[Omröstning] Iphone 5 vs Lumia 920

Permalänk
Medlem

[Omröstning] Iphone 5 vs Lumia 920

Grattis! Du får hämta ut din nya telefon idag, vilken väljer du?
Iphone 5 32GB eller Lumia 920 32GB valfri färg.

Iphone 5:
http://www.sweclockers.com/nyhet/15870-apple-lanserar-iphone-...

Lumia 920:

http://www.gsmarena.com/nokia_lumia_920-4967.php
http://www.nokia.com/global/products/phone/lumia920/

Motivera gärna!

Uppdatering: Här kan ni jämföra specifikationer! http://wmpoweruser.com/iphone-5-vs-nokia-lumia-920specs/

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

920. För att alla har en iPhone.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk

Väldigt svårt när jag inte provat de.

Permalänk
Medlem

Hade en 3GS förut och har en lumia 800 nu och måste ta och säga att det här valet är svårt..

Jag gillar båda OSen starkt, båda har fördelar och nackdelar, och ingen av telefonerna är dålig om man säger så.

Helst hade jag velat haft en ny 800 med bättre hårdvara och kamera då den är perfekt till storleken.

Jag hade nog tagit iPhone 5 utav dom här två, av den väldigt enkla anledningen att 4.3/2" och 4.5" är för stort för mig. Gillar dock WP mer

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Även om jag inte gillar iphone så skulle jag valt den alla dar i veckan före nokia. Nokia har inte gjort nåt rätt sen 3310, buggar och skit i hela telefonen.

Permalänk
Medlem

Lumia 920 är tyvärr för stor för mig, men jag ska givetvis klämma och känna på den. Lumia 820 hade jag stora förhoppningar att det skulle bli min nästa telefon men upplösningen på skärmen och det faktum är att det inte är gorilla glass så får den gå ner i pris mycket innan jag köper, har ett max på 3000kr nu, får se om det ändras efter den obligatoriska klämm och känningen!
Jag röstade på "Annan".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Även om jag inte gillar iphone så skulle jag valt den alla dar i veckan före nokia. Nokia har inte gjort nåt rätt sen 3310, buggar och skit i hela telefonen.

Meego?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

920 för att 800 är som knark.

Permalänk

Lumia 920. Har Lumia 800 idag och är sugen på vad WP8 för med sig. Lumia 800 saknar en del av vad jag, eh, saknar från N900. Och så har jag aldrig beundrat annat än Apples hårdvarudesigner... (läs A5-A6, moderkort osv.)

Besides, Nokias N9-design är underbar! Tänk att plast kan vara så skönt och stabilt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Nokian, driver telefonmarknaden framåt känner jag. Iphone like iphone..

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

iPhone 5 för den är lättare att kränga

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag är otroligt trött på iOS och dessutom uttråkad som tusan på gränssnittet. Allt är så låst osv.
Deras enda sellingpoint vid det här laget är Appstore.
Jag hade första iphone, 3g, 3gs och 4, sen bytte jag till Galaxy Nexus på grund av att resistansen i ljudet är så högt att ljudet blir dåligt och nu skulle jag aldrig välja iPhone framför. Det är bara så sjukt fritt. Root, custom-rom, Nova Launcher, Tasker. All that good stuff.
Hur som helst så verkade nya Lumian helt fantastisk, snygg som få och många innovationer, till skillnad från nya iPhonen som inte kom med något nytt alls. Hoppas kameran och ljudkortet är bra, då blir det en 920 för mig. Faktiskt så kliar det lite i fingrarna, vill verkligen ha den, ljudet är väl största dealbreakern för mig. Kameran är bättre än Galaxy Nexus kamera hur man än ser på det, Gnexusen är verkligen riktigt dålig på det området.

Permalänk
Medlem

Då jag är anti Microsoft så väljer jag iPhone 5, synd att Nokia inte fortsatte med sitt Linux operativ då hade jag tagit Nokian utan att tveka.
Håller dock tummarna för att Nokia ska bli en stor aktör igen då jag älska deras gammla tegelstenar (1610, 3210 m.m.)

