Permalänk
Medlem

Hallå!

Skulle behöva lite feedback samt lite hjälp med ett grafikkort och HDD.

Är på jakt efter en dator som helt enkelt ska kopplas till TVn i storarummet. Ska kopplas ihop med ett Logitech Z906 och det ska serva mig som surf- (och eventuellt lite speldator). Ska kunna spela upp en och annan film samt köra Spotify när det drar ihop sig till fest.

Har tappat lite av det här med vad som är bra och alla små detaljer men gjorde ett tappert försök i att baka ihop något som inte kostade allt för mycket.
Kom gärna med andra förslag

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2274952/kissklas

Tack på förhud!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

Jag skulle behöva lite hjälp, är väldigt ny inom det här med htpc men har fastnat för det dom senaste dagarna när jag har sett XBMC.
Det jag ska ha den till är egentligen enbart film och det ska klara av att spela upp 1080p har förövrigt en 42" plasma tv som enbart är hd ready om det spelar mycket roll.

Kommer detta att klara mina ändåmål?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2278555/htpc
Jag antar att jag behöver en nätdel också men har ingen aning om vilken styrka eller vad som passar osv.

Eftersom att jag har alla mina filmer på min vanliga dator tänkte jag att jag inte behövde några lagringsdiskar på htpcn utan att jag kunde streama över alla filmer eller dela filmer över nätverket hur det nu funkar eller till och med om det funkar?

Jag var även lite sugen på detta:
http://openelec.tv/
Är det istället för windows? eller installerar man först windows och sedan det programmet? krävs det extra prestanda för att köra med openelec?

tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiis:

Hallå!

Skulle behöva lite feedback samt lite hjälp med ett grafikkort och HDD.

Är på jakt efter en dator som helt enkelt ska kopplas till TVn i storarummet. Ska kopplas ihop med ett Logitech Z906 och det ska serva mig som surf- (och eventuellt lite speldator). Ska kunna spela upp en och annan film samt köra Spotify när det drar ihop sig till fest.

Har tappat lite av det här med vad som är bra och alla små detaljer men gjorde ett tappert försök i att baka ihop något som inte kostade allt för mycket.
Kom gärna med andra förslag

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2274952/kissklas

Tack på förhud!

Det där lär fungera... Men jag har ett par frågor:

Varför det moderkortet? Du kan ju få ett moderkort med Z77 istället för B75-chipset för nästan samma peng.

Hur ska du koppla ljud/bild?
Tänkte på ljudkortet... Om du ska gå via HDMI till en receiver så ser jag ingen större vinst med det ljudkortet då det "bara" har optisk utgång. Du tappar bitstreamingen och HD-ljuden.

Antar att du ska använda det integrerade grafikkortet, isåfall skulle jag uppgradera processorn till en i3 3225 som har HD4000 och dessutom lägre TDP.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunkstone:

Jag skulle behöva lite hjälp, är väldigt ny inom det här med htpc men har fastnat för det dom senaste dagarna när jag har sett XBMC.
Det jag ska ha den till är egentligen enbart film och det ska klara av att spela upp 1080p har förövrigt en 42" plasma tv som enbart är hd ready om det spelar mycket roll.

Jag antar att jag behöver en nätdel också men har ingen aning om vilken styrka eller vad som passar osv.

Eftersom att jag har alla mina filmer på min vanliga dator tänkte jag att jag inte behövde några lagringsdiskar på htpcn utan att jag kunde streama över alla filmer eller dela filmer över nätverket hur det nu funkar eller till och med om det funkar?

Är det istället för windows? eller installerar man först windows och sedan det programmet? krävs det extra prestanda för att köra med openelec?

tack på förhand!

Det lär fungera och uppfylla dina önskemål. Dock så har du inte stöd för 3D på E350 om det är av intresse, men det kan du lösa med ett separat grafikkort senare om du vill.

