moderkortet 'ärver' problemen med processorn, men funkar ett tag. När det ger upp får du en ny processor som i sin tur 'ärver' problemet tillbaka från moderkortet.

Du har hamnat i moment 22 där moderkort - processor kommer fortsätta slå ut varandra. Kan du inte skicka in båda två och se om helt nytt av båda löser problemet?

Longshot? You bet!

Jag har kontakt med en kille på Inet, så jag ska se om jag inte kan skicka in hela datorn så dom får ordna till det. hade dock varit rätt så skönt att slippa, då jag i dag varit utan min dator i 6½ vecka. Men jag förstår din tankegång, och du har en väldigt bra poäng.

//Dexel

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanLundgren:

Hmm, ok, långsökt, men vaddå.

När jag läser din resa, så tycker jag mig finna att det som hände först har följt med. Tänk scenariot, dina pins kanske alltid varit böjda (som till sist gav upp), som sabbat moderkortet och förstört processorn. Du kopplar in nytt moderkort med en på vippen kass processor. Moderkortet 'ärver' problemen med processorn, men funkar ett tag. När det ger upp får du en ny processor som i sin tur 'ärver' problemet tillbaka från moderkortet.

Du har hamnat i moment 22 där moderkort - processor kommer fortsätta slå ut varandra. Kan du inte skicka in båda två och se om helt nytt av båda löser problemet?

Longshot? You bet!

Du är inte den enda som tänkt på det.

Jag tycker att han i detta läget ska testa och koppla ur allt han inte behöver (om han inte redan gjort det).
Det enda som krävs är ett nätagg, ett moderkort, en minnessticka och en processor. Ingen kringutrustning och heller inga anslutningar från chassit.
Det krävs ingen skärm för att se om en led på moderkortet lyser rött.
Fungerar det kan man gå vidare och koppla in skärmen på den integrerade kretsen (ej grafikkortet). Sedan tar man det stegvis.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Med all den tiden du lagt ner så känns det som att istället kunde ha sålt
kvällsposten och köpt en ny dator

Permalänk

Lycka till.

För övrigt är det inga som helst problem med att köra ett moderkort utanför lådan på en ESD-påse. Gärna med en mjuk ESD-skumplatta under (för att det känns bättre om kortet ligger bekvämt )

En ESD-påse är bara tillräckligt ledande för att en statisk laddning inte skall kunna byggas upp på dess yta, vi snackar inte elektriskt ledande i ordets rätta bemärkelse.

//Anders

Permalänk
Skrivet av dexel:

Har precis tagit ett par macro foton på sockeln, inget som ser böjt ut, tyvärr :/

Nej, jag kopplar både den stora och lilla kabeln till ström

Kopplar jag in ström så lyser en grön lampa på moderkortet, som att den står i standby, trycker jag på knappen så går fläktar igång, men en den röda LEDen på morderkortet lyser och sedan stänger den av sig efter ett par sekunder. ingen bild eller liknande när GPU sitter i. Jag får samma fel med 3 olika grafik-kort, och fläkten till mitt slutna vattensystem går igång som den skall. har testat med att ta loss BIOS batteri utan att det gjorde någon skillnad.

Nej, minnena kan jag inte testa i en annan maskin då jag inte har någon med den typen av kortplatser. har ju haft samma fel med 2 olika CPU, både min "gamla" i5 2500K och den nya i7 2600K - borde inte vara exakt samma fel då? Jag jobbar med som tekniker, men mestadels med mjukvara nuförtiden men dom enda gånger jag har varit med om att en CPU har gått är det till 90% användarens fel, tex felaktig hantering eller felaktig överklockning.

det sitter 2st andra datorer i samma uttag, jag har bytt mellan dom olika utan att det gjort någon skillnad.

Som jag skrev det är ytterst ovanligt att cpu blir kass det kan ju iofs vara en bad batch av moderkort från tillverkaren, och att återförsäljaren har fått en hel flock i samma batch.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Det är lite svårt att kortsluta något med en distans som saknas.
Om du har en extra däremot...

Någonting gick emot MK för att där inte var en distans vid hålet iaf.