Permalänk

Lumia 920, 32GB, kom till pappa!

Orsaken är att den har ett vettigt utvecklingsverktyg där det är superenkelt att göra de appar som man vill ha till nallen. Och vad jag har förstått även dela dessa appar till ens bekanta utan att blanda in tredje part. Utan denna finess, ja då kan jag nästan lika väl använda min Ericsson Hotline från början av '90 talet. *skämt åsido*

Vad jag dock kommer att köpa är en billigare nalle och jag får se vad det blir. En begagnad s2 kan man idag få väldigt billigt och den kanske duger att ha tills jag skaffar något bättre.

Det jag är missnöjd med Lumia 920 är inte blutooth 4 (strömsparningsläget) och så kunde processorn vara ett steg vassare, samt minneskort saknas om jag ej minns fel. Visst jag klarar mig utan detta, men för det priset som Lumia 920 kommer kosta (vad jag har sett), så vill jag ha en mobil som har "det bästa av allt".

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Lumia 920, 32GB, kom till pappa!

Orsaken är att den har ett vettigt utvecklingsverktyg där det är superenkelt att göra de appar som man vill ha till nallen. Och vad jag har förstått även dela dessa appar till ens bekanta utan att blanda in tredje part. Utan denna finess, ja då kan jag nästan lika väl använda min Ericsson Hotline från början av '90 talet. *skämt åsido*

Vad jag dock kommer att köpa är en billigare nalle och jag får se vad det blir. En begagnad s2 kan man idag få väldigt billigt och den kanske duger att ha tills jag skaffar något bättre.

Det jag är missnöjd med Lumia 920 är inte blutooth 4 (strömsparningsläget) och så kunde processorn vara ett steg vassare, samt minneskort saknas om jag ej minns fel. Visst jag klarar mig utan detta, men för det priset som Lumia 920 kommer kosta (vad jag har sett), så vill jag ha en mobil som har "det bästa av allt".

Fast, behövs verkligen mer än 32GB?
Jag använder 6GB i min Gnexus och då är det mesta skit. Har bara musik typ och lite bilder.

Permalänk
Medlem

920. Kommer det inte någon annan top notch nalle inom dom närmaste månaderna blir det en sån.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Skrivet av careface:

Fast, behövs verkligen mer än 32GB?
Jag använder 6GB i min Gnexus och då är det mesta skit. Har bara musik typ och lite bilder.

Om man använder sig utav molnet, egen nas/server)och liknande så klarar sig nog alla fint med 32GB.
För min egen del så vill jag ha "allt" vad jag kan tänkas vilja ha direkt i mobilen/minneskortet och då räcker inte 32GB för mig. Men som sagt enbart denna brist hade inte hindrat mig att köpa mobilen, utan det är "bristerna" ihop med priset som gör mig tveksam.
(Det jag har som tar plats är böcker/manualer, det man inte har i huvudet får man ha i boken som det heter)

*edit*
Men får jag gott ställt så ser jag Lumia 920 som den mest intressanta mobil som snart kommer att finnas.

Skrivet av Batman:

iPhone 5 för den är lättare att kränga

Faktiskt inte alls dumt tänkt! Och jag tror du har helt rätt angående detta, frågan är om man t.o.m. kan få mer än nypriset om man får Iphone 5 väldigt snart?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Lumia 920, 32GB, kom till pappa!

Orsaken är att den har ett vettigt utvecklingsverktyg där det är superenkelt att göra de appar som man vill ha till nallen. Och vad jag har förstått även dela dessa appar till ens bekanta utan att blanda in tredje part. Utan denna finess, ja då kan jag nästan lika väl använda min Ericsson Hotline från början av '90 talet. *skämt åsido*

Vad jag dock kommer att köpa är en billigare nalle och jag får se vad det blir. En begagnad s2 kan man idag få väldigt billigt och den kanske duger att ha tills jag skaffar något bättre.