En del upplever E350 lite slött ur användarhänseende, dvs när du browsar filmer i XBMC eller så. Men kan man ta det så är det ju en billig setup. Fast å andra sidan blir det inte så mycket dyrare om man går över på tex en AMD A6 3500 + Asrock A75 mITX och då har man en betydligt rappare setup tycker jag.

Angående nätdel så drar inte E350 många watt, där skulle du säkert klara dig med en 80W picoPSU för att hålla det helt passivt och tyst.

Openelec är ett det enda du behöver om du bara ska köra XBMC, de har bakat in linux i installationen så du får drivrutiner och så...
Men själv tycker jag man tappar en dimension om man bara har XBMC på sin HTPC, jag vill kunna göra allt som jag kan göra på min stationära på min HTPC - men det är ju jag det...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera ett BRA moderkort till i3 3225 ?
Jag vet inte om det beror på moderkortet men det är av yttersta vikt att start från s3,s4,s5 funkar för att frun ska acceptera bytet till en HTPC från en appletv

Permalänk

Eller skulle det bli riktigt krångligt att köpa en sån här
http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/nettop/xtrea...

och sen få över filer från min dator med Windows 7 på eller hur får man gå tillväga för att göra det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunkstone:

Eller skulle det bli riktigt krångligt att köpa en sån här
http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/nettop/xtrea...

och sen få över filer från min dator med Windows 7 på eller hur får man gå tillväga för att göra det ?

Disken i den Xtreamern är bara på 32 GB. Det är nog i minsta laget om du ska ha den för XBMC. Dessutom lär du inte kunna lagra många filmer på den, den är alldeles för liten för dit.

Lagra dina media på externa USB diskar eller en NAS. USB 2.0 är tillräckligt snabbt för uppspelning av 1080p-material.

Permalänk
Medlem

Är lite nyfiken på att bygga mig en HTPC - men har lite svårt att hitta den optimala setupen för helt passiv kylning - och med en maxiaml belastning på 60w (vilket är det som PSUn i mitt chassi kan ge).

Kan detta Fusion-moderkort plus blueray och ssd vara möjligt att få in under 60w tror ni?

http://www.inet.se/produkt/1902142/asus-e45m1-i-deluxe-mitx

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunkstone:

tack på förhand!

Jag har precis byggt en htpc med samma moderkort, och den går sällan över 30% när jag spelar upp 1080p filmer i xbmc. (med windows 7 i basen och utorrent uppe) så det kommer inte vara några problem

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant att veta hur gränssnittet flyter på för just Ex serien från AMD som verkar populär bland budget köpare.
Själv skulle jag inte orka med ett gränssnitt osm är superlångsamt.
Hur är det vid uppspelning av rar:ade filer på¨samma plattform? Några erfarenheter?

Ja, youtube finns men folk är fan supermuppiga där.
Raspberry Pi är nog det sämsta möjliga jag hört någon föreslå som htpc. Bläh-slött.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Det där lär fungera... Men jag har ett par frågor:

Varför det moderkortet? Du kan ju få ett moderkort med Z77 istället för B75-chipset för nästan samma peng.

Hur ska du koppla ljud/bild?
Tänkte på ljudkortet... Om du ska gå via HDMI till en receiver så ser jag ingen större vinst med det ljudkortet då det "bara" har optisk utgång. Du tappar bitstreamingen och HD-ljuden.

Antar att du ska använda det integrerade grafikkortet, isåfall skulle jag uppgradera processorn till en i3 3225 som har HD4000 och dessutom lägre TDP.

Först och främst, tack för hjälpen!
Jag bytade ut både morderkort och prolle mot de du rekommenderade, undrar dock bara en sak. Processorn som "har HD4000 och lägre TDP", vad innebär det?
Jag sökte lite, men hittade inget som gav mig svar på tal!

Tack än en gång.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiis:

Först och främst, tack för hjälpen!
Jag bytade ut både morderkort och prolle mot de du rekommenderade, undrar dock bara en sak. Processorn som "har HD4000 och lägre TDP", vad innebär det?
Jag sökte lite, men hittade inget som gav mig svar på tal!

