Trött på skiten, CPU lampa på moderkort lyser

Permalänk
Medlem

Trött på skiten, CPU lampa på moderkort lyser

Hej!

Vi börjar med det uppenbara;

Operativsystem: Inte lyckats installera något.
Processor: Intel Core i7 2600K
Processorkylare: Antec Kühler 620
Moderkort: ASUS P8Z77-V Pro
Minne: 4x 4 GB Corsair Vengeance 1600 MHz
Grafikkort: Zotac Geeforce GTX470
Hårddisk: Intel 330 120 Gb + Intel 520 120Gb
Nätaggregat: Fractal Design Newton R2 1000W
Övrig kylning: 1x120mm Nexus insug och 1x120mm Nexus utblås i lådan
Övriga komponenter: inget
Temperaturer: Har ingen koll, kommer inte in i BIOS

Felbeskrivning;
Datorn slocknade när jag satt och spelade. skickade in moderkort till Inet, som kom tillbaka och sa att det inte gick på garanti, fick köpa ett nytt av dom.
Fick hem nytt moderkort, Dead on arrival, skickade in det igen.
Fick hem nytt moderkort, datorn startade men hittade ingen HDD - Testade HDD i andra datorer och hittades inte där heller.
Skickade in HDD till Inet, fick tillbaka en ny.
Hittar fortfarande inte HDD i windows installation så jag fick skicka in moderkort igen.
Får tillbaka moderkort, Inet säger att det fungerade OK hos dom, nått annat som är fel.
"hackade" en windows installation, byggde in drivers för SATA portar direkt i windows installationen och voila så gick det att installera windows.
2 timmars användande och datorn slocknar igen, inget statar.. CPU lampan lyser på morderkortet.
Skickar in CPU till Inet, den fungerar inte hos dom heller, så jag får en ny.
Kopplar in CPU idag, får exakt samma fel igen, CPU led på moderkortet lyser. inget startar, stänger av sig efter 3 sekunder.

Kopplade precis ur HDD, grafik-kort, RAM, kopplar in ett annat PSU (corsair 550TX), och när jag startar så är det fortfarande samma fel.
Jag är ju rätt så säker på att allt är inkopplat korrekt, varför i hela friden lyser CPU lampan när jag har en ny CPU? - kan det vara DOA på den nya CPU'n eller kan moderkortet ha gått åt helvete igen?

Uppe på 7 veckor sedan datorn gick ner första gången, är så trött på det att jag snart kreverar. Hoppas att någon vänlig själ kan klara av att läsa min wall of text och säga "jag hade samma fel, bara gör såhär så kommer det fungera!"

Tacksam för svar.

//Dexel

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk

Röd Cpu lampa?

Visa signatur

Intel 2500K @4GHz | 2*4GB Crucial Vengance DDR3 | Asus P8Z68 Pro-V |Sapphire 7950 3Gb | Corsair 750w |
Samsung Spinpoint F3 + Seagate 250Gb | Windows 7 64bit | Logitech z-5400 | Benq 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dexel:

Hej!

Vi börjar med det uppenbara;

Operativsystem: Inte lyckats installera något.
Processor: Intel Core i7 2600K
Processorkylare: Antec Kühler 620
Moderkort: ASUS P8Z77-V Pro
Minne: 4x 4 GB Corsair Vengeance 1600 MHz
Grafikkort: Zotac Geeforce GTX470
Hårddisk: Intel 330 120 Gb + Intel 520 120Gb
Nätaggregat: Fractal Design Newton R2 1000W
Övrig kylning: 1x120mm Nexus insug och 1x120mm Nexus utblås i lådan
Övriga komponenter: inget
Temperaturer: Har ingen koll, kommer inte in i BIOS