Det jag är missnöjd med Lumia 920 är inte blutooth 4 (strömsparningsläget) och så kunde processorn vara ett steg vassare, samt minneskort saknas om jag ej minns fel. Visst jag klarar mig utan detta, men för det priset som Lumia 920 kommer kosta (vad jag har sett), så vill jag ha en mobil som har "det bästa av allt".

Jag tror att BT3.1 är nån begränsning i WP8 eftersom Qualcomm S4 SoCen verkar stödja BT4.0 så det kanske kommer i nån mjukvaruuppdatering men jag skulle inte hålla andan

Vad hade varit en bättre processor tycker du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Om man använder sig utav molnet, egen nas/server)och liknande så klarar sig nog alla fint med 32GB.
För min egen del så vill jag ha "allt" vad jag kan tänkas vilja ha direkt i mobilen/minneskortet och då räcker inte 32GB för mig. Men som sagt enbart denna brist hade inte hindrat mig att köpa mobilen, utan det är "bristerna" ihop med priset som gör mig tveksam.
(Det jag har som tar plats är böcker/manualer, det man inte har i huvudet får man ha i boken som det heter)

*edit*
Men får jag gott ställt så ser jag Lumia 920 som den mest intressanta mobil som snart kommer att finnas.

Faktiskt inte alls dumt tänkt! Och jag tror du har helt rätt angående detta, frågan är om man t.o.m. kan få mer än nypriset om man får Iphone 5 väldigt snart?

Det lär ju vara ett enorm tryck efter telefonen som det alltid är när Apple släpper nåt nytt, är det då slut hos leverantörerna är det ju bara att lägga ut den på Tradera eller dylikt och förhoppningsvis tjäna en hacka. Inte direkt nåt ovanligt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är faktiskt mer sugen på att se vad som Motorola och Intel har för ihopkock!

Låter som en mobil med en liten söt intelprocessor och en Edge2Edge display!:D

Permalänk
Skrivet av Azodan:

Jag tror att BT3.1 är nån begränsning i WP8 eftersom Qualcomm S4 SoCen verkar stödja BT4.0 så det kanske kommer i nån mjukvaruuppdatering men jag skulle inte hålla andan

Vad hade varit en bättre processor tycker du?

Skickades från m.sweclockers.com

Den är bara två kärnig, oja, jag fullt medveten att kärnor inte är allt.
Nu har jag inte sett prestandatester på processorn, men jag misstänker den är bra mycket slöare än Iphone 5 och S3an som ligger i samma prisklass.

Men som sagt flera gånger, inget som hade hindrat mig köpa mobilen om det enbart var detta som jag inte riktigt gillade.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

på specsarna lumia självklart, dock har ju ingen av telefonerna släppts än så det är ju omöjligt att veta...

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk

Nokia Lumia 920... Jag trodde faktiskt att Iphone 5 skulle bli bättre än så... Men jag är grymt nyfiken på skärmen på Nokian sen även på det nya Windows Phone 8

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Den är bara två kärnig, oja, jag fullt medveten att kärnor inte är allt.
Nu har jag inte sett prestandatester på processorn, men jag misstänker den är bra mycket slöare än Iphone 5 och S3an som ligger i samma prisklass.

Men som sagt flera gånger, inget som hade hindrat mig köpa mobilen om det enbart var detta som jag inte riktigt gillade.

Lika många kärnor som iphone 5 med andra ord.?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

920 utan tvekan:

NFC, riktigt skönt och para ihop tillbehör eller andra telefoner utan att behöva gå in i några inställningar, bara röra. Sambon har NFC i sin N9a så jag får titta på när hon enkelt parar ihop sin telefon med högtalaren och jag får varje gång gå in i bluetooth inställningarna.

