Permalänk
Medlem

DIR 655 ger inte 100/10!

Tjena!

Behöver hjälp eftersom när jag har kopplat in min router får jag hastigheter runt 65-70/10 och när jag sätter kabeln direkt in i modemet får jag 95/10, vad är det som är fel med routern? Inställningar kanske?

EDIT: Samma gäller trådlöst, min iPad kommer bara upp i 12/10 (kan ju vara iOS iförsig..).

/F

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk

med trådlöst får du aldrig 100. när jag kör trådat får jag 97/85 av 100/100 när jag kör trådlöst för jag typ 40/25.
Även testat med bärbara hos routern så de e ej signal problem.. så jag skulle va glad i ditt fall..

Dock har ja upptäckt nå annat med 655 är när jag har wireless igång får jag ping hopp hela tiden.. hoppar från 30-140 och laggar nå oerhört i online spel även när jag kör genom tp kabeln.. stänger ja av wireless så ligger ja stadigt på typ 20-30 med kabel då.
stängt av QoS och andra otrevligheter..

Har dock beställt en ASUS Wireless Router SuperSpeed N Gigabit 802.11n 450Mbps / 802.11ac 1300Mbps WLAN USB2.0 USB printer Server FTP server Download (RT-AC66U) som kommer idag.

Så nu borde ja få 100/100 även över trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindRipper:

med trådlöst får du aldrig 100. när jag kör trådat får jag 97/85 av 100/100 när jag kör trådlöst för jag typ 40/25.
Även testat med bärbara hos routern så de e ej signal problem.. så jag skulle va glad i ditt fall..

Dock har ja upptäckt nå annat med 655 är när jag har wireless igång får jag ping hopp hela tiden.. hoppar från 30-140 och laggar nå oerhört i online spel även när jag kör genom tp kabeln.. stänger ja av wireless så ligger ja stadigt på typ 20-30 med kabel då.
stängt av QoS och andra otrevligheter..

Har dock beställt en ASUS Wireless Router SuperSpeed N Gigabit 802.11n 450Mbps / 802.11ac 1300Mbps WLAN USB2.0 USB printer Server FTP server Download (RT-AC66U) som kommer idag.

Så nu borde ja få 100/100 även över trådlöst.

Tack för svar, men har du tips till vad jag kan göra med routern?
Den sänker ju min speed till 65 ner?

Visa signatur

Permalänk

Om du får 65 av 100 med trådat så är det nå fel helt klart.. vilken firmware e de på routern?

Inne på routern under advanced/advanced networking så kan du ställa Wan speed.. jag kör min på auto men i ditt fall kanske manuellt är bättre t.ex 1gbit aka 1000 Mbps.

Sedan använder du din router som router lr switch.. Alltså från modemet till vilken port har du kopplat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindRipper:

Om du får 65 av 100 med trådat så är det nå fel helt klart.. vilken firmware e de på routern?

Inne på routern under advanced/advanced networking så kan du ställa Wan speed.. jag kör min på auto men i ditt fall kanske manuellt är bättre t.ex 1gbit aka 1000 Mbps.

Sedan använder du din router som router lr switch.. Alltså från modemet till vilken port har du kopplat..

Tjena,

Jag kör på senaste firmware på min router (genom att klicka Check Now på routerns sida) och den är 2.05.
Redan testat att försöka ställa in manuellt, gör tyvärr ingen skillnad..

Jag använder den som en router för jag behöver trådlöst i hemmet med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

655an är bra, men designen är rätt gammal. Så för att få ut 100, så behöver du en bättre router, typ den Asusen som talats om längre upp.

Jag kör min på en betafirmware jag hittade på en av deras ftp:er, slutar på 35 i versionsnummer, då får jag ut ca 75 Mbps ca 10 meter bort och 2 innerväggar ivägen.

Och det får anses bra.

