Vart i helsike är de nya 7970 driversena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

avinstallerade 12.6 samt app profile med amd avinstallerade, reboot, installerade 12.8, funkar utan bekymmer.
de som har bekymmer har antingen, fel på sina kort, hårdvaran i datorn med tex nätagget som inte klarar av att ge ström för korten, bios i moderkort, gamla chipset etc...

Om x antal inte har bekymmer med sina kort, säljs ju tusentals amd kort i landet, och de flesta har inga problem alls av dem.
de som har problem tenderar att skriva på forum och klaga en del.
Dan D på hardforum, hade bekymmer med asus moderkort med sina kort, men ville inte byta moderkort för att fixa felet.
go figure.

mitt 7970 funkar utmärkt i allt och tuffar på i 1200mhz i spelandet.

Jo, självklart:) Sår i mellan 670 och 7970 (innan AMD släppte denna drivrutin slog det över till 6xx och nu kanske man vågar prova 7970):) Känns som ett lotteri vad man ska välja. Men en sak är klar i alla fall 670 ligger lite högt i pris för den prestandan man får (presterar ungefär lika bra som 7970). Dock vinner 7970 när den är på 1Ghz och 670 lätt överklockad (i för sig i snitt bara 10FPS för tre titlar).

Tar man också in priset vinner ju 7970 (men vill hest inte bråka med drivers). Jag har hyfsad ny dator (delarna med i5 är inte jätte gammal och ny hårddisk är fixad med, så ska inte vara instabil längre och agget är inte mer än två år).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Tedwallpro:

Tackartackar!

Funkar fint för mig än så länge

Intressant, första ggn jag ser en med trifire och eyefinity hävda att något senare än 11.12 fungerar. Personligen kör jag med exakt samma uppsättning och det är bara krascher vad som än görs.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Lan:

Intressant, första ggn jag ser en med trifire och eyefinity hävda att något senare än 11.12 fungerar. Personligen kör jag med exakt samma uppsättning och det är bara krascher vad som än görs.

Jag är själv förvånad över, kan man kalla det "tur?" jag har haft. Det ända spelet som är totalt åt skogen för mig är Crysis 2 med fler än 1 kort, FPS'en capar sig själv på 30 FPS.
Ett mindre "eyefinity fel" är League of Legends, på de yttre skärmarna hackar gubbarna fram, både champions och minions.

Förutom det så funkar det kalasbra för mig

Börjar undra om varje grafikkort är en individ som behöver sina egna drivrutiner. Har en kompis till mig som kör CF och har alla möjliga småsaker. Man börjar misstänka överlag, ett stort hårdvarufel som finns bland närmare alla 7970's. Då efter 7 månader har dem fortfarande inte fått kontroll på 79XX korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Jag är själv förvånad över, kan man kalla det "tur?" jag har haft. Det ända spelet som är totalt åt skogen för mig är Crysis 2 med fler än 1 kort, FPS'en capar sig själv på 30 FPS.
Ett mindre "eyefinity fel" är League of Legends, på de yttre skärmarna hackar gubbarna fram, både champions och minions.

Förutom det så funkar det kalasbra för mig

Börjar undra om varje grafikkort är en individ som behöver sina egna drivrutiner. Har en kompis till mig som kör CF och har alla möjliga småsaker. Man börjar misstänka överlag, ett stort hårdvarufel som finns bland närmare alla 7970's. Då efter 7 månader har dem fortfarande inte fått kontroll på 79XX korten.

Hur beter sig 7970 i crossfire/trifire?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Skrivet av klemze:

Hur beter sig 7970 i crossfire/trifire?

Relativt bra faktiskt, Det funkar stabilt och stänger av korten i vissa spel som inte stödjer CF. Eyefinity funkar "ganska" bra, lite små saker som jag nämnde i posten ovanför.

Inga grafikbuggar eller spel som krachar, dock inte prövat shogun 2 än
Funkar också klockrent med att köra oc, med programmet "Spphire trixx" MSI Ab är totalt kört för mig, det skapar BSOD och annat skit.
Över lag är jag faktiskt jävligt nöjd!