Trådlös laddning, kanske inte så super nödvädning men skönt och slippa kabel och bara lägga ner sen telefonen i t.ex. fatboyn.

Skärmen är något jag även idag föredrar när det gäller mellan Lumia 800 och 4/4s, även om 800an inte har lika hög upplösning så tycker jag personligen att den är trevligare och titta på. Nu när 920n har mer pixeltäthet än iPhone (snäppet då) så kan det bara bli bättre.
Inte nog med det, går och använda med handskar på, lever trotsallt i Norrland så vintrarna är långa och kalla.

Kameran, som jag uppfattat kommer inte iPhone 5 ha så mycket bättre kamera än 4/4s, däremot så verkar Lumian ha betydligt bättre kamera, även om jag blev besviken då jag ville ha samma pureview kamera som sitter i 808, men kameran verkar iaf fylla det syftet jag har med en kompaktkamera, så troligtvist kan jag äntligen slänga ut min gamla BenQ T850.

Lumian lär även kosta mindre, speciellt om vi jämför 32gb vs 32gb. Hade inte skadat om båda hade plats för MicroSD, men 32gb räcker långt för min del, men som sagt, hade inte skadat.

OSet är även en avgörande bit, är så otroligt less på att se iOS trots att jag aldrig ägt en iPryl, personligen tycker jag det är som att titta på ett skrivbord full med ikoner, och jag hatar det. Gäller lite samma i Android, varje gång jag sätter mig vid sambons Transformer så får jag leta och leta efter programmet jag söker, går betydligt snabbare för min del i WP7 där programmen är listade istället och har snabbklick till önskad bokstav.
Dock är jag lite less på tiles just nu, skadar inte med uppdateringen över att kunna göra de olika stora och förhoppningsvist lite fler färgval...

Både iOS och WP7 flyter på bra idag på nuvarande telefoner, så processorkraft och sånt är ointressant för min del, visst, det skadar inte med uppgraderingar som nu har gjorts. Men med tanke på hur väl optimerat operativsystemen är så har det inte så stor betydelse, spelar bara Harpan, Wordfeud, olika frågesporter osv. som inte tar så mycket prestanda av telefonen. Så länge prestandan räcker till att driva telefonen på ett laggfritt sätt så är jag nöjd.

Enda fördelen jag ser i iPhone är storleken på skrämen, trivs bättre med max 4" då jag använder ofta telefonen med en hand. Men det är den enda fördelen iPhone har för min del.

Oavsett hade jag dock inte köpt mig en iPhone, mest på grund av iOS, så oavsett så blir det en Lumia 920, blir nog inte direkt vid lansering då jag bara haft min Lumia 800 i lite mer än ett halvår, men Q1/Q2 2013.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Den är bara två kärnig, oja, jag fullt medveten att kärnor inte är allt.
Nu har jag inte sett prestandatester på processorn, men jag misstänker den är bra mycket slöare än Iphone 5 och S3an som ligger i samma prisklass.

Men som sagt flera gånger, inget som hade hindrat mig köpa mobilen om det enbart var detta som jag inte riktigt gillade.

Blir intressant med prestandatesterna om nån månad quad A9 vs krait vs V15 vs Atom & Android 4.1 vs WP8 vs iOS 6, kul!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Lumia alla dagar i veckan. Skönt att Ajfååån 5 blev en flopp.

Permalänk

lumia 920 utan tvekan

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Den är bara två kärnig, oja, jag fullt medveten att kärnor inte är allt.
Nu har jag inte sett prestandatester på processorn, men jag misstänker den är bra mycket slöare än Iphone 5 och S3an som ligger i samma prisklass.

Men som sagt flera gånger, inget som hade hindrat mig köpa mobilen om det enbart var detta som jag inte riktigt gillade.

Windows phone 7 påstås ju vara rappare än allt även med gamla enkärniga processorer så jag tror att dubbla kraften kommer kännas väldigt bra. Bättre optimering än till Android kan jag tänka mig också.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB