Uppgradera datorn vs grafikkortet bara

Permalänk

Uppgradera datorn vs grafikkortet bara

Hej! Sitter på följande specs: GTX 570, Intel i5 750 2.6 GHz (3.2 OC) , 4Gb DDR3 1600MHz, 750W Nätaggregat Corsair, SSD-disk, och ett gammalt asus moderkort, (kmr ej ihåg modellen => för lat att öppna och se).

Min fråga är då följande till er mer kunniga!

Alt 1# http://www.inet.se/kundvagn/visa/2261986/2012-09-06
Uppgradera dessa delar och köra SLI

Alt 2# Uppgradera ett singel grafikkort runda slänger för 5-8000kr och se nöjd ut.

Vad är bäst prismässigt och vad är bäst rent spelmässigt(uppenbart men är det stor skillnad??). (tänker på GW2, BF3)

Tack för alla svar ni kan ge mig!

*Uppdateringsfråga* Overall fungerar delarna ihop med varandra? inga kända fel :)?

Permalänk

Har du råd så alt 1 så är du med på banan igen. Antar att ditt gamla MB ex vis bara är SATA 2, med ditt nya kan du utnyttja SATA 3 för SSD ex vis.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

Har du råd så alt 1 så är du med på banan igen. Antar att ditt gamla MB ex vis bara är SATA 2, med ditt nya kan du utnyttja SATA 3 för SSD ex vis.

Ah, det har du nog rätt i, det hade jag glömt bort!

Permalänk
Medlem

Att köpa mer ram och ett begagnat/nytt 570 om ditt moderkort stödjer det är väl billigaste om du vill ha mer prestanda.

Köp så du har 8GB ram i alla fallen. Det kostar ju bara 3-400kr

Permalänk
Skrivet av mylife:

Att köpa mer ram och ett begagnat/nytt 570 om ditt moderkort stödjer det är väl billigaste om du vill ha mer prestanda.

Köp så du har 8GB ram i alla fallen. Det kostar ju bara 3-400kr

Jo förvisso är ram billigt Tyvärr klarar mitt moderkort bara av SLI i 4x, 4x (om jag kommer ihåg rätt) vilket jag förstått inte är riktigt optimalt.

Permalänk
Avstängd

Om jag vore du så skulle jag ta ett singelkort typ 7970, sedan i5 3570k, och ett moderkort för typ 800-1000:- om du inte ska klocka. Nästan 1600:- för en gd65 är på tok för mycket då dessa sälja till rabatterade priser för omkring 1300-1400. Jag köpte min på cdon för omkring 1350:-. 16gb minnen ska du också ha, kostar väll omkring 750-800:-.

Enligt mig är det inte lönt med två grafikkort då¨man klarar sig bra på en klockad processor och ETT 7970 eller gtx 670 i alla de flesta spel. Man behöver inte maxa alla spel bara för att man kan, utan får man bra fps med high så kan man vara nöjd. Jag tror inte det blir så mycket roligare att ha allt på ultra, utan det är nog mest för att förlänga din "e-penna" som man kör overkill.

Du failar dessutom i dina paket eftersom du inte vet vad dessa grejer egentligen kostar (i andra affärer) sedan är 4gb minnen på tok för lite för de flesta moderna spel. T.ex. så nämner vissa att det är stor skillnad i spelprestanda i BF3 mellan 4gb minnen och 8gb minnen.

Permalänk
Skrivet av Az1337:

Om jag vore du så skulle jag ta ett singelkort typ 7970, sedan i5 3570k, och ett moderkort för typ 800-1000:- om du inte ska klocka. Nästan 1600:- för en gd65 är på tok för mycket då dessa sälja till rabatterade priser för omkring 1300-1400. Jag köpte min på cdon för omkring 1350:-. 16gb minnen ska du också ha, kostar väll omkring 750-800:-.

Enligt mig är det inte lönt med två grafikkort då¨man klarar sig bra på en klockad processor och ETT 7970 eller gtx 670 i alla de flesta spel. Man behöver inte maxa alla spel bara för att man kan, utan får man bra fps med high så kan man vara nöjd. Jag tror inte det blir så mycket roligare att ha allt på ultra, utan det är nog mest för att förlänga din "e-penna" som man kör overkill.

Du failar dessutom i dina paket eftersom du inte vet vad dessa grejer egentligen kostar (i andra affärer) sedan är 4gb minnen på tok för lite för de flesta moderna spel. T.ex. så nämner vissa att det är stor skillnad i spelprestanda i BF3 mellan 4gb minnen och 8gb minnen.

Inet använde jag bara för att visa vilka saker jag tänkt mig, kanske skulle ha skrivit det. Priser går alltid att leta efteråt :). Men lutar mig åt det du säger. Tack för input.