Permalänk
Medlem

Problem med RAM

Tja, ny här på Sweclockers men läser ofta. Är såhär att jag har lite problem med mina Ram minnen om någon vänlig själv skulle vilja hjälpa mig.
Har köpt två nya ramminnen och försökt och klurat men får det inte att fungera. Minnena fungerar ej i dual channel utan bara i single.
Har 4 slots (moderkort MSI P45-Neo F). Nu har jag de två nya minnena i slot 1 och 2, dock står det i CPU-Z att hastigheten är 400 MHz på båda.

Har 3 st ramminnen sen tidigare.

Det jag undrar är hur och om det går att få minnena att fungera tillsammans för att få ut maximalt minne?

Permalänk
Medlem

blanda minnen kan ge lite udda resultat.
Sätt dina nya minnen i slot 1 och 3, sätt dina crucial minnen i slot 2 och 4 och kolla vad som händer.
Du kommer dock inte att kunna köra dina corsair stickor fortare än cruical om du inte överklockar dom.
(alla stickor kommer att köra i samma hastighet, begränsat av dom långsammaste)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

What frankof said.

Minnen är riktigt kinkiga, på gränsen till att man bör köpa samma batch när man köper minnen.

Du hittar mer info i manualen till moderkortet.

Om man vill vara helt säker bör man även ha koll på vilka minnen som officiellt stödjs av moderkortstillverkaren. Finns oftast info om detta på deras hemsida.

Att köpa minnen är lite av en vetenskap, och inte bara "mest MB vinner"

Permalänk
Medlem

Som sagt, minnen ska vara av samma märke/sort. Kan bli roligt att få det att fungera..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket! Det som är konstigt är att datorn ej går igång när jag sätter de nya i slot 1 och 3. Den piper tre gånger och startar om. En annan fråga, går det köra med de två nya och det enskildiga 2gb minnet eftersom de är från samma märke?
Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Single eller dual channel avgörs av hur du placerar minnena. Funkar inte 1&3 pröva 2&4.
DDR står för double data rate. CPU-Z visar den riktiga klockfrekvensen, vilken är hälften av minnesspecifikationen.
400MHz är alltså korrekt för PC6400/DDR800-minnen.
Du bör kunna köra de 2 crucialminnena tillsammans med de nya corsair, om du ställer ner hastigheten till 333 MHz (DDR667/PC5300). Det bör ske automatiskt om allt står på auto i bios. Minnena bör även ha samma matningsspänning, 1,8V
Pröva att uppdatera bios om du inte gjort det. Nyare bios har ger ofta bättre minneskompatibilitet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Nu fungerar det! Tack så mycket! Installerade nya BIOS.
Dock fungerade det inte att endast köra de nya minnena i slot 1 och 3 eller slot 2 och 4. Tycker det var väldigt märkligt!
Men nu har jag crucialminnena i slot 1 och 3 och de nya i 2 och 4, det funkar och blir jättebra! Tack för hjälpen alla.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Antze:

Nu fungerar det! Tack så mycket! Installerade nya BIOS.
Dock fungerade det inte att endast köra de nya minnena i slot 1 och 3 eller slot 2 och 4. Tycker det var väldigt märkligt!
Men nu har jag crucialminnena i slot 1 och 3 och de nya i 2 och 4, det funkar och blir jättebra! Tack för hjälpen alla.

Inte så konstigt egentligen. Vid de höga frekvenser det handlar om har ledningsbanornas längd stor betydelse. Moderkortstillverkarna försöker utjämna genom att förlänga en del banor, något som syns som slingrande "ormar". Men helt lika är svårt att få, därav problemen ibland.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro