Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Billig greenscreen!

Vi har ett projekt på Engelskan att vi ska göra nyheterna. Så vill vill göra det proffsigt och använda en greenscreen. Finns det några billiga? Gärna att de finns i stora butiker, eller butiker som finns i Österåker, Täby eller möjligtvis Stockholm.

Sen hur mycket måste man belysa en sådan skärm?
Tacksam för svar snabbt då vi måste inhandla en sådan imorn!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Köp ett eller ett par vanliga lakan. Så stark grönfärg som möjligt, se dock till att den inte går mot gult, hellre då att det går mot blått. Ett helblått lakan funkar också fint. Ni kanske behöver flera lager också, beroende på i vilken miljö ni sätter upp den.
Ljussätt så starkt ni bara kan, en för mörk greenscreen är ett helvete att jobba med och kommer framför allt ge er fula kanter. Försök att inte få med några skuggor.
Målet är helt enkelt att få en helt jämn grönfärg, med så lite nyansskillnader som möjligt.

Tänkt också på att ha kameran på stativ. Vill ni ha rörlig kamera måste ni sätta ut trackingpunkter på greenscreenen och sedan tracka dessa.

Du kan också köpa greenscreenfärg på nätet och måla en masonitskiva eller något, men det känns lite onödigt och det finns ingen garanti att ni får ett bättre resultat.