Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Bildbomb!

Jag är nog knappast ensam om att ha varit nyfiken på hur 160st radiebrickor skulle se ut va?

http://cdn.imghack.se/images/1dee7bfbc6e9b1bcd7b68bbb850504d9...

Storleksjämförelse med chassit..

http://cdn.imghack.se/images/5f1666baabd62a73256161968dfe0e19...

Movie it, move it, move it!

http://cdn.imghack.se/images/714190993bffb38e860702cdf7046575...

Mums

http://cdn.imghack.se/images/df94a9efd525dac942e54b6819ec2747...

Sådär ja! En liten check för att se så att allt får plats som jag tänkt mig!

http://cdn.imghack.se/images/e4b4142b0ee8b548c0631e7a3e05a3d0...

http://cdn.imghack.se/images/5d258a95e102a77eb02d2c47e3fb1734...

Kommer bli fett najs tror jag! Vad tycker ni?!

http://cdn.imghack.se/images/65438065ab43313d45b3982fc846df3c...

Grym passform vill ja lova!

http://cdn.imghack.se/images/9310187786b5f3eb60a2e6dbc8cd6e6e...

Sitter som ett smäck!

http://cdn.imghack.se/images/0bb9f6b2be879f7ca2af646f91dc3b80...

Men nu vill jag höra vad alla ni tycker och tänker! Kommentera...NU!

Fy sjutton vad snyggt det blir! Önskar att jag också hade den budgeten tillmin låda.
Det verkar bli lite större än jag tänkte mig det... Extremt stilrent måste jag säga!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Damn, så sjukt sexigt! Och faktiskt så håller jag med föregående talare. Det var större än vad jag trodde baserat på tidigare bilder. Däremot blev det bättre när det var större faktiskt, det är ju fortfarande smutt och stilrent men samtidigt får du plats med det väsentliga, kanske t.om. ett fullstort grafikkort?

Det enda som skulle vara sjukt nice vore om du satte in ett extra plåtlager någon centimeter ovanför bottenplattan så att man kan stuva undan kablaget under och sen upp genom hål bredvid moderkortet, precis som t.ex. Fractal Design och många andra gjort sina chassin

Har du några dimensioner på chassit hur det kommer bli? Måste missat det tidigare i tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Fy sjutton vad snyggt det blir! Önskar att jag också hade den budgeten tillmin låda.
Det verkar bli lite större än jag tänkte mig det... Extremt stilrent måste jag säga!

Tackar, kul att du gillart! Ungefär i samma storlek som en hemmabioförstärkare

Skrivet av Tanax:

Damn, så sjukt sexigt! Och faktiskt så håller jag med föregående talare. Det var större än vad jag trodde baserat på tidigare bilder. Däremot blev det bättre när det var större faktiskt, det är ju fortfarande smutt och stilrent men samtidigt får du plats med det väsentliga, kanske t.om. ett fullstort grafikkort?

Det enda som skulle vara sjukt nice vore om du satte in ett extra plåtlager någon centimeter ovanför bottenplattan så att man kan stuva undan kablaget under och sen upp genom hål bredvid moderkortet, precis som t.ex. Fractal Design och många andra gjort sina chassin

Har du några dimensioner på chassit hur det kommer bli? Måste missat det tidigare i tråden

Thaanks! Tanken är ju att jag ska klämma in vattenkylning senare, annars hade de blivit mycket mindre Ja ett fullstort grafikkort ska inte vara några problem o sätta in! Dock kommer ja inte göra det då datorn bara ska stå framför tv'n o agera mediabox typ

Dimensionerna är 500mm bred, 400mm djup och 150mm hög. så den är ju inte såååååååå stor iaf, bara väldigt utbredd

Ja hade funderingar på något sånt med ett extra plåtlager faktiskt men då hade lådan behövt bli högre och de ville ja inte! Nu är istället tanken att försöka göra någon cool dragning av kablarna istället så att dem verkligen syns under UV-ljuset!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Tackar, kul att du gillart! Ungefär i samma storlek som en hemmabioförstärkare