Tack än en gång.

TDP = Thermal Design Power = Hur mycket värmeeffekt som behöver kylas bort när den är som varmast. Dvs ju lägre TDP desto lättare är det att kyla den, dessutom så innebär lägre TDP även i regel lägre strömförbrukning

i3 3225 tillhör Ivy Bridge som är senaste generation av Intels CPU:er och en av de större förbättringarna är de nya integrerade grafikkretsarna där just HD4000 är den "värsta" grafiken de kan bistå med. Det är nästan så att de kommer upp i samma prestanda som i AMD:s integrerade grafik...

Här kan du se en jämförelse mellan HD4000 och gamla HD3000/HD2000 samt lite andra setuper. Notera att AMDs gamla A8 3870 spöar i7 3770k/HD4000 i de grafikkrävande applikationerna och den kostar bara 900:- jämför med 2600:- för i7:an...

Ska bli intressant att se vad AMD nya Trinity (efterföljare till A8/A6/A4) kan åstadkomma när de släpps nästa månad...

Visa signatur

Permalänk

Glömde tacka dig nafs för hjälpen och svaret.
Trots att jag läste testet blev det ändå en Intel, kanske skulle kört på AMD.
Men Intel såg ju bättre ut på allt utom just på spel, men det löser sig nog med ett grafikkort hoppas jag.
Så slipper jag kanske byta ut systemet om 1 år.
Nu har jag inte beställt några PCI-kort eller nätaggregat. Men kommer ett 400w att räcka?
Driva moderkort, processor (i5 3570k), SSD och kanske 2 till hårddiskar, blu-ray spelare, grafikkort, tv tuner och trådlöst nätverkskort.
Allt drar inte full ström samtidigt?

Tänkte främst på denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=703557

Visa signatur

Väntar på saker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siluetten:

Glömde tacka dig nafs för hjälpen och svaret.
Trots att jag läste testet blev det ändå en Intel, kanske skulle kört på AMD.
Men Intel såg ju bättre ut på allt utom just på spel, men det löser sig nog med ett grafikkort hoppas jag.
Så slipper jag kanske byta ut systemet om 1 år.
Nu har jag inte beställt några PCI-kort eller nätaggregat. Men kommer ett 400w att räcka?
Driva moderkort, processor (i5 3570k), SSD och kanske 2 till hårddiskar, blu-ray spelare, grafikkort, tv tuner och trådlöst nätverkskort.
Allt drar inte full ström samtidigt?

Tänkte främst på denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=703557

400W räcker gott, kör du datorn för fullt kanske du kan komma upp i 150-300W....

Edit, fast det beror ju på vad du köper för grafikkort och TV-kort osv... Men jag antar att du inte kommer stoppa i ett högljutt värstinggrafikkort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är lite osäker på det här med HTPC och har försökt engagera bekanta i det men efter en veckas tjat orkar jagi nte längre : )

Jag har tänkt fixa en HTPC med touchskärm till, det enda jag vill ha den till är lyssna på lagrade mp3-filer samt visa film utan större krav alls på skarp bild m.m.
Jag vet inte alls hur det fungerar och då jag inte längre vill ha min stationära dator så tänkte jag att man kunde ta delar från den kanske?

Har i datorn:

Geforce GTX 460
Intel i5-2500k 3.30 ghz
4 ghz ram
ngt acer tower shopadopa moderkort.
Har ett nätagg på 500 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamstr:

Är lite osäker på det här med HTPC och har försökt engagera bekanta i det men efter en veckas tjat orkar jagi nte längre : )

Jag har tänkt fixa en HTPC med touchskärm till, det enda jag vill ha den till är lyssna på lagrade mp3-filer samt visa film utan större krav alls på skarp bild m.m.
Jag vet inte alls hur det fungerar och då jag inte längre vill ha min stationära dator så tänkte jag att man kunde ta delar från den kanske?