Felbeskrivning;
Datorn slocknade när jag satt och spelade. skickade in moderkort till Inet, som kom tillbaka och sa att det inte gick på garanti, fick köpa ett nytt av dom.
Fick hem nytt moderkort, Dead on arrival, skickade in det igen.
Fick hem nytt moderkort, datorn startade men hittade ingen HDD - Testade HDD i andra datorer och hittades inte där heller.
Skickade in HDD till Inet, fick tillbaka en ny.
Hittar fortfarande inte HDD i windows installation så jag fick skicka in moderkort igen.
Får tillbaka moderkort, Inet säger att det fungerade OK hos dom, nått annat som är fel.
"hackade" en windows installation, byggde in drivers för SATA portar direkt i windows installationen och voila så gick det att installera windows.
2 timmars användande och datorn slocknar igen, inget statar.. CPU lampan lyser på morderkortet.
Skickar in CPU till Inet, den fungerar inte hos dom heller, så jag får en ny.
Kopplar in CPU idag, får exakt samma fel igen, CPU led på moderkortet lyser. inget startar, stänger av sig efter 3 sekunder.

Kopplade precis ur HDD, grafik-kort, RAM, kopplar in ett annat PSU (corsair 550TX), och när jag startar så är det fortfarande samma fel.
Jag är ju rätt så säker på att allt är inkopplat korrekt, varför i hela friden lyser CPU lampan när jag har en ny CPU? - kan det vara DOA på den nya CPU'n eller kan moderkortet ha gått åt helvete igen?

Uppe på 7 veckor sedan datorn gick ner första gången, är så trött på det att jag snart kreverar. Hoppas att någon vänlig själ kan klara av att läsa min wall of text och säga "jag hade samma fel, bara gör såhär så kommer det fungera!"

Tacksam för svar.

//Dexel

Frågan är om det är ditt nätagg som inte riktigt levererar rätt spänning? Vad hade du för PSU när du testade, alltså inte 550TX-agget?
Varför gick inte det första moderkortet på garantin?
Kan vara minnen och GPU också, men har själv inte hört att det skulle dra med både moderkort o CPU?

Du fick inte så många svar, men känns som att vi måste starta någonstans och bena upp detta problem

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Har ingen relevant att komma med men ville bara säga att jag lider med dig! Köp inte en lott de kommande veckorna.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

kommer du in i bios? ahci kanske?
kanske e sata portarna? vet inte riktigt slänger bara ut mig allt jag kan tänka på ^^
hoppas du har moderkortsdistanser!!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Frågan är om det är ditt nätagg som inte riktigt levererar rätt spänning? Vad hade du för PSU när du testade, alltså inte 550TX-agget?
Varför gick inte det första moderkortet på garantin?
Kan vara minnen och GPU också, men har själv inte hört att det skulle dra med både moderkort o CPU?

Du fick inte så många svar, men känns som att vi måste starta någonstans och bena upp detta problem

PSU när jag testade var mitt helt nya Fractal Design 1000W som jag även testat i en annan maskin där den fungerar utan problem, mitt Corsair 550TX fungerar även där med. Första moderkortet gick inte på garanti PGA fysisk skada (Från när jag packade det, postens hantering eller Inets uppackande, skiter i vilket) Jag får samma problem när jag startar utan minne och GPU.

Skrivet av Robbansvenske:

Röd Cpu lampa?

Sitter en CPU LED på mitt moderkort. den som lyser.

Skrivet av Mr.Azum:

kommer du in i bios? ahci kanske?
kanske e sata portarna? vet inte riktigt slänger bara ut mig allt jag kan tänka på ^^
hoppas du har moderkortsdistanser!!

Kommer inte in i BIOS, har testat med alla olika SATA portar, och ja självklart jag har distanser

Any more takers?

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Medlem

kan du prova hdd och ssd i en annan dator?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

kan du prova hdd och ssd i en annan dator?

SSD är en HDD, och jag har provat båda mina SSD i en annan dator, där dom fungerade perfekt.