Permalänk
Medlem

12.6 och trifire funkade bra för mig i 20-30-20 setup. Nu när du Ted och Lan provat så skall jag köra in 12.8 i min burk med tänkte jag. 12.1-12.6 var en BSOD fest med trifire för mig dock....på 30" allt på max så får jag c:a 120 fps stabilt (utom vid megaexplosioner) i 1GHz/1375 MHz memory på mina.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Tedwallpro:

Relativt bra faktiskt, Det funkar stabilt och stänger av korten i vissa spel som inte stödjer CF. Eyefinity funkar "ganska" bra, lite små saker som jag nämnde i posten ovanför.

Inga grafikbuggar eller spel som krachar, dock inte prövat shogun 2 än
Funkar också klockrent med att köra oc, med programmet "Spphire trixx" MSI Ab är totalt kört för mig, det skapar BSOD och annat skit.
Över lag är jag faktiskt jävligt nöjd!

Skrivet av Daniel75:

12.6 och trifire funkade bra för mig i 20-30-20 setup. Nu när du Ted och Lan provat så skall jag köra in 12.8 i min burk med tänkte jag. 12.1-12.6 var en BSOD fest med trifire för mig dock....på 30" allt på max så får jag c:a 120 fps stabilt (utom vid megaexplosioner) i 1GHz/1375 MHz memory på mina.

Har inte framgångsrikt provat men kör ett försök just nu, på väg in i safe mode för grundlig rengöring av registren.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Lan:

Har inte framgångsrikt provat men kör ett försök just nu, på väg in i safe mode för grundlig rengöring av registren.

Hur gick det för dig?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Tedwallpro:

Hur gick det för dig?

Låsning efter första minuten ingame så det gick alltså inte.

Det är riktigt mysko, denna gången var jag väldigt grundlig. Det enda jag inte tog bort var några filer som driver sweeper tyckte kunde få vara kvar i registret. Ska eventuellt jaga ner dem när jag känner för att göra ett nytt försök.

Det sura är att man får ju inte en aning om vad problemet är när det låser sig såhär. Inga dumpfiler.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Lan:

Låsning efter första minuten ingame så det gick alltså inte.

Det är riktigt mysko, denna gången var jag väldigt grundlig. Det enda jag inte tog bort var några filer som driver sweeper tyckte kunde få vara kvar i registret. Ska eventuellt jaga ner dem när jag känner för att göra ett nytt försök.

Det sura är att man får ju inte en aning om vad problemet är när det låser sig såhär. Inga dumpfiler.

Surt. Inget överklockningsprogramm som startar i bakrunden? Som sagt hade jag problem med msi ab. Förr som skapa bsod etc trots nyinstallation.

Permalänk
Medlem

Vetifan om man vågar prova själv i så fall...

Permalänk

Jag måste fråga er som har 7970 personligen om ni får liknande fel som videon visar med era kort i vissa titlar. Väldigt osäker på om det är ett drivrutins problem eller om jag har ett defekt kort, Skärmen blinkar till och får svarta/gråa/vita vertikala linknade artifacter som är där mili sekund då och då.

http://www.youtube.com/watch?v=zG8v1P850ak

Visa signatur

[CPU]i5-2500k [MB]Asrock Extreme 6 p67 [GPU]Radeon 7970 [RAM]16GB DDR3 [SSD]Samsung 830@256GB/850 evo@500GB [HDD]Samsung 500g/Seagate 2T [PSU]Corsair HX750w [BUR]Fractal Design Arc

[Bärbar]Asus N55s [i5 2400,GT555m,8GB Ram]

Permalänk
Medlem

Jag har inga sådana artifakter med mitt XFX Balck Editon, använder sanaste drivrutinerna. Jag vet att när jag började lira BF3 hade liknande problem men att de patchats bort.

Permalänk
Skrivet av Hasse_L:

Jag har inga sådana artifakter med mitt XFX Balck Editon, använder sanaste drivrutinerna. Jag vet att när jag började lira BF3 hade liknande problem men att de patchats bort.

Denna videon visar mer på mitt problem då det är jag som har filmat.

http://www.youtube.com/watch?v=yyLAdh0CPls&feature=plcp

Jag använder 12.8, tror det är de senaste drivrutinerna. Har också provat 12,7 och 12,3 och samma problem inträffar. Ibland känns det som att hela skärmen blinkar grå/svart i någon sekund då och då eller blir det på vissa områden på skärmen. Upplever också blinkande texturer i vissa spel på vissa ställen. Det värsta spelen är civ 4 och guild wars 2 samt skyrim , hände också i Ungine Heaven. I 3dmark 11 och battlefield 3 märkte jag inget när jag testade för ett tag sedan.