Har i datorn:

Geforce GTX 460
Intel i5-2500k 3.30 ghz
4 ghz ram
ngt acer tower shopadopa moderkort.
Har ett nätagg på 500 också.

De grejerna är ju overkill för en HTPC, men de lär fungera sketabra...

Vet inte hur mycket det grafikkortet låter men det kanske kan vara vettigt att köpa ett passivt grafikkort om du vill ha en tyst HTPC.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ja jag antog att de skulle vara det, blir det problem storleksmässigt?
Och hur fixar jag htpc med touchskärm? : ) kan man ha en sådan standalone eller blir det på chassit? vore fett att ha en skärm på väggen bara att byta låtar och dona med, har för mig att min bror hade en sådan ett tag.

Jag har ju i nuläget datorn igång då jag kollar filmer på projektorn via den och störs inte, så det lär vara chill med det graffekortet, vad ni är kräsna!

I det hela verkar det bara vara att bygga ihop en kompakt dator Htpc handlar om, och kirra mediastation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamstr:

ja jag antog att de skulle vara det, blir det problem storleksmässigt?
Och hur fixar jag htpc med touchskärm? : ) kan man ha en sådan standalone eller blir det på chassit? vore fett att ha en skärm på väggen bara att byta låtar och dona med, har för mig att min bror hade en sådan ett tag.

Jag har ju i nuläget datorn igång då jag kollar filmer på projektorn via den och störs inte, så det lär vara chill med det graffekortet, vad ni är kräsna!

I det hela verkar det bara vara att bygga ihop en kompakt dator Htpc handlar om, och kirra mediastation?

En del är kräsna ja... Det är ju dock kanon om du kan återanvända alla dina delar!

Skippa skärm på väggen, XBMC kan du styra med en touch-telefon eller surfplatta... Du kan bläddra blad filmer och musik och se covers i telefonen eller plattan!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

då jag inte fått fingrarna ur än... duger denna setup jag plockade ut tidigare iår? eller något som ska bytas ut mot mer prisvärt?

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2056890&view=m

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalsson:

då jag inte fått fingrarna ur än... duger denna setup jag plockade ut tidigare iår? eller något som ska bytas ut mot mer prisvärt?

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2056890&view=m

Den är fortfarande en av de mest prisvärda HTPC du kan köpa idag.

Kan ju dock vara värt att vänta några veckor då AMD ska släppa efterföljaren Trinity i Oktober.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Den är fortfarande en av de mest prisvärda HTPC du kan köpa idag.

Kan ju dock vara värt att vänta några veckor då AMD ska släppa efterföljaren Trinity i Oktober.

Låter bra det, kanske tar och beställer då.
Bör man räkna med att nya amd cpun + moderkort blir dyrare än nuvarande setup? Hur mycket bättre för htpc användandet. tänkte om jag ens märker skillnad med den nya processorn om man skulle vänta på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalsson:

Låter bra det, kanske tar och beställer då.
Bör man räkna med att nya amd cpun + moderkort blir dyrare än nuvarande setup? Hur mycket bättre för htpc användandet. tänkte om jag ens märker skillnad med den nya processorn om man skulle vänta på den.

Ur ett rent HTPC-användande så har jag svårt att se att man kommer märka någon skillnad. Skulle möjligtvis vara att de nya är bättre ur värme/strömförbruknings hänseende och man då kan få en tystare setup.

Tror inte att de nya moderkorten eller propparna kommer vara dyrare, det är ju det främsta sättet AMD konkurrerar mot Intel på - dvs priset.
Men även om de är lite dyrare så får man fördelen att vara lite mer framtidssäker då de har den nya FM2-sockeln som man får hoppas varar lite längre än FM1 som bara höll ett år...

Och om de nya grejerna blir för dyra för dig så kommer du nog kunna göra fynd på att de gamla att reas ut...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Ur ett rent HTPC-användande så har jag svårt att se att man kommer märka någon skillnad. Skulle möjligtvis vara att de nya är bättre ur värme/strömförbruknings hänseende och man då kan få en tystare setup.