//Dexel

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Medlem

Böjda CPU-pins på moderkortet?

Permalänk
Medlem

och du har inte glömt 8pin för cpu:n? har för mig jag läste någonstans om en killes väguttag som va felaktigt så hans dator pajade hela tiden.. du kanske har samma problem?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk

Datorn startar inte alls som det är nu? Att lampan lyser lär betyda att PSU i alla fall går som den skall.

Att den fungerat i två timmar och sen kraschat tycker jag låter som något belastats och sen gett upp, typ ifall fläkten till processorn inte funkat eller om ditt grafikkort gått itu och kortsluter något.

För länge sedan så hade jag problem med att min dator inte startade, då fick jag ta ur batteriet ett tag och sätta in det igen, då fungerade det. Nåt kans med mitt bios var det då.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk

Har du testat minnena i en annan maskin? Annars låter det som cpun som kortsluter och mb går åt pipsvängen. Kör du ps2 tgb? Varför jag frågar är att en polare hade ett ps2 tgb som var kass och kortslöt mb hela tiden och resultatet var trasigt mb. Det är dom 2 grejerna jag kan komma på förutom minnen men det brukar vara sällan som felaktiga minnen pajar andra komponenter. Sen är det otroligt sällan som en cpu pajar. Där jag jobbar som tekniker för en större dator tillverkare byter vi cpu på trasiga maskiner sällan eller aldrig.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Du kanske även kan testa datorn i ett annat rum, kanske kan vara något galet med strömmen i uttaget du har datorn kopplad till nu. låter ju väldigt konstigt att så många delar börjar haverera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Böjda CPU-pins på moderkortet?

Har precis tagit ett par macro foton på sockeln, inget som ser böjt ut, tyvärr :/

Skrivet av Mr.Azum:

och du har inte glömt 8pin för cpu:n? har för mig jag läste någonstans om en killes väguttag som va felaktigt så hans dator pajade hela tiden.. du kanske har samma problem?

Nej, jag kopplar både den stora och lilla kabeln till ström

Skrivet av StefanLundgren:

Datorn startar inte alls som det är nu? Att lampan lyser lär betyda att PSU i alla fall går som den skall.

Att den fungerat i två timmar och sen kraschat tycker jag låter som något belastats och sen gett upp, typ ifall fläkten till processorn inte funkat eller om ditt grafikkort gått itu och kortsluter något.

För länge sedan så hade jag problem med att min dator inte startade, då fick jag ta ur batteriet ett tag och sätta in det igen, då fungerade det. Nåt kans med mitt bios var det då.

Kopplar jag in ström så lyser en grön lampa på moderkortet, som att den står i standby, trycker jag på knappen så går fläktar igång, men en den röda LEDen på morderkortet lyser och sedan stänger den av sig efter ett par sekunder. ingen bild eller liknande när GPU sitter i. Jag får samma fel med 3 olika grafik-kort, och fläkten till mitt slutna vattensystem går igång som den skall. har testat med att ta loss BIOS batteri utan att det gjorde någon skillnad.

Skrivet av Demonlord:

Har du testat minnena i en annan maskin? Annars låter det som cpun som kortsluter och mb går åt pipsvängen. Kör du ps2 tgb? Varför jag frågar är att en polare hade ett ps2 tgb som var kass och kortslöt mb hela tiden och resultatet var trasigt mb. Det är dom 2 grejerna jag kan komma på förutom minnen men det brukar vara sällan som felaktiga minnen pajar andra komponenter. Sen är det otroligt sällan som en cpu pajar. Där jag jobbar som tekniker för en större dator tillverkare byter vi cpu på trasiga maskiner sällan eller aldrig.

Nej, minnena kan jag inte testa i en annan maskin då jag inte har någon med den typen av kortplatser. har ju haft samma fel med 2 olika CPU, både min "gamla" i5 2500K och den nya i7 2600K - borde inte vara exakt samma fel då? Jag jobbar med som tekniker, men mestadels med mjukvara nuförtiden men dom enda gånger jag har varit med om att en CPU har gått är det till 90% användarens fel, tex felaktig hantering eller felaktig överklockning.