Thaanks! Tanken är ju att jag ska klämma in vattenkylning senare, annars hade de blivit mycket mindre Ja ett fullstort grafikkort ska inte vara några problem o sätta in! Dock kommer ja inte göra det då datorn bara ska stå framför tv'n o agera mediabox typ

Dimensionerna är 500mm bred, 400mm djup och 150mm hög. så den är ju inte såååååååå stor iaf, bara väldigt utbredd

Ja hade funderingar på något sånt med ett extra plåtlager faktiskt men då hade lådan behövt bli högre och de ville ja inte! Nu är istället tanken att försöka göra någon cool dragning av kablarna istället så att dem verkligen syns under UV-ljuset!

vattenkylning, vart ska du ha radiatorer då? (kanske har att göra med ventilation som jag skrev tidigare i tråden...)
täcka hela utsidan med passiva?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

vattenkylning, vart ska du ha radiatorer då? (kanske har att göra med ventilation som jag skrev tidigare i tråden...)
täcka hela utsidan med passiva?

Eftersom det bara är en liten APU som ska kylas och bara kommer få spela upp 1080p filmer typ så tänkte jag att det borde räcka med en 120 radiator bara Och den kommer isf placeras breve moderkortet, sen är det tänkt att pumpen skall sitta breve bluerayspelaren och en 150 reservoar ovanför moderkortet mot bakplåten

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Update

Idag har jag varit hemma från jobbet sjuk, men efter att ha blivit otroligt uttråkad så bestämde ja mig för att jobba lite med chassit.

Så det blev till att fixa HDD-fästena

Första klar

Testar så det går att montera i chassit

Sådär ja, nu finns det plats för 2st 3,5" diskar i chassit

Firar snart 11k viewers, sjukt kul måste ja säga! Skulle vara roligt att få höra vad fler av er tycker och tänker! Tips och tankar kring det jag gör är mer än välkommet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Idag har jag varit hemma från jobbet sjuk, men efter att ha blivit otroligt uttråkad så bestämde ja mig för att jobba lite med chassit.

Så det blev till att fixa HDD-fästena

http://cdn.imghack.se/images/6c6e6ad07fb3202cc7d71948449dcd33...

Första klar

http://cdn.imghack.se/images/99e404cda8695d56949597735a9118a8...

Testar så det går att montera i chassit

http://cdn.imghack.se/images/f5f4a6308550daa3402daf6ec8b8abe6...

Sådär ja, nu finns det plats för 2st 3,5" diskar i chassit

http://cdn.imghack.se/images/93eb8ebc5872b27d778d03d0df804aee...

Firar snart 11k viewers, sjukt kul måste ja säga! Skulle vara roligt att få höra vad fler av er tycker och tänker! Tips och tankar kring det jag gör är mer än välkommet

Nu har du ju redan hört mina åsikter, men jag har en fundering, hoppas det går bra ändå. Vad använder du för skruvar för att fästa hårddiskarna?
Vad jag vet är det en väldigt fin gänga på de skruvar som man fäster hårddiskar med, så det går inte med vad m-gänga som helst. (eller?) Och de skruvar jag har för hårddiskar är bara långa nog att passa i tunna plåtar i chassin, inte på långa vägar så långa att de skulle kunna passa i det där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Nu har du ju redan hört mina åsikter, men jag har en fundering, hoppas det går bra ändå. Vad använder du för skruvar för att fästa hårddiskarna?
Vad jag vet är det en väldigt fin gänga på de skruvar som man fäster hårddiskar med, så det går inte med vad m-gänga som helst. (eller?) Och de skruvar jag har för hårddiskar är bara långa nog att passa i tunna plåtar i chassin, inte på långa vägar så långa att de skulle kunna passa i det där.

ja är inte nöjd förns jag hört ALLA dina åsikter mohahah! Det är vanliga tumskruvar för hårddiskar faktiskt Bara att hålet jag borrat i skivorna är såpass stora så att inte bara den gängade delen av skruven går in utan nästa "steg" också M-gängan för samma hålstorlek är mycket finare än den tumgänga som dessa skruvar har 6mm borr använde jag iaf, funderar på om jag ska försänka hålen med en 10mm borr för att få in skruvhuvudet en bit också kanske!

Visa signatur

Permalänk

Ser bra ut spille! Krya på dig

Permalänk

Snyggt jobbat!
Vet inte om jag missat det nån stans. Men vad har du för godstjocklek på aluminiumet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

Ser bra ut spille! Krya på dig

Thaanks!

Skrivet av k.mattiasson:

Snyggt jobbat!
Vet inte om jag missat det nån stans. Men vad har du för godstjocklek på aluminiumet?

Tackar! Alla bitar är 5mm tjocka

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Spille:

Thaanks!

Tackar! Alla bitar är 5mm tjocka

Vad fick dig o välja 5mm? Jag menar du kan ju bygga en bil i 5mm aluminium o de håller bra nästan iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k.mattiasson:

Vad fick dig o välja 5mm? Jag menar du kan ju bygga en bil i 5mm aluminium o de håller bra nästan iaf.

I början så var bara front och bakplåt 5mm tjocka och resten 3mm pga. designen jag var ute efter, de skulle vara stilrent och sjukt stabilt. Tänkte att 5mm ger en ganska bra känsla för de ;D men vid första offerten på delarna kom vi fram till att det var alldeles för dyrt att fräsa 3mm spår då de skulle behöva använda väldigt små verktyg(fräs på 1,5mm) och mycket högre noggrannhet så då gick vi upp till 5mm på resten med. Det fick även ner priset lite på plåten eftersom att nu kunde dem tillverka alla bitar från samma plåtstycke

haha ja bilar är tillverkade i väldigt mycket tunnare material ;D

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Spille:

I början så var bara front och bakplåt 5mm tjocka och resten 3mm pga. designen jag var ute efter, de skulle vara stilrent och sjukt stabilt. Tänkte att 5mm ger en ganska bra känsla för de ;D men vid första offerten på delarna kom vi fram till att det var alldeles för dyrt att fräsa 3mm spår då de skulle behöva använda väldigt små verktyg(fräs på 1,5mm) och mycket högre noggrannhet så då gick vi upp till 5mm på resten med. Det fick även ner priset lite på plåten eftersom att nu kunde dem tillverka alla bitar från samma plåtstycke

haha ja bilar är tillverkade i väldigt mycket tunnare material ;D

ah okey. åh fasen att de blev billigare trodde jag inte. men dåså

Permalänk
Medlem
Skrivet av k.mattiasson:

ah okey. åh fasen att de blev billigare trodde jag inte. men dåså

ja så kan de bli ibland!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mini Update

Har varit fullt upp nu de senaste veckorna med flytt till ny lägenhet, resa och 40-årskalas.. Men nu jäklar är de dags o ta tag i saker o ting igen!

Lite har jag faktiskt gjort iaf, bl.a börjat såga lite på mina HDD-fästen så att den blir lite snyggare än bara fyrkantiga! Har tyvärr inga bra bilder på detta ännu, men det kommer Har också fått jobba hårt på mina alu stavar som jag upptäckte va lite större än 10 och 5mm så dem går inte alls in i hålen på mina radiebrickor! Detta har jag fått lösa med att slipa ner stavarna med borrmaskin och sandpapper tar sin lilla tid, men vad gör man! xD

Fick också hem ett litet paket härom dagen

I detta paket hittar vi 4st Be Quiet! fläktar samt Lian Li aluminium fötter som chassit skall få stå på 2 av fläktarna är dock till min stationära dator!

väldigt stora bilder.. -.- för trött för att orka göra något åt de xD

Glöm inte att kommentera!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Spille:

Har varit fullt upp nu de senaste veckorna med flytt till ny lägenhet, resa och 40-årskalas.. Men nu jäklar är de dags o ta tag i saker o ting igen!