Visa signatur

[CPU]i5-2500k [MB]Asrock Extreme 6 p67 [GPU]Radeon 7970 [RAM]16GB DDR3 [SSD]Samsung 830@256GB/850 evo@500GB [HDD]Samsung 500g/Seagate 2T [PSU]Corsair HX750w [BUR]Fractal Design Arc

[Bärbar]Asus N55s [i5 2400,GT555m,8GB Ram]

Permalänk

Bidrar till klagoväggen.

Problem: Hela datorn fryser efter en stunds spelande.
Inträffat en gång i skyrim, hade liknande artifacter några sekunder innan. Inträffat 5 gånger i world of warcraft, inga artifacter eller nåt där dock.
Ser skumma artifacter i Starcraft 2 i battle.net-interfacet men aldrig låst datorn där. (Dessa verkar försvinna efter man alt-tabbat å stängt ner alla browserfönster med flash)
Allt detta började bara hända mig efter att jag installerade 12.6 och det händer fortfarande i 12.8, innan 12.6 var datorn hur stabil som helst, inga bekymmer.

Teorier och saker som testats:
1. CPUn för överklockad, stängde av överklockningen - Nope, det hände lik förbannat.
2. Bugg i drivrutinen, fancontrolern funkar inte efter man kört datorn via remote desktop. Började starta om CCC manuellet efter jag kom hem och hålla koll på tempen. - Nope, ingen överhetting men hände lik förbannat.(Dock ej bekräftat om en hel reboot av datorn kanske hjälper, vet inte om jag lyckas ladda om drivrutinen så det räcker med omstart av CCC)
3. Teori nummer tre är att det varit nåt problem med att jag hade många websidor öppna med hårdvaruaccelererad flash i bakgrunden alla gånger det inträffat.

Styrkelse av teori 2, det inträffade aldrig under min 4 veckors semester i somras, jag var heller aldrig på jobbet å körde min dator hemma via remote desktop under denna tiden. Ska försöka bekräfta att det har med remote desktop att göra genom att reboota varje dag när jag kommer hem fr.o.m nu.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zalamander:

Bidrar till klagoväggen.

Allt detta började bara hända mig efter att jag installerade 12.6 och det händer fortfarande i 12.8, innan 12.6 var datorn hur stabil som helst, inga bekymmer.

Varför bytte du då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Varför bytte du då?

Jag är en såndär person som alltid vill uppgradera till senaste för att ta del av de prestandaökningarna som nämns i change loggen.
Tycker man borde förvänta sig att senaste drivrutinen är bättre och ska fungera bra när man har senaste kortet också. Hade jag fortfarande använt mitt 5870 hade det ju varit en annan sak.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zalamander:

Jag är en såndär person som alltid vill uppgradera till senaste för att ta del av de prestandaökningarna som nämns i change loggen.
Tycker man borde förvänta sig att senaste drivrutinen är bättre och ska fungera bra när man har senaste kortet också. Hade jag fortfarande använt mitt 5870 hade det ju varit en annan sak.

Tror att det är Flash som ställer till det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Fick just bekräftat igår att det var varken flash eller remote desktop som ställer till det, då det hände igen efter en färsk reboot utan några browsers öppna, ingen överklockning. Blir så trött på random-fel som är omöjliga att hitta :<

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zalamander:

Fick just bekräftat igår att det var varken flash eller remote desktop som ställer till det, då det hände igen efter en färsk reboot utan några browsers öppna, ingen överklockning. Blir så trött på random-fel som är omöjliga att hitta :<

Ladda ned HW-Monitor och logga späningarna, kör Windows Minnesdiagnostik (skriv så i sökrutan för att hitta det).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Ladda ned HW-Monitor och logga späningarna, kör Windows Minnesdiagnostik (skriv så i sökrutan för att hitta det).

thx, minnesdiagnostiken hittade inga fel dock.
Ska ha HWMonitor igång nu och göra en helt ren installation av 12.8(driver sweeper) för jag bara installerade den över 12.6 tidigare.
Dock har krashen hänt vid rena driver-installs tidigare för det var något av det första jag misstänkte att det kunde orsaka det, men skadar inte att prova igen när man inte ser några andra alternativ.