Skrivet av thexps:

Du kanske även kan testa datorn i ett annat rum, kanske kan vara något galet med strömmen i uttaget du har datorn kopplad till nu. låter ju väldigt konstigt att så många delar börjar haverera.

det sitter 2st andra datorer i samma uttag, jag har bytt mellan dom olika utan att det gjort någon skillnad.

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Medlem

Alltså vad gör du med grejerna? Låter som om du inte är direkt försiktig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Jag hade dubbelkollat distanerna vid minnena.
Hade en vän som hade liknande problem och skickade grejer hit och dit.
Kom fram att det var en distans vid minnena som fattades och det kortslöt hela skiten, såklart.

Testa att plocka isär datorn helt och hållet och bygg ihop den igen "raketforskarnoggrant".
När du plockar ihop den igen så testa först med de mest vitala delarna om det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Alltså vad gör du med grejerna? Låter som om du inte är direkt försiktig

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har jobbat både för Dell och Apple som reparations-tekniker, jag använder både ESD-matta och ESD-armband, jag har till och med handskar på mig för att utesluta all sorts statisk skada. jag har byggt ett par datorer i mina dagar så jag tror att risken för att det är jag själv som skadar något är väldigt liten. Hoppas jag inte låter arrogant, jag vet att det kan låta så ibland, isåfall ber jag redan nu om ursäkt.

Skrivet av Anzen:

Jag hade dubbelkollat distanerna vid minnena.
Hade en vän som hade liknande problem och skickade grejer hit och dit.
Kom fram att det var en distans vid minnena som fattades och det kortslöt hela skiten, såklart.

Testa att plocka isär datorn helt och hållet och bygg ihop den igen "raketforskarnoggrant".

Skall kontrollera det, ska även kolla med min bror om jag kan testa mina minnen i hans maskin, menar du distanser på moderkortet eller på själva minnet? - vad jag kan se så är inget av dom skadade och alla ser exakt likadana ut.

//Dexel

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Medlem

Om jag lägger moderkortet på en ESD påse, på en ESD-matta, och kopplar in ström och testar att starta den, hur mycket risker tar jag och är det lönt?

//Dexel

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dexel:

Jag har jobbat både för Dell och Apple som reparations-tekniker, jag använder både ESD-matta och ESD-armband, jag har till och med handskar på mig för att utesluta all sorts statisk skada. jag har byggt ett par datorer i mina dagar så jag tror att risken för att det är jag själv som skadar något är väldigt liten. Hoppas jag inte låter arrogant, jag vet att det kan låta så ibland, isåfall ber jag redan nu om ursäkt.

Skall kontrollera det, ska även kolla med min bror om jag kan testa mina minnen i hans maskin, menar du distanser på moderkortet eller på själva minnet? - vad jag kan se så är inget av dom skadade och alla ser exakt likadana ut.

//Dexel

Vad menar du med distanser moderkortet eller på själva minnet? Aldrig någonsin hört om minnesdistanser.

Lägg upp lite bilder så vi kan se hur allt ser ut.

Varför nekades du garanti av Inet? Det kan vara en ledtråd till alltihopa. Asus har tre år på moderkort vad jag minns.

Edit: Hursomhelst, det troligaste är felmontering av moderkort där något kortsluter och förstör korten och då kan även anslutna saker gå åt skogen. Mycket mindre troligt är defekt nätagg som grillar allt i sin väg.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av dexel:

Om jag lägger moderkortet på en ESD påse, på en ESD-matta, och kopplar in ström och testar att starta den, hur mycket risker tar jag och är det lönt?