Tror inte att de nya moderkorten eller propparna kommer vara dyrare, det är ju det främsta sättet AMD konkurrerar mot Intel på - dvs priset.
Men även om de är lite dyrare så får man fördelen att vara lite mer framtidssäker då de har den nya FM2-sockeln som man får hoppas varar lite längre än FM1 som bara höll ett år...

Och om de nya grejerna blir för dyra för dig så kommer du nog kunna göra fynd på att de gamla att reas ut...

Bra svar! Jag väntar då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av nafs:

400W räcker gott, kör du datorn för fullt kanske du kan komma upp i 150-300W....

Edit, fast det beror ju på vad du köper för grafikkort och TV-kort osv... Men jag antar att du inte kommer stoppa i ett högljutt värstinggrafikkort?

Ja, men då blev det kanske fel.

http://www.powercolor.com/Global/products_features.asp?id=421...

Minimum rekommendation är 400w

Visa signatur

Väntar på saker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siluetten:

Ja, men då blev det kanske fel.

http://www.powercolor.com/Global/products_features.asp?id=421...

Minimum rekommendation är 400w

Och kollar man tester så.... Power Consumption 7750 + i7 965

Measured power consumption R7750 System in IDLE = 155W System Wattage with GPU in FULL Stress = 188W Difference (GPU load) = 33W Add average IDLE wattage ~10W Subjective obtained GPU power consumption = ~ 43 Watts

Det blir ju dock inte billigare att köpa ett mindre nätagg som är under 400W, det du valt är ju riktigt fint och bra - dessutom har du lite kräm över till annat i framtiden.

Visa signatur

Permalänk

Nu blev jag inte klokare.
Varför tycker Powercolor att minst 400w behövs? Då ändrar jag hellre beställningen och kör ett steg högre, 460w och fortfarande fläktlös.
Jag vill ju inte ha blåskärmar och skadad hårdvara som jag läst om på olika sidor. Då verkar problemen vara för små nätaggregat.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=708954

Visa signatur

Väntar på saker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siluetten:

Nu blev jag inte klokare.
Varför tycker Powercolor att minst 400w behövs? Då ändrar jag hellre beställningen och kör ett steg högre, 460w och fortfarande fläktlös.
Jag vill ju inte ha blåskärmar och skadad hårdvara som jag läst om på olika sidor. Då verkar problemen vara för små nätaggregat.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=708954

Powercooler kan ju inte veta vad du har för andra komponenter så de vill ju vara på säkra sidan helt enkelt. Det blir skitbra med det agget, det är det bästa du kan köpa.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nafs:

Powercooler kan ju inte veta vad du har för andra komponenter så de vill ju vara på säkra sidan helt enkelt. Det blir skitbra med det agget, det är det bästa du kan köpa.

Ja, alltså tänkte byta till ett 460w istället för det jag har nu på 400w (av samma modell men lägre watt).
Eller är du säker på att 400w räcker?

Visa signatur

Väntar på saker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siluetten:

Ja, alltså tänkte byta till ett 460w istället för det jag har nu på 400w (av samma modell men lägre watt).
Eller är du säker på att 400w räcker?

400 kommer räcka, speciellt om du har ett sådant kvalitétsagg. Men om du planerar att stoppa i värstinggrafikkort så kanske du ska överväga mer W, men då är frågan om man inte ska gå ännu högre i effekt.

Visa signatur

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av nafs:

Skoj, tänk om fler gjorde som du... Dvs köper grejerna istället för spåna/älta vidare!!

Datorn har nu varit igång i cirka en vecka - beställde den samma kväll som du svarade. Fick alla delar på Onsdagen eller Torsdagen.

Tack för hjälpen! Den fungerar klockrent (förutom mitt sketna ACE C2 tangentbord..Tips på något annat tangentbord som är billigt och bra?). RSS-feed på alla mina och tjejens 2341342 serier är igång nu också

Här är den i alla fall! (2 TB ehdd ovanpå)

Visa signatur