Liten addering, alla senaste gångerna jag gjort en ren ominstallation av CCC har det i slutet av installationen visats en gul varningsruta, denna:

Men när man klicka på view log och scrollar ner till error messages är det tomt...

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Varför bytte du då?

Han hoppades väl att tid=förbättring och inte tid=försämring.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalamander:

thx, minnesdiagnostiken hittade inga fel dock.
Ska ha HWMonitor igång nu och göra en helt ren installation av 12.8(driver sweeper) för jag bara installerade den över 12.6 tidigare.
Dock har krashen hänt vid rena driver-installs tidigare för det var något av det första jag misstänkte att det kunde orsaka det, men skadar inte att prova igen när man inte ser några andra alternativ.

Liten addering, alla senaste gångerna jag gjort en ren ominstallation av CCC har det i slutet av installationen visats en gul varningsruta, denna:
http://www.zalamander.se/warning.jpg

Men när man klicka på view log och scrollar ner till error messages är det tomt...

Har fått precis samma sak. Varje gång jag ominstallerar Windows så blir det inte såhär dock, första gången jag installerar en grafik drivrutin alltså.
Någon som har hittat anledningen?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror att det är Flash som ställer till det.

Hur menar du?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av klemze:

Hur menar du?

Dels för att det har varit och är mycket strul med flash och dels vad han skrev.

Skrivet av Zalamander:

Bidrar till klagoväggen.

Problem: Hela datorn fryser efter en stunds spelande.
Inträffat en gång i skyrim, hade liknande artifacter några sekunder innan. Inträffat 5 gånger i world of warcraft, inga artifacter eller nåt där dock.
Ser skumma artifacter i Starcraft 2 i battle.net-interfacet men aldrig låst datorn där. (Dessa verkar försvinna efter man alt-tabbat å stängt ner alla browserfönster med flash)
Allt detta började bara hända mig efter att jag installerade 12.6 och det händer fortfarande i 12.8, innan 12.6 var datorn hur stabil som helst, inga bekymmer.

Teorier och saker som testats:
1. CPUn för överklockad, stängde av överklockningen - Nope, det hände lik förbannat.
2. Bugg i drivrutinen, fancontrolern funkar inte efter man kört datorn via remote desktop. Började starta om CCC manuellet efter jag kom hem och hålla koll på tempen. - Nope, ingen överhetting men hände lik förbannat.(Dock ej bekräftat om en hel reboot av datorn kanske hjälper, vet inte om jag lyckas ladda om drivrutinen så det räcker med omstart av CCC)
3. Teori nummer tre är att det varit nåt problem med att jag hade många websidor öppna med hårdvaruaccelererad flash i bakgrunden alla gånger det inträffat.

Styrkelse av teori 2, det inträffade aldrig under min 4 veckors semester i somras, jag var heller aldrig på jobbet å körde min dator hemma via remote desktop under denna tiden. Ska försöka bekräfta att det har med remote desktop att göra genom att reboota varje dag när jag kommer hem fr.o.m nu.

Min fetmarkering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Dels för att det har varit och är mycket strul med flash och dels vad han skrev.

Min fetmarkering.

Okej, tack. Got it.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Laggigt som fan i wow nu med 12.9 beta + cap 12.9.
Trifire ospelbart. Ska prova bf3 ikväll och om inte markant bättre så blir det 11.12 igenför mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Laggigt som fan i wow nu med 12.9 beta + cap 12.9.
Trifire ospelbart. Ska prova bf3 ikväll och om inte markant bättre så blir det 11.12 igenför mig

Du menar att 11.12 fungerar bättre än ALLA andra drivers -.-? Blir ett Nvidia kort för mig nästa alltså.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Daniel75:

Laggigt som fan i wow nu med 12.9 beta + cap 12.9.
Trifire ospelbart. Ska prova bf3 ikväll och om inte markant bättre så blir det 11.12 igen för mig

WoW och SLI/CF är tyvärr ingen bra kombination.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klemze:

Du menar att 11.12 fungerar bättre än ALLA andra drivers -.-? Blir ett Nvidia kort för mig nästa alltså.

singelkort funkar alltid bra.
har inte haft bekymmer med mitt kort alls trots flera drivrutiner.
trifire liknande har alltid bekymmer speciellt med ny tech arc.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)