//Dexel

du ska inte starta upp något när det ligger på en esd påse, påsarna måste leda ström för att vara esd säkra. det dom gör om jag fattat det rätt sprider dom bara ut eventuella laddningar. ska du starta upp den lägg den bara på bordet.
asså kom på att alla asus kort har ju en funktion som gör att om något har varit trasigt innan så kör den typ en check varje gång man startar datorn, tex på mitt kort pajjade nätagget förut så efter det har den alltid kört et test då alla leds, cpuled, memled, gpuled blinkar i varsin tur och sedan startar kortet om och ger biospost. så det skulle kunna vara detta som sker och att det sedan är skärmen det är fel på?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dexel:

Om jag lägger moderkortet på en ESD påse, på en ESD-matta, och kopplar in ström och testar att starta den, hur mycket risker tar jag och är det lönt?

//Dexel

Jag hänger inte med. I ena posten har du jobbat som reperationstekniker och har full koll på allt. I posten direkt under den ställer du den här frågan?
Det rimmar dåligt...

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad menar du med distanser moderkortet eller på själva minnet? Aldrig någonsin hört om minnesdistanser.

Lägg upp lite bilder så vi kan se hur allt ser ut.

Varför nekades du garanti av Inet? Det kan vara en ledtråd till alltihopa. Asus har tre år på moderkort vad jag minns.

Edit: Hursomhelst, det troligaste är felmontering av moderkort där något kortsluter och förstör korten och då kan även anslutna saker gå åt skogen. Mycket mindre troligt är defekt nätagg som grillar allt i sin väg.

Jag frågade med om distanser på moderkort eller på minne, förstod inte vad han menade. har tagit ett par bilder och ska se om jag kan få upp dom här i tråden.

Skrivet av Mr.Azum:

du ska inte starta upp något när det ligger på en esd påse, påsarna måste leda ström för att vara esd säkra. det dom gör om jag fattat det rätt sprider dom bara ut eventuella laddningar. ska du starta upp den lägg den bara på bordet.
asså kom på att alla asus kort har ju en funktion som gör att om något har varit trasigt innan så kör den typ en check varje gång man startar datorn, tex på mitt kort pajjade nätagget förut så efter det har den alltid kört et test då alla leds, cpuled, memled, gpuled blinkar i varsin tur och sedan startar kortet om och ger biospost. så det skulle kunna vara detta som sker och att det sedan är skärmen det är fel på?

Har aldrig gett mig på att starta upp ett moderkort utanför lådan, och det är samma uppfattning av esd som jag med har fått lära mig, men det är alltid bättre att fråga än att testa utan att veta. Ja när burken fungerade under ett par timmar så gjorde min på samma sätt, de olika LED blinkar och sedan postade den. just nu är det endast en röd LED för CPU som går igång, inget annat. Skärmen/skärmarna använder jag på denna maskinen just nu, så dom är det inget fel på, men jag kan testa med en annan för att vara helt 100%.

Skrivet av drefk2000:

Jag hänger inte med. I ena posten har du jobbat som reperationstekniker och har full koll på allt. I posten direkt under den ställer du den här frågan?
Det rimmar dåligt...

Bara för att jag har jobbat som reparationstekniker har jag inte full koll på allt, det är 8år sedan jag var i den branschen och mycket har ändrats sedan dess. Dessutom är min kunskap om esd i stil med "Måste användas, jämnar ut statisk elektricitet" - och mer än så behövde jag aldrig veta. Jag vet heller inte om vi har samma uppfattning om ordet reparationstekniker, då det jag gjorde var att byta ut delar som var trasiga på laptops. (och felsökningen därtill, vilket oftast inte är så svår när du har alla reservdelar liggand på en hylla bredvid dig) Du är välkommen att fråga mer om mina forna anställningar, men ta det gärna privat då jag helst vill få min dator till att fungera i denna tråden.

Mvh
Dexel

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Varför nekades du garanti av Inet? Det kan vara en ledtråd till alltihopa. Asus har tre år på moderkort vad jag minns.