Lite har jag faktiskt gjort iaf, bl.a börjat såga lite på mina HDD-fästen så att den blir lite snyggare än bara fyrkantiga! Har tyvärr inga bra bilder på detta ännu, men det kommer Har också fått jobba hårt på mina alu stavar som jag upptäckte va lite större än 10 och 5mm så dem går inte alls in i hålen på mina radiebrickor! Detta har jag fått lösa med att slipa ner stavarna med borrmaskin och sandpapper tar sin lilla tid, men vad gör man! xD

Fick också hem ett litet paket härom dagen

I detta paket hittar vi 4st Be Quiet! fläktar samt Lian Li aluminium fötter som chassit skall få stå på 2 av fläktarna är dock till min stationära dator!

väldigt stora bilder.. -.- för trött för att orka göra något åt de xD

Glöm inte att kommentera!

Stora bilder är bra!
Trevligt projekt blir att hålla utkik efter slutresultatet!!

Visa signatur

TBA

Permalänk
Medlem

Fett, blir jävligt snyggt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av miccke_13:

Stora bilder är bra!
Trevligt projekt blir att hålla utkik efter slutresultatet!!

Gött då! Ja de tycker ja du ska!

Skrivet av jollix:

Fett, blir jävligt snyggt!

Thx!

Insåg häromdagen att det kanske var sista chansen att inskaffa det tangentbord som skulle vara pricken över i till detta bygge, så ja gjorde de!
Fasen va ja bränner pengar nu.. xD

Vilket tangentbord tror ni det är? Och vad tycker ni, visst borde det passa rätt bra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Vilket tangentbord tror ni det är? Och vad tycker ni, visst borde det passa rätt bra?

http://cdn.imghack.se/images/b1d4d6feb5a824b9ab2e73f4686fc7d3...

Dinovo Edge. Lätt en av de skönaste tangentbordet som finns, synd med prislappen bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Dinovo Edge. Lätt en av de skönaste tangentbordet som finns, synd med prislappen bara.

Skickades från m.sweclockers.com

De är så skönt som de ser ut? Ja de är lite dyrt! Ja fick de från webhallen för 1100kr nu iaf om man jämför med att de låg på runt 13-1400 överallt innan så kändes de rätt bra iaf

Wohooo 13k viewers!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Började nästan tro att projektet dött. Kul att se att du fortfarande jobbar på det!
Vad är planerna härnäst, vad är näst på listan liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Började nästan tro att projektet dött. Kul att se att du fortfarande jobbar på det!
Vad är planerna härnäst, vad är näst på listan liksom?

najnaj! de är inte dött för 5 öre! har bara haft så fullt upp med annat de senaste veckorna knappt varit hemma i min lägenhet xD

det jag pysslar med nu mest är sånt tråkigt jobb att fixa till alla radiebrickor så de inte är några dumma "skarvar" i hålen efter laserskärningen.. måste typ borra upp alla hål.. -.- men pillar lite på mina HDD hållare också efter det skall jag börja borra monteringshål i bottenplattan för fötter, moderkort o sånt

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Spille:

De är så skönt som de ser ut? Ja de är lite dyrt! Ja fick de från webhallen för 1100kr nu iaf om man jämför med att de låg på runt 13-1400 överallt innan så kändes de rätt bra iaf

Wohooo 13k viewers!

mjo om man nu tycker att 1400kr för ett av dom bästa tagentborden man kan äga så. har ägt totalt 3st varv 1 slutade fungera ( borttappat kvitto) nr2 råkade ut för en olycka vilket mördade det brutalt. och är nu inne på mitt 3:e
köpte mitt första nära inpå lanseringsdatumet och betalde närmare 3000kr vilket det kostade när det släpptes.
allt under 1500kr idag är tumme up.

trevligt att se ett projekt som är annolunda och har riktigt mycket beställda delar vilket gör det mer exakt. samt att det även är mycket trevligt att titta på än alla ikea och gettomods.
förljer tråden och hoppas på en bra fortsättning. lycka till

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulblade:

mjo om man nu tycker att 1400kr för ett av dom bästa tagentborden man kan äga så. har ägt totalt 3st varv 1 slutade fungera ( borttappat kvitto) nr2 råkade ut för en olycka vilket mördade det brutalt. och är nu inne på mitt 3:e
köpte mitt första nära inpå lanseringsdatumet och betalde närmare 3000kr vilket det kostade när det släpptes.
allt under 1500kr idag är tumme up.

fy fasen va de så dyrt i början! Känns verkligen som jag gjorde rätt i att haffa åt mig ett medans dem fortfarande finns då! Logitech's egna lager verkar va helt slutsålt! xD

Citat:

trevligt att se ett projekt som är annolunda och har riktigt mycket beställda delar vilket gör det mer exakt. samt att det även är mycket trevligt att titta på än alla ikea och gettomods.
förljer tråden och hoppas på en bra fortsättning. lycka till

Tackar, kul att du gillar de! Ja men eller hur, kände med att det vore grymt mycket roligare och häftigare att göra något eget som verkligen sticker ut!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Update!

Idag har jag varit duktig och gjort en del grejer!

Började med HDD-hållare och har man inte tillgång till verkstad gör man så gott man kan, eller hur? ;D

Sådär nu börjar man komma en bit!

Blev lite trött på allt sågande och filande så tog en paus o satte dit fötterna på bottenplattan istället!

Vad tycker ni? Själv tycker ja det blev riktigt schysst!

Fick även tummen ur och sågade klart HDD-hållaren.. bara en till platta o göra likadant på.... -.-

De var allt för mig idag, glöm inte att kommentera!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Update!

Har haft fullt upp på sistonde men nu jäklar är de dags o sätta fart på allt metallarbete ja har framför mig! Mitt kök är för närvarande en verkstad ;D

Moderkortet har satts på sin plats!

Borrade hål och limmade fast distanserna med epoxi

Efter många om o men fick jag även till hålet för I/O plåten

En jävla massa borrande och sågandes asså.. Här görs plats för PSU

Har även börjat borra i bottenplåten för där insuget till PSU skall vara.. Men de tar sån jäkla tid även om att jag har 2 borrmaskiner och 3 batterier som ligger på laddning konstant! xD Har även kört slut på 2 kapskivor och 2 slipskivor till dremeln xD

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Update!

allt de värsta arbetet med plåtarna är nu äntligen klart! Har idag slipat alla bitar och påbörjat processen att limma ihop saker o ting med epoxi

Här sitter de bakre stödbrickorna på plats och härdas. Har även gjort samma med HDD hållarna men det hann bli så mörkt att ja inte fick till nån bra bild, så ni får se det senare i veckan helt enkelt

Det synns inte så bra på bild men har även borrat hål där jag skall skruva fast blueray-spelaren (under pappskivan) vilket var ett jäkla jobb o få till bra eftersom den behöver sitta så extremt nära fronten xD

Nästa steg är att komma fram till bästa sättet att borsta frontplåten, kommer nog behöva göra det innan jag limmar fast den på chassit för att det ska bli bra.

Om någon har några tips eller vet någon bra guide för att göra egen borstad aluminium får ni gärna skriva dem här!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Update

Har börjat inviga mina fina självgängande skruvar ikväll och de funkade försvånansvärt bra faktiskt! Borrade bara hålen 0,5mm för små och skruvade i skruven för hand och resulterade i väldigt fina gängor! Då menar jag alltså att jag borrade 2,5mm hål för M3 och 3,5mm för M4

första 4 är på plats och håller nu fast ett fläktfilter som sitter under nätagget, bestämde mig sedan för att gänga de hål som fötterna skall sitta i så att ja slipper hålla på med muttrar på dem som tänkt innan.

Men när jag höll på med det 4e och sista hålet för fötterna så hände detta! Har försökt att skruva ut den igen med hjälp av en tång men får verkligen inget grepp om skuven :/ Nån som vet hur man kan få ut den utan att borra upp hålet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det speciella skuvar som gängar sig själva? Kan man använda allaM3 då?