Att du bara får ut 95 kablat är också helt normalt tyvärr, throughputen är inte bättre, trots gigaswitch. Brandväggen pallar helt enkelt inte mer.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

Länkar ditt WAN interface upp i 100Mbit så kommer du aldrig få ut mer är max 95Mbit pga overhead i TCP protokollet. Så du maxar ditt bredband idag.
http://sd.wareonearth.com/~phil/net/overhead/
Trådlöst är normal-fart med 655'an är runt 50-60 Mbit speciellt om du bor där andra kör med trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoseMyMind:

655an är bra, men designen är rätt gammal. Så för att få ut 100, så behöver du en bättre router, typ den Asusen som talats om längre upp.

Jag kör min på en betafirmware jag hittade på en av deras ftp:er, slutar på 35 i versionsnummer, då får jag ut ca 75 Mbps ca 10 meter bort och 2 innerväggar ivägen.

Och det får anses bra.

Att du bara får ut 95 kablat är också helt normalt tyvärr, throughputen är inte bättre, trots gigaswitch. Brandväggen pallar helt enkelt inte mer.

Jag får ut 95 kablat direkt in i modemet utan routern, får 65 med router.
Det är ju lite surt om det är routern som inte pallar med..

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av MindRipper:

Konstigt, har inget alternativ som heter Avancerad DNS?

Visa signatur

Permalänk

Advanced dns är under Setup (internet connection) och manual internet connection setup

brukar dock va standard avslagen men du kan ju kolla

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindRipper:

Advanced dns är under Setup (internet connection) och manual internet connection setup

brukar dock va standard avslagen men du kan ju kolla

Den finns inte där.

Visa signatur

Permalänk

Om du går under status och kollar vikken firmware du har.. jag var tvungen att uppdatera manuellt eftersom routerns automatic sa bara att ja hade nyaste redan.. jag kör på 1.31 EU.. dock

1.31EUB02 som han säger i guiden kanske e bättre,..

Permalänk
Medlem

Har du en DIR-655 B1 eller har du en A4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Har du en DIR-655 B1 eller har du en A4?

B1, vad betyder de olika beteckningarna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Öh, så bara för att routern är gammal så ska den inte kunna leverera bra hastigheter i 100/100?..
Jag får upp till 9.8 vid nerladdning och hela 8.9 vid uppladdning med samma router, så att säga att den är gammal och att problemet skall ligga där, är skitsnack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoseMyMind:

Och det får anses bra.

655:an klarar 100 utan problem, den första revisionen klarade över 230.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Prova att gå in i Advanced/Qos Engine/ och bocka ur Enable Traffic Shaping. Blev en ganska stor skillnad för mig när jag bockade ur detta.

Permalänk
Medlem

Vad ska jag göra för att fixa detta?

Hardware Version: B1 Firmware Version: 2.05

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress07:

Prova att gå in i Advanced/Qos Engine/ och bocka ur Enable Traffic Shaping. Blev en ganska stor skillnad för mig när jag bockade ur detta.

När jag gör det så kan jag inte komma åt router och får då resetta den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoseMyMind:

DIR-655 klarar mellan 200 och 300 Mbps.
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view

Gör den inte det är det något som är fel. Routern är trasig eller behöver fabriksåterställas, eller man behöver testa en annan fw som funkar bättre. Eller man har lyckats göra någon inställning som ställer till det. Throughputen är definitivt bättre i den routern (jag har grejat med fyra fem stycken olika 655) så där har du fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

B1, vad betyder de olika beteckningarna?

Folk har haft problem med den versionen av hårdvara och den är för den amerikanska marknaden, hårdvaran i EU är A1-A5. Så man kan säga att du har en amerikansk router.

Så be dem som du köpt den av att ta fram en som har EU hårdvaran om du har garanti kvar så kommer routern gå som en klocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Folk har haft problem med den versionen av hårdvara och den är för den amerikanska marknaden, hårdvaran i EU är A1-A5. Så man kan säga att du har en amerikansk router.

Så be dem som du köpt den av att ta fram en som har EU hårdvaran om du har garanti kvar så kommer routern gå som en klocka.

Varför blir det skillnad på en amerikansk / europeisk router?
Och för det andra, varför säljer Kjell & Co amerikanska routers?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du slagit av allt skräp? typ QUOs som kan göra den instabil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Har du slagit av allt skräp? typ QUOs som kan göra den instabil?

Allt skräp? Definiera vad.
Testade att stänga av QoS, det gjorde bara så att jag fick resetta routern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, konstigt..
När jag ladda ner ett spel i Steam så får jag nästan 10,9MB/s vilket motsvarar ca 88Mbit/s, hur kommer det sig när bredbandskollen säger något annat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindRipper:

Om du får 65 av 100 med trådat så är det nå fel helt klart...

Skrivet av Yorgo_:

Öh, så bara för att routern är gammal så ska den inte kunna leverera bra hastigheter i 100/100?...

Skrivet av Aloysius:

DIR-655 klarar mellan 200 och 300 Mbps. [...] Gör den inte det är det något som är fel...

D-Links DIR-655 är överrepresenterad här på SweC (egen iakttagelse) när det gäller prestandaproblem som genomströmning, torrent och trådlöst. Då kan man ju börja fundera på orsaken; är den svårare att konfigurera eller kan det var något annat? Av egen erfarenhet så vet jag att D-Link kan byta komponenter mellan olika batchar även om det är samma modell och revision. Skruva upp två på pappret identiska DIR-655, t.ex Rev. B1, så är möjligheten att det ändå är olika komponenter från olika tillverkare under skalet. Genom att välja komponenter som för stunden är billigast i inköp så kan man inte kvalitetssäkra tillverkningen, så enkelt är det.

Jag har haft två DIR-655 av samma revision där den första (som senare brann upp) fungerade perfekt på alla vis men där ersättaren på garanti inte alls fungerar lika bra när det kom till WiFi och torrent trots identisk konfiguration.
Vill med detta bara säga; Ja, något är fel och det är att kvalitén på D-Links prylar fortfarande är högst tvivelaktiga, även om det är bättre än för tio-tolv år sedan då DOA och RMA låg nära 50%. Att det fungerar för er beror troligen mer ren och skär tur än skicklighet (utan att förringa era kunskaper på området).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Stäng av QoS, ändra Wan porten till 1000Mbps istället för auto.
Sedan så ger bredbandskollen olika resultat mellan olika webbläsare, vilka har du testat med?

Min Dir-655 fungerar jättebra efter jag ställt in det som jag skrev ovan

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Varför blir det skillnad på en amerikansk / europeisk router?
Och för det andra, varför säljer Kjell & Co amerikanska routers?

Såg nu att B1 är nu world wide versionen, så fel av mig. Så de borde inte ha något med vart den kommer ifrån. Dock är det fler som fortfarande har problem med B1 revisionen än de äldre revisionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

D-Links DIR-655 är överrepresenterad här på SweC (egen iakttagelse) när det gäller prestandaproblem som genomströmning, torrent och trådlöst. Då kan man ju börja fundera på orsaken; är den svårare att konfigurera eller kan det var något annat?

Jag tror det beror på att den var väldigt populär för några år sedan, överkomligt pris, och väldigt bra prestanda. Blir en produkt en favorit bland pålästa så blir det väldigt mycket supporttrådar i forum.

Citat:

Att det fungerar för er beror troligen mer ren och skär tur än skicklighet (utan att förringa era kunskaper på området).

Det är sant att den är väldigt instabil och att vissa hårdvarurevisioner varit mycket sämre än andra. Vissa firmware verkar också varit helt värdelösa. Med det sagt har jag inte varit med om att throughput varit så dålig som TS säger, konsekvent utan att något annat strulat samtidigt. Antingen så har den inte fungerat alls eller så har prestandan gått upp och ner och fungerat perfekt ibland för att sedan hänga sig en stund senare.