Böjda pinnar på CPU sockel, som enligt mig är från när dom själva inte har hanterat kortet korrekt, och enligt dom är på grund av postens felhantering eller min felhantering. Eftersom jag vet att dom bara kommer skylla på posten, och en reklamation till posten kommer ta evigheter och det antagligen inte går genom så valde jag att köpa ett nytt moderkort, alltid skoj med nya prylar i alla fall tänkte jag.. men ack så fel man kan ha.

//Dexel

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av dexel:

Skall kontrollera det, ska även kolla med min bror om jag kan testa mina minnen i hans maskin, menar du distanser på moderkortet eller på själva minnet? - vad jag kan se så är inget av dom skadade och alla ser exakt likadana ut.

//Dexel

Alltså om du missat någon distans, för moderkortet, vid området där RAM-minnena sitter. Just det hålet på moderkortet doldes lite om man tittade dåligt vid monteringen för min vän.
Lättast är om du vänder upp och ner på moderkortet, räknar antalet hål, och räknar sedan antalet distanser. Sen hur många skruvar du skruvar i.
Då vet du om det är distanserna eller inte.
Distanser på minnesmodulerna har jag inte hört talas om..

Permalänk
Medlem

Kan vara vattenkylningen som är kass. En bekant hade stora problem med en ny dator. Provade verkligen byta ALLT förutom just CPU och vattenkylningen. I det fallet va det en H100 från Corsair. Min butik konstaterade då att det var vattenkylningen som var boven i dramat. De bytte ut både kylning och CPU då den också "var död" enligt dem.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

Kan vara vattenkylningen som är kass. En bekant hade stora problem med en ny dator. Provade verkligen byta ALLT förutom just CPU och vattenkylningen. I det fallet va det en H100 från Corsair. Min butik konstaterade då att det var vattenkylningen som var boven i dramat. De bytte ut både kylning och CPU då den också "var död" enligt dem.

Låter värt att testa, jag har ett par orginal kylare som jag kan testa med.
Min Antec kylare har ett svagt "tickande" som jag inte kan säga att jag hört förut, sökte lite på det och det verkade vara ett vanligt fenomen.

Återkommer med hur det går.

//dexel

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anzen:

Alltså om du missat någon distans, för moderkortet, vid området där RAM-minnena sitter. Just det hålet på moderkortet doldes lite om man tittade dåligt vid monteringen för min vän.
Lättast är om du vänder upp och ner på moderkortet, räknar antalet hål, och räknar sedan antalet distanser. Sen hur många skruvar du skruvar i.
Då vet du om det är distanserna eller inte.
Distanser på minnesmodulerna har jag inte hört talas om..

Alla distanserna sitter där dom skall, och alla skruvar sitter i hålen där dom skall.

Dock lade jag märke till att de små löddningarna där skruvarna går ner på moderkortet inte har alla små pinnar runt om, oj va svårt det var att förklara. det kommer bilder!

//Dexel

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av dexel:

Låter värt att testa, jag har ett par orginal kylare som jag kan testa med.
Min Antec kylare har ett svagt "tickande" som jag inte kan säga att jag hört förut, sökte lite på det och det verkade vara ett vanligt fenomen.

Återkommer med hur det går.

//dexel

Kan vara Kuhlern som bråkar med dig då om du hör ett konstigt ljud. Lät knepigt från H100an också. Har du en prolle för samma socket kan du ju prova byta den med om det inte hjälper med byte av CPU-kylare.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Litet album med bilder, det bästa jag kan skrapa fram just nu på grund av att det är mörkt ute och jag har inte så bra belysning här inne.

http://imgur.com/a/OAYA5#0

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Medlem

Min brors dator betedde sig såhär efter ett tag, då bytte jag plats på strömkontakten för cpukylaren så gick den igång igen! värt att testa kanske...

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |